تکنولوژی مش وای فای چیست؟ (WiFi Mesh)

تکنولوژی مش وای فای چیست؟ (Mesh WiFi)

تکنولوژی مش وای فای به یک سیستم کامل و بی نقص وای فای در منازل یا دفاتر کوچک اشاره دارد. از این تکنولوژی برای برای حذف نواحی بلااستفاده و ارائه وای فای بدون وقفه در سراسر ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود.مودم و روتر ها با تکنولوژی مش به دستگاه‌های موجود در شبکه شما این امکان را می‌دهند تا سرعت بالاتر، پوشش بیش‌تر و اتصال مطمئن‌تری داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر از شبکه و تکنولوژی مش وای فای با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

تکنولوژی مش وای فای چیست؟

باید توجه داشته باشید که تکنولوژی مش به مدت‌ها قبل بر می‌گردد. شبکه های مش برای مدتی طولانی وجود داشته اند. در واقع اینترنت شبکه مش غول پیکری است که از روترهای مختلف (به عنوان گره‌های شبکه) با اتصالات متقابل به یکدیگر تشکیل شده است. هر اتصال متقابل ممکن است ویژگی‌های مختلفی مانند تراکم (congestion)، تاخیر مسیر (latency) و ظرفیت (bandwidth) داشته باشد. در این میان روترها با به حداقل رساندن تراکم و تأخیر و به حداکثر رساندن ظرفیت، مسیرها را اولویت بندی می‌کنند. به دیاگرام زیر توجه کنید. به عنوان مثال، روتر A با روتر C از طریق روتر E ارتباط برقرار می‌کند، حتی اگر یک مسیر مستقیم به روتر C داشته باشد. مسیر مستقیم ظرفیت کمتری دارد و این در مقایسه با ظرفیت 50 است که ارتباط را از طریق روتر E فراهم می‌کند.

شبکه مش وایرلس نیز مانند گره‌های مسیریابی اینترنت، عملکرد مشابهی را انجام می‌دهند. تنها تفاوت این است که اتصالات با استفاده از لینک های وایرلس به دست می‌آیند. این باعث می‌شود چالش های منحصر به فرد و پویا در رابطه با نحوه پیاده سازی الگوریتم‌های شبکه مش ایجاد شوند.

 

تکنولوژی مش وای فای دیاگرام 1
تکنولوژی مش وای فای دیاگرام 1

بیش‌تر بخوانید: پیدا کردن پسورد وای فای بدون نیاز به ریست مودم


تاریخچه ای از مش وای فای

در سال 2002 که بیش‌تر دستگاه‌ها مبتنی بر استاندادر 802.11b و 802.11a بوده و در بازار در دسترس عموم قرار گرفتند، یکی از اولین شرکت های تجاری شبکه‌های مش بی‌سیم با نام مش داینامیکس (Meshdynamics) در حال ظهور بود. در آن زمان، بیش‌تر محصولات شبکه مش وایرلس بر ارائه وای فای در فضای باز متمرکز بودند. ایده اصلی این بود که ارائه‌دهندگان خدمات بتوانند دسترسی به وای فای در سطح شهر را برای کاربر نهایی مانند رایانه‌های شخصی نوت‌بوک و رایانه‌های شخصی ویندوز و دستگاه های موبایل فراهم کنند.

بیشترین پیشرفت این نوع شبکه در سال 2016 رخ داد که تکنولوژی شبکه مش برند یوبیکیوتی (Ubiquiti) در محصول بی‌نظیرشان یعنی روتر AmpliFi قابل رویت بود. این روتر با قابلیت عبور تا سرعت 1.3 گیگابیت بر ثانیه از هوا، دارای انواع قابلیت‌های هوشمند داخلی است تا از تجربه بی‌نظیر وای فای خانگی اطمینان حاصل کند.

تشکیل خودکار در مش وای فای چیست؟

تکنولوژی مش وای فای محیط را اسکن کرده و بهترین مسیر بازگشت به روتر را انتخاب می‌کند. فرایند انتخاب مسیر، معیارهای مختلفی مانند قدرت سیگنال، ظرفیت پیوند، نرخ خطای بسته و غیره را در نظر می‌گیرد و همچنین شامل اولویت برای کمینه‌سازی هاپ یا رله برای کاهش تأخیر است. نمودار زیر مسیرهای انتخاب شده را با امواج آبی نشان می‌دهد.

تکنولوژی مش وای فای- تشکیل خودکار
تکنولوژی مش وای فای- تشکیل خودکار

اگر به تصویر توجه کنید می‌توانید مشاهد کنید که به عنوان مثال Mesh Point-Patio ترجیح می‌دهد از طریق Mesh Point-Bedroom2 رله کند، در حالی که Mesh Point-Backyard مستقیماً با روتر صحبت می‌کند. در مورد دوم دلیل این است ظرفیت بالای مسیر مستقیم همچنان به ظرفیت کم در رله غیرمستقیم غلبه می‌کند.


بیش‌تر بخوانید: چه تفاوتی بین باند 2.4 و 5 گیگاهرتز در شبکه وای فای وجود دارد؟


ترمیم خودکار در مش وای فای چیست؟

حتی پس از اینکه مش وای فای مسیرهای دلخواه خود را برای بازگشت به مسیریاب AmpliFi انتخاب کرد، اما همچنان گزینه‌های جایگزین (با خطوط نقطه‌دار خاکستری نشان داده شده‌اند) قابل رویت (دسترسی) هستند. به عنوان مثال، ممکن است موقعیتی وجود داشته باشد که برای آن Mesh Point-Bedroom2 باید به طور موقت خاموش شود. بنابراین در صورت وجود انسداد موقتی در یک اتصال وایرلس، ترمیم خودکار صورت می‌گیرد. برای مثال، اگر پیوند بین روتر و Mesh Point-Bedroom 1 به طور موقت ضعیف‌تر شود، می‌تواند به طور یکپارچه جابجا شود و از طریق Mesh Point-Bedroom 2 رله کند تا زمانی که انسداد از بین برود.

تکنولوژی مش وای فای-ترمیم خودکار-1
تکنولوژی مش وای فای-ترمیم خودکار-1
2
2
3
3

بیش‌تر بخوانید: معرفی مزایای Wi-Fi 7؛ دو برابر سریع‌تر از وای فای 6


فرمان دهی هوشمند روتر

مشابه الگوریتم کمینه‌سازی رله یا انتقال توسط مش وای فای، سیستم AmpliFi می‌تواند به‌طور خودکار انتقال و رله بی‌سیم را برای وای فای مشتری با هدایت آن‌ها به نزدیک‌ترین نقطه مش به روتر یا خود روتر به حداقل برساند.

فرمان دهی هوشمند روتر
فرمان دهی هوشمند روتر
2
2
3
3

بیش‌تر بخوانید: ریست کش DNS برای رفع مشکل DNS Server not Responding


کدام اکسس پوینت از تکنولوژی مش وای فای برخوردار است؟

اکسس پوینت یوبیکیوتی UniFi UAP-AC-Mesh یکی از بهترین اکسس پوینت‌های بازار محسوب می‌شود که با توجه به داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد همچون تکنولوژی مش وای فای طرفداران بسیاری زیادی دارد. همچنین بهتر است بدانید این اکسس پوینت دارای 2 عدد آنتن خارجی Dual-Band Omni با قدرت 3dBi و یک عدد پورت شبکه گیگابیت (10/100/1000) می‌باشد. در ادامه باید ذکر شود که این اکسس پوینت یوبیکیوتی در محیط های داخلی و خارجی نیز کاربرد دارد.

کدام اکسس پوینت از تکنولوژی مش وای فای برخوردار است؟
کدام اکسس پوینت از تکنولوژی مش وای فای برخوردار است؟

جمع بندی

در مقاله تکنولوژی مش وای فای چیست؟ از برقچی با ما همراه بودید. در این مقاله آموختیم که تکنولوژی مش وای فای به سیستم وای فای کامل در منازل یا دفاتر کوچک اشاره دارد برای حذف نواحی بلااستفاده و ارائه وای فای بدون وقفه به کار می‌رود. همچنین آموختیم که دستگاه AmpliFi از برند یوبیکیوتی با سرعت بالای انتقال و ویژگی‌های هوشمند از جمله ترمیم خودکار، تشکیل خودکار و فرمان‌دهی هوشمند به داشتن تجربه‌ای عالی از وای فای کمک می‌کند. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها