آشنایی با انواع پچ پنل و کاربرد آن ها در شبکه

آشنایی با انواع پچ پنل و کاربرد آن ها در شبکه

پچ پنل (Patch Panel) چیست؟

پچ‌ پنل قطعه ای مستطیل شکل می باشد که تعداد مشخصی پورت شبکه بر روی آن قرار دارد. به عنوان مثال: 24 پورت، 48 پورت و …. در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد.

در واقع پچ پنل بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه‌ای مثل هاب، روتر، سوئیچ و … قرار می گیرد و کابلهای شبکه از طریق پچ پنل شبکه به این تجهیزات متصل می‌شوند. به عبارتی دیگر به کار بردن Patch panel به هیچ عنوان الزامی نمی‌باشد با این حال استفاده از این محصول در شبکه‌هایی که در طی زمان گسترش می‌یابند و تغییر می کنند موجب سهولت در انجام بسیاری از کارها می شود.

کاربرد پچ پنل

در هنگام افزایش کاربر می بایست این سوکت ها را وارد مدار شبکه کرد بنابراین متخصصان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک می‌باشد جمع آوری کرده و آنها را وارد پچ پنل می‌کنند، سپس شماره گذاری کرده تا در صورت نیاز هر سوکتی را که می خواهند با یک کابل شبکه به سوئیچ متصل کنند.

پچ پنل (Patch Panel) چیست؟

پچ‌پنل‌ها از تعدادی پورت شبکه تشکیل می‌شوند و در رک قرار می گیرند. ممکن است که تعداد پچ‌پنل‌ها، متناسب با نیاز یک سیستم شبکه و تعداد فعلی و آتی کلاینت‌ها در رک اصلی متغیر باشد، اما نکته مهم این است که یک سر تمامی کابل‌های کشیده شده شبکه در کل ساختمان در نهایت به پچ پنل وارد می شود و ارتباط‌های شبکه را شکل می‌دهند.

حوادثی که در اثر عدم وجود patch panel در سیستم شما رخ می دهد!

• هنگامی که قصد دارید کلاینت مشخصی را به دلیل خاصی مستقیما به یکی از سیستم های اتاق سرور متصل کنید می بایستی کابلی مجزا برای آن بکشید یا اینکه از طریق تستر سر کابل آن را پیدا کنید.
• اگر بخواهید به صورت فیزیکی کابل یکی از کلاینت ها رو از سوئیچ بکشید. یا اینکه ترتیب اتصال سرور ها و سوئیچ ها رو تغییر دهید با مشکل مواجه می شوید.
• در صورتی که بخواهید سروری را از یک سوئیچ به سوئیچ دیگری متصل کنید، باید به پشت رک سرور که پر از گرد خاک می باشد مراجعه کنید که در این صورت موجب کثیف شدن لباس هایتان می شوید.

استفاده از پچ پنل‌ها چه مزایایی دارد؟

تمام شبکه در اتاق سرور و مقابل چشمان شماست و نیازی به خارج شدن و نیز جا به جایی در اتاق نمی باشد که این مورد یکی از بهترین مزایای استفاده از پچ پنل ها می باشد.

از سوی دیگر عدم استفاده از پچ پنل ها هنگامی که تعداد گره های شبکه افزایش می یابد، کاری احمقانه به نظر می رسد.
کاربرد پچ پنل ها در اغلب شبکه ها بمنظور استفاده مداوم و مستمر نمی‌باشد بلکه در جهت جلوگیری از هزینه های ناگهانی استفاده می شود.

پچ پنل (Patch Panel) چیست؟

ماهیت وجودی patch panel چیست؟

بسیاری از پریزهای دیواری به منظور استفاده در آینده نصب و کابل کشی می‌شوند، و سر دیگر کابل این پریزها در کمد سیم به جایی (مثل هاب یا سوئیچ ) متصل نمی باشد. سایر این پریزها از یک سمت به یک ایستگاه فعال متصل‌اند و در سمت دیگر باید به پورت خاصی از یک سوئیچ یا هاب وصل شوند.

به طور عادی نمی توان انتظار داشت که کابلهای ایستگاه‌های فعال بطور مستقیم به سوئیچ یا هاب متصل و کابل پریزهای غیر فعال به همان صورت رها شوند. در سیستم کابل کشی ساختار یافته سر دوم کابل متصل به پریزهای دیواری ( خواه فعال و خواه غیرفعال )، در یک روال منظم و برچسب دار به تابلویی به نام پچ پنل وصل می‌شوند. اتصال بین پریزهای فعال و پورت مورد نظر از هاب یا سوئیچ توسط یک کابل رابط صورت میگیرد .

به ازای تک تک پریزهای دیواری، یک پورت مشابه بر روی تابلوی پچ پنل وجود خواهد داشت. به اصطلاح تکنسین‌ها تمام کابل‌ها Terminate شده‌اند. در بالای هر پورت فضایی برای درج برچسب و کدهای راهنما به منظور آنکه به راحتی بتوان سر دوم کابل متصل به هر پریزی را بر روی این تابلو پیدا کرد، در نظر گرفته شده‌است.

در یک سوئیچ یا هاب، ارتباط بین هر پورت از پچ پنل و پورت متناظر، از طریق یک قطعه کابل رابط به نام کابل اتصال ضربدری Cross connect cable برقرار می شود. حداکثر طول کابل اتصال ضربدری، 6 متر می باشد.

نکات مهمی که باید در هنگام خرید پچ پنل به آن توجه کنید:

پچ پنل ها در ابعاد و چگالی پورت متفاوتی به بازار عرضه می شوند . در انتخاب پچ پنل ها دقت داشته باشید چراکه این محصولات را بایستی متناسب با کابل بکار رفته در سیستم انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر کابل شما CAT5 است حتما باید پچ پنل و کابلهای رابط را متناسب با این کابل تهیه نمایید زیرا در صورت عدم تطابق، سیگنال حامل داده را تضعیف خواهد کرد.

نکته 1- مجموعه سه قطعه که از کارت شبکه ایستگاه کاربر شروع و به سوئیچ یا هاب ختم می شود ، جمعا 99 متر طول خواهد داشت ; این اندازه دقیقا متناسب با محدودیت کابل کشی در شبکه اترنت سریع و گیگابیت است.

نکته 2- Patch panel صرفا منحصر به سیمهای مسی نیست بلکه برای فیبر های نوری نیز انواع Patch panel با کانکتورهای متفاوت مثل SC , ST یا MRTJ عرضه شده اند ولی از آنجایی که در اغلب حالات کابل کشی افقی با سیمهای مسی کاملا کفایت می کند و می توان با آنها پهنای باند GHz را برای ایستگاهها فراهم آورد، لذا این نوع از Patch Panel برای کابل کشی افقی فعلا کاربرد کمی دارد.

پچ پنل های هوشمندی نیز وجود دارند که فراتر از یک مجموعه کانکتور عمل می کنند و دارای نمایشگرهای فعال و سیستم مانیتورینگ راه دور برای هریک از پورتها می باشند تا اشکالزدایی و مدیریت آن ساده باشد اگرچه این نوع از پچ پنل ها به منبع تغذیه نیاز دارند و همچنین قیمت بالایی دارند.

پچ پنل (Patch Panel) چیست؟

Patch panel POE چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد پچ پنل های POE در موارد بسیاری از جمله دوربین مداربسته امنیتی، انتقال صوت بر بستر اینترنت، سیستم های هشداردهنده، و نیز تلفن های IP می باشد و با این فناوری، دیگر نیازی نیست تا برای تامین برق DV (مستقیم) تجهیزات و دستگاه‌ها از آداپتور و منبع تغذیه جداگانه استفاده نمود و توسط دو زوج از چهار زوج کابل شبکه (پین‌های 2-1 و 6-3) به راحتی می‌توان برق مستقیم مورد نیاز دستگاه‌ها را در اختیارشان قرار داد. بدین صورت انتقال داده‌ها (رفت و برگشت) و همچنین انتقال برق از طریق کابل‌های شبکه به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

در سال های اخیر تئوری انتقال برق روی کابل‌های شبکه عاملی در جهت متحول شدن صنعت تجهیزات شبکه شد. در این فناوری که POE نام دارد، می توان برق مورد نیاز تجهیزات شبکه را بدون نیاز به کابل کشی جداگانه برق و با استفاده از دو زوج کابل شبکه تامین نمود.

ویژگی های پچ پنل POE

این پچ پنل می تواند به طور همزمان با ارائه پورت های دیتا و POE تامین کننده ارتباط داده‌ای و توان مصرفی تجهیزات شبکه باشد. بدین ترتیب تجهیزاتی مانند سوئیچ و روتر می توانند از پورت‌های دیتا جهت ارتباط با شبکه استفاده کنند. همزمان تجهیزاتی همچون دوربین های نظارتی، اکسس پوینت ها و یا تلفن های آی پی که به غیر از دیتا نیازمند توان مصرفی هستند، می توانند با استفاده از پورت های POE و بدون نیاز به برق و یا منبع تغذیه جداگانه، به آسانی به شبکه متصل شوند.

مدل دیگری از همین پچ پنل ها با امکان ارائه برق و توان مصرفی روی پورت های خود می توانند به تنهایی تامین کننده برق مصرفی برای تجهیزاتی مانند انواع دوربین، تلفن آی پی، اکسس پوینت ها و سایر تجهیزاتی باشند که باید بدون کابل کشی جداگانه و یا استفاده از آداپتور به برق دسترسی داشته باشند.

فضای مورد نیاز patch panel POE

به دلیل اینکه این نوع از پچ پنل ها در اندازه U1 طراحی شده اند به آسانی در رک جای می گیرند و نیز به دلیل اشغال فضای کم، می توانند برق مورد نیاز همه تجهیزات داخل رک را تامین کنند.

ضمن آنکه برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نمی‌خواهند از سوییچ‌های POE جداگانه استفاده کنند، این راهکار ویژه ای کوییپ مناسب خواهد بود.
از دیگر ویژگی های پچ پنل های POE می توان به ارائه توان ۱۳ واتی در صورت اتصال همه پورت ها و توان ۳۰ واتی درصورت اتصال کمتر از پنج پورت اشاره نمود.

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
افشین
افشین
4 سال پیش

خوب بود