چگونه از هک شدن مودم جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از هک شدن مودم

در این مقاله قصد داریم به منظور جلوگیری از اعمال نادرست سود‌جویان، روش‌های جلوگیری از هک شدن مودم را برای شما عزیزان شرح دهیم. استفاده از اینترنت و به طبع آن استفاده از انواع مودم مثل مودم VDSL یا مودم فیبر نوری امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل شناخت روش‌های جلوگیری از هک شدن مودم اهمیت ویژه‌ای دارد.

فهرست:

با افزایش تورم، قیمت تمامی کالاها و خدمات در بازار‌های کشور با افزایش نسبی مواجه شده است. همچنین تجهیزات شبکه و کامپیوتر و شرکت‌های مخابراتی نیز اقدام به افزایش قیمت کالاها و خدمات ارائه شده توسط خود نموده‌اند. افزایش نیاز مردم به شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های متعدد و همچنین افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی زمینه مناسبی را برای سوء استفاده از مودم‌های وای فای فراهم کرده است.

بسیاری از سود جویان با اقدام به هک مودم‌ بستری رایگان برای استفاده از اینترنت فراهم کرده‌اند و با این کار هزینه اینترنت مصرفی خود را بر روی دوش دیگری می‌اندازند. اما ما در این مقاله با ارائه راهکار‌هایی امنیت را به مودم‌های شما باز می‌گردانیم.

چه راهکاری برای تشخیص هک شدن مودم وجود دارد؟

هک شدن مودم به این دلیل نیست که هرگز نتوان ارتباط هکر‌ها را به مودم قطع کرد، بلکه می توان با شناخت نشانه‌هایی که هک شدن مودم با خود به همراه دارد دسترسی هکرها به مودم را خیلی سریع‌تر از آن‌چه که فکر می‌کنید قطع نمایید.

چه راهکاری برای تشخیص هک شدن مودم وجود دارد؟
چه راهکاری برای تشخیص هک شدن مودم وجود دارد؟

برخی از راهکار‌های تشخیص هک شدن مودم:

  • مدت زمان مصرف اینترنت:

    اولین قدم در بررسی و جلوگیری از هک شدن مودم چک کردن مدت زمان مصرف اینترنت است. زمانی که مودم شما توسط هکر‌ها هک شود در ابتدا شاید خیلی متوجه موضوع نشوید، اما با گذشت دو سه ماه متوجه می شوید که حجم بسته اینترنتی خیلی سریع‌تر از گذشته و نسبت به حجم مصرفی شما و یا پیش از به اتمام رسیدن مدت انقضای آن، به اتمام می‌رسد.

  • سرعت اینترنت:

    دومین راه جلوگیری از هک شدن مودم بررسی سرعت اینترنت است. با اتصال همزمان چندین نفر به مودم‌ها در وهله اول سرعت آن کاهش میابد. این کاهش سرعت مودم به نسبت گذشته می‌تواند یکی از نشانه‌های وجود هکر‌ها باشد. اما دقت کنید که گاهی کاهش سرعت اینترنت سراسری بوده و خیلی زود مشکل رفع می‌شود.


    برای مطالعه‌ی بیشتر: افزایش قدرت آنتن دهی وای فای مودم (با روش تغییر کانال فرکانس)


  • ایمیل‌های نا‌آشنا و هک شدن مودم!!

    در برخی موارد در صورت هک شدن مودم  ایمیل‌ها و یا پیامک‌های حاوی برداشت وجه ارسال می‌شود که این تغییرات در حساب بانکی به وسیله خود شما رخ نداده است و پیامک نا‌آشنا می‌باشد. با مشاهده این چنین ایمیل‌ها و یا پیامک‌های غیرعادی می‌توان اطمینان یافت که فرد دیگری به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارد و سریعاً برای رفع مشکل باید اقدام کرد.

آیا با روش های جلوگیری از هک شدن مودم آشنایی دارید؟

جلوگیری و یا رفع مشکل هک مودم به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که همه ی این روش ها از طریق دسترسی به تنظیمات مودم انجام می‌شود. این روش‌ها بسیار ساده بوده و تنها با یک راهنمایی کوچک می‌توان مشکل را به تنهایی در منزل حل نمایید.


بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم مودم


جلوگیری از هک شدن مودم
جلوگیری از هک شدن مودم

برخی از روش‌های موجود برای جلوگیری از هک مودم:

  1. دسترسی به تنظیمات مودم:

    یکی از ضروری‌ترین کارها در بررسی و جلوگیری از هک مودم بررسی تنظیمات مودم است. با سرچ آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ در موتور‌های جستجوگر گوگل می‌توان به اطلاعات و تنظیمات مودم دسترسی یافت و نسبت به ایجاد تغییرات در هر بخش آن اقدام نمایید.

  2. تعیین رمز عبور مودم:

    دومین راه برای جلوگیری از هک شدن مودم تعیین رمز عبور مناسب است. با مراجعه به سایت مربوطه می توان با تعیین رمز عبور برای مودم، دسترسی هکر‌ها به اینترنت وای فای را محدود کرد و تا حدودی از هک شدن مودم جلوگیری نمایید.


    حتما بخوانید: آموزش تصویری تغییر رمز عبور انواع مودم


  3. تعیین نام کاربری جدید:

    یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از هک مودم تعیین نام کاربری جدید است. در هنگام روشن کردن اتصال وای فای اینترنت اولین چیزی که نمایان می‌شود نام کاربری مودم می‌باشد. بهتر است نام کاربری که به صورت خودکار در تنظیمات مودم بارگذاری شده است را تغییر دهید و راه هکر‌ها را برای سودجویی از مودم محدود نمایید.
    در انتخاب نام کاربری مودم هرگز از اطلاعات شخصی خود استفاده نکنید زیرا با شناسایی شما و استفاده از اطلاعات در اختیار داشته، پیدا کردن رمز وای فای تا حدودی راحت‌تر می‌شود.

  4. تغییر رمز اینترنت از راه دور:

    شاید مهم‌ترین روش جلوگیری از هک مودم تغییر رمز اینترنت باشد. رمز عبور مودم یک بخش جدا از رمز وای فای می‌باشد، اما بسیاری از افراد به خیال خود با تعیین رمز عبور مودم رمز وای فای را نیز فعال کرده‌اند اما این را توجه کنید که رمز اینترنت از راه دور مودم تا زمانی که توسط خودتان تعیین نشود غیر فعال می‌باشد.
    بهتر است در اولین اقدام پس از تهیه مودم با مراجعه به سامانه تنظیمات یک رمز بسیار قوی برای مودم انتخاب نمایید. توجه کنید که این رمز برگرفته از تاریخ تولد و یا شماره ملی و دیگر اطلاعات شخصی نباشد زیرا با بکار‍گیری این اطلاعات ایمنی دستگاه خود را کاهش می‌دهید.


    برای مطالعه‌ی بیشتر: بازیابی نام کاربری و رمز عبور در مودم و روترهای خانگی


  5. جلوگیری از هک مودم با ایجاد محدودیت دسترسی:

    هر دستگاهی برای اتصال به وای فای شما از طریق یک IP اختصاصی استفاده می‌کند. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در تنظیمات دسترسی به وای فای خود برای خود و اعضای خانواده محدود کنید تا دیگر اتصالات وای فای برای بیگانه‌ها قابل نمایش نباشد.

  6. جلوگیری از هک مودم با کاهش شعاع دسترسی:

    اتصالات وای فای تا شعاع مختلفی برای افراد قابل نمایش است. برخی از هکر‌ها با مراجعه به درب منازل و دسترسی به وای فای افراد به هک مودم اقدام می‌کنند. بهتر است برای ایجاد امنیت بیشتر و جلوگیری از هک شدن مودم شعاع دسترسی به وای فای را تا جایی که فقط اعضای خانواده بتوانند به اتصالات دست یابند کاهش دهید.

  7. جلوگیری از هک شدن مودم به روزرسانی اطلاعات مودم:

    شرکت‌های تولیدی مودم با استفاده از برنامه‌ای با عنوان فریمور اطلاعات مودم را ذخیره سازی می‌کنند. شما می‌توانید در وب‌سایت ارائه شده در مباحث قبلی به اطلاعات مودم دست یافته و با به‌روزرسانی آن‌ها امکان هک شدن مودم را تا حدودی کاهش دهید.

    به روزرسانی اطلاعات مودم
    به روزرسانی اطلاعات مودم
  8. تعیین دسترسی افراد خاص به وای فای:

    در صورتی که نمی‌خواهید بجز خود و خانواده درجه یک کسی از وجود مودم اطلاعی یابد، می‌توانید با ثبت IP دستگاه‌های الکترونیکی مجاز در تنظیمات مودم اتصال وای فای را برای دیگر افراد مخفی کنید. این روش نیز در جلوگیری از هک مودم شما اهمیت ویژه‌ای دارد.

  9. فیلتر دسترسی به WPS: 

    WPS یک استاندارد فاقد امنیت است که معمولا همه‌ی دستگاه‌های مودم از آن برخوردارند. این ویژگی باعث می‌شود اتصال به مودم بدون نیاز به رمز رخ دهد به همین دلیل غیر‌فعال کردن این گزینه را از بخش تنظیمات مودم را هرگز فراموش نکنید.

  10. جلوگیری از هک مودم با خاموش کردن اتصال دستگاه:

    درصورتی که می‌خواهید برای چند روز منزل خود را ترک نمایید اتصالات مودم خود را به طور کامل خاموش کنید تا دسترسی به وای فای را برای همگان محدود نمایید. این روش در عین سادگی یکی از روش‌های خوب جلوگیری از هک مودم است.

 

در این مقاله از بلاگ برقچی بهترین راه‌های جلیوگری از هک مودم را به شما آموزش دادیم.قطعا روش‌های هک شدن مودم روز به روز قوی‌تر خواهند شد. اگر تجربه‌ای از هک شدن مودم خود دارید با ما به اشتراک بگذارید.

3.9/5 - (7 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها