مزایا و معایب کابل‌های شبکه زوج تابیده شده

مزایا و معایب کابل‌های شبکه زوج تابیده شده

امروز میخواهیم با شما درباره مزایا و معایب کابل‌ شبکه زوج تابیده شده صحبت کنیم پس همراه ما باشید. کابل‌ شبکه یکی از انواع کابل‌های LAN است و از جمله تجهیزاتی می‌باشند که در شبکه اینترنتی و تلفن به کار می‌روند و باعث برقراری ارتباط با سرعت‌های بالا و متفاوتی می‌شوند. از اسم این کابل ها پیداست که از تابیده شدن به وجود آمده‌اند و در واقع 4 رشته کابل زوج بهم تابیده هستند که در یک کابل واحد قرار گرفته‌اند.

در این مقاله میخوانید:

مزایا و معایب کابل های شبکه زوج تابیده شده
مزایا و معایب کابل‌های شبکه زوج تابیده شده

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که چرا این رشته کابل ها بهم تابیده هستند و به صورت مستقیم در کنار هم قرار نگرفته اند؟

اولین قدم در بیان مزایا و معایب کابل‌ شبکه زوج تابیده شده ذکر این نکته است که تابیده شدن این کابل ها آن قدر مهم است که در اسم آن هم به صراحت قید شده است، علت تابیده شدن این رشته کابل ها کاهش نویز و نوسانات الکترومغناطیسی است که در هنگام استفاده ایجاد می شود همچنین تابیده شدن باعث ایجاد ایمنی بیشتری در کابل های شبکه تابیده شده می‌شود. این کابل ها با انتقال داده ها باعث برقراری ارتباط می شوند. زمانی که داده ها در حال انتقال هستند و ارتباط در این کابل ها برقرار شده است در اطراف هر کدام از سیم ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود.

علت اینکه کابل ها زوج انتخاب و استفاده می‌شوند این است که میدان مغناطیسی ایجاد شده در کنار آن‌ها بر خلاف هم است و این مساله باعث می شود تا میدان مغناطیسی هم را خنثی کنند و اینکه سیم ها بصورت صاف کنار هم قرار نگرفته اند و در هم تابیده شده اند برای عملکرد بهتر آن‌ها و خنثی سازی بهتر و بیشتر میدان مغناطیسی است.

کابل‌های شبکه بهم تابیده شده دارای تقسیم بندی های مختلفی است که بر اساس مواردی مانند پهنای باند، سرعت، نویز پذیری یا جنس روکش صورت می‌گیرد.

به طور کلی کابل های شبکه در دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: کابل های شبکه بدون روکش و کابل های شبکه روکش‌دار.


بیش‌تر بخوانید: شبکه WAN یا شبکه گسترده چیست؟


کابل شبکه UTP یا بدون روکش

هر کابل شبکه از چهار جفت کابل بهم تابیده شده تشکیل شده است در کابل شبکه بدون روکش این چهار جفت کابل بدون داشتن پوشش جفتی در یک کابل شبکه در کنار هم قرار گرفته‌اند. این کابل‌ها در شبکه های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان تابیده شدن این کابل ها بهم تابع قانون خاصی است و هر جفت سیم در یک متراژ مشخص به یک میزان لازم می توانند دور هم بتابند و نه بیشتر و کمتر چون تغییر این میزان عملکرد و اثر بخشی آن را کاهش داده یا مختل می‌کند.

مزایا و معایب کابل شبکه در این مدل از جمله :

یکی از مزایای این نوع از کابل های شبکه به هم تابیده قطر بسیار کمی است که دارد چیزی حدود 43/0 سانتی متر و با اشغال فضای کمی از داکت امکان استفاده بیشتر از داکت را فراهم می کند. سرعت انتقال داده در گذشته جزء معایب کابل های شبکه بهم تابیده بدون روکش محسوب می‌شد زیرا سرعت انتقال داده پائینی داشت اما امروزه در گروه مزایای آن قرار گرفته و یکی از پر سرعت ترین کابل‌های شبکه به هم تابیده محسوب می‌شود.

کابل شبکه SFTP یا روکش دار

در این نوع از کابل ها هر جفت سیم روکش دارد درون یک پوشش فویل فلزی قرار می گیرد سپس 4 جفت آن ها تشکیل یک کابل شبکه را می‌دهد.

مزایا و معایب کابل شبکه در این مدل از جمله :

میزان نویز و نوسانات الکتریکی به حداقل ممکن می‌رسد. کابل شبکه به هم تابیده روکش دار از کابل شبکه به هم تابیده بدون روکش کیفیت بیشتری دارند و از تداخلات خیلی بهتر و بیشتر جلوگیری می کند اما با همه این ها باید گفت گران‌تر است و همینطور فضای بیشتری را اشغال می‌کند و هم چنین نصب و راه اندازی آن کار سخت و دشواری است و به همین دلیل در ایران کمتر به عنوان کابل شبکه استفاده می‌شود.

مزایا و معایب کابل های شبکه زوج تابیده شده
مزایا و معایب کابل‌های شبکه زوج تابیده شده

آیا می دانید اطلاع از مزایای کابل های شبکه بهم تابیده چقدر می تواند در خرید به شما کمک کند؟

هزینه: این نوع از کابل‌ها از انواع دیگر کابل های شبکه هزینه کمتری را در خرید و نصب دارند.

نصب راحت: نصب کابل‌های شبکه بهم تابیده از سایر انواع کابل ها راحت تر بوده و ابزاری که برای نصب آن ها لازم است هم هزینه زیادی را نیاز ندارد.

تنوع زیاد: کابل های شبکه به هم تابیده در مدل های مختلفی تولید و عرضه می شوند و به همین دلیل تمامی انواع مصارف از خانگی تا دیتا سنتر را پوشش می دهد.

سازگاری با وسایل: با توجه به نوع سوکت به کار رفته در این دسته از کابل‌های شبکه و رایج بودن نوع سوکت آن قابلیت وصل شدن به همه‌ی وسایل را دارد و این مساله بخشی از مشکلات مربوط به سازگاری با یک سری از وسایل خاص را که در برخی از انواع کابل با آن روبرو هستیم را بر طرف می کند.

مزایا و معایب کابل های شبکه زوج تابیده شده


بیش‌تر بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


آیا می دانید کابل‌ شبکه به هم تابیده چه معایبی دارند؟

اتلاف بالا: در کابل‌های شبکه به هم تابیده متاسفانه شاهد اتلاف انرژی بیشتری نسبت به سایر انواع کابل شبکه هستیم. البته باید گفت تا فاصله 37 متر هیچ نوع اتلاف انرژی در سرعت انتقال داده نداریم ولی از این میزان هر چه بیشتر شود تصاعدی میزان اتلاف هم افزایش پیدا می کند.

جذب نویز: در کابل های شبکه بهم تابیده نوع بدون روکش آن دارای جذب نویز بیشتری هستند و از این نظر از سایر رقبای خود کم می‌آورند.

کیفیت انتقال پائین تر: کابل‌های شبکه بهم تابیده از حریف خود که همان کابل فیبر نوری است در کیفیت انتقال ضعیف تر عمل کرده ولی با این حال بخاطر مزایای زیادی که دارد از جمله اقتصادی بودن خرید و نصب آن همچنان حریف درجه اول کابل های فیبر نوری هستند و طرفداران خود را دارند و هرگز میدان را برای حریف خالی نکرده و نمی‌کنند.

 

سوالات متداول درباره کابل‌های شبکه


تفاوت پچ‌کورد با کابل عادی چیست؟

کابل های پچ‌کورد دو سر ان‌ها سوکت خورده‌است اما کابل‌های معمولی سوکت نخورده‌اند

تفاوت مدل‌های مختلف کابل‌ها در چست؟

سری متفاوت کابل‌ها برای سرعت انتقال داده‌ها هستند

چرا درون برخی از کابل‌ها از شیلد و یا فویل استفاده می‌شود؟

درون این نوع از کابل‌ها به این دلیل از فویل و شیلد استفاده می‌شود که استحکامت کابل و همچنین نویز‌گیری آن کمتر شود

 

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها