تفاوت بین مودم و روتر؟ مقایسه روتر و مودم بطورکامل

تفاوت مودم و روتر

مودم‌ها و روترها به عنوان یکی از پر کاربردترین تجهیزات شبکه شناخته شده‌اند که در جایگاه خود وظایف خاصی را انجام می‌دهند. اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که تفاوت مودم و روتر در چیست؟ عملکرد این دو به چه‌صورت می‌باشد؟ در این مقاله قصد داریم در رابطه با سوالات پیش‌آمده مطالبی را عنوان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فهرست:

روترها چه زمانی به بازار وارد شدند؟

در دنیای بزرگ شبکه سوئیچها وظیفه اتصال NODEها به هم را در شبکه‌های کامپیوتری برعهده دارند. این اتصال تا زمانی که پای شبکه‌های محلی به آن باز نشده‌بود بدون دردسر ادامه داشت چرا که شبکه‌های محلی همگی دارای SUBNET MASK های متفاوتی هستند که ارتباط مستقیم با یکدیگر را غیر ممکن می‌سازد و همین امر سبب ورود روتر به بازارهای کامپیوتری شد.‌

روتر به نحوی دروازه‌های شبکه هستند زیرا در زمان اتصال چند شبکه روترها به صورت هوشمندانه اطلاعات را در میان PC‌‌ها انتقال می‌دهد. عملکرد روتر یا مسیریاب به این گونه می باشد که HEADER ها را دریافت و با شناسایی بهترین مسیر آن را به سمت مقصد روانه می‌کند به علاوه با برنامه‌ریزی دقیق مانع از برخورد یا تصادف میان داده‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید:‌ روتر چیست؟ همه چیز درباره روتر!


تفاوت مودم و روتر

چنین عملیات هوشمندانه را می‌توان به علت استفاده روتر از چند پروتکل با هم دانست زیرا همزمان قابلیت اتصال چند شبکه محلی و اینترنتی را به هم دارد و این به عنوان مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر شناخته شده است. روترها برای انجام این کار از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند:

Static Route 

در این روش مدیر تمامی وظایف را بر عهده دارد به صورتی که تمامی مسیرها برا انتقال دیتا به صورت دستی از پیش تعیین می‌شوند.

Dynamic Route 

در روش دینامیک یا پویا روتر بر حسب پروتکل‌های تنظیم شده مسیرها را برای انتقالی سریع و بدون مشکل فراهم می‌سازد البته لازم به ذکر است که پروتکل‌ها در ابتدا توسط مدیر برنامه‌ریزی خواهد شد و سپس بر روی روترها اعمال می‌گردند.

استفاده از پروتکل‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر می‌باشد، برخی پروتکل‌ها که روتر از آن تبعیت می کند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • Link State Protocol
  • Distance Vector Protocol

به چه علت از مودم‌ها استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید مودم‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را برای خطوط تلفن ایجاد کردند اگر بخواهیم ساده در در رابطه با آن توضیح دهیم باید گفت که مودم‌ها به  شکلی پیوند‌دهنده خطوط تلفن به اینترنت بودند زیرا سیم‌های معمولی تلفن این قابلیت را نداشتند که داده‌های دیجیتالی را با خود انتقال دهند همین دلیل کافی بود که متخصصان شبکه و اینترنت برای ساخت چنین پیوند‌دهنده‌ای اقدام نمایند.

Modulator–Demodulator  یکی از تجهیزات پیشرفته شبکه است که قابلیت تبدیل داده‌ها از دیجیتال به آنالوگ و بالعکس را دارد که همین مسئله را می توان دیگر تفاوت مودم و روتر دانست.
تصور کنید شما متنی را در pc خود وارد می‌کنید و قصد دارید آن را از طریق اتصالات اینترنتی برای شخصی ارسال کنید در اینجا داده‌های دیجیتالی موجود ابتدا از رایانه به شبکه و سپس به سمت ISP منتقل می‌شود. در این میان می‌بایست یک مبدل برای تبدیل دیجیتال به آنالوگ وجود داشته‌باشد تا ارتباطی صحیح صورت گیرد، مودم‌ها با قبول این وظیفه پا به دنیای شبکه گذاشتند.

مودم‌ها مدل‌های مختلفی را دارند که هر یک به نحوی وظیفه خاصی را انجام می‌دهد و به طور کلی به دو دسته مودم‌های خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند.
مودم‌های داخلی را می‌توان یک قطعه جداگانه دانست که در برخی دستگاه‌ها همچون موبایل تعبیه شده‌است و امکان اتصال به اینترنت را از طریق اپرراتور‌ها فراهم می‌کنند اما مودم‌های خارجی به نحوی خود یک دستگاه کاملا جداگانه و مستقل هستند که قابلیت اتصال اینترنتی چندین دستگاه را به صورت همزمان فراهم می‌کنند.

مدل های مختلف مودم

  • مودم ADSL
  • مودم VDSL
  • مودم WiMAX
  • مودم 3G/4G LTE
  • مودم TD-LTE

برای مطالعه‌ی بیشتر: مودم VDSL چیست و چه تفاوتی با مودم ADSL دارد؟


تفاوت روتر و مودم؛ عملکرد کدام یک بهتر است؟

برای مقایسه عملکردی و تفاوت مودم و روتر با هم ممکن است کمی ابهام وجود داشته باشد دلیل آن نیز عدم شباهت عملکردی این دو با هم باشد. به بیان دیگر  روتر‌ها در جایگاه خود به عنوان یک دستگاه هوشمند وظیفه اتصال چند شبکه محلی و یا اینترنتی را بر عهده دارد این درحالی است که مودم به نحوی اتصالات مذکور را ایجاد خواهد‌کرد.

تفاوت مودم و روتر

به بیان ساده‌تر عملکرد مودم و روتر به نحوی تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و همین امر سبب ساخت محصولی تازه به نام مودم-روتر شده‌است که با ترکیب عملکرد‌های این دو محصول ایجاد شده است. ممکن است تا به حال متوجه این موضوع نشده باشید اما بهتر است بدانید که برخی مودم‌هایی که در بازار و حتی منازل شما وجود دارد همان روتر مودم می‌باشد.

ادغام مودم و روتر به نحوی اتصال به اینترنت را برای شبکه‌های محلی و اینترنتی بسیار آسان‌تر کرده‌است زیرا در یک دستگاه می‌توان از مزیت‌های مودم و روتر به طور همزمان استفاده کرد این امر سبب شده است که امروزه در بسیاری از منازل و ادارات از مودم روتر استفاده‌شود .

 اما در کنار مزایایی که این محصول دارد می توان به تنها عیب آن نیز اشاره کرد و آن هم این است که در صورت خرابی یک دستگاه می‌بایست تمامی  دستگاه‌ها را تعمیر و بازسازی کرد و این ممکن است مدت زمان بیشتری برای اتصالات مجدد صرف کند.

چه تفاوتی میان روتر و مودم وجود دارد؟

با توجه به مطالب عنوان شده تفاوت روتر و مودم را اینگونه می توان بیان کرد” برای اتصال به اینترنت از طریق خطوط تلفن می‌بایست دستگاهی به منظور تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس وجود داشته باشد و همچنین دستگاهی برای اتصال شبکه‌ها به منظور ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات و دیتا در دست باشد . مودمها برقرار کننده اتصالات اینترنتی و روتر‌ها برقرار کننده اتصالات شبکه‌ای هستند.”

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها