راهنمای خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید کارت گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک

کارت گرافیک، بخش اصلی پردازنده تصاویر در رایانه ها که از اهمیت زیادی برخوردار است. کارت گرافیک بخش توسعه یافته در رایانه ها است که کمپانی های بزرگ همه روزه سعی در آپدیت بهتر و قوی تر آن دارند. داشتن اطلاعات کافی در زمان خرید کارت گرافیک اهمیت زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم مطالبی تحت عنوان راهنمای خرید کارت گرافیک در اختیار کاربران قرار دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فهرست مقاله:

اشتباه رایج افراد در زمان خرید کارت گرافیک توجه به قیمت آن است، لزوما همیشه بهترین ها گران نیستند. اهمیت وجود کارت گرافیک قوی در رایانه را می توان در سرعت بخشیدن نمایش و اجرای بخش های گرافیکی همچون بازی ها دانست.

چگونه یک کارت گرافیک خوب خریداری کنیم؟

برای این که پول خود را صرف قطعه مفید و با کیفیت کنید لازم است اطلاعات صحیح در رابطه با مشخصات کلی و جزعی آن داشته باشید. کارت های گرافیک در مدل های مختلف دارای ویژگی های خاص خود هستند اما برخی امکانات در تمامی آن ها مشترک است.

راهنمای خرید کارت گرافیک
راهنمای خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر و لپ تاپ

حتما بخوانید: نحوه ساختن جیمیل


قلب گرافیکی

عنوان جالبی که برای قسمت پردازنده یا CPU گرافیکی انتخاب شده است. در زمان خرید کارت گرافیک به این بخش و قدرت پردازش آن توجه زیادی داشته باشید.CPU قادر به انجام کلیه محاسبات در کارت گرافیک است به علاوه وظیفه ایجاد ترسیمات گرافیکی را نیز بر عهده دارد. اهمیت قدرت این بخش تا حدی است که کارت های گرافیک با توجه به قدرت پردازندگی که دارند، نام گذاری می شوند.

ثبت ویدیو

اهمیت این بخش در کارت گرافیک در درجه دوم قرار می گیرد. حافظه ویدیویی در هر کارت گرافیک بر اساس گیگا بایت مشخص می شود اما صرفا تاثیری در کیفیت آن ندارد به این معنی که ممکن از یک حافظه 2 گیگا بایتی کیفیت ثبت ویدیو بهتر و مفیدتری به نسبت مورد مشابه 4 گیگا بایتی داشته باشد، تعین کننده میزان کیفیت و اثر گذاری این بخش توسط پهنای باند حافظه مشخص می شود.

پهنای باند حافظه

واحد تاثیر گذار بر کیفیت حافظه ویدیویی که به نحوی بیانگر کیفیت کارت گرافیک نیز می باشد. اهمیت و کیفیت این قسمت بر حسب دسترسی پردازنده گرافیکی به حجمی از حافظه در مدت زمان یک ثانیه است.  توجه داشته باشید که افزایش میزان دسترسی در کمترین مدت زمان بیانگر کیفیت حافظه ویدیوئی است و ظرفیت هایی تعیین شده هیچ تاثیری بر این قضیه نخواهد داشت. از پارامتر های تاثیر گذار در این مورد می توان به نسل حافظه، رابط پهنای حافظه و میزان فرکانس حافظه اشاره داشت.


حتما بخوانید: fps ( فریم در ثانیه ) چیست؟


در زمان خرید کارت گرافیک باید به چه مواردی دقت داشت:

علاوه بر مشخصات کارت گرافیک لازم است به برخی نکات در زمان خرید این بخش از رایانه نیز دقت داشت. نکات مذکور شامل میزان نیاز شما به کارت گرافیک است، دلیل خرید شما چه چیزی است؟ در ابتدا می بایست توضیحاتی را برای خود مشخص کنید که ما برای کمک به شما دلایل خرید کارت گرافیک و انتظاراتی که از آن دارید را تفکیک نموده ایم:

میزان کاربری

همانطور که عنوان شد قیمت کارت گرافیک نباید تاثیری در انتخاب شما داشته باشید، شما می بایست به میزان کاربری آن اهمیت دهید. کاربری کارت گرافیک بر اساس مدل های ساخته شده با مشخصات متفاوت رتبه بندی شده است و شما بر اساس نیاز خود به هر یک از پارامتر هایی که در رابطه با آن ها صحبت خواهیم کرد، باید کارت گرافیک مورد نظر را خریداری نمایید.

خروجی تصاویر

تعجب نکنید، این گفته صحیح است چرا که پیش تر ها تنها نیاز و انتظار افراد از کارت گرافیک تصاویر خروجی با کیفیت برتر بود به این ترتیب تمامی محاسبات گرافیکی نیز بر عهده CPU قرار می گرفت. این روند با پیشرفت تکنولوژی و ساخت پردازنده گرافیکی پایان یافت، پردازنده گرافیکی که در برخی موارد از آن با نام آنبورد یاد می شود بخش پردازش را بر عهده دارد به نحوی دیگر نیاز به یک کارت گرافیک مستقل برای دریافت خروجی های تصاویر ندارید.

Multimedia

تماشای ویدیو های با کیفیت، سه بعدی و فول اچ دی نیز به واسطه پردازنده گرافیکی صورت می گیرد. چند رسانه ای بودن کارت گرافیک سبب می شود که شما برای مشاهده و یا انجام برخی عملیات گرافیکی با مشکل رو به رو نشوید.


حتما بخوانید: مادربرد کامپیوتر چیست؟ و معرفی انواع مادربرد


Gaming

نقش اصلی و پر اهمیت کارت گرافیک در بازی های و نمایش با کیفیت آن مشخص می شود و میزان توانایی هر کارت گرافیک مشخص کنند نام هر سری های خاص این مجموعه می باشد، به این ترتیب می توانید به سادگی نیاز خود را برای داشتن یک پردازنده گرافیکی با کیفیت بر طرف سازید.

راهنمای خرید کارت گرافیک
راهنمای خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر و لپ تاپ

نکات مهم در زمان خرید کارت گرافیک

  • در زمان خرید مدل های مرجع هر کمپانی سازنده کارت گرافیک حساس نباشید چرا که تفاوت قیمت به دلیل استفاده از نام کمپانی مربوطه است و چندان تفاوتی میان کارایی این مدل ها وجود ندارد.
  • در صورتی که خواهان خرید کارت گرافیک خاص و ویژه هر کمپانی هستید و چنان چه قصد Overclocking کارت را ندارید، نگران تفاوت های میان مدل های مختلف ساخت کمپانی های متفاوت نباشید.
  • چنانچه از بابت Overclocking کارت برای کارایی بالاتر نگران هستید می توانید از مدل های ساخته شده پیش از اورکلاک بهره گیرید.
  • در برخی پردازنده های گرافیکی وجود فن های بزگ تنها هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند. اگر قصد خرید مدل های میان رده و کمتر را دارید توجه داشته باشید که نیازی به فن نیست.
  • هیچگاه کارت گرافیک قوی و CPU ضعیف را با هم به کار نبرید این کار تمامی عملکرد رایانه را با مشکل مواجه می کند و ممکن است به درستی نتوانی از تمامی امکانات کارت گرافیک بهره ببرید.
  • و نکته آخر و مهم در راهنمای خرید کارت گرافیک ، استفاده از کانکتور های مبدل تغذیه احتمال آسیب رسانی به کارت را بالا می برد پس سعی کنید از کانکتور های اصلی منبع اصلی تغذیه استفاده نمایید.
5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
محمدجواد
محمدجواد
3 سال پیش

سلام دوست عزیزم . میخواستم یه کارت گرافیک برای بازی هایی مثل red dead 2 , odysseyبخرم .تا شش میلیون بودجه دارم . به نظرت از بین این کارتها کدوم رو بخرم که به پولم بخوره هم کارایی خویی داشته باشه
VGA Asus STRIX-GTX780-OC-6GD5
VGA Asus STRIX-GTX780-OC-6GD5
ASUS PH-GTX1050TI-4G Graphics Card
Asus ROG STRIX GTX1650 O4G و Asus GTX980TI-DC3OC-6GD5
MSI RX 470 GAMING X 4G Graphics Card
1 روز قبل