معرفی انواع لنز دوربین مداربسته و ویژگی آن ها

انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته

در این مقاله سعی در بررسی موضوع انواع لنز دوربین مدار بسته داریم، تفاوت فاحشی در میزان اندازه و عمق دید لنز های مذکور وجود دارد که در این مقاله در رابطه با ویژگی های مختلف هر یک مطالبی ارائه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مجله برقچی همراه باشید.

در این مقاله می خوانید :

معرفی لنز دوربین مداربسته

از علل مهم انتخاب دوربین مدار بسته ثبت تصاویر مورد نظر می باشد. به بیان دیگر هر گاه نور منتشر شده از اجسام یا افراد از سوراخ بیرونی لنز عبور می کند به حسگر های تصویر برداری می رسد در پی این فرآیند نور ورودی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود که منجر به ساخت و ایجاد تصویر مورد نظر و قابل دید افراد می گردد.

یکی از قطعات مهمی که بر روی دقت و کیفیت تصاویر به طور مستقیم تاثیر خواهد داشت لنز های به کار رفته در ساخت دوربین مدار بسته می باشد. اغلب در زمان نصب و راه اندازی دوربین ها از ترکیب های نامناسب( دوربین های مگا پیکسلی در ترکیب لنز های غیر مگا پیکسلی) استفاده می شود که نتیجه آن ارائه تصاویر بی کیفیت می باشد برای جلوگیری از این اتفاق لازم است از اصول اساسی در ساخت و راه اندازی لنز دوربین مدار بسته بهره برد.

انواع لنز دوربین مداربسته

ویژگی های برتر انواع لنز های دوربین مدار بسته

برای دریافت تصاویر واضح، شفاف ، دقیق و با کیفیت می بایست لنز دوربین مدار بسته ویژگی های خاصی را در بر داشته باشد به طور مثال میزان نور  باید به اندازه کافی باشد تا تصویر به وضوح ضبط شود.

لنز دوربین باید قابلیت این را داشته باشد که نور خارجی را به درستی به سنسور ها برساند و  زاویه دید را تا اندازه مقرر شده تنظیم کند. انواع لنز دوربین مدار بسته به چند صورت تعبیه و ساخته شده اند و بر حسب نیاز کار بر، کاربرد های متفاوتی دارند.

انواع لنز دوربین مدار بسته از لحاظ نوع کاربرد

در تقسیم بندی های کاربردی، انواع لنز دوربین مدار بسته بر حسب فاصله کانونی لنز طبقه بندی می شوند. فاصله کانونی در وضوح تصاویر بسیار تاثیر گذار می باشد و بر حسب میلی متر اندازه گیری می شوند، لازم است بدانید که فاصله کانونی و زاویه دید دوربین ها با هم رابطه ی عکس دارند و انواع مختلف لنز ها بر اساس فاصله کانونی در سه مورد زیر تقسیم می شوند.

انواع لنز دوربین مداربسته

لنز فیکس:

در زمان ساخت این گونه از لنز ها، میزان فاصله کانونی بدون تغیر  در حدود 7/3 تا 75 میلی متر می باشد به این معنی که در زمان تصویر برداری با لنز های ثابت منطقه و مکان مورد نظر شما بدون هیچ تغیری در فاصله کانون فیکس می شود و پس از تثبیت شدن تصویر برداری آغاز می شود.

لنز های فیکس در مواردی که فاصله میان دوربین و تصویر مورد نظر  ثابت است کارایی بالایی دارند و چنان چه کاربر نیازمند تغیرات مربوط به فاصله کانونی باشد می تواند از قطعه ای به منظور دوبل کننده استفاده کرد البته این قطعه نور  رسیده به دوربین را تقلیل می دهد.

– لنز های PIN-HOLE :

از لنز پین هولی به منظور تصویر برداری های مخفیانه استفاده می شود و در دیوار  ها جا گذاری می شوند.


حتما بخوانید: لنز Motorized چیست؟ قابلیت ها و مزایا


لنز های منشوری :

نحوه کاربرد لنز های منشوری همانند لنز های PIN-HOLE می باشد و تنها تفاوت آن را این دو مورد در  جا گذاری لنز می باشد، لنز های منشوری مناسب جا گذاری در سقف هستند.

– لنز های چشم ماهی :

ایجاد تصاویری با زاویه دید 360 درجه از مزایای اصلی استفاده از لنز های چشم ماهی است. به کمک لنز مذکور می توان تصاویر واضحی بر روی CCDدوربین ساخت و این قابلیت را برای کاربر فراهم می کند که تصویر حلقه ای ساخته شده بر حسب نیاز در اندازه واقعی به شکل مسطح در بیاورد.

موارد ذکر شده از انواع لنز دوربین مدار بسته با فاصله کانونی ثابت هستند.

– لنز متغیر (وریفوکال)

یکی دیگر از انواع لنز دوربین مدار بسته لنز های متغیر هستند. در این نوع از لنز دوریبن مدار بسته فاصله کانونی به صورت دستی قابل تغیر می باشد. استفاده لنز های وریفوکال این امکان را برای کاربران فراهم می کند که بر حسب نیاز خود تغیراتی مبنی میزان فاصله کانونی، زاویه و عمق دید را اعمال کنند.

” آنچه در زمان استفاده از لنز متغیر باید تحت کنترل قرار بگیرد، کسب اطمینان از تنظیم فاصله کانونی می باشد چرا که فاصله کانونی در لنز های مذکور در دو قسمت فاصله کانونی اولیه و ثانویه تقسیم شده و با توجه به تنظیمات دستی موارد مذکور ابتدا از فاصله منطقی عدسی های دوربین مدار بسته مطمثن شوید سپس فاز تصویر برداری را آغاز نمایید. “

لنز دوربین مداربسته

– لنز با قابلیت تغیر زوم:

ویژگی های عنوان شده در رابطه با لنز های وریفوکال در باره لنز موتور دار نیز صدق می کند، به این معنی که لنز های زوم یا موتور دار نیز از مزیت فاصله کانونی و زاویه دید متغیر برخوردار می باشد. تفاوت موجود در میان لنز های مذکور  در نحوه تنظیمات مربوط به فاصله کانونی است، لنز هایی با قابلیت تغیرات حالت زوم از راه دور نیز قابل کنترل می باشند این در حالی است که فاصله کانونی لنز وریفوکال به صورت دستی و با استفاده از اهرم موج.د در پایین لنز قابل تنظیم هستند. برخی شاخص های قابل تغیر در تنظیمات شامل موارد زیر می باشد:

– فاصله کانونی عدسی:

این شاخصه که به عنوان یکی از مشخصه های اصلی در انواع لنز دوربین مدار بسته در نظر گرفته می شود کانون عدسی و میزان اندازه آن است. اندازه در لنز های فیکس ثابت و در دیگر انواع لنز های از 5/3 تا 75 میلی متر متغیر  هستند. تغیرات مذکور به دو روش دستی و اتوماتیک صورت می پذیرد این تنظیمات تنها در لنز دوربین هایی با قابلیت تغیر در زاویه و عمق دید و فاصله کانونی امکان پذیر است.

لنز دوربین مداربسته

– دریچه عبور نور:

IRIS عبارتی است که در لنز دوربین مدار بسته به عنوان دریچه یا روزنه عبور نور از آن نام برده می شود، این مقدار در انواع لنز ها متغیر می باشد البته در نوع خاص لنز فیکس این مقدار ثابت می باشد.IRIS به دو صورت دستی و اتوماتیک قابل تغیر می باشد و به اندازه بزرگی این دریچه ها میزان  نور عبوری متغیر است و موجب کیفیت و وضوح تصویر ثبت شده می شود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها