نحوه ضدعفونی کردن تجهیزات الکترونیکی

ضد‌عفونی تجهیزات الکترونیکی

نحوه ضد‌عفونی تجهیزات الکترونیکی

در این روز‌های گسترش روزافزون بیماری، ضد‌عفونی تجهیزات الکترونیکی نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و غیره، نقشی بسیار حیاتی را در بحث پیشگیری از ابتلا به بیماری، ایفا می‌کند. ‌برقچی ‌در این مقاله، به بررسی نحوه ضدعفونی تجهیزات الکترونیکی، به شیوه‌ای درست و مطمئن خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

تمیز کردن و ضدعفونی، دو بحث مجزاست!

پیش از شیوع ویروس کرونا، کمپانی‌های سازنده تجهیزات الکترونیکی مانند اپل، به مشتریان خود توصیه می‌کردند که برای تمیز کردن دستگاه‌های الکترونیکی، تنها از یک دستمال مرطوب استفاده شود. اما این روش، تجهیزات الکترونیکی را ضدعفونی نمی‌کند و ویروس‌های احتمالی را از بین نمی‌برد. به همین دلیل کمپانی اپل، راهی را برای ضدعفونی درست تجهیزات الکترونیکی اپل بیان کرد:

برای ضدعفونی سطوح خارجی دستگاه‌های الکترونیکی اپل، می‌توان از الکل ایزوپروپیل 70 درصد یا ضدعفونی‌ کننده کلروکس، استفاده کرد. هرگز برای ضدعفونی از سفید کننده استفاده نکنید. همچنین فضاهای باز تجهیزات را مرطوب نکنید و به هیچ‌وجه دستگاه خود را در هیچ محلول تمیز کننده‌ای، غوطه‌ور نکنید.

توجه کنید که روش‌های پیشین تمیز کردن تجهیزات الکترونیکی همانند استفاده از دستمال مرطوب، صابون یا پاک‌کننده‌های چربی، همچنان کاربرد دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان، آلودگی‌ها را از بین برد. با این حال برای ضدعفونی، باید از تمیز کننده‌هایی استفاده کرد که به اندازه کافی الکل در آن وجود داشته باشد. حال نوبت به بررسی روش‌های درست ضدعفونی تجهیزات الکترونیکی می‌رسد.

فهرست مقاله:

 

ضدعفونی کردن موبایل و تبلت
نحوه ضدعفونی کردن تجهیزات الکترونیکی
  • گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها

بزرگترین خطر برای ضدعفونی کردن گوشی‌های هوشمند، از بین رفتن لایه ضدچربی موجود در روی اسکرین است. هرچند چنانچه گوشی هوشمند خود را برای مدت زیادی در اختیار دارید، احتمالا این لایه مدت‌ها پیش از بین رفته است. با این حال، جای نگرانی نیست زیرا این لایه می‌تواند دوباره روی گوشی هوشمند شما، نصب شود.


حتما بخوانید:  نحوه تغییر رمز وای فای


چنانچه گوشی شما قاب یا محافظ دارد، لازم است ابتدا آن را جدا کرده و آن‌ را با آب داغ و صابون، به خوبی بشورید. برای ضدعفونی کردن گوشی هوشمند، می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های بر پایه الکل، استفاده کنید. توجه کنید به هیچ وجه نباید گوشی هوشمند خود را در آب یا محلول ضدعفونی کننده‌ای غوطه‌ور کنید، مگر در شرایطی که گوشی شما به طور کامل ضدآب باشد. همچنین برای محافظت از گوشی هوشمند خود و به طور خاص برای محافظت از صفحه نمایش آن،

نباید از تمیزکننده‌های سخت نظیر سفید کننده‌ها، شیشه‌شور‌ها و به طور کل هر ماده شوینده دیگری استفاده شود. استفاده از آن‌ها ممکن است باعث شود که لایه چربی‌زدای روی اسکرین، کاملا از بین برود و صفحه نمایشی تیره و تار داشته باشید.

تمام مسائل ذکر شده، برای ضدعفونی تبلت نیز صدق می‌کند، چرا که به طور کل، تبلت‌ها همان گوشی‌های هوشمند در سایز بزرگ هستند.

ضدعفونی کردن موبایل و تبلت
نحوه ضدعفونی کردن تجهیزات الکترونیکی
  • لپ‌تاپ‌ها و هیبریدی‌ها

می‌توانید هم سطح خارجی و هم سطح داخلی لپ‌تاپ‌ها را در صورت داشتن ابزار مورد نیاز، ضدعفونی کنید. از دمنده‌های هوا برای تمیز کردن گرد و خاک، می‌توان استفاده کرد. همینطور الکل‌های ایزوپروپیل و اتانول، می‌توانند سطوح خارجی لپ‌تاپ را ضدعفونی کنند.

برای ضدعفونی صفحه نمایش، باید اندکی بیشتر مراقب بود، مخصوصا اگر جنس آن از پلاستیک باشد زیرا الکل و دیگر مواد ضدعفونی کننده، می‌توانند سطح خارجی را از بین ببرند.

بسیاری از محصولات تمیزکننده مانند برس‌های همه‌کاره، می‌توانند به کار سرعت ببخشند. همچنین می‌توانید فن درون لپ‌تاپ را نیز تمیز کنید ولی برای این‌ کار لازم است لپ‌تاپ را باز کنید. باید ذکر کرد از آن‌ جایی که بسیاری از اسکرین‌های مدرن، شیشه‌ای هستند بنابراین می‌توانید با خیال راحت از تمیز‌کننده‌های بر پایه الکل برای ضدعفونی آن‌ سطوح استفاده کنید.

  • کیبورد‌ها

باید توجه کرد که می‌توان بسیاری از اجزای کیبورد‌، نظیر دکمه‌ها را به راحتی جدا کرد، هرچند که بسیاری از ما این کار را نمی‌کنیم و بنابراین، کیبوردهایمان سرشار از آلودگی هستند. برای ضدعفونی کیبورد، ابتدا دکمه‌ها را جدا کنید و تمامی قسمت‌های آن‌ را به صورت مجزا با استفاده از تمیز‌کننده‌های بر پایه الکل ضدعفونی کنید. همچنین برای تمیز کردن سطوح سخت افزار، می‌توان از دمنده‌های هوا استفاده کرد و گرد و خاک را خارج ساخت. بسیاری از افراد، قطعات کیبورد را با استفاده از آب و صابون می‌شویند. این روش نیز کاربرد فراوان دارد اما باید توجه کرد که باید قبل از نصب، قطعات به خوبی خشک شوند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

 

ضدعفونی کردن کیبورد‌ها، نه ‌تنها سبب پیشگیری از انتقال بیماری می‌شود، بلکه توانایی تایپ را نیز افزایش خواهد داد چرا که بسیاری از کیبورد‌ها، سرشار از آلودگی و جرم هستند و کلید‌ها به راحتی فشرده نمی‌شوند.

  •  ماوس‌ها

ماوس، یکی دیگر از پرکاربردترین قطعات کامپیوتر است که به دلیل لمس دائمی، به شدت قابلیت انتقال بیماری را دارد. برای ضدعفونی ماوس‌ها، استفاده از تمیز‌کننده‌های بر پایه الکل و یک پارچه، بسیار توصیه می‌شود زیرا که با کمک آن‌ها، می‌توان بسیاری از آلودگی‌ها و ویروس‌ها را از بین برد. برای ضدعفونی قسمت‌های درونی و غیرقابل دسترس، مانند بین کلید‌ها، می‌توان از خلال‌دندان‌های چوبی استفاده کرد و آلودگی نهفته در میان آن‌ها را، خارج ساخت.


این مقاله را حتما بخوانید: آموزش تصویری نصب ویندوز 10


  • هدفون‌ها و ایرفون‌ها

ایرفون‌ها، مانند ایرپاد‌های اپل، می‌توانند به راحتی و به سرعت، کثیف و آلوده شوند. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای از بین آلودگی ایرفون‌ها، وجود دارد که می‌توانند به کار برده شوند. با این حال، همانطور که اشاره شد، الکل ایزوپروپیل، برای ضدعفونی بسیار مناسب است.

هدفون‌ها کمی متفاوت هستند به طوری که همانند ایرفون‌ها، درون گوش قرار نمی‌گیرند. ضدعفونی هدفون‌ها، تا حد بسیار زیادی به قطعات و جنس هدفون وابسته است و برای این منظور لازم است حتما با شرکت سازنده، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، مشورت شود. در بسیاری از شرایط، با استفاده از دستمالی مرطوب، می‌توان آلودگی‌ها را در هدفون‌ها از بین برد، با این حال برای ضدعفونی آن‌ها، می‌توان از الکل ایزوپروپیل استفاده کرد و سطوح خارجی را با استفاده از آن ضدعفونی کرد. همچنین چنانچه از هدفون با سیم استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که سیم و جک آن را نیز ضدعفونی کنید.

  • دسته‌ کنسول‌های بازی

چنانچه از دسته‌های بازی مانند دسته‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس استفاده می‌کنید، احتمالا بسیار آلوده هستند. برای ضدعفونی سطوح خارجی آن‌ها نیز، می‌توان از تمیز‌کننده‌های بر پایه الکل استفاده کرد و ویروس‌ها را از بین برد. برای ضدعفونی سطوح غیر قابل دسترس و خارج کردن آلودگی از آن‌ها نیز می‌توانید از خلال دندان استفاده کنید.

  • کیس‌های کامپیوتر

تمیز‌ کردن کیس‌های کامپیوتر می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. توجه کنید که گرما و آلودگی می‌تواند به سخت‌افزار‌ها آسیب وارد کند و به همین دلیل لازم است هر از چند گاهی، آلودگی‌ها و گرد‌ و خاگ را از درون کیس کامپیوتر خود خارج کنید. توجه کنید که به هیچ‌وجه نباید از جاروبرقی برای از بین بردن آلودگی‌های درون کیس استفاده کرد. برای تمیز کردن قطعات درون کیس، می‌توان قطعات مانند کارت گرافیک و غیره را، از مادربورد جدا و سپس هر قطعه را به صورت مجزا تمیز کرد. پس از تمیز کردن تمام قطعات، لازم است هر قطعه به درستی در جای قبلی خود قرار گیرند. لازم است که این کار به آرامی و با دقت انجام شود.

  • مانیتورها و تلویزیون‌ها

توجه کنید که بسیاری از مانیتور‌ها و تلویزیون‌ها، برای تماس با دست ساخته نشده‌اند و به همین دلیل در ساختار بسیاری از آن‌ها، از شیشه و گلس استفاده نشده است به همین دلیل نباید برای تمیز کردن آن‌ها از روش‌های تمیز کردن گوشی‌ها و تبلت‌ها استفاده کرد. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، لازم است تنها و تنها از یک پارچه نم‌دار استفاده شود و هرگز از اسپری‌های تمیزکننده سخت، برای تمیز کردن سطوح مانیتور‌ها و تلویزیون‌ها، استفاده نشود. استفاده از این تمیزکننده‌ها، به صفحه نمایش آسیب جدی وارد خواهد کرد و ممکن است تصویر کاملا تیره و تار شود. باید توجه کرد که در ساختار بسیاری از صفحه‌های نمایش، از خنک کننده و فن استفاده می‌شود و در نتیجه برای خارج کردن گرد و خاک درونی، می‌توان از دمنده‌های هوا استفاده کرد و این امر باعث افزایش عمر دستگاه خواهد شد.

تبریک! شما با استفاده از این مقاله، توانستید تمام دستگاه‌های موجود در منزل و محل کار را، به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنید. برقچی برای شما آرزوی سلامتی می‌کند.

منبع : Howtogeek

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
احمد
احمد
4 سال پیش

مادربرد کیسی که برامون ارسال شده چطور باید تمیز کنیم

علی حریرساز
علی حریرساز
4 سال پیش
پاسخ به   احمد

سلام وقت بخیر توسط سشوار صنعتی