تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه (IP) + مزایا و معایب

دوربین های مداربسته به دو گروه تقسیم می‌شوند :1.دوربین های آنالوگ 2.دوربین های تحت شبکه (IP)

دوربین های مداربسته تحت شبکه مطابق تکنولوژی روز دنیا بوده و همان گونه که از نام آن پیداست این دوربین ها تحت شبکه عمل کرده و به صورت کاملا مستقیم از تصاویر به صورت دیجیتال فیلم گرفته و داده ها را بر روی حافظه ای از شبکه ارسال می کند، در واقع دوربین مداربسته تحت شبکه هرکدام به صورت جداگانه دارای یک سیستم عامل کوچک می باشند که از طریق آن می توانند به محیط شبکه وارد شوند و سیگنال های دیجیتال ضبط شده را ارسال نمایند.

دوربین های آنالوگ که نوع قدیمی دوربین مدار بسته بوده و تقریبا برای همگان آشنا است این دوربین ها داده های آنالوگ را از طریق دستگاه DVR به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کنند .

فهرست:

تفاوت دوربین های مدار بسته آنالوگ و دوربین های تحت شبکه در چیست؟

این دو نوع دوربین در چند مورد باهم تفاوت هایی دارند اما تفاوتی که میان این دو نوع دوربین مدار بسته وجود دارد به معنای برتری یکی بر دیگری نمی باشد در ادامه بررسی تفاوت هایی که این دو نوع دوربین با هم دارند می پردازیم:

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

طریقه تولید تصویر :

اولین و بارزترین تفاوت آن ها در طریقه تولید تصویر می باشد دوربین مداربسته آنالوگ تصاویر را به صورت آنالوگ تولید و با استفاده از دستگاه DVR آن را به دیجیتال تبدیل می کنند ولی دوربین های مداربسته تحت شبکه به صورت مستقیم از تصاویر به صورت دیجیتال فیلم و یا عکس گرفته و آن را به بستری که از قبل بر روی شبکه تعیین شده ارسال می کنند.

کیفیت تصویر :

رزولوشن دوربین های مدار بسته انالوگ در مقایسه با دوربین های تحت شبکه ضعیف تر می باشد .

دستگاه مرکزی ضبط تصاویر :

دوربین های آنالوگ از طریق کابل به دستگاه DVR متصل می شوند در حالی که دوربین های تحت شبکه نیازی به کابل ندارند و از طریق IP شبکه به دستگاه NVR متصل می شوند.

در دوربین مدار بسته آنالوگ به ازای هر تعداد دوربین مداربسته می بایست یک کابل برای متصل شدن به دستگاه DVR وجود داشته باشد در حالی که دوربین تحت شبکه تنها کافی است فقط یک بار از طریق آدرس IP  به شبکه متصل شود.

هزینه :

از نظر هزینه خریداری و نصب دوربین مداربسته آنالوگ هزینه کمتری در مقایسه با دوربین های تحت شبکه دارند.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

مزایا و معایب دوربین های مداربسته تحت شبکه کدامند؟

مزایا :

یکی از مزایای بارز دوربین مدار بسته تحت شبکه وضوح در تولید و ضبط تصاویر می باشد ، دیگر مزیت آن استفاده از تنها یک کابل شبکه برای دسترسی به فیلم ها و تصاویر ضبط شده می باشد حتی اگر چندین دوربین نیز نصب شده باشد دیگر نیازی به کابل های بیشتر نبوده و از طریق همان کابل می توان به سایر دوربین ها نیز دسترسی داشت و همچنین دوربین های مداربسته تحت شبکه ارتباط دوطرفه (ارسال/دریاقت ) را با سیستم  دوربین مداربسته دارد.

دوربین مدار بسته تحت شبکه را نه تنها برای شبکه های محلی می توان مورد استفاده قرار داد بلکه از طریق شبکه های راه دور نیز قابل استفاده می باشد البته شایان ذکر است وضوح تصاویر و ویدیو در شبکه های محلی دارای کیفیت بالایی بوده ولیکن برای راه دور وضوح پایین تر می باشد.

یکی دیگر از مزیت های دوربین های مداربسته تحت شبکه قابلیت رمزگذاری کردن داده ها می باشد که از این طریق می توان امنیت را برای دوربین خود برقرار کرد، با رمزگذاری نمودن سرور و دوربین دیگر هیچ کس نمی تواند به اطلاعات دوربین دسترسی پیدا کند و همچنین در برابر هکرها نیز از اطلاعات دوربین محافظت خواهد شد.

قابلیت تشخیص چهره  ( ورود افراد به مکان های غیر مجاز که از قبل برای دوربین تعریف کرده اید را ضبط و به کاربر اطلاع می دهد ) و پشتیبان گیری از اطلاعات از دیگر مزایای  این نوع دوربین می باشد .

از دیگر خصوصیات مهم این نوع دوربین امکان دید در شب می باشد ، قوی و دقیق بودن این خصوصیت به حدی است که دوربین به راحتی در شب قادر به پلاک خوانی می باشد.


این مقاله را حتما بخوانید: دوربین مدار‌بسته مخفی( جاسوسی )


معایب:

راه اندازی اولیه دوربین مدار بسته تحت شبکه می بایست توسط یک متخصص شبکه انجام شود، این نوع دوربین ها راه اندازی پیچیده ای دارند . هزینه اولیه که برای راه اندازی این نوع دوربین ها باید پرداخت شود زیاد است زیرا راه اندازی آن نیازمند تجهیزات شبکه های کامپیوتری می باشد. یکی دیگر از دلایل هزینه بالای این نوع دوربین ها پهنای باند می باشد و از آن جا که این دوربین ها تصاویر را با کیفیت بالایی ارسال می کنند لذا بر این اساس به پهنای باند بیشتری نیاز دارند.

معمولا به هر میزان که وضوح و کیفیت تصاویر بالاتر باشد میزان فضای بیشتری را برای ذخیره نیاز دارند و فراهم نمودن فضای ذخیره سازی نیز نیازمند پرداخت هزینه بالایی می باشد.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

مزایا و معایب دوربین های آنالوگ کدامند؟

  مزایا :

خریداری و نصب دوربین های آنالوگ هزینه بالایی را در بر نخواهد گرفت و همچنین فرایند نصب دستگاه دیجیتال این دوربین ساده می باشد و یکی دیگر از مزایای این نوع دربین کم هزینه بودن میزان پهنای باند می باشد از آنجا که تصاویر ضبط شده از رزولوشن بالایی برخوردار نمی باشند لذا هزینه کمی را برای ارسال به پهنای باند نیاز دارد.

معایب :

دوربین مدار بسته آنالوگ از طریق کابل به دستگاه مرکزی وصل می شوند و می بایست به ازای هر یک دوربین یک کابل دستگاه وصل شود.

کیفیت و وضوح تصویر در این نوع دوربین ها پایین می باشد، همچنین برای تصویربرداری مساحت بالایی را پوشش نخواهد داد به عبارتی دیگر در دوربین های آنالوگ برای ارسال سیگنال تنها در مسافت و شعاع مشخصی امکان پذیر است.

دوربین های آنالوگ قابلیت رمز گذاری نداشته لذا به راحتی می توان به سیگنال های این دوربین دسترسی پیدا کرد.


مطالعه بیشتر: انواع دوربین مدار‌بسته و راهنمای انتخاب دوربین مناسب


 

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها