لنز Motorized چیست؟ قابلیت ها و مزایا

لنز Motorized چیست؟

لنز Motorized چیست؟

لنز Motorized یکی از انواع لنز دوربین مدار بسته است که برای ثبت تصاویر می توان عدسی آن را به صورت اتوماتیک جا به جا کرد. این جا به جایی به منظور زوم یا فوکوس دوربین انجام می شود و دوربین این کار را از طریق موتور کوچکی که در بدنه آن تعبیه شده است، انجام می دهد. از دوربین هایی که لنز آن ها Motorized است معمولا در مکان هایی استفاده می شود که امنیت آن ها بسیار مهم باشد و امروزه تقریبا تمامی کمپانی های بزرگ از این لنز ها در ساخت دوربین های مدار بسته خود استفاده می کنند.

فهرست مقاله:

قابلیت های ویژه لنز Motorized

دوربین هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند، قادر خواهند بود که علاوه بر ثبت تصاویر با کیفیت بالا، روی چهره افراد فوکوس کنند و این قابلیت می تواند در شناسایی سارقین یا مجرمان بسیار کمک کننده باشد. با استفاده از یک دستگاه NVR یا نرم افزار مخصوص تلفن همراه می توان به دوربین مدار بسته دسترسی داشته و تمامی فرآیند های کنترلی را از راه دور انجام داد، از جمله این فرآیند ها می توان به بزرگنمایی، کوچنمایی، تشخیص چهره افراد و مواردی از این قبیل اشاره کرد. اگر می خواهید دستگاه شما از قابلیت زوم قوی تری برخوردار باشد، لنز هایی را خریداری نمایید که فاصله کانونی آن ها بیشتر است.

لنز Motorized چیست؟

_عملکرد لنز Motorized شبیه لنزهای وریفوکال می باشد و تنها وجه تمایز آن ها این است که تمامی فرآیندهای کنترلی از راه دور قابل تنظیم است.

چگونه لنز Motorized را نصب کنیم؟

یکی از بزرگترین مزایای این لنز ها این است که نیازی به کابل شبکه جداگانه جهت کنترل ندارند و انجام تمامی عملیات مربوطه با استفاده از کابل شبکه امکان پذیر است، اما لنزهای موتورایزی که روی دوربین های مدار بسته آنالوگ تعبیه شده باشند، نیاز به دو عدد کابل خواهند داشت که از طریق آن ها بتوان کنترل از راه دور را انجام داد.


این مقاله را حتما بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه


زوم اپتیکال در لنز Motorized

همان گونه که گفته شد، در این لنز ها می توان روی چهره افراد به صورت اختصاصی زوم کرد. علاوه براین، هر کدام دارای یک فاصله کانونی مشخص هستند، به عنوان مثال فاصله کانونی 2.8 الی 12 میلی متر که بیان کننده محدوده قابل تنظیم برای فوکوس در دوربین مدار بسته است.

در زوم اپتیکال، می توان بدون کاهش کیفیت تصاویر روی آن ها زوم کرد. این قابلیت با استفاده از حاصل تقسیم دو عدد فوق قابل محاسبه است، یعنی عدد 12 بر عدد 2.8 تقسیم شده و عدد 4.3 به دست می آید که بیانگر میزان بزرگنمایی اپتیکال می باشد.

لنز Motorized چیست؟

فوکوس اتوماتیک در لنزهای Motorized

_برای درک بهتر این قابلیت، بیایید ابتدا تفاوت فوکوس دستی و اتوماتیک را بررسی کنیم؛

در تنظیم دستی باید دوربین مداربسته را لمس کرده و از طریق پیچاندن حلقه ای که دور آن قرار دارد، می توان فوکوس را تنظیم کرد، البته در برخی از دوربین ها باید از پیچ گوشتی استفاده کنید. با این وجود، کابر باید شخصا کنار دوربین حضور داشته و آن را کنترل کند. در مقابل، برای تنظیم اتوماتیک کافی است کاربر پشت دستگاه NVR قرار بگیرد و تمامی فرآیندهای کنترلی را انجام دهد. یک راه دیگر نیز وجود دارد که می توان نرم افزار مخصوص آن را نصب کرده و یا از طریق صفحات وب به دوربین دسترسی داشت. در فرآیند فوکوس، عدسی که از طریق چند عدد سیم به بدنه دوربین مدار بسته وصل شده است، به جلو و عقب می رود تا تصاویر را واضح تر نشان دهد.

مزایای لنز های Motorized

  • متخصصان این زمینه همواره توصیه می کنند دوربین هایی را خریداری نمایید که دارای لنز موتورایز باشند، به ویژه اگر قصد داشته باشید در محیط های امنیتی آن ها را به کار بگیرید، چراکه با کمترین زحمت قادر خواهید بود کارهای نظارتی را انجام داده و تصاویر را با بهترین کیفیت در اختیار داشته باشید.
  • زوم اپتیکال این گونه دوربین ها نیاز به تنظیم دستی ندارد.
  • از آن جا که میزان نور و نحوه تردد افراد در همه مکان ها یکسان نیست، دوربین ها در محیط های مختلف نیاز به پیکربندی جدید خواهند داشت، اما زمانی که در حال برداشتن یک دوربین مدار بسته دارای لنز Motorized و نصب مجدد آن در یک مکان جدید هستید، لازم نیست به صورت دستی تنظیمات آن را تغییر دهید.
  • لنز های وریفوکال بر اثر تغییر شرایط جوی و نوسانات دمایی دچار مشکلاتی مانند تاری دید خواهند شد که این مسئله در رابطه با لنز های موتورایز وجود نخواهد داشت.

مطالعه بیشتر: معرفی انواع لنز دوربین مداربسته و ویژگی آن ها


 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها