آداپتور فیبر نوری چیست؟ آشنایی با انواع آن

آداپتور فیبر نوری چیست؟ آشنایی با انواع آن

آداپتور فیبر نوری یکی از مهم‌ترین تجهیزات فیبر نوری برای راه اندازی شبکه محسوب می‌شود. آداپتورهای فیبر نوری ابعاد بسیار کوچکی دارند و قیمت آنها بسیار مناسب است. اما این دو مسئله به هیچ وجه اهمیت این قطعه برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری را کاهش نخواهد داد. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در گام اول از این مقاله به مبحث آداپتور فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد؟ بپردازیم. در ادامه مقاله انواع پولیش در کانکتور‌های فیبر نوری را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا شما بتوانید با دید باز و آگاهی کامل برای خرید آداپتور فیبر نوری اقدام کنید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله آداپتور فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد با ما در برقچی همراه باشید.

 فهرست:

آداپتور فیبر نوری چیست؟

این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود، در گام اول بهتر است ذکر کنیم که آداپتور فیبر نوری دارای نام‌های مختلفی می‌باشد. برای مثال برخی از افراد آن را با نام کپلر فیبر و برخی دیگر آن را با نام آداپتور فیبر می‌شناسند. این تجهیزات بسیار کاربردی هستند و با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توان کابل فیبر نوری را به یکدیگر متصل کرد. از سوی دیگر بهتر است بدانید که آداپتور فیبر نوری دارای انواع مختلف و اشکال گوناگونی می‌باشد. اما عملکرد آن‌ها در اکثر موارد یکسان است.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که وظیفه آداپتور فیبر نوری چیست؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم با این نوع از آداپتور با اتصال کابل فیبر نوری باعث برقراری ارتباط به صورت همزمان با دستگاه‌های مختلف می‌شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید انتخاب آداپتور فیبر نوری به موارد مختلفی وابسته است. اگر بخواهیم یک نمونه را برای شما مثال بزنیم بهتر است به نوع کابل اشاره کنیم.

انواع پولیش در کانکتورهای فیبر نوری

یکی از موارد بسیار مهم که در اتصال بهتر و ارتقای کیفیت شبکه فیبر نوری تاثیر می‌گذارد پولیش کردن سری فیبر نوری است که باید به صورت دقیق صیقل داده شود. همانطور که در قسمت اول ذکر کردیم آداپتورهای فیبر نوری در انواع مختلف تولید می‌شوند که برای کانکتورهای خاص مناسب هستند. این میزان از گستردگی در تجهیزات و نوع اتصالات باعث می‌شود تا انعطاف پذیری شبکه فیبر نوری افزایش پیدا کند. در ادامه بهتر است بدانید به صیقل دادن سری فیبر نوری پولیش گفته می‌شود و به میزان دقتی که برای پولیش وجود دارد Ferrule نام می‌گویند.

اگر به دنبال اصلی ترین تفاوت در انواع مختلف کانکتورها هستید بهتر است بدانید که Ferrule اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها است. در ادامه قصد داریم انواع پولیش در کانکتورهای فیبر نوری را ذکر کرده و مورد بررسی قرار دهیم در نتیجه پیشنهاد می‌شود در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

  1. Flat-Surface
  2. PC
  3. UPC
  4. APC
انواع پولیش در کانکتورهای فیبر نوری
انواع پولیش در کانکتورهای فیبر نوری

Flat-Surface

این نوع کانکتور دارای پولیش به صورت کاملا مسطح و صاف می‌باشد. به همین دلیل باعث می‌شود تا در زمان اتصال بین دو سطح، مقداری هوا قرار بگیرد که این مسئله باعث انعکاس بازگشتی در حدود ۴ درصد می‌شود. در انتها بهتر است ذکر کنیم که این مسئله باعث شد تا تکنولوژی PC ایجاد گردد.

PC

همانطور که در قسمت قبل ذکر کردیم مشکلات فنی موجود در کانکتورهای flat باعث شد تا کانکتورهای pc تولید شوند، این نوع از کانکتور دارای قوس بسیار کمی هستند تا هوایی که در پولیش فلت بین دو سر قرار می‌گرفت در پولیش pc از بین برود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تستر شبکه


UPC و APC

قطر هسته فیبر نوری حدود به 9 میکرومتر است که این میزان از قطر بسیار نازک می‌باشد. از سوی دیگر Ferrule در این کانکتورها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون زمانی که یک کانکتور به انتهای یک فیبر نوری اتصال پیدا می‌کند پدیده انعکاس نوری اتفاق می‌افتد. در واقع می‌توان گفت نور از مسیر خود منحرف می‌شود. این مسئله باعث ایجاد اختلال در سیگنال‌های ارسالی و منبع بازتاب نور می‌گردد. در نتیجه برای کاهش پدیده انعکاس نوری کانکتورهای سینگل مود به دو روش UPC (سرنام Ultra Physical Contact) و APC (سرنام Angled Physical contact) صیقل داده می‌شوند.

انواع آداپتور فیبر نوری

در این قسمت از مقاله آداپتور فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد؟ قصد داریم شما را با انواع آداپتور فیبر نوری آشنا کنیم. لازم به ذکر است بدانید که به نوعی در سه نوع مختلف تک، دوگانه و چهارگانه تولید می‌‌شود. توجه داشته باشید آداپتورهای فیبر نوری به دسته‌های مختلف که دارای کانکتورهای متفاوت تقسیم می‌شود. از سوی دیگر بهتر است بدانید رابط‌های مختلفی در آداپتورهای فیبر نوری به کار می‌روند که اگر بخواهیم چند نمونه از آن‌ها را به شما معرفی کنیم بهتر است به رابط های مختلفی همچون (FC،SC،ST) اشاره کنیم.

انواع آداپتور فیبر نوری
انواع آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری سینگل مود

به آداپتورهایی که برای کابل سینگل مود استفاده می‌شود آداپتور سینگل مود می‌گویند. لازم به ذکر است بدانید که کابل‌های سینگل مود فقط قادر هستند یک سیگنال را در یک زمان مشخص ارسال کنند. دقیقا به همین دلیل است که نام این نوع کابل، سینگل مود می‌باشد. البته بسیاری از افراد این نوع کابل را با نام تک حالته می‌شناسند. این نوع کانکتور در موارد مختلفی همچون ATM، مرکز داده و دیتا سنتر شبکه‌های پردازش داده و غیره مورد استفاده قرار داده می‌شود. در ثانی آداپتور‌های سینگل مود انواع مختلفی دارند اما پرکاربردترین و محبوب‌ترین آداپتور های فیبر نوری سینگل مود موجود در بازار (آداپتور فیبر نوری سینگل مود FC، آداپتور فیبر نوری سینگل مود LC و آداپتور فیبر نوری سینگل مود SC) هستند.

آداپتور فیبر نوری مالتی مود

اگر قصد دارید اطلاعاتی را نسبت به آداپتورهای مالتی مود به دست بیاورید بهتر است بدانید به آداپتور‌هایی که در کابل‌های فیبر نوری چند حالته یا مولتی مورد استفاده می‌شود آداپتور نوری مالتی مود گفته می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که کابل‌های مالتی مود دارای قابلیت ارسال چند سیگنال در یک زمان هستند. یکی از ویژگی‌های چشمگیر کابل‌های مالتی مود سرعت بالای آن می‌باشد. در نهایت بهتر است بدانید آداپتور‌های فیبر نوری مالتی مود همچون آداپتورهای فیبر نوری سینگل مود در دسته‌های مختلفی همچون (آداپتور فیبر نوری مالتی مود FC، آداپتور فیبر نوری مالتی مود LC و آداپتور فیبر نوری مالتی مود SC) وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی شبکه فیبر نوری به زبان ساده


بررسی انواع آداپتور سینگل مود و مالتی مود

در این قسمت از مقاله 4 نمونه از بهترین آداپتورهای سینگل مود و مالتی مود را مورد بررسی قرار خواهیم داد در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم پاراگراف مربوط به هر کدام را مطالعه کنید.

آداپتور فیبر نوری LSH (e2000)

آداپتوری که تصویر آن را در قسمت زیر مشاهده می‌کنید برای کانکتورهای همچون PC (Physical Contact) و APC (Angled Physical Contact) طراحی شده است. توجه داشته باشید این آداپتور فیبر نوری، انتشار نور لیزر را حذف می‌کند. از سوی دیگر دارای کلاه محافظ می‌باشد که این محافظ از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر آداپتور فیبر نوریlsh (e2000) با کانکتورهای E2000TM سازگار می‌باشد. در انتها بهتر است بدانید که این آداپتور فیبر نوری در دو نوع مختلف سینگل مد و مالتی مود تولید و به بازار عرضه می‌شود.

آداپتور فیبر نوریlsh  (e2000)
آداپتور فیبر نوریlsh  (e2000)

آداپتور فیبر نوری FC

دومین آداپتوری که قصد داریم در این بخش از محتوا آداپتور فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد؟ مورد بررسی قرار دهیم آداپتور فیبر نوری FC می‌باشد. توجه داشته باشید این آداپتور به دلیل ارتقاء در عملکرد optic طراحی و تولید شده است. لازم به ذکر است بدانید از آداپتور فیبر نوری FC برای اتصالاتی همچون PC و APC استفاده می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این نوع از آداپتور از یک سری سرامیکی و غلاف فلزی ساخته شده است. در انتها بهتر است قید کنیم که کیفیت ساخت بالای این آداپتور باعث شده عملکرد خوب OPTIC حفظ شود و پایداری مکانیکی بیش‌تری داشته باشد.

آداپتور فیبر نوریfc
آداپتور فیبر نوریfc

آداپتور فیبر نوری SC

یکی دیگر از آداپتور‌هایی که برای ارتقا عملکرد OPTIC طراحی و تولید شده است آداپتور فیبر نوری SC می‌باشد. این آداپتور هم مانند آداپتور فیبر نوری FC در اتصالاتی همچون PC و APC استفاده می‌شوند. شایان ذکر است بدانید متریالی که در ساخت این آداپتور مورد استفاده قرار می‌گیرد پلاستیک و فلز می‌باشد.

آداپتور فیبر نوریsc
آداپتور فیبر نوریsc

آداپتور فیبر نوری ST

آخرین آداپتوری که تصمیم داریم در این بخش از آداپتور فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد؟ مورد بررسی قرار دهیم آداپتور فیبر نوری ST می‌باشد. این آداپتور در دو نوع پلاستیکی و فلزی تولید و به بازار عرضه می‌شود. از سوی دیگر دارای ساختار بسیار محکمی است به همین دلیل پایداری اتصال را به صورت صد در صد تضمین می‌کند. در ادامه بهتر است ذکر کنیم کیفیت ساخت این آداپتور در سطح بالایی قرار دارد و همین مسئله موجب شده تا این آداپتور بتواند عملکرد اپتیک و مکانیکی بسیار خوبی را در طولانی مدت به کاربر ارائه دهد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ساخت این آداپتور از یک پوشش مسی یا سرامیکی استفاده شده است.

آداپتور فیبر نوریst
آداپتور فیبر نوریst

بیشتر بخوانید: 5 تا از بهترین روترها با قابلیت پرینت سرور در سال 2022


نتیجه گیری

در این مقاله شما به طور کامل با آداپتور فیبر نوری آشنا شده‌اید. از سوی دیگر اطلاعات کاملی نسبت به انواع پولیش در کانکتورهای فیبر نوری به دست آورده‌اید. در واقع ما در این مقاله انواع آداپتور فیبر نوری را به شما معرفی کرده‌ایم. از سوی دیگر چند نمونه از بهترین آداپتو‌رهای فیبر نوری را هم مورد بررسی قرار داده‌ایم تا شما اطلاعات کاملی نسبت آن‌ها به دست بیاورید. در نهایت امیدواریم محتویات موجود در مقاله آداپتور فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد؟ بتواند در هنگام خرید آداپتور فیبر نوری به شما کمک شایانی کند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها