پروتکل HTTP و HTTPS و تفاوت آن‌ها

تفاوت پروتکل HTTP با HTTPS    

در این مقاله قصد داریم به موضوع پروتکل HTTP و HTTPS و تفاوت آن‌ها بپردازیم. کسانی که در رشته های کامپیوتر یا تجهیزات اکتیو شبکه و دیگر رشته های وابسته به آن تحصیل می‌کنن با مفهوم پروتکل‌ها به خوبی آشنایی دارند، اما توجه داشته باشید که ما در این مقاله قصد داریم موضوع تفاوت HTTP با HTTPS را به صورتی بیان کنیم که درک و فهم آن برای کسانی هم که هیچ تخصص خاصی در رشته کامپیوتر ندارند ساده باشد.

در ابتدا موضوع تفاوت HTTP با HTTPS را این گونه شروع می کنیم، پروتکل‌های فوق چه کاربردی دارند و در چه زمینه‌ای استفاده می‌شود؟ اما باز هم قبل از شرح این موضوع نیاز داریم که مفهوم پروتکل را بیان کنیم تا ببینیم اصلا کلمه پروتکل در چه هنگامی و برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرید، پس با ما همراه باشید تا مطالبی جدید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست:


حتما بخوانید: تغییر رمز وای فای


پروتکل HTTP و HTTPS وتفاوت آن‌ها
پروتکل HTTP و HTTPS و تفاوت آن‌ها

پروتکل

اگر بخواهیم کلمه پروتکل را به طور کامل ساده بیان کنیم، باید بگوییم که به مجموعه‌ای از قوانین در کنار یکدیگر پروتکل می‌گویند، اما نکته مهمی که قوانین موجود در هر پروتکل را با دیگر قانون‌ها متفاوت می‌کند، این است که قوانین پروتکل‌ها در رابطه با ارتباطات هستند، یعنی هنگامی که در رابطه با پروتکل صحبت می‌کنیم، در اصل در رابطه با ارتباطات و قوانین حاکم بر آن صحبت و بحث کرده‌ایم.

 پروتکل HTTP و HTTPS  

در این قسمت به توضیح تفاوت HTTP با HTTPS نزدیک‌تر شده‌ایم، الان زمان آن رسیده است که در رابطه با خود پروتکل‌های HTTP و HTTPS مطالبی را بیان کنیم که اصلا چه چیزی هستند و در چه مواردی کاربرد دارند.


حتما بخوانید: چگونه از هک شدن مودم جلوگیری کنیم؟


هنگامی که در رابطه با ارتباطات در دنیای نوین صحبت می‌کنیم، اولین موردی که به ذهن هر یک از ما می‌رسد مرورگر‌هایی است که از آن‌ها برای کارهای روزانه خود استفاده می کنیم.
بسیاری از ما هنگامی که با موضوع جدیدی رو به رو می‌شویم و قصد داریم در رابطه با اطلاعات کسب کنیم، مرورگر خود را باز می‌کنیم و عبارت مورد نظر را در آن جستجو می‌کنیم، درست مانند کاری که شما انجام دادید، مرورگر خود را باز کردید و جمله تفاوت پروتکل HTTP با HTTPS  را جستجو کرده‌اید.

در قسمت بالایی مرورگر شما بخشی وجود دارد که آدرس صفحه‌ای که جستجو کرده‌اید، در آن ‌جا نمایش داده می‌‌شود. هنگامی که به آن دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که آدرس با کلمه HTTP یا  HTTPS شروع شده است.
پس تا به این جا با مفهوم پروتکل آشنا شدیم و به این موضوع هم پی بردیم که پروتکل HTTP و HTTPS برای ارتباط صفحه‌های وب به کار می‌رود. حال زمان آن رسیده است که تفاوت پروتکل HTTP با HTTPS  را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت پروتکل HTTP با HTTPS    
تفاوت پروتکل HTTP با HTTPS

تفاوت پروتکل HTTP با HTTPS  

اگر بخواهیم تفاوت بین این دو پروتکل را بیان کنیم باید در ابتدا تاریخچه پیدایش هر یک از این دو را بیان کنیم و سپس تفاوت‌های دیگر این دو پروتکل را شرح خواهیم داد.
1965 سالی بود که پروتکل HTTP روی کار آمد و هر کسی که قصد داشت یک صفحه وب داشته باشد، ملزم بود که از این پروتکل پیروی کند. در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که پروتکل مجموعه‌ای از قوانین در حیطه ارتباطات است.

با توجه به مطالب بالا می‌توان به این نتیجه رسید که توسعه دهندگان وب باید از قوانینی پیروی می‌کردند که در پروتکل HTTP قرار داشت و البته توجه داشته باشید که پیروی کردن از این قوانین کاملا اجباری بود، اما پروتکل HTTP یک مشکل بزرگ داشت که برای استفاده از کاربران امن نبود.


حتما بخوانید: آموزش نصب ویندوز 10


در واقع برای بر طرف کردن مشکل پروتکل HTTP، پروتکلی جدید روی کار آمد، یعنی قوانینی جدید گردآوری شد و توسعه دهندگان وب باید برای بارگذاری صفحه‌های خود از این قوانین و پروتکل جدید هم پیروی می‌کردند، اما دیگر پیروی از این قوانین خاص ضرورتی نداشت، جز در مواردی خاص!

در سال 1994 پروتکلی روی کار آمد به نام HTTPS که اگر به اسم این دو پروتکل دقت کنید متوجه خواهید شد که کاملا مشابه با یکدیگر هستند، به جز حرف S  که در پروتکل دوم وجود دارد، اما در پروتکل اولی خبری از آن نیست.
با توجه به این موضوع می‌توان اینگونه استدلال کرد که قوانین موجود در این دو پروتکل کاملا مشابه با یکدیگر هستند و فقط پروتکل HTTPS موردی (قانونی) اضافه‌تر از پروتکل HTTP دارد.

در واقع این قانون اضافه برای این موضوع وضع شد که مشکل پروتکل HTTP بر طرف شود، اما مشکل این پروتکل چه بود؟ در واقع اصلی‌ترین تفاوت این دو پروتکل در همین موضوع است که در ادامه قصد توضیح آن را داریم، پس با ما همراه باشید و ادامه مطالب را از دست ندهید، زیرا اطلاعات مفیدی را ارائه خواهیم داد.

پروتکل HTTP و HTTPS وتفاوت آن‌ها
پروتکل HTTP و HTTPS وتفاوت آن‌ها

در پروتکل HTTP امنیت کاربران در خطر بود، به عنوان مثال هنگامی که شما قصد داشتید اطلاعات خود را در این سایت خاص ثبت نام کنید، اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی و… در همان قسمت آدرس سایت قابل مشاهده بود و دسترسی به آن هم امکان پذیر بود! این موضوع باعث می‌شد که اطلاعات کاربران در معرض خطر باشد.

در پروتکل HTTPS این موضوع بر طرف شد، یعنی هنگامی که شما اطلاعات خود را برای سایت مورد نظر خود ارسال کنید، امکان دسترسی به آن برای افراد دیگر وجود ندارد، یعنی امنیت اطلاعات شما به طور کامل حفظ خواهد شد. این موضوع از لحاظ امنیت و حفاظت از اطلاعات شخصی اهمیت بالایی دارد.


حتما بخوانید: نحوه ساختن جیمیل


در واقع همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم پیروی از پروتکل HTTPS برای توسعه دهندگان صفحه های وب اجباری نیست، مگر آن که در سایت خود قصد داشته باشند که اطلاعاتی از کاربر دریافت کنند، در واقع این موضوع اصلی‌ترین تفاوت HTTP با HTTPS به حساب می‌آید.

امیدوارم از مطالب فوق لذت برده باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال پیش

عااالی بود ممنون