دارک وب چیست؟ همه چیز درباره دنیای تاریک و پشت پرده اینترنت

دارک وب چیست

دارک وب در واقع بخشی از اینترنت است که فعالیت‌های غیرقانونی بدون هیچگونه محدودیتی انجام می‌شود و ورود به آن ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای شما داشته باشد. تصور کنید که یک محیط وجود دارد که در آن خرید و فروش اسلحه‌ها، مواد مخدر، مدارک جعلی، حساب‌های هک شده، نرم‌افزارهای هک و حتی قراردادهای قتل رایج هستند. با توجه به پروتکل‌های امنیتی خاصی که در دارک وب وجود دارد، دسترسی به آن کاری آسان نیست. با این حال اگر با دارک وب آشنایی ندارید یا اینکه نحوه ورد به دارک وب را می‌خواهید بدانید، مطالعه این مقاله از برقچی به شما کمک می‌کند تا با خطرات ورود به دارک وب و دنیای خطرناک آن بیشتر آشنا شوید.

فهرست مقاله:

دارک وب (Dark Web) چیست؟

همانطور که گفته شد دارک وب به شبکه‌ای از وب‌سایت‌های خطرناک اطلاق می‌شود که کاربران عادی امکان دسترسی به آن را نداشته و از چشم موتورهای جستجو و دولت‌ها مخفی باقی می‌ماند. از آنجایی که قابلیت ردیابی چنین سایت‌های وجود ندارد، امکان معامله و داد و ستد هر محصول یا خدمات غیرقانونی در آنها میسر است.

بدین‌ترتیب از امکان خرید و فروش مواد و اسلحه گرفته تا قتل، قاچاق انسان و اعضای بدن همگی در این بخش از اینترنت فراهم است. قابلیت امنیتی بالای وبسایت‌های دارک وب به‌گونه‌ای است که هیچ اطلاعاتی از سوی سازندگان و مدیران اصلی در دست نیست و معاملات آنها اغلب با استفاده از بیت کوین صورت می‌گیرد. همین امر نیز ردیابی آنها را غیرممکن می‌کند.

دارک وب چیست
دارک وب چیست

سرفیس وب چیست؟

سرفیس وب، جزء عناصر اصلی اینترنت است که بسیاری از ما از آن برای گشت و گذار در وب، حضور در شبکه‌های اجتماعی و مطالعه اخبار استفاده می‌کنیم. این بخش از وب، با نام‌های مختلفی مانند سرفیس وب، وب مرئی یا وب مشترک شناخته می‌شود و از الگوریتم‌های پیچیده برای جمع‌آوری اطلاعات از صفحات متصل به یکدیگر استفاده می‌کند. همچنین، برخی از صفحات دیپ وب نیز در این محیط قرار دارند، اما با نیاز به اعتبار ورود. با این حال، برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، امکان ایندکس شدن بخشی از صفحات خود را فراهم کرده‌اند. این بخش از اینترنت، حدود ۱۹ ترابایت اطلاعات را دربرمی‌گیرد و با چالش‌هایی نظیر حضور ترول‌ها، محتوای نامناسب، اعتیادآوری، حواس‌پرتی و اتلاف وقت، سرقت اطلاعات و مسائل حریم خصوصی روبرو است.

دیپ وب چیست؟ (Deep Web)

دییپ وب که معمولاً با نام دیپ نت (Deep Net) نیز شناخته می‌شود، در حقیقت به مجموعه سایت‌هایی دلالت دارد که فهرست‌بندی نشده و از دسترس گوگل یا سایر موتورهای جستجو خارج هستند. به همین دلیل برای یافتن چنین سایت‌هایی به موتورهای جست‌جوی مخصوص همانند، Ahmia و Torch نیاز دارید. با اینکه ممکن است بسیاری از افراد نام دیپ وب را نشنیده باشند، اما جالب است بدانید که این بخش بیش از 90 درصد فضای اینترنت را در بر می‌گیرد.

دیپ وب (Deep Web) چیست؟
دیپ وب (Deep Web) چیست؟

تفاوت دارک وب و دیپ وب

دیپ وب که به طور معمول با نام دیپ‌نت هم شناخته می‌شود، در واقع به مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها اشاره دارد که در فهرست‌های جستجوگرها قرار نمی‌گیرند و از دسترسی عموم خارج هستند. به همین دلیل برای دستیابی به این سایت‌ها نیاز به استفاده از موتورهای جستجوی خاصی مانند Ahmia و Torch دارید. اما دارک‌وب یا وب‌سیاه یک زیرمجموعه از دیپ وب است که عمدتاً پنهان شده و برای دسترسی به آن نیازمند مرورگری به نام تور می‌باشد. برخی معتقدند که دارک وب چیزی حدود 5 درصد از فضای اینترنت را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال، از اندازه واقعی فضای اشغال شده توسط دارک وب، آمار دقیقی منتشر نشده است.

ویژگی دارک وب دیپ وب
تعریف شبکه‌ای از وب‌سایت‌های خطرناک که از دسترسی کاربران عادی مخفی مانده و امکان معامله و داد و ستد غیرقانونی را فراهم می‌کند. مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها که در فهرست‌های جستجوگرها نیستند و برای دسترسی به آنها نیاز به موتورهای جستجوی خاص داریم.
محتوا محتوای غیرقانونی و خطرناک محتوای گسترده از قانونی تا محدود‌شده
دسترسی نیاز به مرورگر خاص (تور) و امنیت بالا نیاز به موتورهای جستجوی خاص، اما دسترسی معمولی‌تر
ردیابی امکان ردیابی وجود ندارد اطلاعات در دسترس مختص سازندگان و مدیران نیست و ردیابی‌شان غیرممکن است.
روش معامله بیت‌کوین و امکان معاملات مخفی معمولاً با استفاده از ارزهای دیجیتال یا رمزنگاری شده انجام می‌شود.
محدودیت اطلاعات اطلاعات معمولاً در دسترس نیست و پنهان هستند اطلاعات در دسترس است اما موتورهای جستجوی معمولی نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.
حجم فضا معمولاً تشکیل‌دهندهٔ کمی از فضای اینترنت است بیش از ۹۰ درصد از فضای اینترنت را شامل می‌شود
راه دسترسی به دیپ وب نیاز به موتورهای جستجوی خاص (Ahmia و Torch) معمولاً از مرورگرهای معمولی و موتورهای جستجوی خاص برای دسترسی استفاده می‌شود.
میزبانی محتوای غیرقانونی بله خیر

بیشتر بخوانید: آشنایی با پروتکل های رمزنگاری وای فای


اتاق قرمز دارک وب چیست؟

یکی از افسانه‌های هول‌انگیزی که درخصوص دارک وب وجود دارد، اتاق قرمز یا همان Red Room آن است. این بخش از دارک وب شامل چندین سایت مربوط به شکنجه‌های آنلاین می‌شوند. در واقع به صورت زنده وقایعی از کشتن، خوردن گوشت انسان، قطع کردن اعضای بدن، تجاوز یا آزار کودکان و افراد را منتشر می‌کنند.

این بخش برای ارضای بیماران سادیسمی و دگر آزار تهیه شده که درآمدزایی بسیار بالایی نیز دارند. زیرا برای تماشای چنین صحنه‌های وحشتناکی ابتدا باید هزینه آن را بپردازید. البته برخی افراد وجود اتاق قرمز را شایعه‌ای بیشتر نمی‌دانند، چراکه عموم این سایت‌ها پس از دریافت پول هیچ ویدیو آنلاینی از شکنجه و قتل نمایش نداده‎‌اند. بنابراین هدف از پخش و ایجاد چنین شایعه‌ای تنها کلاهبرداری و سوءاستفاده از کنجکاوی افراد است.

اتاق قرمز دارک وب چیست؟
اتاق قرمز دارک وب چیست؟

تاریخچه پیدایش دارک وب

ایده راه‌اندازی دارک وب در اکتبر 1969 توسط آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (ARPA) مطرح شد؛ که سرانجام در سال 1989 چهره جدی‌تری به خود گرفت و دو سال پس از آن برای عموم مردم قابل دسترس بود. پایه‌های اصلی این پروژه مخفی کردن هویت کاربران و استفاده از ارز دیجیتال غیرمتمرکز بود.

با گذشت زمان دارک وب به بستر مناسبی جهت روی کار آمدن بازار سیاه (Silk Road) و خرید و فروش اجناس غیرقانونی تبدیل شد. به‌طوری که کاربران می‌توانستند به صورت کاملا ناشناس به معامله در بازارهایی نظیر اولوشن (Evolution)، دریم مارکت (Dream Market) بپردازند. با این حال امروزه نیز برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های خبری علاوه بر وب‌سایت‌هایی که در شبکه معمول اینترنت دارند، سایت‌هایی را نیز در دارک وب ایجاد می‌کنند تا افرادی که می‌خواهند همچنان ناشناس بمانند بتوانند از اطلاعات آنها استفاده کنند.

تاریخچه پیدایش دارک وب
تاریخچه پیدایش دارک وب

معرفی مرورگر دارک وب (تور)

در دنیای پر جنب و خروش بازارهای آنلاین، ممکن است تصور شود که گشت و گذار در دارک وب فضایی آسان و بدون خطر است. اما واقعیت این است که دارک وب، فضایی پر از اشتباهات و آشوب است؛ زیرا تمام کاربران ناشناس هستند و برخی از آن‌ها از این ناشناسی به منظور کلاهبرداری از دیگران بهره می‌برند.

برای دسترسی به دارک وب، افراد نیاز به استفاده از مرورگر تور دارند که هویت کاربران را پنهان می‌کند. مرورگر تور، درخواست‌های کاربران را از طریق چندین سرور پراکسی که توسط داوطلبان در سراسر جهان راه‌اندازی شده‌اند، عبور می‌دهد تا IP آن‌ها را ناشناس کند. این سازوکار تقریباً بی‌نقص در مخفی کردن هویت کاربران است، اما تجربه کار با آن ممکن است غیرقابل پیش‌بینی، غیرقابل اعتماد و زمان‌بر باشد. برای افرادی که می‌خواهند با این چالش‌ها کنار بیایند، دارک وب یک منظر نسبتاً امن از جهان تاریک و مخوف آنلاین را ارائه می‌دهد.

همانطور که قسمت بالای مطلب دارک وب چیست اشاره کردیم، برای ورود به این بخش از اینترنت حتما باید از موتورها و ابزارهای جستجوی خاصی استفاده شود که مرورگر تور (TOR) یکی از آنهاست. با کمک این ابزار هویت شما از سایر کاربران مخفی مانده و امکان شناسایی شما وجود ندارد. نحوه کار تور به‌گونه‌ای است که درخواست کاربر را از میان چند سرور پروکسی عبور می‌دهد و بدین ترتیب آدرس IP فرد غیرقابل ردیابی خواهد بود. شما می‌توانید این مرورگر را از وب‌سایت رسمی آن یعنی torproject.org دانلود و نصب کنید.

معرفی مرورگر دارک وب (تور)
معرفی مرورگر دارک وب (تور)

چه فعالیت‌هایی در دارک وب انجام می‌گیرد؟

میزان فعالیت‌های غیرقانونی در دارک وب از سال ۲۰۱۵ به بعد به شدت افزایش یافته است. مطالعات نشان می‌دهند که از آن زمان تعداد فهرست‌های مخرب در دارک وب با ۲۰ درصد افزایش، به طور چشمگیری افزایش یافته است. این فعالیت‌ها شامل فروش محتوای غیرقانونی مانند مواد مخدر، نرم‌افزارهای غیرقانونی، و خدمات هکر می‌شود. بازارهای آنلاین در دارک وب به عنوان مکانی برای ترویج و تبادل کالاهای غیرقانونی شناخته می‌شوند. تعطیلی سایت‌های بزرگی همچون “جاده ابریشم” و “آلفا بی” توسط نهادهای امنیتی نشان از تدابیر برخورد با این فعالیت‌ها دارد. در جدول زیر فعالیت‌هایی که در دارک وب انجام می‌شود را به اختصار بیان کردیم:

دسته بندی درصد
قمار 0/4
تفنگ گلوله‌زنی 1/4
گفت‌و‌گوی اینترنتی 2/2
جدید (هنوز لیست نشده) 2/2
سوءاستفاده جنسی از کودکان 2/2
کتاب الکترونیک 2/5
فهرست وب 2/5
وبلاگ 2/75
سایت‌های جنسی 2/75
میزبانی وب 3/5
هکر امنیتی 4/25
موتور جستجوی وب 4/25
ناشناسی 4/5
تالار گفتگو 4/75
تقلبی 5/2
افشاگر 5/2
ویکی 5/2
ایمیل 5/7
بیت کوین 6/2
کلاهبرداری 9
بازار 9
مواد مخدر 15/4

خرید و فروش در دارک وب

در دارک وب، بازارهای سیاه به لطف استفاده از بیت کوین به یک اوج جدید از رشد و توسعه دست یافته‌اند. این رمزارز نه تنها امکان تبادلات مختلف را بدون افشای هویت طرفین، بلکه خارج از کنترل دولت‌ها فراهم می‌کند. اکثر بازارهای دارک وب از بیت کوین یا رمزارزهای دیگر برای انجام معاملات استفاده می‌کنند، اما توجه به این نکته ضروری است که این فضا برای همه کاربران به صورت کاملاً امن و بی‌خطر نیست. ماهیت ناشناس این فضا، گسترش کلاهبرداری‌ها و جذب سارقان را به دنبال دارد. بدون شک، کاربرانی که با هدف‌های غیرقانونی به دارک وب مراجعه می‌کنند، باید پیش‌بینی کنند که ممکن است با مشکلات بزرگی روبه‌رو شوند.

فروشگاه‌های دارک وب ویژگی‌هایی از جمله سیستم امتیازدهی، ثبت نظر، سبد خرید و انجمن کاربری را با فروشگاه‌های آنلاین معمولی به ارمغان می‌آورند، اما در عین حال با تفاوت‌های مهمی نیز روبرو هستند. یکی از این تفاوت‌ها در کمتر بودن کنترل بر کیفیت محصولات است. در یک محیط بدون اطلاعات هویت دقیق، اعتبار سیستم امتیازدهی به چالش کشیده می‌شود و امتیازات معاملات به راحتی قابل دستکاری هستند. بعضی از فروشندگان بدون هیچ هشداری ممکن است با تغییر هویت و با استفاده از رمزارزهای مختلف، از دید کاربران خود ناپدید شوند و با نام‌های دیگر در دارک وب ظاهر شوند.

خرید و فروش در دارک وب
خرید و فروش در دارک وب

نحوه تراکنشات و مبادلات مالی در دارک وب

در دارک‌نت، هزینه‌های مرتبط با کالاها و خدمات از طریق ارزهای دیجیتال پرداخت می‌شود. این ارزها به دلیل اینکه مبادلات آنها بدون نظارت نهادهای قانونی انجام می‌شود و نیازی به ارائه مدارک شناسایی برخی از بانک‌ها ندارند، جایگزینی مناسب برای پرداخت‌های محرمانه در فضای دارک نت محسوب می‌شوند. در ادامه، به معرفی تعدادی از ارزهای دیجیتالی که در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌پردازیم.

بیت کوین

بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال با ارزش جهان، به دلیل ویژگی‌های غیرمتمرکز و قیمت بالا در دارک‌نت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز در دسته ارزهای رمزنگار نیمه‌ناشناس قرار دارد و با وجود محدودیت‌های مقیاس‌پذیری، هنوز هم در برخی تراکنش‌های دارک‌نت به عنوان وسیله پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هورایزن

ارز دیجیتال هورایزن یک ارز پیگیری گریز با پروتکل دانایی صفر است که بر مبنای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم ایجاد شده است. این ارز به دلیل خصوصی‌سازی بیشتر و غیرمتمرکز بودن، به عنوان یکی از ارزهای محبوب در دارک‌نت مورد توجه قرار می‌گیرد.

مونرو

مونرو، بزرگترین ارز پیگیر گریز با حریم خصوصی بالا، از امضای حلقوی و الگوریتم اثبات کار برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند. اطلاعات تراکنش‌ها تنها در صورت تمایل معامله‌گر قابل مشاهده بوده و سایر اطلاعات بر روی بلاک‌چین برای دیگران مخفی می‌ماند. این ویژگی‌ها، مونرو را به یکی از برترین ارزهای دیجیتال محبوب در فضای دارک‌نت تبدیل کرده است.

بیم

تراکنش‌ها با استفاده از پروتکل MimbleWimble به صورت ناشناس توسط یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام Beam انجام می‌شود. تراکنش‌ها در حضور طرفین معامله صورت می‌گیرند و بعد از تایید فرستنده و گیرنده، بدون ذخیره آدرس در تاریخچه تراکنش‌ها در بلاک‌چین ثبت می‌شوند. Beam با تاکید بر حفظ حریم خصوصی و ناشناختگی، به عنوان یک گزینه امن در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

زی کش (ZCash)

زی کش، یک فورک از بیت‌کوین، با استفاده از کد منبع بیت‌کوین، ارز دیجیتالی با حفظ بیشتر حریم خصوصی را ایجاد کرده است. این ارز از تکنولوژی Zero-knowledge proof برای حریم خصوصی بیشتر در تراکنش‌ها استفاده می‌کند و تراکنش‌ها را بدون ثبت هیچ‌گونه آدرسی انجام می‌دهد. حفظ ناشناختگی در زی کش اختیاری است و کاربر می‌تواند در صورت نیاز اطلاعات بیشتری را در شبکه نمایش دهد.


بیشتر بخوانید: بهترین روتر برای اتصال به VPN


نحوه ورود به دارک وب

مرورگر Tor را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید و مراحل نصب را انجام دهید، که بسیار ساده است. با استفاده از این مرورگر شما می‌توانید وارد دنیای وب دارک شوید، زیرا این مرورگر تور آدرس IP شما را مخفی می‌کند و اولین لایه از حفاظت از حریم خصوصی را برای شما فراهم می‌کند.

نحوه ورود به دارک وب
نحوه ورود به دارک وب

پس از اجرای مراحل نصب، بر روی گزینه “connect” کلیک کنید تا به صورت آنلاین به وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا کنید.

ورود به دارک وب با مرورگر Tor
ورود به دارک وب با مرورگر Tor

اغلب کاربران قادر به مستقیم ورود به سایت Tor هستند. با این حال، در برخی از کشورها، دسترسی مستقیم به آن ممکن است محدود باشد و شما ممکن است نیاز به پیکربندی تنظیمات پروکسی داشته باشید.

با وجود اینکه Tor آدرس IP شما را پنهان می‌کند، اما جستجو در دارک وب کاملاً امن نمی‌باشد، زیرا:

  1. ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما ممکن است بداند که از Tor استفاده می‌کنید و این ممکن است هدف شما از حفظ ناشناسی را مختلف کند.
  2. هر سرور در شبکه Tor تحت مالکیت خصوصی قرار دارد، بنابراین شما هیچ‌وقت نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید که چه کسی پشت رله‌های اینترنتی که داده‌های شما را منتقل می‌کنند، است.
  3. استفاده از Tor همراه با یک سرویس VPN امن، می‌تواند به بهترین شکل به حفظ حریم خصوصی شما کمک کند.
  4. به عنوان یک مرحله اختیاری، ممکن است بخواهید هویت سیستم عامل ویندوز خود را در حین جستجو در دارک وب پنهان کنید.

برخی از افراد دارک وب را به عنوان یک پناهگاه برای فعالیت‌های جنایی سایبری معرفی می‌کنند. بسیاری از آنان در جستجوی سیستم‌های ویندوز امن هستند. برای حفظ بهترین حالت انیسویتی، استفاده از یک سیستم عامل مجازی مبتنی بر لینوکس با نام Tails را بر روی VMware یا دیگر برنامه‌ها توصیه می‌شود. این سیستم عامل در زمینه حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن بسیار مؤثر است.

سیستم عامل Tails
سیستم عامل Tails

استفاده از لینک‌های Onion

لینک‌های Onion به عنوان یک دروازه مهم ورود به دنیای وب‌های پنهان در دارک تلقی می‌شوند. یک جستجوی متداول در DuckDuckGo برای یافتن لینک‌های Onion در Tor، شما را به تعدادی از لینک‌های مهم در دارک هدایت خواهد کرد. لطفاً به یاد داشته باشید که بسیاری از این لینک‌ها پایداری کمی دارند و ممکن است دوره‌ای تغییر کنند.

زمانی که Tor اطلاعات شما را با خروج از شبکه حذف می‌کند، مهم است که برای هر جستجو اقدام به رفرش صفحه نمایید. این اقدام برای حفظ حریم خصوصی، به ویژه برای دوستداران حریم خصوصی، ضروری است. اگر تمایل دارید، می‌توانید لینک‌های Onion محبوب خود را در Tor بوک‌مارک نمایید، اما توصیه می‌شود آنها را در یک سرویس ایمیل امن نظیر ProtonMail نگهداری کنید.

Hidden Wiki (ویکی مخفی)، یک نقطه شروع مناسب برای افرادی است که به دنبال یک لیست از سایت‌های Onion مفید می‌باشند. با اینکه ما قادر به ارائه لینک مستقیم نیستیم، این لینک‌ها با جستجو در DuckDuckGo به سهولت قابل دسترس هستند. موتور جستجوی Torch یکی از موتورهای جستجوی محبوب برای سایت‌های onion است که بیش از نیم میلیون سایت را در اختیار دارد.

موتور جستجوی Torch
موتور جستجوی Torch

بیشتر بخوانید: بهترین مرورگر برای ویندوز (ایمن و سریع)


عواقب ورود به دارک وب چیست؟

امروزه اینترنت سطحی (Surface Web) می‌تواند پاسخگوی نیاز تمام افراد جامعه باشد. لزومی ندارد که با مراجعه به دارک وب خود را در معرض خطر قرار دهید. اگر به خوبی این مطلب را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که ورود به بخش تاریک اینترنت تا چه حدی ممکن است خطرناک باشد و شما را در معرض حملات سایبری قرار دهد. از جمله خطراتی که ورود به دارک وب برای کاربران به دنبال دارد می‌توان به کلاه‌برداری‌های ارز دیجیتال، مواجه با محتوای غیرانسانی، روبه‌رو شدن با اقدامات تروریستی، آلوده شدن سیستم به بدافزارها و ویروس‌های مخرب، حملات هکری، فیشینگ و بسیاری دیگر اشاره کرد.

ورود به دارک وب
عواقب ورود به دارک وب چیست؟

رعایت نکات مهم و امنیتی در فضای دارک وب

افراد که به دنبال کنجکاوی وارد فضای دارک وب شده‌اند و از خطرات و تهدیدات بالقوه آن کماکان آگاه نیستند، باید به مسائل امنیتی توجه ویژه‌ای داشته باشند. این افراد ممکن است به عنوان هدف‌های آسان برای اهداف مخرب و مجرمانه قرار گیرند. در این فضا، تشخیص وب‌سایت‌های امن از خطرناک و مخرب کار دشواری است. بنابراین، احتیاط‌های لازم را برای حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از سوءاستفاده باید رعایت شود. در برخی از موارد کلیدی برای افرادی که به این فضا وارد می‌شوند را شرح داده‌ایم:

  • پوشاندن میکروفن و وبکم: در حین استفاده از دستگاه، از پوشاندن میکروفن و وبکم آن اطمینان حاصل کنید.
  • خروج از حساب‌های کاربری: از تمام حساب‌های کاربری که در دستگاه در حال استفاده هستند، خارج شوید.
  • استفاده از اطلاعات جعلی: در صورت ثبت‌نام در وب‌سایت‌های دارک وب، از اطلاعات غیرواقعی مانند ایمیل، نام کاربری و رمز عبور استفاده کنید.
  • استفاده از نرم‌افزارهای حفاظتی: از نرم‌افزارهایی که از افشای اطلاعات جلوگیری می‌کنند، استفاده کنید.
  • اجتناب از عملیات خاص: اعتماد به کاربران فعال در این فضا، بحث و مشاجره با کاربران، دانلود از وب‌سایت‌های خطرناک و خرید با کارت اعتباری یا بانکی.
  • استفاده از Tor با تغییر IP: در کنار استفاده از Tor، از ابزار تغییر IP نیز استفاده کنید.
  • مواردی که هرگز نباید انجام داد: اعتماد به کاربران ناشناس، مشاجره با دیگران، ارسال اطلاعات شخصی و ارسال نظر در وب‌سایت‌ها.
  • خطرات مربوط به دانلود محتوا: در صورت نیاز به دانلود، از ماشین‌های مجازی استفاده کنید.
  • تنها استفاده از ارزهای دیجیتال: در خریدها و تراکنش‌ها، از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

در نهایت، اگر به هر دلیلی به مشکل برخوردید یا اطلاعات شما فاش شد، به مراجع قانونی مثل پلیس فتا اطلاع دهید. این اقدام می‌تواند از سوءاستفاده احتمالی جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید:‌ آموزش دور زدن تحریم‌های اینترنتی


جمع بندی

در این مطلب از مجله برقچی با مباحثی همچون دارک وب چیست؟ (Dark Web) و عواقب ورود به آن آشنا شدید. توانستید اطلاعات خوبی درباره دیپ وب و تاریخچه دارک وب بدست آورید. اگر شما علی‌رغم موارد گفته شده باز هم تمایل دارید که وارد دنیای تاریک اینترنت شوید، پیش از ورود حتماً اقدامات امنیتی شدیدی را دنبال کنید، تا از بروز هرگونه اتفاق دردسر‌ساز جلوگیری کنید. از اینکه تا پایان همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه هرچه بهتر این مطالب یاری کنید.

سؤالات متداول

چگونه وارد دارک وب شویم؟

همان‌طور که اشاره شد، برای ورود و ثبت‌نام در دارک وب، باید ابتدا مرورگر تور را دانلود و نصب نمایید. پس از آن، می‌توانید به آسانی و مانند هر سایت دیگری، لینک‌های مرتبط با سایت‌های دارک وب را باز نمایید.

چطور در داک وب سرچ کنیم؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی این مقاله ذکر کردیم، موتورهای جستجوی موجود در دارک وب با مشکلاتی مانند قدیمی بودن اطلاعات و ارائه نتایج غیرمرتبط مواجه هستند. اما ممکن است بهترین آنها موتور جستجوی Grams باشد.

در کل، افرادی که از دارک وب استفاده می‌کنند، به دنبال آدرس یا مقصد خاصی هستند و با توجه به خطراتی که این فضا دارد، استفاده از دارک وب برای مرور وب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بنابراین، بهتر است تا زمانی که با لینک‌های دارک وب آشنا نیستید یا منابع قابل اعتماد آن‌ها را تأیید نکرده‌اید، به آنها دسترسی پیدا نکنید.

آیا ورود به دارک وب جرم است؟

خیر، دسترسی به دارک وب به طور کلی غیرقانونی نیست. در واقع، برخی از استفاده‌های آن کاملاً قانونی هستند و از ارزش دارک وب یا وب سیاه حمایت می‌کنند.

4.2/5 - (31 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
11 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
بهار
بهار
2 ماه پیش

کاملترین مطلبی بود که راجع به دارک وب خوندم دمتون گرم واقعا

Mohamad
Mohamad
4 ماه پیش

سلام خیلی مطالب مفید بود.ولی یکی سوال آیا پلیس های اطلاعاتی کشور ها بر پارک وب نظاره دارند یا نه؟

کامران
کامران
6 ماه پیش

کاش مراحل ورود به دارک وب رو باه صورت یک چک لیست و مرحله به مرحله مینوشتید

ریحانه جعفری
ریحانه جعفری
6 ماه پیش
پاسخ به   کامران

سلام
ممنون از دیدگاهتون. در آپدیتهای بعدی حتما درنظر میگیریم.

علی طهماسبی
علی طهماسبی
6 ماه پیش

خیلی خوب بود راجع بهش زیاد شنیده بودم اما واقعا انقدرا هم که میگفتن خلاف و خطرناک نیست بیشتر برای هکرها و فروش دیتای هک شده میخوره

حسین بهرامی
حسین بهرامی
11 ماه پیش

مطلب مفیدی بود

سید کامران کیمیا
سید کامران کیمیا
1 سال پیش

مطالبی که درینجا عنوان شد خیلی خلاصه و مبسوط بود و در حد یک اگاهی مختصر بود و اصلا به حقایق یا شایعات و مطالبی که در مورد اون دو سایت دارک و دیپ بر سر زبانهاس ورود نکردین،،بعنوان مثال شایع است که اگر کسی صرفا برای رفع کنجکاوی و بی دلیل وارد سایت بشه شخصی که چهره اش نامشخصه با لحنی هراس انگیز میگه ادرستو دارم میام سراغت و معروفه که افرادی این خطا رو کردن و دچار سوقصد منجر بمرگ حتی شدن

ریحانه جعفری
ریحانه جعفری
11 ماه پیش

سلام وقت بخیر
هدف ما آشنایی کلی مخاطب با دارک وب بود هر چند اشاره مختصری شده به این مواردی که عنوان کردید
ممنون از توجهتون

abbas
abbas
1 سال پیش

من دنبال یک مرجع خوب برای درک دارک وب بودم به نظرم این وبلاگ میتونه منبع خیلی خوبی برای این موضوع باشه.

رحیم لطفی
رحیم لطفی
1 سال پیش

مطالب خوبی راجع به دارک وب دیدم و استفاده کردم جال

سید کامران کیمیا
سید کامران کیمیا
1 سال پیش
پاسخ به   رحیم لطفی

حرفای زیادی پیرامون این دو سایت وجود داره که خیلی هیجان انگیزتره و البته اغراق هم زیاد میشه