8 دلیلی که فایرفاکس را به جایگزین بهتری برای کروم تبدیل می کند

هشت دلیلی که فایرفاکس را به جایگزین بهتری برای کروم تبدیل می کند

چه دلیلی باعث می‌شود فایرفاکس جایگزین بهتری برای کروم باشد؟ از توقف پخش خودکار ویدئو‌ها گرفته تا کاهش بار سیستم بر روی لپ تاپ و کامپیوتر شما، همگی ویژگی‌هایی است که مرورگر Firefox را در مقام بالاتری نسبت به Chrome قرار می‌دهد. با اینکه مرورگر کروم ممکن است پرکاربردترین مرورگر روی دستگاه شما باشد اما لزوما بهترین مرورگر موجود نخواهد بود. جایگزین‌های بهتر از Chrome نیز وجود دارند که نیازهای شما را به شکل گسترده‌تری برآورده می‌کنند.

یکی از این گزینه‌های کاربردی، مرورگر فایرفاکس به شمار می‌رود. این مرورگر برخلاف سایر رقیبان خود نظیر اج (Edge) یا اپرا (Opera) برمبنای کرومیوم (Chromium) طراحی نشده است. تیم توسعه فایرفاکس از سابقه طولانی در صنعت مرورگر برخوردار بوده و تمایل زیادی به حفظ حریم خصوصی آنلاین کاربران خود دارند.

از این‌رو، جایگزین کردن فایرفاکس به جای کروم نه تنها عملکرد کامپیوتر شما را افزایش می‌دهد، بلکه استفاده آسانی داشته و امنیت بیشتری را برای اطلاعات شما در فضای وب فراهم می‌کند. در این مقاله ما شما را با ویژگی‌ها داخلی منحصربه‌فردی آشنا می‌کنیم که مرورگر کروم فاقد آنها بوده یا برای اجرای این ویژگی‌ها به افزونه‌های جانبی نیازمند است. پس بیایید با کمک یکدیگر به مرور 8 دلیل اصلی برای جایگزین کردن فایرفاکس به جای کروم بپردازیم.

فهرست مقاله:

مسدود کردن پخش خودکار ویدیوها

بسیاری از وب‌سایت‌ها، ویدیوها و رسانه‌های تبلیغاتی دارند که در زمان بارگیری صفحه به‌صورت اتوماتیک پخش می‌شوند. با وجود اینکه بلند شدن ناگهانی صدا در پس زمینه وب‌سایت‌ها برای اکثر افراد ناخوشایند است، برخی از افراد نمی‌توانند از قابلیت بی‌صدا کردن خودکار چنین رسانه‌هایی برخوردار باشند. از سوی دیگر، پخش خودکار ویدیو بدون نیاز به پهنای باند بالا هم می‌تواند از حجم اینترنت شما استفاده کند.

مسدود کردن پخش خودکار ویدیوها
مسدود کردن پخش خودکار ویدیوها

در مرورگر کروم، برای مسدود کردن سایت‌هایی که با پخش ویدیوهای تبلیغاتی به سختی لود می‌شوند، بایستی یک افزونه شخص ثالث مناسب پیدا کرده و نصب کنید. از سوی دیگر، فایرفاکس تب‌ها را به‌طور پیش‌فرض در دسترس قرار می‌دهد. در صفحات مرورگر Firefox صدای ویدیو خارج از باکس تعیین شده قطع بوده و در برنامه یوتیوب، پخش خودکار صدا و تصویر کاملا مسدود است. می‌توان گفت که مسدود کردن پخش ویدیو در وب، یکی از تغییرات راحت و سریع در تنظیمات پیش‌فرض فایرفاکس به‌شمار می‌رود.

تجربه وب‌گردی سریع‌تر با جایگزین کردن فایرفاکس به جای کروم

ورژن جدید فایرفاکس ردیاب‌هایی که سرعت مرور وب‌سایت‌ها را کاهش می‌دهند، به صورت از پیش تعیین شده مسدود می‌کند. بدیهی است که هرچقدر اسکریپت‌های بیشتری به عنوان بخشی از یک وب‌سایت بارگیری شوند، شما نیز بیشتر کاهش سرعت را احساس خواهید کرد. حتی اگر این اسکریپت‌ها در پس‌زمینه سایت‌ها اجرا شوند، باز هم تفاوتی نمی‌کند. بنابراین دوری از اجرای آنها سرعت وبگردی شما را بالاتر خواهد برد.

مرورگر فایرفاکس همچنین مانع دسترسی کریپتوماینرها (cryptominers) به دستگاه شما می‌شود. این عملیات که معمولا با نام کریپتوجکینگ (cryptojacking) نیز شناخته می‌شود، در صورتی اتفاق می‌افتد که یک وب‌سایت به کدهای مخرب این اجازه را می‌دهد که از کامپیوتر شما برای استخراج مخفیانه ارز دیجیتال استفاده کنند. تلویحا، این ویژگی امنیتی به افزایش سرعت مرورگر شما نیز کمک می‌کند. اگر منابع سیستم شما توسط یک کریپتوماینر مهار شده و تحت کنترل قرار بگیرد، کامپیوتر شما در زمان مرور آنلاین وب‌سایت‌ها به کندی عمل می‌کند.


حتما بخوانید: بهترین مرورگر اینترنت برای ویندوز چیست؟


استفاده بهینه از منابع سیستم با جایگزین کردن فایرفاکس به جای کروم

کروم معمولا به خاطر استفاده سنگین از منابع سیستمی یعنی RAM شهرت یافته است. اما بعضی مواقع ممکن است به CPU دستگاه شما نیز بیش از حد انتظار درگیر پردازش مرورگر شود. البته شرکت گوگل اقداماتی را جهت محدودسازی این مشکلات انجام داده است. با این وجود، Firefox با نفود بر حافظه معمولی چنین مشکلاتی را در کارنامه خود ندارد.

بهتر است بدانید که اگر قصد دارید بسیاری از تب‌های مرورگر خود را برای روزهای متوالی باز بگذارید، فایرفاکس گزینه چندان مناسبی نباشد. با این‌حال، می‌توانید با استفاده از بخش تسک منیجر (Task Manager) فایرفاکس برای بازگرداندن تب موردنظر اقدام کنید. اگر مرورگر شما به گونه‌ای تنظیم شده است که تاریخچه مرور را به خاطر بسپارد، کافی است برنامه را به‌طور کامل ببندید و سپس دوباره باز کنید (با این روش تب‌های شما بایستی به‌صورت خودکار بازیابی شوند). بنابراین نیازی به راه‌اندازی مجدد و ریبوت تمام سیستم نخواهد بود.

استفاده بهینه از منابع سیستم با جایگزین کردن فایرفاکس با کروم
استفاده بهینه از منابع سیستم با جایگزین کردن فایرفاکس با کروم

افزونه‌های موبایل

تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که در زمان استفاده از گوشی هوشمند برای بازدید از صفحات اینترنتی با پیام‌ها و ویدئو‌های تبلیغاتی مزاحم روبه‌رو شوید؟ مطمئنا بله! کاربران اندرویدی برای فرار از چنین مشکلی خوش شانس هستند. زیرا آنها می‌توانند درست همانند نسخه دسکتاپ، افزونه‌های مرورگر را در ورژن موبایل فایرفاکس نصب کنند. به عنوان یک کاربر اندرویدی، انتخاب شما تنها به 17 افزونه محدود می‌شود و این افزونه‌ها پایه‌های بنیادی را پوشش می‌دهند که برای بهبود وب‌گردی و امنیت اطلاعات شما ضروری هستند.

شما می‌توانید گزینه‌های قابل تشخیصی همچون uBlock Origin (مسدود کردن آگهی)، NoScript (کنترل جاوا اسکریپت- JavaScript)، HTTPS Everywhere (اجبار اتصالات وب‌سایت‌های امن موجود) و سایر موارد را پیدا کنید. حتی با نصب یک مسدود کننده تبلیغات نیز، تجربه راحت‌تری برای شما فراهم شده و دیگر با کلیک‌های تصادفی بر روی پنجره‌های تبلیغاتی، به پیوندهای حمایت شده و صفحات نامرتبط هدایت نمی‌شوید.


حتما بخوانید: چگونه جستجوی ایمن گوگل را خاموش کنیم؟


همگام سازی آسان در تمامی دستگاه‌ها

بخشی از محبوبیت کروم به ماهیت یکپارچه اکوسیستم گوگل برمی‌گردد که آن هم شامل قابلیت دسترسی به بوک مارک‌ها و همگام‌سازی تب‌های باز در دستگاه‌ می‌شود. البته دیگر نیازی نیست که این ویژگی دلیلی برای ادامه استفاده از مرورگر کروم باشد. زیرا فایرفاکس نیز امکان مرور وب را به‌راحتی در تمام دستگاه‌ها فراهم می‌آورد و جایگزین بهتری برای کروم به‌شمار می‌آید.

همگام سازی آسان در تمامی دستگاه‌ها
همگام سازی آسان در تمامی دستگاه‌ها

این پلتفرم نیز به اندازه مرورگر کروم آگنوستیک (agnostic) است و شما می‌توانید بدون ایجاد هیچ مشکلی بین سیستم‌های ویندوز، اندروید، مک (Mac)، لینوکس (Linux) و iOS جابه‌جا شوید. با ایجاد یک حساب Firefox Sync، سوابق مرورگر، بوک مارک‌ها، تب‌ها، پسوردها و سایر موارد به‌طور کامل ذخیره شده و در هر دستگاهی که وارد شوید قابل دسترس خواهند بود. شما همچنین این امکان را دارید که از سرویس‌های امنیتی و حریم خصوصی اضافی نظیر Firefox Relay (پوشش‌دهی ایمیل) و Firefox Monitor (نظارت بر نقض اطلاعات) از یک حساب فردی استفاده کنید.

امنیت بیش‌تر حریم خصوصی در فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس علاوه‌بر اینکه اطلاعات دستگاه شما را در مقابل کوکی‌ها و ردیاب‌های شخص ثالث حفظ می‌کند، بلکه از اطلاعات مهمی نظیر اثر انگشت دیجیتال نیز در برابر روش‌های موذیانه نظارتی نیز محافظت می‌کند. اثر انگشت دیجیتال (digital fingerprint) در واقع مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به سخت‌افزار، نرم‌افزار (سیستم‌عامل و مرورگر)، افزونه‌ها، اولویت‌ها و در برخی مواقع تم‌ها و سفارشی‌سازی‌ها را شامل می‌شود. ردیابی اثر انگشت ممکن است ما‌ه‌ها به طول بیانجامد.

دسترسی افراد به چنین اطلاعاتی موجب می‌شود که تصویر واضحی از زندگی خصوصی و عادات شما داشته باشند. اگر جدی‌تر به این مسئله نگاه کنیم، مانند زمانی است که از طریق اینستاگرام و یا سایر رسانه‌های اجتماعی توسط افراد ناشناسی دنبال می‌شوید. به‌طوری که آنها اطلاعاتی از شما در دست دارند که تمایل به اشتراک‌گذاشتن آنها با دوستان و خانواده خود هم نداشتید.


حتما بخوانید: راهکارهای کاهش مصرف اینترنت 4G موبایل


حالت مطالعه در فایرفاکس

با اینکه حالت مطالعه یا Reader mode با ایجاد فاصله میان متن و نوارهای کناری و جدا کردن متن اصلی با حذف عناصر اضافی صفحه، قابلیت چشم‌گیری به‌شمار نمی‌رود، اما به‌طور کلی نمای بهتری برای مطالعه فراهم می‌کند.

برخی مواقع شما تنها می‌خواهید مقاله‌ای را در یک وب‌سایت مطالعه کنید و هیچ قصدی برای مشاهده مطالب، ویدئوها و پیام‌های تبلیغاتی یا توجه به زرق و برق‌های اضافی صفحه ندارید. وجود چنین موارد اضافی در صفحه وب‌سایت فقط قابلیت اسکرول کردن در سایت را کاهش می‌دهد.

شما در مرورگر کروم می‌توانید عوامل حواس‌پرتی بصری را با استفاده از افزونه‌های مسدودکننده تبلیغات و اسکریپت‌ها کاهش دهید. اما در فایرفاکس کافی است با یک کلیک روی گزینه حالت مطالعه، متن را با فوت بزرگ، خوانا و به همراه تصاویر مرتبط با آن مشاهده کنید بدون آنکه بنرها و آگهی‌های تبلیغاتی در کار شما تداخل ایجاد کنند.

حالت مطالعه در فایرفاکس
حالت مطالعه در فایرفاکس

انصافا، مرورگر کروم نیز پیش از این حالت مطالعه را ارائه کرده است، اما اینطور به نظر می‌رسد که تیم سازنده هنوز تصمیم قاطعی درباره اجرا و حفظ آن ندارد. بعضی از سایت‌ها از این قابلیت Chrome برخوردار بوده و در برخی دیگر حالت مطالعه غیرفعال است. با این وجود، شرکت Mozilla سالها پیش این قابلیت را در مرورگر خود پیاده کرده است.

کد متن باز فایرفاکس

شما می‌توانید از کاربران فعلی سوال کنید که چرا به جای استفاده از کروم، فایرفاکس را ترجیح می‌دهند. پاسخی که دریافت می‌کنید این است که فایرفاکس همانند کروم نیست. بلکه جایگزین بهتری برای آن است. به نظر شما بزرگ‌ترین عیب مرورگر Chrome چیست؟ مشکل بزرگ کروم این است که تمام اطلاعات شما در اختیار شرکتی قرار می‌گیرد که از راه تبلیغات کسب درآمد می‌کند. این جمله را همیشه به خاطر داشته باشید؛ زمانی که کسی به شما خدمات رایگان ارائه می‌دهد، شما محصول آن خواهید بود. پس نگرانی اکثر کاربران این مرورگر حفظ حریم خصوصی آنها است.

علاوه‌بر تمام موارد فوق، بررسی امنیت کروم برای جامعه نیز تاحدی دشوار است. با اینکه مرورگر رسمی گوگل براساس یک پروژه متن‌باز (Chromium) ساخته شده است اما با ترکیب کد آن در نسخه کروم، نتایج نهایی مخفی باقی می‌ماند. بسیاری از کاربران نمی‌توانند خود به بررسی نحوه توسعه مرورگر بپردازند و بیشتر افراد نیز این موضوع را یک مسئله قابل تأمل درنظر نمی‌گیرند. اما دانستن چنین مطالبی ممکن است نشانه‌هایی از نقاط ضعف و قدرت آن در اختیار شما قرار دهد. این همان مشکلی است که به لطف متن‌باز بودن در فایرفاکس وجود ندارد.


حتما بخوانید: بهترین مرورگر اندروید چیست؟


جمع بندی

در این مقاله از برقچی با مباحثی نظیر ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب دو مرورگر کروم و فایرفاکس آشنا شدید. حال می‌دانید که چرا اکثر کاربران فایرفاکس را جایگزین بهتری برای مرورگر کروم می‌دانند. به نظر شما مزایای دیگر استفاده از Firefox چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها