تفاوت بین VPN و VPS در چیست؟

تفاوت بین VPN و VPS در چیست؟

اگر با سرور یا آی‌پی مجازی آشنایی داشته باشید، حتما با VPN یا VPS مواجه شده‌اید، اما در حقیقت نمی‌دانید که تفاوت بین VPN و VPS در چیست؟ برای انتخاب آن باید ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام را بشناسید. به ویژه اگر برای محافظت از اطلاعات خود یا دسترسی به محتوا نیاز به سرور مجازی دارید یا مایلید برای تهیه رمز ارز در سایت‌های مرجع حساب باز کنید، دانستن تفاوت بین این دو برای شما مفید خواهد بود. بنابراین با این مقاله از برقچی همراه باشید تا با هر کدام آشنا شوید، تفاوت‌ها و امتیازات هر یک را بشناسید و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

فهرست مطالب:

VPS چیست؟

"<yoastmark

VPS یا سرور خصوصی مجازی یک ماشین مجازی است، که توسط سرویس هاست (میزبان اینترنتی) فروخته می شود. سرور اختصاصی مجازی نیز معنای مشابهی دارد. سرور، کامپیوتر قدرتمندی است که تمام داده‌ها و فایل‌های تشکیل دهنده وب‌سایت شما را ذخیره می‌کند. هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می‌کند، آن کامپیوتر قدرتمند، وب‌سایت شما را به صفحه مرورگر ارائه می‌دهد. این سرور VPS از فناوری مجازی سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می‌کند. کلمه “خصوصی” به این معنا است که سرور مجازی شما برای خود شما رزرو شده است، بنابراین مجبور نیستید اطلاعات، یا هر داده‌ای را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

کاربرد VPS

سرویس وی‌پی‌اس برای کاربردها و سناریوهای بسیاری مانند موارد زیر موثر خواهد بود:

  1. امنیت شما را حفظ می‌کند: اگر به ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، قابلیت‌های نظارت پیشرفته، فضای پشتیبان بیشتر، قابلیت اطمینان وب‌سایت بهبود یافته یا برنامه‌ای برای پرداخت هر گونه پرداخت آنلاین نیاز دارید، سرویس VPS برای شما مناسب است.
  2. ترافیک بیش‌تری در اختیارتان قرار می‌گیرد: اگر به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و ترافیک زیادی دریافت نمی‌کنید و تعداد بازدیدکنندگان سایت شما در حال افزایش است، VPS مناسب شما خواهد بود.
  3. سرعت وب سایت شما را بالا می‌برد: با رشد وب‌سایت و افزایش محتوا شاهد کاهش زمان بارگذاری وب‌سایت خود خواهید بود. با ارتقاء به VPS، وب‌سایت خود را بدون نگرانی در مورد زمان بارگذاری گسترده‌تر می‌کنید.
  4. مناسب برای فروشگاه‌های آنلاین: با VPS، یک سرور مجازی امن و اختصاصی دارید که در آن احتمال گذراندن تست انطباق بیشتر است و از سرقت اطالاعات کارتی جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی یا VPS چیست؟ کاربرد و مزایای آن


VPN چیست؟

VPN چیست؟
VPN چیست؟

سرویس VPN مخفف «شبکه خصوصی مجازی» است و فرصت ایجاد یک اتصال شبکه محافظت شده را هنگام استفاده از شبکه‌های عمومی توصیف می‌کند. VPNها ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری می‌کنند و هویت آنلاین شما را پنهان می‌کنند. با این کار ردیابی فعالیت‌های آنلاین شما و سرقت داده‌ها را برای اشخاص ثالث دشوارتر می‌کند. در این سرویس رمزگذاری در زمان واقعی انجام می‌شود. عملکرد VPN مانند فیلتری است، که داده‌های شما را به داده‌هایی با ارزش از بین رفته تبدیل می کند. حتی اگر کسی داده‌های شما را هک کند بی‌فایده خواهد بود. برخی روترهای خاصی در بازار موجود هستند که به طور خودکار VPN روی آن‌ها نصب شده است. یکی از این دستگاه‌ها، روتر میکروتیک است که می‌توانید با استفاده از آن به راحتی با وجود یک VPN روی یک دستگاه، تمامی دستگاه‌های متصل به روتر را به VPN نیز متصل کرد.

کاربرد VPN

شما با اتصال به VPN ترافیک داده خود را به صورت آنلاین پنهان می‌کنید و از دسترسی خارجی محافظت می‌کنید. با VPN، هکرها و مجرمان سایبری نمی‌توانند این داده‌ها را در شبکه مجازی رمزگشایی کنند. بنابراین با این سرویس به امکاناتی از قبیل رمزگذاری امن برای داده‌ها، پنهان کردن مکان شما، دسترسی به محتوای منطقه‌ای و انتقال امن داده‌ها دسترسی خواهید داشت.

تفاوت VPN و VPS در چیست؟

شما می‌توایند VPN را فقط برای حفظ امنیت اطلاعات شما و امنیت داده‌ها هنگام مرور در اینترنت به کار ببرید. در مقابل VPS سرویسی است که توسط هاست (Host) به منظور میزبانی وب سایت یا برنامه ارائه می شود و  می توان از آن برای اتصال به اینترنت استفاده کرد، اما ذاتا اطلاعات شما را ایمن نگه نمی دارد. بنابراین برای مقایسه این دو گزینه «انتخاب درست» وجود ندارد.

vpn یا vps برای بایننس

می‌دانیم برخی محتواها یا سایت‌ها در برخی نقاط جهان در دسترس نیستند و شما برای دسترسی باید از VPN یا VPS استفاده کنید. به عنوان مثال برخی کاربران مایلند برای خرید و فروش رمز ارز مستقیما با سایت صرافی بایننس کار کنند. بسیاری از افراد برای این امر از VPN استفاده می‌کنند که ممکن است امنیت حساب کاربریشان را به خطر اندازد. زیرا آدرس IP وی پی ان ها به صورت مداوم تغییر می‌کند، این امر باعث مشکوک شدن سیستم صرافی و در بدترین حالت بلوکه شدن حساب بایننس شما می‌شود. بنابراین بیشتر کارشناسان استفاده از سرور مجازی VPS که ثابت و قانونی است را توصیه می‌کنند، زیرا VPS بایننس مانند یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ عمل می‌کند و در دیتاسنتر کشور‌های مختلفی که تحریم نیستند قرار دارد.

امتیازات vps نسبت به vpn

هر دو سرویس VPS و VPN کاربردهای خود را دارند و نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر است، اما اگر بخواهیم برای مورد خاصی مانند ورود به صرافی باینسس صحبت کنیم، از مزایای VPS  موارد زیر هستند:

  • امنیت بالای  VPS در مورد IP
  • سرعت بالا‌تر نسبت به VPN
  • قابلیت سفارشی‌سازی و اختصاصی بودن و پشتیبانی
  • دارا بودن آی‌پی ثابت و اختصاصی

بیشتر بخوانید: بالابردن کیفیت پست و استوری اینستاگرام با 5 روش کاربردی


VPS مؤثرتر است یا VPN؟

استفاده از VPS برای بسیاری از مشاغل و وب‌سایت‎‌ها مناسب است. زیرا سرعت بیشتری را برای وب‌سایت شما فراهم می‌کند و شما قادر خواهید بود ترافیک را بهبود ببخشید. و در‌نتیجه با پیشرفت کار منابع خود را نیز افزایش دهید. همچنین سرور مجازی VPS کنترل بیشتری بر محیط سرور نسبت به VPN ارائه می‌دهد. با این حال ممکن است سرور مجازی VPS برای هر شغلی مفید نباشد، زیرا گرانتر از VPN است. همچنین علی رغم دسترسی بالا، کنترل کاملی از سرور اختصاصی به شما نمی‌دهد. در مقابل، VPNها اطلاعات با ارزش شما را حفظ می‌کنند و داده‌های خصوصی شما را رمزگذاری می‌کنند. همچنین می‌توانید از آن در برابر هکرها و برای محافظت از اطلاعات پرداخت و حفظ محرمانه بودن مشتری از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

در مقاله تفاوت بین VPN و VPS در چیست؟ با دو سرویس VPN و VPS آشنا شدیم و کاربردها، امتیازات و تفاوت‌هایشان را مشاهده کردیم. در این مطلب آموختیم که VPSها و VPNها فناوری‌های بسیار متفاوتی هستند. هر دو امکاناتی برای ارائه دارند و اینکه شما تصمیم به استفاده از کدام یک را دارید، به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. لطفاً نظرات خود را برای ما بنویسید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها