انواع کابل‌ شبکه زوج بهم تابیده

کابل‌ شبکه زوج بهم تابیده

راهنمای جامع انواع کابل شبکه زوج بهم تابیده

ابن مقاله به بررسی مشخصات و انواع کابل شبکه زوج بهم تابیده پرداخته بطوریکه از کارکرد، مزایا و معایب کابل شبکه زوج بهم تابیده نیز سخن به میان آمده است تا کاربران سایت برقچی با یک راهنمای کامل وارد بازار تجهیزات شبکه شوند و به درستی و راحتی نیاز دقیق خود را با اگاهی کامل شناسایی کنند.

در ساخت کابل شبکه زوج بهم تابیده، سیم‌های هادی دو به دو به‌هم پیچیده می‌شوند تا سازگاری الکترومغناطیسی را تا حد امکان بهبود بخشند. در مقایسه با کابل‌ شبکه تک سیم یا زوج‌های متوازن که به دور هم تابیده نمی‌شوند، مزایا کابل زوج بهم تابیده، تشعشعات الکترومغناطیسی از یک زوج و اثر تداخل بین زوج‌های کناری را کاهش داده و به جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی خارجی کمک می‌کند. این روش توسط الکساندر گراهام‌ بل ابداع شده است.

فهرست مطالب

  1. توضیحات
  2. تاریخچه
  3. کابل زوج به هم تابیده بدون شیلد و فویل (Unshielded twisted pair)
  4. کابل زوج به هم تابیده با شیلد و فویل (Shielding)
  5. انواع رایج کابل زوج به هم تابیده
  6. تلفن آنالوگ
  7. مشخصات انواع کابل‌ها و کاربرد آنها
  8. کابل مفتولی در مقابل کابل رشته‌ای یا افشان
  9. مزایا
  10. معایب
  11. انواع کابل‌هایی که امروزه رواج کمتری دارند

۱- توضیحات کابل شبکه زوج بهم تابیده Twisted Pair:

در خط انتقال متوازن، هر دو سیم که مشابه یکدیگر هستند، سیگنال‌های یکسان و مخالف یکدیگر را انتقال داده و در مقصد، اختلاف بین آن دو تشخیص داده می‌شود. این حالت به‌عنوان سیگنالینگ تفاضلی شناخته می‌شود. منابع نویز، سیگنال‌هایی را به‌طور یکسان با کوپل میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی به داخل سیم‌ها وارد می‌کنند؛ بنابراین نویز یک مؤلفه حالت مشترک (common-mode) سیگنال آنالوگ را تولید کرده که می‌توان آن را در گیرنده با داشتن سیگنال اختلاف، حذف کرد.

هنگامی‌که منبع نویز در نزدیکی سیم‌ها قرار داشته باشد، سیگنالینگ تفاضلی قابل استفاده نخواهد بود؛ در سیم نزدیک‌تر به منبع نویز، کوپل قوی‌تری ایجاد می‌شود و گیرنده قادر به از بین بردن آن نخواهد بود. این مشکل به‌ویژه در زوج سیم‌های کابل‌ شبکه مخابراتی ظاهر می‌شود که چندین کیلومتر طول دارند. پیچش زوج سیم‌ها به دور هم با این اثر نامطلوب مقابله خواهد کرد، چراکه هر نیم دور پیچش، سیم نزدیک‌تر به منبع نویز، با سیم دیگر جابجا می‌شود. با فرض اینکه منبع تداخل در طول هر دور پیچیش، به‌طور یکنواخت یا تقریباً یکنواخت باقی می‌ماند، نویز القاء شده در حالت مشترک (common-mode) باقی خواهد ماند.

میزان چرخش که به آن زاویه پیچش نیز می‌گویند، به‌عنوان یکی از مشخصه‌های کابل‌ شبکه هنگام تولید در نظر گرفته می‌شود که مقیاس آن بر حسب تعداد دورها در هر متر محاسبه می‌شود. هنگامی‌که زوج‌های مجاور، میزان چرخش یکسانی داشته باشند، ممکن است همان سیم‌ها در زوج‌های دیگر به‌صورت مکرر در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مقداری از تأثیر مثبت مد تفاضلی را خنثی کنند؛ بنابراین، به‌طور معمول، حداقل برای کابل‌ شبکه که شامل زوج سیم‌های کمتری هستند، میزان چرخش باید متفاوت باشد.

در مقایسه با کابل های زوجی به هم تابیده ی شیلدار یا فویلدار (معمولاً با علامت F/UTP یا S/FTP نشان داده می شوند)، کابل های زوجی بدون روکش (UTP) از هیچ‌گونه روکشی استفاده نمی‌شود. کابل UTP به‌عنوان اولین کابل شبکه ارتباطی در تلفن‌ها شناخته می‌شود و برای شبکه‌های کامپیوتری نیز بسیار رایج است.


مطالعه بیشتر:

چگونه از هک شدن وای فای (Wi-Fi) جلوگیری کنیم؟ 7 روش برای افزایش امنیت وای فای


۲- تاریخچه کابل شبکه زوج ‌بهم تابیده

در گذشته تلفن‌ها از خطوط تلگراف یا خطوط انتقال برق تک‌سیم (با برگشت از طریق زمین) استفاده می‌کردند. در دهه‌ ۱۸۸۰ ترامواهای برقی در شهرهای مختلفی راه‌اندازی شد که باعث القاء نویز به داخل این خطوط ارتباطی می‌شد.

شکایت در این ارتباط راه به جایی نمی‌برد و شرکت‌های مخابراتی بالاجبار، سیستم‌های خود را به مدارهای بالانس تبدیل کردند که به‌طور اتفاقی باعث کاهش در اختلالات و افزایش برد سیگنال‌ها شد. با افزایش خطوط انتقال توزیع برق، مشخص شد که این اقدام دیگر نتیجه مطلوبی ندارد.

به این ترتیب، دو سیم به موازات یکدیگر بر روی دکل‌های انتقال کشیده ‌شد که با خطوط انتقال برق هم مسیر بودند؛ اما با افزایش استفاده از وسایل الکتریکی، میزان اختلالات نیز افزایش پیدا کرد؛ بنابراین مهندسان برای از بین بردن اختلالات مذکور، روشی جدید با نام جابجایی ضربدری سیم‌ها بر روی دکل‌ها ابداع کردند.

در این روش جدید، جای سیم‌ها پس از عبور از چند دکل عوض می‌شد و به این ترتیب هر دو سیم مقدار مشابهی از EMI را از خطوط انتقال برق دریافت می‌کرد. در واقع این روش مبدأ پیدایش روش ساخت زوج به‌هم تابیده محسوب می‌شود که در آن نرخ چرخش در حدود چهار دور در کیلومتر یا شش دور در مایل بود.

این خطوط انتقال متوازن با جابجایی متوالی سیم‌ها، هنوز هم در برخی از مناطق روستایی استفاده می‌شود. کابل‌ شبکه زوج به‌‌هم تابیده، توسط الکساندر گراهام‌بل در سال 1881 اختراع شد. تا سال 1900، تمام شبکه خطوط تلفن آمریکا به‌منظور جلوگیری از تداخل، از زوج‌های به‌هم تابیده یا خطوط انتقال متوازن با جابجایی ضربدری سیم‌ها به‌طور متوالی تشکیل شده بود. در حال حاضر، میلیون‌ها کیلومتر زوج به هم تابیده در سراسر جهان کشیده شده است که اغلب آنها مربوط به خطوط تلفن ثابت با سیم‌های مسی بوده و متعلق به شرکت‌های مخابراتی هستند. از این خطوط برای خدمات صوتی استفاده می‌شود و تنها کارگران شرکت‌های مخابراتی به آنها رسیدگی می‌کنند.

کابل شبکه زوج بهم تابیده بدون روکش (UTP)

کابل‌ شبکه زوج بهم تابیده بدون روکش (UTP)، در شبکه‌های اترنت و سیستم‌های تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مصارف داخلی سیستم‌های تلفنی ساختمان‌ها، کابل شبکه UTP در گروه‌های 25 تایی، طبق استاندارد رنگ‌بندی ارائه شده توسط شرکت AT&T دسته‌بندی می‌شوند. غالب معمول رنگ این کابل‌ها به‌صورت «سفید/آبی، آبی/سفید، سفید/نارنجی، نارنجی/سفید» دیده می‌شود. این کابل‌ها به‌طور معمول از جنس مسی با شماره‌های 22 یا 24 در استاندارد لگاریتمی مقیاس آمریکایی سیم (AWG) با عایق رنگی معمولاً از جنس پلی‌اتیلن یا FEP ساخته می‌شوند و کل مجموعه سیم‌ها نیز در یک غلاف پلی‌اتیلنی قرار می‌گیرد.

کابل زوج بهم تابیده بدون روکش (UTP)
کابل زوج بهم تابیده بدون روکش (UTP)

در کابل‌های تلفنی سطح شهر که شامل صدها یا هزاران زوج هستند، هر کابل به دسته‌های کوچک و یکسانی تقسیم می‌شود. هر دسته شامل زوج‌های به‌هم تابیده‌ای با نرخ پیچش متفاوت است. دسته‌ها نیز به نوبه خود به دور یکدیگر پیچیده می‌شوند و کابل را تشکیل می‌دهند. البته باید توجه داشت، زوج‌هایی که دارای نرخ پیچش مشابه در داخل کابل هستند، هنوز هم می‌توانند تا حدودی تحت تأثیر تداخل قرار گیرند. در عین حال، زوج سیم‌ها به‌دقت انتخاب می‌شوند تا تداخل در یک کابل طولانی را به حداقل برسانند.

کابل شبکه UTP رایج‌ترین کابل شبکه مورد استفاده در شبکه‌های کامپیوتری است. در واقع، رایج‌ترین استاندارد شبکه داده، یعنی اترنت مدرن می‌تواند از کابل شبکه UTP استفاده کند. به‌طور معمول، کابل‌کشی با استفاده از کابل های شبکه در شبکه‌های داده برای مسیرهای کوتاه تا متوسط انجام می‌شود، زیرا هزینه آن نسبت به فیبر نوری و کابل کواکسیال پایین‌تر است.

از طرفی، استفاده از UTP برای انتقال ویدئو، عمدتاً در دوربین‌های امنیتی، روز به روز افزایش پیدا کرده است. تعداد زیادی از این نوع دوربین‌ها دارای خروجی UTP به همراه ترمینال پیچ‌دار (برای اتصال سیم‌ها) هستند؛ پهنای باند کابل UTP برای انطباق با باند پایه سیگنال‌های تلویزیونی بهبود یافته است. از آنجایی که UTP یک خط انتقال متوازن است، به‌منظور اتصال به تجهیزاتی از قبیل کانکتورهای BNC برای کابل کواکسیال، نیاز به یک مبدل توازن دارد.

روکش یا حفاظ‌بندی کابل شبکه Twisted Pair

کابل‌ شبکه زوج بهم تابیده اغلب برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی با استفاده از یک محافظ یا روکش ساخته می‌شوند. روکش، یک عایق الکتریکی برای کاهش امواج الکترومغناطیسی خارجی ایجاد کرده و در عین حال، مسیری را ایجاد می‌کند که از طریق آن بتوان جریان‌های القاء شده را با اتصال زمین به منبع بازگرداند.

کابل شبکه زوج بهم تابیده بدون روکش با نرخ پیچش متفاوت

این روش روکش‌گذاری می‌تواند برای زوج‌ها یا سیم‌های چهارتایی و یا گروهی از زوج‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که به دور هر زوج یک کاغذ فلزی (فویل) نیز پیچیده می‌شود، برای کل کابل (شامل چندین زوج) نیز ممکن است از کاغذ فلزی (فویل)، شیلد ، یا هر دو استفاده شود.

هنگامی که در مورد حفاظ‌بندی برای یک گروه از زوج‌ها صحبت می‌شود، در واقع به غربال یا توری سیمی اشاره می‌شود، اما باید توجه داشت که استفاده از واژه‌های غربال، حفاظ‌بندی و زوج به‌هم تابیده روکش‌دار (STP) در بین فروشندگان و نویسندگان کمی متفاوت است.

در استاندارد ISO/IEC 11801:2002 با استفاده از ترکیب سه حرف U برای بدون روکش، S برای شیلد (فقط در لایه بیرونی) و F برای حفاظ‌بندی با فویل یا کاغذ فلزی، یک استاندارد بین‌المللی ارائه کرده که به‌طور صریح نوع غربال برای حفاظت از کل کابل و برای محافظت از زوج‌ها و سیم‌های چهارتایی را با استفاده از یک علامت اختصاری دو بخشی به صورت x/xTP مشخص می‌کند.

کابل‌ شبکه روکش‌دار CAT5e، CAT6/6A و CAT8/8.1 به‌طور معمول دارای ساختار F/UTP هستند، در حالی که کابل‌ شبکه روکش‌دار CAT7/7A و CAT8.2 از ساختار S/FTP استفاده می‌کنند.

از آنجایی که برای حفاظ‌بندی از فلزات استفاده می‌شود، می‌توانند نقش زمین‌کننده را نیز ایفا کنند؛ اما معمولاً این نوع کابل‌ها دارای رشته سیمی به همین منظور بوده که به آن «سیم تخلیه» (Drain Wire) نیز می‌گویند. هدف از به‌کارگیری سیم تخلیه، اتصال آسان غربال با ترمینال‌ها است که معمولاً برای اتصال سیم‌های گرد طراحی شده است.

انواع رایج ساختار روکش‌های کابل شبکه:

1- کابل شبکه روکش تکی (U/FTP)

این نوع حفاظ‌بندی از کابل‌ها در مقابل ورود یا خروج EMI خارجی و همچنین از تداخل بین زوج‌های کنار هم محافظت می‌کند.

  • حفاظ‌بندی تکی با فویل آلومینیومی برای هر زوج یا چهارتایی به هم تابیده.
  • اسامی رایج: کابل شبکه فویلدار، کابل شبکه روکش‌دار، کابل شبکه حفاظ‌دار (غربالی).

2- کابل شبکه روکش کلی (F/UTP، S/UTP و SF/UTP)

این نوع حفاظ‌بندی از کابل‌های شبکه در مقابل ورود یا خروج EMI محافظت می‌کند.

  • فویل یا کاغذ فلزی کلی(شیلد)، روکش گردباف یا بافته با فویل در تمام طول زوج‌ها در کابل زوج به هم تابیده 100 اهم.
  • اسامی رایج: کابل شبکه شیلد و فویلدار، کابل شبکه روکش‌دار، کابل شبکه حفاظ‌دار (غربالی).

3- کابل شبکهروکش تکی و کلی (F/FTP، S/FTP و SF/FTP)

این نوع حفاظ‌بندی از کابل‌ها در مقابل ورود یا خروج EMI خارجی و همچنین از تداخل بین زوج‌های کنار هم محافظت می‌کند.

  • حفاظ‌بندی تکی با استفاده از فویل بین دسته‌های زوج به‌‌هم تابیده و همچنین یک حفاظ‌بندی گردباف یا فویل خارجی.
  • اسامی رایج: کابل شبکه فویلدار، کابل شبکه روکش‌دار، کابل شبکه حفاظ‌دار (غربالی)، کابل شبکه شیلدار ، کابل شبکه فویل و شیلدار.

یکی از نمونه‌های اولیه کابل شبکه زوج بهم تابیده روکش ‌شده، IBM STP-A نام داشت که یک کابل 150 اهمی دو زوج SF/FTP بود. این کابل در سال 1985 توسط IBM Cabling System تعریف شده و در شبکه‌های محلی فیبر نوری (FDDI) و حلقه‌ای (token ring) مورد استفاده قرار گرفته است.

کابل شبکه زوج بهم تابیده
کابل شبکه زوج بهم تابیده
فهرست اسامی رایج صنعتی برای ساخت انواع کابل‌ها
علائم اختصاری صنعتی

استاندارد

ISO/IEC 11801

حفاظ‌بندی کابل حفاظ‌بندی زوج سیم
UTP, TP U/UTP ندارد ندارد
STP, ScTP, PiMF U/FTP ندارد فویل
FTP, STP, ScTP F/UTP فویل ندارد
STP, ScTP S/UTP شیلدار ندارد
SFTP, S-FTP, STP SF/UTP شیلد و فویل ندارد
FFTP, STP F/FTP فویل فویل
SSTP, SFTP, STP, STP PiMF S/FTP شیلدار فویل
SSTP, SFTP, STP SF/FTP شیلدار و فویل فویل

کد قبل از علامت اسلش معرف نوع حفاظ‌بندی برای کابل است و کد بعد از آن نوع حفاظ‌بندی هر زوج را مشخص می‌کند.

U = بدون روکش

F = حفاظ‌بندی با فویل

S = حفاظ‌بندی گردباف (فقط برای لایه بیرونی)

TP = زوج بهم تابیده

TQ = زوج ‌بهم تابیده، حفاظ‌بندی تکی در سیم‌های چهارتایی

کاربردهای رایج کابل شبکه زوج بهم تابیده

کابل تلفن آنالوگ

قبل از اینکه مخابرات دیجیتال و اترنت در سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرند، هیچ استاندارد بین‌المللی برای کابل تلفن وجود نداشت. استانداردها در سطح ملی وضع می‌شدند. به‌عنوان نمونه، اداره مرکزی پست در انگلستان، کابل‌های CW1293 و CW1308 را معرفی کرد. کابل CW1308 دارای مشخصاتی مشابه با استاندارد قبلی CW1293 بود که کد رنگی آن کامل‌تر شده بود. کابل CW1293 اغلب از رنگ‌های یکدست استفاده می‌کرد و باعث می‌شد که شناسایی زوج‌ به‌هم تابیده بدون باز کردن مقدار زیادی از غلاف کابل، سخت باشد. کابل CW1308 دارای حلقه‌های باریک رنگی بود که برای حل این مشکل، بر روی رنگ اصلی چاپ شده می‌شد. هر دو نوع کابل مذکور دارای استاندارد مشابه برای کابل CAT3 هستند.

قبل از رواج استفاده از پلی‌اتیلن و پلاستیک‌های دیگر به‌عنوان عایق، کابل‌های زوج به‌هم تابیده تلفنی با پوششی از کتان یا کاغذهای روغنی بر روی سیم مسی، عایق می‌شدند. غلاف کلی این نوع کابل‌ها، معمولاً از جنس سرب بود. این سبک برای ساخت کابل در اواخر قرن نوزدهم، به فاصله کوتاهی پس از اختراع تلفن مورد استفاده قرار گرفت. اتصال سر کابل در جعبه‌های ترمینال با موم مذاب یا رزین اپوکسی پوشانده می‌شد. این عمل برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بود که به‌طور جدی خاصیت عایق‌بندی کاغذ را کاهش می‌داد؛ اما در عین حال، این کار تعمیرات و تعویض کابل‌ها را دچار مشکل می‌کرد. این کابل‌ها دیگر ساخته نمی‌شوند، اما هنوز گاهی اوقات در ساختمان‌های قدیمی و در خارج شهرها، به‌ویژه در مناطق روستایی دیده می‌شوند.

مشخصات ویرمان و کاربرد کابل شبکه زوج بهم تابیده

نام نوع کابل پهنای باند کاربردها نکات قابل توجه
Level 1 0.4 MHz خطوط مودم و تلفن

توصیفی برای این کابل در استانداردهای EIA/TIA ارائه نشده است. برای سیستم‌های مدرن مناسب نیست.

Level 2 4 MHz در سیستم‌های ترمینال قدیمی‌تر مانند IBM 3270 توصیفی برای این کابل در استانداردهای EIA/TIA ارائه نشده است. برای سیستم‌های مدرن مناسب نیست.
CAT3 UTP 16 MHz 10BASE-T and 100BASE-T4 Ethernet در استاندارد EIA/TIA-568 توصیف شده است. برای سرعت‌های بالاتر از 16 Mbit/s مناسب نیست. عمدتاً به عنوان کابل تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
CAT4 UTP 20 MHz 16 Mbit/s Token Ring به شکل رایج استفاده نمی‌شود.
CAT5 UTP 100 MHz 100BASE-TX & 1000BASE-T Ethernet در شبکه‌های LAN به وفور مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به مرور با استفاده از Cat5e از دور خارج شد. اغلب کابل‌های Cat5، استانداردهای Cat5e را برآورده می‌کنند. طول این کابل بین دو دستگاه، حداکثر می‌تواند 100 متر باشد.
CAT5e UTP, STP 100 MHz 100BASE-TX, 1000BASE-T, ( 2500BASE-T & 5000BASE-T [Multigigabit]) Ethernet Cat5 پیشرفته. در شبکه‌های LAN امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای ساختاری مشابه با Cat5 است، اما در آزمون‌های استاندارد، نتایج بهتری از خود نشان می‌دهد. طول این کابل بین دو دستگاه، حداکثر می‌تواند 100 متر باشد.
CAT6 UTP, STP 250 MHz 10GBASE-T Ethernet

ISO/IEC 11801 2nd Ed. (2002), ANSI/TIA 568-B.2-1.

استفاده از این کابل در کشور فنلاند، مطابق با استاندارد EN 50173-1 2002 بسیار رایج است. حداکثر طول این کابل در 10GBASE-T برابر با 55 متر است.

CAT6A UTP, F/UTP, U/FTP 500 MHz 10GBASE-T Ethernet با استانداردهای پیشرفته‌تر، تا 500 مگاهرتز تست شده است. فاصله 100 متر را به طور کامل در10GBASE-T ISO/IEC 11801 2nd Ed. Am. 2. (2008), ANSI/TIA-568-C.1 (2009) پشتیبانی می‌کند.
CAT7 S/FTP, F/FTP 600 MHz 10GBASE-T Ethernet یا POTS/CATV/1000BASE-T برای یک کابل دارای روکش کامل. ISO/IEC 11801 2nd Ed. (2002). در استاندارد EIA/TIA تعریف نشده است.
Cat 7A S/FTP, F/FTP 1000 MHz 10GBASE-T Ethernet یا POTS/CATV/1000BASE-T برای یک کابل از هر چهار زوج استفاده می‌کند. ISO/IEC 11801 2nd Ed. Am. 2. (2008).. در استاندارد EIA/TIA تعریف نشده است.
Cat 8/8.1 F/UTP, U/FTP 2000 MHz 40GBASE-T Ethernet یا POTS/CATV/1000BASE-T برای یک کابل ANSI/TIA-568-C.2-1, ISO/IEC 11801-1:2017
Cat 8.2 S/FTP, F/FTP 2000 MHz 40GBASE-T Ethernet یا POTS/CATV/1000BASE-T برای یک کابل ISO/IEC 11801-1:2017
کابل شبکه زوج بهم تابیده
کابل شبکه زوج بهم تابیده

کابل شبکه مفتولی در مقابل کابل شبکه رشته‌ای یا افشان

در کابل مفتول (solid core)، از رشته‌های مفتولی به عنوان هادی استفاده می‌شود، به‌طوری که هر سیم تنها دارای یک رشته مفتولی است. به این ترتیب، در یک کابل چهار زوج، هشت سیم مفتولی وجود دارد. در ساخت سیم‌های افشان از چندین رشته نازک استفاده می‌شود که به دور هم پیچیده می‌شوند. به این ترتیب، در ساخت یک کابل چهار زوج با هفت رشته برای هر هادی، 56 رشته نازک استفاده می‌شود (2 سیم در هر زوج × 4 زوج × 7 رشته).

کابل مفتولی برای استفاده‌های دائمی و طولانی‌مدت نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کابل‌های افشان برخوردار بوده و اگر به دفعات زیاد خم شده باشد، احتمال شکستن و قطع شدن آن بالا می‌رود. کابل افشان برای اتصالات در پچ پنل و همین‌طور برای اتصال به پریز در لوازم برقی استفاده می‌شود، زیرا مقاومت زیادی در برابر شکنندگی به‌واسطه خم و راست شدن دارد.

طراحی کانکتورها برای کابل‌های مفتولی و کابل‌های افشان متفاوت است؛ بنابراین باید دقت کرد که از کانکتور اشتباه در کابل‌کشی استفاده نشود. به همین صورت، دوشاخه‌های مخصوصی برای کابل‌های مفتولی و افشان طراحی و به بازار عرضه شده که به راحتی در دسترس هستند. در عین حال، دوشاخه‌هایی هم طراحی شده است که برای هر دو نوع کابل مذکور، قابل استفاده هستند.

سوکت‌های سر کابل در پچ پنل و پریزها برای استفاده با کابل‌های مفتولی طراحی شده‌ و در سر این کابل‌ها پانچ می‌شوند. این کار با استفاده از روشی به نام سوکت زدن از روی روکش یا همان تکنولوژی insulation-displacement انجام می‌شود که اطراف روکش را سوراخ کرده و برای ایجاد اتصال، هادی مسی را گاز می‌گیرد.


بیشتر بدانیم: آدرس IP در تجهیزات شبکه چیست؟


مزایای کابل شبکه زوج بهم تابیده

  • از نویز الکتریکی که به کابل وارد یا از آن خارج می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  • تداخل به حداقل می‌رسد.
  • ارزان‌ترین فرم کابل‌های موجود برای کابل‌کشی شبکه.
  • نصب و نگه‌داری آسان.

معایب کابل شبکه زوج بهم تابیده

  • تغییر شکل: حساسیت کابل زوج به هم تابیده به تداخل الکترومغناطیسی، وابستگی زیادی به روش پیچش داشته که گاهی توسط تولیدکنندگان ثبت می‌شود. این روش باید به‌گونه‌ای باشد که برای کابل‌ها هنگام نصب، مشکلی ایجاد نشود. در نتیجه، کابل‌های زوج به هم تابیده معمولاً شرایط لازم برای حداکثر میزان کشش و همچنین حداقل شعاع خم را دارند. این شکنندگی در کابل‌ زوج به هم تابیده باعث می‌شود که روش‌های نصب نیز به‌عنوان عامل مهمی از صحت عملکرد کابل محسوب شوند.
  • تأخیرهای نامتوازن: به دلیل نرخ پیچش‌های مختلفی که به‌منظور کمینه‌سازی تداخل مابین زوج‌ها در این کابل‌ها در نظر گرفته می‌شود، این زوج‌ها دارای تأخیر‌های متفاوتی هستند. این امر می‌تواند هنگامی‌که چندین زوج برای انتقال مؤلفه‌های یک سیگنال ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیفیت تصویر را کاهش دهد. البته کابل‌هایی با اختلاف کمتر بین تأخیر زوج‌ها برای کاهش این مشکل نیز عرضه می‌شود.
  • عدم‌توازن: اختلافات بین دو سیم در یک زوج می‌تواند باعث کوپل بین حالت مشترک و حالت تفاضلی گردد. تبدیل حالت تفاضلی به حالت مشترک موجب جریان‌های حالت مشترک می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد تداخل خارجی گشته و سیگنال‌های حالت مشترک را در سایر زوج‌ها تولید کند. تبدیل حالت مشترک به حالت تفاضلی نیز می‌تواند سیگنال‌های حالت تفاضلی را از تداخل حالت مشترک از دیگر زوج‌ها یا منابع خارجی تولید کند. عدم‌توازن می‌تواند ناشی از عدم‌تقارن بین دو هادی یک زوج و همین‌طور نسبت به سیم‌های دیگر و روکش باشد. یکی از منابع ایجاد عدم‌تقارن، تفاوت در قطر هادی و ضخامت عایق است. در اصطلاحات فنی تلفن، حالت مشترک، وابسته به طول یا طولی و مد تفاضلی، فلزی نامیده می‌شود.

انواع کابل‌ شبکه زوج بهم تابیده که امروزه رواج کمتری دارند

کابل شبکه زوج به‌‌هم تابیده با سیم‌پیچ بار (Loaded twisted pair)

این نوع کابل شبکه زوج به‌‌هم تابیده در ساخت آن به صورت عمدی خاصیت القایی در نظر گرفته شده و قبلاً در شبکه خطوط مخابرات رایج بود. اندوکتورهای اضافه شده به این کابل‌ها به‌عنوان سیم‌پیچ‌های بار شناخته می‌شوند و تضعیف فرکانس‌های باند صوتی را کاهش می‌دهند؛ اما باید توجه داشت که این تضعیف در فرکانس‌های بالاتر، افزایش پیدا می‌کند. در خطوط بسیار طولانی، سیم‌پیچ‌های بار باعث کاهش اعوجاج در باند صوتی می‌شوند. خطوط بدون سیم‌پیچ‌های بار به‌عنوان خطوط بدون بار شناخته می‌شوند.

کابل شبکه زوج به‌‌هم تابیده چسبیده (Bonded twisted pair)

این نوع کابل شبکه زوج به‌‌هم تابیده، زوج‌ها به‌طور جداگانه به یکدیگر چسبانده می‌شوند تا استقامت کابل افزایش پیدا کند. از نظر یک کارخانه‌دار آمریکایی به نام بلدن که از پیشگامان صنعت تولید کابل است، این بدان معنی است که با وجود رفتار خشنی که ممکن است هنگام نصب کابل‌ها صورت گیرد، مشخصات الکتریکی کابل با این روش حفظ می‌شود.

کابل ریبونی بهم تابیده (Twisted ribbon cable)

یک استاندارد دیگر برای کابل‌های ریبونی است که در آن زوج‌های مجاور به یکدیگر چسبیده و به دور هم تابیده می‌شوند. سپس زوج‌های به هم تابیده به شکل یک ریبون و با ظرافت به یکدیگر چسبانده می‌شوند. به‌طور متناوب در طول ریبون، بخش‌های کوچکی بدون پیچش در نظر گرفته می‌شود تا کانکتورها و هدرهای PCB را بتوان با استفاده از تکنیک‌های معمول IDC به کابل متصل کرد.

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها