مقایسه تست چنل با تست پرمننت

مقایسه تست چنل با تست پرمننت

افراد بسیاری که نصب، آزمایش و ضمانت ساختارهای کابل شبکه را انجام می‌دهند، شاید برایشان این سوال پیش آمده است که تست چنل آیا بهتر است یا تست پرمننت; از این رو دستیابی به پارامترهای استاندارد کارایی، می‌تواند تضمینی بر کیفیت کابل شبکه باشد؛ اما با این وجود بیشتر این افراد با ذکاوت نیز می‌توانند در کار خود دچار اشتباهاتی شوند که به‌طور فزاینده‌ای بر روی رضایت مشتری و منافع مالی اثرگذار است. اتکا به تست چنل Channel هنگام نصب لینک‌های دائمی(Permanent Links)، یکی از اشتباهات رایج زمان آزمایش سیستم کابل‌کشی شبکه است.

به همین خاطر مقاله‌ای ایجاد کردیم تحت نام مقایسه تست چنل با تست پرمننت که به شما مخاطبان نشان دهیم که چه موقع از تست چنل استفاده شود و در چه زمانی از تست پرمننت. از همین رو برای آشنا شدن با این تکنیک‌ها، با مجله برقچی همراه باشید.

فهرست مقاله:

مقایسه تعریف تست چنل با پرمننت

یک چنل (Channel) در شبکه، اتصالی از یک دستگاه فعال به دستگاهی دیگر است که این اتصال شامل تمام پچ‌کوردها و رابط‌های میانی دیگر نیز هست. برای مثال کانال در یک مرکز داده می‌تواند اتصال میان سوئیچ دسترسی (Access Switch) و سرور باشد؛ این نمونه نیز به‌طور مشابه ممکن است شامل پچ‌کورد هایی باشد که برای اتصالات interconnect و cross-connects به‌کار می‌روند. در یک شبکه LAN تمام مسیر اتصال از سوئیچ شبکه توزیع (Distribution Switch) در اتاق سرور به کارت شبکه یک کامپیوتر می‌تواند به عنوان کانال تلقی گردد.

طول کابل شبکه در تست چنل چقدر باید باشد؟

تست چنل شامل طول تمام کابل‌کشی‌ها و هرگونه اتصال میانی است، با توجه به استانداردهای صنعتی نباید بیشتر از 100 متر باشد. در این مورد حتی توصیه‌هایی در خصوص طول پچ‌ کورد شبکه نیز وجود دارد و پیشنهاد می‌شود طول آن‌ها بیشتر از ۵ متر نباشد.

طول کابل شبکه در تست پرمننت چقدر باید باشد؟

در مقابل، لینک‌های دائمی (Permanent Link) بخش‌های ثابتی از یک چنل می‌باشند. به عنوان مثال اتصال میان پچ‌پنل‌‌ها در مرکز داده و اتصال بین اتاق سرور و پریزهای محیط کار یا نقطه ‌تجمیع (Consolidation)، همان لینک‌های دائمی(Permanent Link) هستند. بیشترین طول مجاز برای لینک‌های دائمی ۹۰ متر است.

 

اتصال Permanent Link یا تست پرمننت
اتصال Permanent Link یا تست پرمننت

 


این مقاله را حتما بخوانید: تست پرمننت چیست؟


لینک‌های دائمی در تست چنل

انتقال درست اطلاعات در شبکه از طریق خطوط ارتباطی دستگاه‌های فعال، یقیناً به کارایی کانال وابسته است. با این وصف به نظر می‌رسد که تست چنل کاری است که بدون شک باید انجام شود؛ اما این‌طور نیست!

از آنجا که تست چنل نتایج بسیار مطلوب‌تری را نشان می‌دهد، بیشتر مجریان ترجیح می‌دهند جهت ارزیابی کارایی، این آزمایش را انجام دهند؛ اما این کار درست نیست.

بنا بر استانداردهای انجمن صنعتی ارتباطات (TIA)، ترکیب پچ‌کوردها و لینک‌های دائمی، همواره موجب ایجاد جریان در چنل می‌شود. همین طراحی امکان کاربرد plug-and-play را در دستگاه‌های اترنت فراهم کرده است. این تعاریف در تست چنل به این معناست که اگر پچ‌کوردهای با کیفیت بالایی مورد استفاده باشند، حتی اگر لینک‌های دائمی نیز درست کار نکنند، آزمایش نتایج مطلوبی را گزارش می‌کند؛ یعنی پچ کورد خوب باعث می شود در تست چنل نتایج بهتری حاصل شود.

گزارش تست فلوک
گزارش تست فلوک

لینک‌های دائمی در تست چنل چرا مشکل ایجاد می‌کند؟

لینک‌های دائمی به عنوان بخشی از یک چنل، پایه‌های اصلی شبکه در نظر گرفته می‌شوند. در صورت انجام تست چنل، مشکلات مرتبط با این بخش ممکن است تشخیص داده نشوند؛ به عبارت دیگر، با نظر به اینکه پچ‌کوردها و دیگر تجهیزات در سراسر چنل وجود دارند، تنها با حذف کردن پچ‌کوردها از مسیر چنل ممکن است نتایج آزمایش را مستقیماً از پنجره دور بیاندازید!

 باید پیش از تست چنل، تست پرمننت انجام شود.

تست پرمننت بر خلاف تست چنل، این امکان را فراهم می‌کند که در آینده نیز کارایی این لینک‌ها را بررسی کنند؛ زیرا کارایی لینک‌های دائمی در هر زمان، مرتبط با کارایی آن‌ها در زمان نصب است.

بر همین اساس اگر در ادامه‌ی کار چنل و در انتقال داده مشکلی وجود داشته باشد، بازرسی لینک‌های دائمی می‌توانند موجب شوند که احتمال وجود مشکل در این لینک‌ها از لیست احتمالات خارج شود. در ادامه نیز با انجام تست چنل می‌توان احتمال وجود مشکل را به پچ‌کوردها محدود کرده و آن را پیدا کرد. بدین صورت است که چنین موضوعی، حتی بیشتر از چیزی که فکر کنید می‌تواند باعث مشکل گردد.

اشتباهات رایج کابل‌کشی

 

مزایای تست پرمننت

در حالی که پچ‌‌کوردها جزء جدایی‌ناپذیر شبکه هستند، اما اغلب کیفیت جنس آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. پچ‌کوردها بیشتر از هر قطعه‌ی دیگری به‌کار برده شده و دست‌کاری می‌شوند که این امر باعث می‌شود آسیب‌پذیری بیشتری هم داشته باشند. از طرفی کیفیت و کارایی پچ‌کوردها به صورت مستقیم با کیفیت تست چنل در ارتباط است.

خوشبختانه آداپتورهای تست پرمننت که همراه آنالیزگر کابل DSX-5000 هستند، دارای بهترین کیفیت می‌باشند. این دستگاه همچنین شامل شاخه‌ی اتصالی است که اختلالی در لینک مورد آزمایش ایجاد نکرده و اطمینان حاصل می‌کند که انتهای این لینک، مناسب اتصال به پچ‌کورد باشد.

با تست پرمننت، یک لینک می‌تواند تنها با اضافه کردن یک پچ‌کورد با کیفیت، به صورت قابل اعتمادی در کانال پیکربندی شود.

نتیجه گیری 

قبل از خرید برای اینکه بفهمید یک کابل شبکه دارای کیفیت لازم برای استفاده شما هست یا نه حتما باید هر دو تست چنل و پرمننت را انجام داده و از کیفیت کابل مطمئن شوید. همه تست ها در قالب یک PDF قابل ارائه می‌باشد که در مقالات بعدی مفصل توضیح خواهیم داد.

 


این مقاله را حتما بخوانید: تست چنل چیست؟


 

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها