فناوری POE چیست؟

کابل PoE

فناوری POE چیست و چه کاربردی دارد؟ 

تکنولوژی انتقال برق بر روی اینترنت (Power over Ethernet – POE) امکان انتقال نیروی برق را بر روی کابل‌ شبکه امکان‌پذیر می‌سازد. به‌عنوان مثال، دوربین‌های دیجیتال امنیتی به‌طور معمول برای نصب به دو اتصال نیازمند هستند:

  • یک اتصال شبکه، به‌منظور ارتباط با دستگاه ضبط تصاویر و ابزارهای نمایش
  • یک اتصال برق، به‌منظور تأمین انرژی الکتریکی دوربین

اگر دوربین مجهز به تکنولوژی POE باشد، کافی است آن را تنها به شبکه متصل کنیم، چرا که برق خود را نیز از کابل شبکه دریافت می‌کند.

فهرست مقاله:

فناوری POE چیست؟
فناوری POE چیست؟

چرا از تکنولوژی POE استفاده می‌کنیم؟

 پس از آن ‌که فهمیدیم فناوری POE چیست اکنون باید درباره‌ی کاربرد و دلایل استفاده از آن صحبت‌کنیم.  

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: این صرفه‌جویی با کاهش زمان و هزینه‌های کابل‌کشی برق امکان‌پذیر می‌شود. کابل‌های شبکه نیاز به تکنسین برق ماهر ندارند و می‌توانند در هر جایی (دیوار، زمین، سقف) قرار داده شوند.
  • انعطاف‌پذیری: بدون نیاز به وجود منبع و پریز برق، دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP و نقاط دسترسی بی‌سیم می‌توانند در هر محلی که بیشتر مورد نیاز هستند، قرار داده شده و در صورت نیاز، به‌راحتی تغییر مکان داده شوند.
  • ایمنی: تأمین برق در تکنولوژی POE به‌شکل هوشمند انجام می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی شده که تجهیزات شبکه را در مقابل کاهش و افزایش برق (نوسانات) و یا حتی نصب غلط محافظت می‌کند.
  • قابلیت اطمینان: در POE به جای اینکه برق مورد نیاز تجهیزات موجود در شبکه توسط تعداد زیادی آداپتور تأمین گردد، از یک منبع تغذیه واحد که سازگار با استانداردهای جهانی است، تأمین می‌شود. همچنین می‌توان به‌عنوان پشتیبان و هنگام قطع برق از یک منبع تغذیه اضطراری استفاده کرد یا تجهیزات را برای خارج کردن از مدار شبکه و یا راه‌اندازی مجدد، از راه دور کنترل کرد.
  • مقیاس‌پذیری: با توجه به اینکه برق از طریق کابل شبکه در اختیار قرار می‌گیرد، نصب و راه‌اندازی و توسعه اتصالات شبکه، ساده‌تر و بهتر انجام می‌شود.

دستگاه‌هایی که از تکنولوژی POE استفاده می‌کنند

تکنولوژی POE کاربردهای متنوعی داشته، و در دستگاه‌های متعددی قابل استفاده است.

برای مثال:

  • تلفن‌های VOIP: کاربرد اولیه POE برای همین تلفن‌ها بود و با استفاده از آن تنها لازم است تلفن‌ها را به یک پریز متصل کرد. همچنین می‌توان تلفن‌ها را از راه دور، درست مانند سیستم‌های آنالوگ قدیمی از مدار خارج کرد.
  • دوربین‌های IP: در حال حاضر اغلب دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه دارای تکنولوژی POE هستند و به این ترتیب، استقرار و تغییر مکان آنها بسیار ساده‌تر شده است.
  • تجهیزات بی‌سیم: نقاط دسترسی wifi، بلوتوث و برچسب‌خوان‌های RFID به‌طور معمول مجهز به تکنولوژی POE هستند تا نیاز نباشد که حتماً در نزدیکی پریز برق مستقر شوند و براساس نقشه سایت، قابلیت جابجایی داشته باشند.

چگونه می‌توانید شبکه خود را به تکنولوژی POE مجهز کنید 

برای مجهز کردن شبکه به تکنولوژی POE دو راهکار ساده به شرح زیر وجود دارد:

1- استفاده از سوئیچ‌های POE: سوئیچ POE یک سوئیچ شبکه است که در آن امکان انتقال برق از طریق اترنت در نظر گرفته شده است. دستگاه‌های موجود در شبکه به‌ شکل معمولی به این سوئیچ‌ها متصل می‌شوند و سوئیچ مشخص می‌کند که آیا آنها مجهز به تکنولوژی POE هستند یا خیر. سپس برق مورد نیاز هر یک را به‌صورت خودکار از طریق کابل اترنت منتقل می‌کند. سوئیچ‌های POE با کاربردهای متنوع، از سوئیچ‌های لبه‌ای غیرقابل‌ تنظیم ارزان قیمت با تعداد پورت‌های کم گرفته تا سوئیچ‌های قابل‌تنظیم «رک‌مونت» (rack-mount) با تعداد پورت‌های بالا به بازار عرضه می‌شوند.

فناوری POE چیست؟
فناوری POE چیست؟

2- استفاده از midspan یا تزریق‌کننده POE: با صرف هزینه بسیار کمتری می‌توان با استفاده از midspan، لینک‌های معمولی شبکه (بدون POE) را مجهز به این تکنولوژی کرد. در واقع midspanها را می‌توان به‌منظور ارتقاء شبکه‌های محلی موجود، مورد استفاده قرار داد و با روشی مقرون به‌صرفه، در جایی که تنها نیاز به چند پورت POE است، به‌جای تهیه سوئیچ گران‌قیمت‌تر POE از آنها استفاده کرد. هر یک از اتصالات شبکه را می‌توان با نصب midspan به‌سادگی مجهز به POE کرد و مشابه سوئیچ POE، تأمین برق دستگاه‌ها را به‌طور خودکار کنترل کرد. سوئیچ‌های midspan به‌شکل رک‌مونت و چندپورت و یا ارزان‌قیمت و تک‌پورت به بازار عرضه می‌شوند.

از طرفی می‌توان دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP را که نیاز به برق دارند، با استفاده از تقسیم‌کننده POE به لینک‌های POE متصل کرد. لینک POE از یک طرف وارد این تقسیم‌کننده ها می‌شود و از طرف دیگر آن، کابل شبکه معمولی (بدون POE) و کابل برق مورد نیاز دوربین با ولتاژ مناسب خارج می‌شود.


حتما بخوانید: آموزش نصب دوربین مدار بسته

نحوه پاک کردن حافظه cache & cookies در فایرفاکس


5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها