راهنمای خرید سوئیچ شبکه

راهنمای خرید سوئیچ شبکه

در دنیای امروز به جرات می‌توان گفت اکثر کسب و کارها، خواه بزرگ یا کوچک، نیازمند تجهیزات شبکه هستند. این نیاز امروزه در منازل نیز حس می‌شود. یکی از سخت‌افزارها و قطعات بنیادین و پایه برای تحقق این امر، سوئیچ‌ شبکه است. وظیفه سوئیچ، برقراری ارتباط بین چند رایانه، تلفن‌های IP ، چاپگرها، دوربین‌ مدار بسته و سایر دستگاه‌ها است. این سوئیچ‌ها را می‌توان در انواع 5، 8، 16، 24، 48 و 52 پورت دسته‌بندی کرد که نوع 52 پورت آن (مانند سوئیچ SG300-52 سیسکو) برای کسب و کارهای کوچک مناسب است. این مقاله راهنمای خرید سوئیچ شبکه می‌باشد.

فهرست:

9 نکته ضروری هنگام خرید سوئیچ شبکه

با توضیح کوتاه بالا، ضرورت و اهمیت سوئیچ شبکه بر ما آشکار شد. پس لازم است در انتخاب و خرید آن دقت کافی را داشته باشیم. از این رو نکاتی را در این باره آماده کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

حتما بخوانید : نحوه تغییر رمز وای فای

زیرساخت شبکه

قبل از خرید سوئیچ شبکه لازم است زیرساخت شبکه خود را از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد بررسی قرار دهید. در یک شبکه کوچک که اعضا و کاربران آن کمتر از 50 نفر هستند، تنها یک سوئیچ نیازها را برطرف می‌سازد اما با گسترش و توسعه شبکه و همچنین افزایش کاربران، لازم است هزینه بیشتری را بابت تهیه سوئیچ اختصاص دهید.

زیرساخت شبکه

کاربران شبکه

یکی از معیارهای مهم در خرید سوئیچ شبکه ، تعداد پورت‌های آن است و تعداد آن وابسته به تعداد کاربران است. به عنوان نمونه، در شرکتی متشکل از 5 یا 6 نفر، سوئیچ 8 پورت انتخاب مناسبی است. اما در سازمانی که کاربران آن به نسبت زیاد هستند باید سوئیچی انتخاب کرد که تعداد پورت‌های آن به مراتب بیشتر باشد.

پس اگر پورت‌های سوئیچ خریداری شده بیشتر از تعداد کاربران شرکت شما بود جای هیچگونه نگرانی نیست بلکه مزایایی نیز به همراه دارد. در واقع اگر چشم‌اندازی برای توسعه کسب و کار خود دارید، این پورت‌های اضافی قابل استفاده خواهند بود. بنابراین پورت های بیشتر لازمه‌ی گسترش شبکه و یا افزایش کاربران است.

نیاز کاربران و شبکه در خرید سوئیچ شبکه

یکی دیگر از معیارهای مهم در خرید سوئیچ شبکه ، توجه به نیاز کاربر است. باید در نظر گرفت که آیا کاربران به شبکه‌ای بدون تأخیر و سریع نیاز دارند و یا انتقال حجم بالایی از داده برای آنها اهمیت دارد؟

اگر هدف انتقال حجم زیاد داده‌ها باشد، در این صورت شبکه‌هایی با پورت گیگابیت اترنتی کاربرد دارد و پورت صد مگابیتی کافی است اگر شبکه فقط با منابع اینترنتی زیادی ارتباط دارد. به عنوان نمونه‌ای از سوئیچ‌های گیگابیت اترنتی می‌توان سوئیچ سیسکو WS-C2960G-24TC-L را نام برد که برای اطلاعات بیشتر در مورد این گونه سوئیچ‌ها می‌توانید با وبسایت شرکت سیسکو مراجعه کنید.

نقش سوئیچ در شبکه

در شبکه‌های بزرگ و گسترده به بیش از یک سوئیچ نیاز است و لازم است این سوئیچ‌ها از سرعت بالایی برخوردار باشند. در صورت وجود بیش از یک سوئیچ، ضروری است که یک سوئیچ به عنوان هسته مرکزی در نظر گرفته شود و سایر سوئیچ‌ها به آن متصل و با آن در ارتباط باشند.


بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست؟ هر آنچه که باید درباره سوئیچ شبکه بدانید!


سرعت و ظرفیت سوئیچ

در بالا عوامل مهم در یک سوئیچ ذکر شد اما علاوه بر آنها ویژگی‌های دیگری در هنگام انتخاب و خرید سوئیچ شبکه دخیل هستند. قابلیت مدیریت یا غیر مدیریتی بودن و ویژگی‌های لایه عملکرد (لایه 2 و 3) نمونه‌هایی از این ویژگی‌ها هستند که در شرکت‌های بزرگ از اهمیت بسزایی برخوردارند.

راهنمای خرید سوئیچ شبکه

شرکت فروشنده و نوع برند

شرکت‌های مختلفی دست به ساخت شوئیچ‌های شبکه زده‌اند و هر یک سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. مثلا سوئیچ D-Link یا سوئیچ Linksys مدل‌هایی هستند که بخاطر قابلیت‌های کم و قیمت پایین آنها برای شرکت‌های کوچک مناسب هستند و تمامی نیازهای آنها را پاسخ خواهند داد.

شرکت فروشنده و نوع برند

در مقابل، سوئیچ‌های سیسکو از سایر تولیدکنندگان شناخته شده‌تر هستند و کیفیت بالاتر و قیمت بیشتری دارند. قابلیت‌های زیاد این سوئیچ‌ها دلیلی بر قیمت بالاتر آنها در مقایسه با سایر رقبا است. این قابلیت‌ها باعث شده تا سیسکو نسبت به سایرین در رتبه نخست قرار گیرد.

عامل قیمت در خرید سوئیچ شبکه

مانند هر کالای دیگری، یکی از مهمترین عوامل در هنگام خرید سوئیچ شبکه ، قیمت آن است. سوئیچ‌های D-Link و Linksys ارزان‌تر بوده و برای شرکت‌های کوچک یا منازل گزینه مناسبی هستند. این سوئیچ‌ها پاسخگوی نیازهای شبکه‌های کوچک هستند اما قابلیت‌های سوئیچ‌های گران را ندارند. در مقابل این سوئیچ‌ها می‌توان سوئیچ‌های سیسکو را نام برد که به نسبت قیمت بالاتر و قابلیت‌های بیشتری دارند. از این رو الزامات و نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با هر تعداد کاربر را برطرف می‌کنند.

سوئیچ‌های کارکرده (دست دوم)

گاهی پیش می‌آید شرکت‌های بزرگ برای ارتقا و یا به دلیل فرسودگی تجهیزات خود، سوئیچ‌های خود را با سوئیچ‌های جدیدی جایگزین کنند. در بیشتر  مواقع، سوئیچ‌های قبلی از سالم بوده و عملکرد خوبی دارند و تنها مشکل آنها شاید از نظر ظاهری باشد (وجود خط و خش). این سوئیچ‌ها برای شرکت‌هایی که نمی‌خواهند هزینه زیادی پرداخت نمایند مناسب بوده و می‌توانند با هزینه‌ای کم مرکز داده خود را راه‌اندازی نمایند.

فروشنده مطمئن 

در کشور ما به دلیل کمبود نمایندگی‌های معتبر، انتخاب فروشنده مطمئن سخت است. در این میان مانند بسیاری از کالاها، عرصه برای سودجویان باز است، بنابراین یافتن فروشنده مطمئن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. پس در انتخاب فروشنده در هنگام خرید سوئیچ شبکه باید تحقیق نمود و به تجربه کاری فروشنده، رضایت مشتریان و تعداد آنها توجه کرد.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها