معرفی کامل برند سیسکو (Cisco) و بررسی تاریخچه آن

سیسکو

معرفی جامع برند سیسکو 

در این مقاله به معرفی برند سیسکو (Cisco) که یکی از شرکت های شناخته شده که در زمینه تجهیزات شبکه و مخابرات فعالیت می کند می پردازیم. شرکت آمریکایی سیسکو (Cisco) که مقر اصلی آن در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا و دره مشهور سیلیکون ولی قرار دارد به عنوان مشهورترین و بزرگترین تولید کننده تجهیزات اکتیو شبکه در دنیا شناخته می شود.

طبق آمار خود شرکت، در سال ۲۰۱۷ سود خالص سیسکو ۹.۶ میلیارد دلار و درآمد سالانه سیسکو ۴۹.۳ میلیارد دلار بوده است که این رقم رشد ۲.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ داشته است. در سال ۲۰۱۸ شرکت سیسکو با حجم بازار ۲۲۱.۳ میلیارد دلار موفق به کسب رتبه ۴۴۴ از بین لیست ۲۰۰۰ شرکت مطرح جهان مجله فوربز شد.

تاریخچه برند سیسکو (Cisco)

این شرکت در سال ۱۹۸۴  توسط زوجی به نام خانم سندی لرنر و همسرش لئونارد بزاک تأسیس شد. در واقع اسم و لوگوی برند سیسکو برگرفته از نام شهر San Francisco (سانفرانسیسکو) و نیز پل تاریخی Golden Gate واقع در این شهر می باشد.

ویلیام یاگر که یکی از کارمندان سابق سیسکو بود ، نرم‌افزار اولیه روترهای دارای چند پروتکل را نوشته است. پس از ویلیام یاگر؛ بزاک کار نیمه تمام او را به اتمام رساند و نرم افزار را تکمیل کرد. در آن دوره سیسکو (Cisco) اولین شرکتی نبود که به طراحی و تولید روتر مشغول بود ، اما توانست نخستین شرکتی باشد که موفق شد  یک روتر با چندین پروتکل تولید کند تا بتواند میان پروتکل های مختلف شبکه ارتباط برقرار کند.

تبدیل شدن پروتکل اینترنت (IP) به یک استاندارد موجب کاهش اهمیت روترهای چند پروتکل شد. در سال ۱۹۹۰، برند سیسکو توانست به سهامی عام تبدیل شود و سهامش را در بازار بورس نزدک عرضه کند. اما پس از مدتی بزاک و لرنر با ارزش سهام 170 میلیون دلار از شرکت خارج شدند و از یکدیگر جدا شدند.

سال ۱۹۹۹ سیسکو، شرکت Cerent در کالیفرنیا را به ارزش ۷ میلیارد دلار خریداری نمود. این شرکت در آن بازه زمانی جزو گرانترین خریدهای سیسکو به حساب می آمد. تنها خریدی که گرانتر از آن بود مربوط به ساینتیفیک آتلانتا می‌باشد.

برند سیسکو (Cisco)

برند سیسکو، از ارزشمندترین شرکت های دنیا

در اواخر مارس ۲۰۰۰، هنگامی که دات کام در اوج خود بود، برند سیسکو با ارزش مالی ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزشمندترین شرکت های دنیا به شمار میرفت. در سال 2007 ، این شرکت با ارزشی بالغ بر ۱۶۵ میلیارد دلار همچنان جزء با ارزشمندترین شرکت‌ها بود.

برند سیسکو با استراتژی خرید شرکت های دیگر و اضافه کردن به زیر مجموعه های خود، همچنین از طریق همکاری با سایر شرکت ها به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکه (غیر از روتر) قدم گذاشته است. این قطعات شامل موارد زیر می‌باشند :

  • Ethernet Switching
  • دسترسی از راه دور
  • Routerهای شعبه‌ای
  • شبکهٔ خودپردازهای بانک‌ها
  • امنیت
  • فایروال
  • تلفن اینترنتی

و … .

برند سیسکو (Cisco) با خریداری شرکت محبوب LinkSys (لینک سیس) که تولیدکنندهٔ سخت‌افزار شبکه کامپیوتر در سال ۲۰۰۳ بود ، آن را در صدر تولیدکننده‌های قطعات مربوط به کاربران عادی قرار داد.

برند سیسکو

خدمات برند سیسکو (Cisco)

خدمات و محصولات برند سیکو به سه بخش شرکت های تجاری بزرگ، شرکت های کوچک و کاربران خانگی تقسیم می شوند. ما در ادامه به بررسی خدمات مربوط به هر بخش می پردازیم.

شرکت های تجاری بزرگ

در این بخش، سیسکو ارائه دهنده ی بخش وسیعی از انواع روترها، سوئیچ شبکه ، سیستم های بی سیم، سیستم های امنیتی، سخت افزار شتاب دهی به WAN، سیستم های مدیریت انرژی و ساختمان و … می باشد.

از دیگر خدمات سیسکو در این بخش میتوان به سیستم های مرکز تماس، شبکه های اجتماعی تحت شبکه، خدمات محاسبات ابری، سویچینگ دیتا سنترها و … اشاره نمود.

شرکت های تجاری کوچک 

در این قسمت از شرکت سیسکو، روتر و سوییچ های شبکه مختلفی عرضه شده‌اند. دوربین های IP و امنیت شبکه از جمله خدمات امنیتی ارائه شده در این بخش می باشد. از دیگر خدمات و محصولات سیسکو در این بخش یعنی شرکت های کوچک میتوان VoIP، کنفرانس های ویدیویی، نقاط دسترسی Wi-Fi، کنترل کننده های بی سیم و سیستم های ذخیره شبکه را نام برد.

سیسکو از شرکت های عمده ارائه دهنده خدمات VoIP یا انتقال صدا از طریق IP به شرکت های بزرگ محسوب می شود. این برند با هدف ارائه خدمات به مشتریان خانگی اقدام به خرید شرکت های Scientific Atlanta و Linksys نموده است.

کاربران خانگی

کمپانی سیسکو با خرید شرکت های Scientific Atlanta و Linksys قصد ورود به بازار کاربران خانگی را داشت. در حال حاضر لینکسیس از بزرگترین تولید کننده های تجهیزات اینترنت و شبکه برای کاربران خانگی به شمار می رود. از جمله خدماتی که سیسکو به کاربران خانگی ارائه می دهد، ارائه اینترنت پرسرعت به مودم های کابلی و خدمات VoIP می باشد.

محصولات سخت افزاری برند سیسکو

سخت افزارهایی که شرکت سیسکو تولید می کند شامل سه بخش داده، سرور و تجهیزات تلفن است.

برند سیسکو (Cisco)

تجهیزات داده

موارد زیر از جمله سخت افزارهای این بخش هستند:

  • محصولات مربوط به دیتاسنتر
  • روترها، سیستم های پوشش شبکه و سیستم های روتینگ
  • محصولات امنیتی وب، ایمیل و محتوا
  • سوییچ های کاتالیست
  • محصولات LAN : شامل نقاط دسترسی یا Access Point ، آداپتورهای LAN، کنترل کننده های LAN بی سیم، سیستم های کنترل بی سیم و آنتن های با برد بالا

تجهیزات سرور

  • سیستم بهینه سازی کاربردهای مبتنی بر TCP یا WAAS
  • سیستم محاسبه یکسان یا UCS و پلتفرم سرور مجازی
  • موتور کنترل اپلیکیشن یا ACE
  • سرورهای سری B
  • رک های سرور سری C

تجهیزات مربوط به تلفن برند سیسکو

سیستم های اداری اشتراک گذاری داده ها (همکاری) یا Collaboration Systems
سیستم های VoIP
تلفن های با IP یکسان یا آی پی فون

نرم افزارهای برند سیسکو (Cisco)

این شرکت همچنین در حوزه نرم افزاری هم فعالیت می کند و تاکنون نرم افزارهای مختلفی را عرضه کرده است. از جمله این نرم افزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • (Internetwork Operating System (IOS
  • Catalyst Switch Operating System
  • Cisco AnyConnect Secure Mobility Client
  • Cisco CallManager
  • Cisco IP Communicator
  • Cisco Active Network Abstraction
  • Cisco Network Magic Pro
  • Cisco Identity Services Engine) ISE)

آموزش سیسکو

تاسیس مراکز آموزشی به منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری در ۱۵۰ کشور دنیا از جمله فعالیت های برند سیسکو در زمینه آموزشی است.

مدارکی که سیسکو برای متخصصین در زمینه‌های مختلف شبکه ارائه می‌کند شامل انواع مختلف زیر می باشد:

CCIE – Cisco Certified Internetwork Expert (متخصص شبکه بندی )
CCNP – Cisco Certified Network Professional (حرفه‌ای شبکه سیسکو)
CCDP – Cisco Certified Design Professional (حرفه‌ای طراحی سیسکو)
CCIP – Cisco Certified Internetwork Professional (حرفه‌ای شبکه بندی )
CCSP – Cisco Certified Security Professional (حرفه‌ای امنیت سیسکو)
CCVP – Cisco Certified Voice Professional (حرفه‌ای تلفن اینترنتی سیسکو)
CCDA – Cisco Certified Design Associate (همکار طراحی سیسکو)
CCNA – Cisco Certified Network Associate (همکار شبکه )
CCSI – Cisco Certified Systems Instructor (آموزش دهنده سیستم‌های )

 سیسکو در ایران

یکی از شناخته شده ترین برندها که تقریباً در تمام حوزه های شبکه به خصوص تجهیزات اساسی و زیرساختی آن حضور دارد برند سیسکو(Cisco) می باشد. چراکه در ایران هم هر فردی که در زمینه شبکه و تجهیزات آن اندک اطلاعاتی داشته باشد نیز با نام این برند ناآشنا نیست.

دوره های مختلف آموزشی این شرکت در ایران برگزار می شود و تعداد زیادی آموزشگاه این دوره ها را در ایران برگزار میکنند. تجهیزات شبکه سیسکو نیز در ایران به دلیل کیفیت بالای آن جزو محصولات پرطرفدار و محبوب به حساب می آیند و این محصولات از طریق انواع فروشگاه ها (آنلاین و فیزیکی) به فروش می رسند.

از بهترین محصولات این برند جهانی می توان به سوئیچ شبکه ، ماژول های مختلف شبکه و فیبر نوری و روترهای شبکه اشاره نمود که از محبوبیت بالایی برخوردارند.

قیمت تجهیزات برند سیسکو

به علت کیفیت بالا و تحریم هایی که شرکت های آمریکایی بر ایران اعمال کرده اند قیمت تجهیزات سیسکو نسبت به سایر محصولات مشابه بسیار گرانتر است اما مطمئناً حتی با این قیمت ها هم این محصولات ارزش خرید بالایی دارند. از جمله محصولات فوق العاده باکیفیت که در ایران نیز فروش بسیار خوبی دارند میتوان به IP یا آی پی فون های این شرکت اشاره کرد.

برند لینکسیس از جمله شرکت های شناخته شده در حوزه شبکه از زیرمجموعه های برند سیسکو است. که عرضه محصولات مناسب کاربران خانگی از جمله روترها، کارت های شبکه، اکسس پوینت ها با این نام صورت می گیرد. محصولاتی مانند سوئیچ شبکه و تلفن های IP نیز در ایران با نام برند لینکسیس موجود می باشند. متاسفانه ارائه برخی از خدمات این شرکت از قبیل خدمات امنیتی، خدمات نرم افزاری، خدمات ابری، سیستم های اداری و … در ایران امکان پذیر نمی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها