رک شبکه چیست و چه انواعی دارد؟

رک شبکه چیست

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوع رک شبکه چیست و چه انواعی دارد مطالب مهمی را بیان کنیم، اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به اطلاعاتی از این قبیل نیاز دارید، پس پیشنهاد می کنیم که ادامه مطالب را از دست ندهید، زیرا مطالب مفید و البته کاربردی را ذکر خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانید :

رک شبکه چیست

تقریبا با مفهوم کلی شبکه آشنایی داریم، در غیر این صورت باید بگوییم که شبکه های محلی با تعاریف گوناگونی شناخته می شوند، اما یکی از اساسی ترین تعریف های شبکه محلی یا LANها را می توان در محدود بودن منطقه جغرافیایی آن دانست. در شبکه های محلی تجهیزان گوناگونی وجود دارند که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارند.

در ادامه مبحث رک شبکه چیست ، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که تجهیزات شبکه در چه محلی نگه داری می شوند؟ در یک شبکه محلی تجهیزات را در رک ها نگه داری می کنند، به همین دلیل باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که هر یک از تجهیزات شبکه باید اندازه ای استاندارد داشته باشند تا درون رک شبکه به آسانی قرار بگیرند.

نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که استفاده از رک ها در شبکه ها کاملا ضروری است، اما در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه مواردی سبب می شود که استفاده از رک ضروری باشد؟ از مهم ترین علت های این ضرورت باید به این موضوع اشاره کنیم که نگه داری تجهیزات شبکه در رک ها سبب می شود که آسیبی به آن ها وارد نشود یا به اصطلاح می گویند که این روش نگهداری ایمن است و امنیت بالایی دارد. البته کاملا واضح و روشن است که این مورد تنها علتی نیست که استفاده از رک ها را ضروری می کند. در رابطه با این موضوع در ادامه مطالب دیگری را ذکر خواهیم کرد.

رک شبکه چیست
رک شبکه چیست

در ادامه موضوع اصلی مقاله یعنی رک شبکه چیست و چه انواعی دارد، باید به شرح این مبحث بپردازیم که انواع رک های شبکه را توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل، جامع و مفیدی را در این رابطه ارائه دهیم. اما قبل از ذکر انواع رک ها باید به این نکته اشاره کنیم که هر رک چه خصوصیت مهم؛ ارتفاع یا یونیت، عمق و عرض دارد که با آن شناخته می شود.

انواع رک شبکه

رک های دیواری:

اولین نوع از رک های شبکه که در این قسمت قصد داریم ویژگی های آن را توضیح دهیم، رک های دیواری هستند. جنس رک های دیواری می تواند از شیشه یا فلز یا در بعضی از موارد ترکیب این دو باشد، البته این مورد برای درب این رک ها صدق می کند و بدنه رک های دیواری از آلومینیوم یا استیل می باشد.

نکته دیگری که در رابطه با رک شبکه دیواری باید به آن توجه داشته باشید این است که دارای عمق متفاوتی هستند، رک های دیواری با عمق های 30، 40، 45 و 60 در بازار موجود هستند که هر کسی با توجه به نیاز خود می تواند یکی را انتخاب کند. ویژگی دیگری رک های دیواری این است که درب های جانبی هم دارند که باعث می شود استفاده از آن آسان تر باشد.

رک های ایستاده:

در ادامه مبحث رک شبکه چیست و چه انواعی دارد، قصد داریم توضیحاتی در رابطه با رک های ایستاده ارائه دهیم. یکی از مهم ترین ویژگی های رک های ایستاده این است که ظرفیت بالایی برای نگهداری تجهیزات شبکه دارد، به همین دلیل برای شبکه هایی که تعداد بالایی از تجهیزات را دارد، انتخاب مناسبی می باشد.

از دیگر ویژگی های رک شبکه ایستاده باید به این موضوع اشاره کنیم که اندازه های متفاوتی دارد، سایز یونیت رک های ایستاده معمولا 24، 30، 36، 42 و 45 است، البته در ارتفاع های بزرگ تر هم موجود می باشد. نکته دیگری که در رابطه با رک های ایستاده باید به آن توجه داشته باشید این است که درب های جانبی متعددی دارد.

رک های ایستاده به دلیل آن که بر روی وسیله ای خاص قرار نمی گیرند با بر وی زمین قرار داده می شوند، این امکان را فراهم می کنند که تجهیزت سنگین و با وزن بالا را با آسودگی در آن قرار دهید و هیچ گونه نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. البته لازم به ذکر است که رک های ایستاده را با کمک چرخ های آن می توان به آسانی جابه جا کرد.

در ادامه موضوع رک شبکه چیست و چه انواعی دارد، لازم می دانیم به نکت بسیار مهمی اشاره کنیم که توجه به هر یک از آن ها ضروری است و سبب می شود که رک مناسبی را انتخاب کنید. در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که نوع رک خود را مناسب با فضایی که در اختیار دارید انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر فضای کمی را برای رک در اختیار دارید، رک ها دیواری انتخاب بهتری هستند.

رک شبکه چیست
رک شبکه چیست

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته داشته باشید این است، همانطور که گفتیم رک ها شبکه اندازه های مختلفی دارند، پس رک مورد نظر خود را با توجه به مقدار تجهیزات موجود در شبکه انتخاب کنید تا بهترین کارآیی را برای شما داشته باشد.

ضرورت استفاده از رک شبکه

  • استفاده از رک های شبکه سبب می شود که طول عمر تجهیزات افزایش پیدا کند.
  • امنیت تجهیزات هنگامی که در رک قرار می گیرند بالاتر می رود، زیرا درب آن قفل می شود و افراد دیگر نمی توانند به آن ها دست بزنند.

نکته دیگری که در رابطه با موضوع رک شبکه چیست و چه انواعی دارد، باید به آن توجه داشته باشید این است که رک های شبکه انواع و اندازه های مختلفی دارند که همین امر سبب می شود افراد با توجه به کاربرد خود بتوانند بهترین رک مناسب را انتخاب کنند و از نتیجه خرید و انتخاب خود رضایت کامل داشته باشند.

در این مقاله سعی بر این داشتیم که مطالب مهمی را در رابطه با رک شبکه چیست و چه انواعی دارد، ارائه دهیم، امیدوارم از آن لذت برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها