دستگاه ضبط دوربین مداربسته (دستگاه DVR) چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست

دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست در این مقاله از بلاگ برقچی قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم با ما همراه باشید.

DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder به معنای سیستم ضبط کننده دیجیتال است. این دستگاه از طریق یک کابل که به ورودی آن متصل می شود تصاویر انالوگ را از دوربین مداربسته دریافت کرده و آن ها را به دیجیتال تبدیل می‌کند و در نهایت تصاویر را به هارد دیسک انتقال داده و در آن جا ذخیره می کند.

در واقع دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR نوعی دستگاه الکترونیکی بوده که برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد ، این دستگاه قابلیت نصب چندین دوربین مداربسته را دارد و هر دوربین با کابل شبکه جداگانه‌ایی به آن متصل می‌شود بر این اساس چنین می‌توان گفت که دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR ممکن است دارای چندین پورت ورودی باشد.

پس به بیانی ساده‌تر دستگاه دیجیتال را می توان به عنوان سرور سیستم‌های مداربسته آنالوگ دانست.

در این مقاله میخوانید:

کاربرد دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست؟

اولین قدم برای پاسخ به سوال دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست تعریف و معرفی این دستگاه است. دستگاه DVR  کاربردهای فراوانی دارد در ذیل به چند نمونه از کاربردهای اصلی آن اشاره می کنیم:

  • ذخیره و نگهداری تصاویر دوربین‌های مداربسته :

ذخیره نماریش و پشتیبان‌گیری از تصاویر موجود در دوربین های مداربسته از طریق دستگاه DVR امکان پذیر است.

  • قابلیت نمایش تصاویر ذخیره شده در دوربین مداربسته به صورت پیوسته :

از طریق متصل شدن به دستگاه DVR به راحتی می توانید کلیه تصاویر موجود در دوربین مداربسته در یک صفحه مشاهده کنید.

  • تنظیمات دلخواه تصاویر مطابق میل کاربر و ضبط DVR :

دستگاه DVR این امکان را به کاربر می دهد که تصاویر را به دلخواه خود تنظیم نماید مانند: مور- رنگ- و یا حتی نوع زمان‌بندی در هنگام ضبط تصاویر

دستگاه DVR
دستگاه DVR چیست و چه کاربردی دارد؟
  • قابلیت اتصال به شبکه و ارسال تصایر :

DVR دارای یک پورت LAN می باشد که از این طریق به راحتی می‌تواند تصاویر را تحت شبکه برای کاربر نمایش دهد.


این مقاله را نیز بخوانید: ارزان‌ترین دوربین‌های مداربسته موجود در بازار


  • کنترل دوربین های گردان :

پورت RS485 که بر روی DVR تعبیه شده این قابلیت را دارد که دوربین مدار بسته را بچرخانید و یا اینکه حالت دوربین را برای ضبط تصاویر بر روی زوم قرار دهید.

انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست

  • Standalone Digital Video Recorder

      این مدل دستگاه دی وی ار توانایی ذخیره و نمایش تصاویر را از طریق مانتیوری که برای آن تعبیه شده را دارد .

  • PC-Based Digital Video Recorder

      همانطور که از نام آن پیداست کار با این مدل از طریق سیستم عامل نیز امکان پذیر است بدین معنا که سیستم عامل مخصوص  دستگاه را بر روی کامپیوتر نصب کرده و سپس از این طریق تصاویر دریافت شده از دوربین های مداربسته بر روی هاردیسک ذخیره می شوند.

دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست
دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست

استفاده از دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چه مزایایی دارد ؟

  • هزینه کمتر : 

دستگاه دی وی آر برای آن دسته از افرادی که تمایل ندارند هزینه بالایی برای نظارت دوربین های مداربسته بپردازند انتخاب مناسبی است، با قیمتی مناسب از طریق DVR می توانید تصاویر دوربین مداربسته را کنترل و مشاهده کنید.

  • عدم نگرانی در مورد قطع شدن تصویر :

یکی از قابلیت های دستگاه دی وی آر این است که نیازی نسیت که آن را برای استفاده به اینترنت متصل کرد لذا براین اساس هیچگونه نگرانی در مورد ضعیف بودن سیگنال و قطع تصویر وجود ندارد.

  • استفاده آسان :

دستگاه های DVR به گونه ای طراحی شده اند که بدون نیاز به هیچگونه نرم افزاری به راحتی قابل استفاده هستند .

طبقه بندی دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR به چه طریق صورت می گیرد؟

دستگاه های دیجیتال را به چند طریق می توان طبقه بندی کرد ولی مهمترین جنبه برای طبقه بندی آن ها از طریق تعداد کانال های تصویر و رزولوشن تصاویر ضبط شده است .

لذا دستگاه های DVR از نظر تعداد کانال تصویر شامل موارد ذیل می باشد:

  • دستگاه DVR 04CH کانال: قابلیت نصب تا 4 دوربین را دارد.
  • دستگاه DVR 08CH کانال: قابلیت نصب تا 8 دوربین را دارد.
  • دستگاه DVR 16CH کانال: قابلیت نصب تا 16 دوربین را دارد.
  • دستگاه DVR 32CH کانال: قابلیت نصب تا 32 دوربین را دارد
دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست
دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست

نکات لازم در انتخاب دستگاه DVR شامل چه مواردی است؟

مواردی که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم شامل خصوصیات دستگاه DVR  می باشد که این خصوصیات در انواع مختلف این دستگاه به صورت متغیر می باشد.

  • تعداد دوربین های مداربسته

نکته ای که در انتخاب دستگاه دی وی آر می بایست به آن توجه داشت تعداد دوربین های مداربسته ای است که قصد دارید به آن وصل کنید، همانطور که گفتیم دستگاه DVR از نظر تعداد ورودی کانال، دارای انواع مختلفی می باشند که از آن جمله می توان به نوع 1- 4- 8- 16 و یا 64 کاناله آن اشاره کرد، بدین صورت می توان هر دوربین را با کابل جداگانه به یک کانال وروردی متصل کرد.

  • قابلیت ضبط صدا توسط دوربین های مداربسته

اگر چنانچه علاوه بر ضبط عکس تمایل دارید صداهای اطراف را نیز ضبط کنید و دوربین مدار بسته شما دارای میکروفن جهت ضبط صدا هستند می بایست دستگاه DVR را انتخاب کنید که حداقل یکی از کانال های ورودی آن قابلیت دریافت صداهای ضبط شده را داشته باشد.

  • تعداد فریم ضبط شده در هر ثانیه یا FPS

FPS همان فریم بر ثانیه است یعنی تعداد تصویری که دستگاه می تواند در هر ثانیه ذخیره و نگهداری کند. به عنوان مثال اگر دستگاهی دارای FPS100 باشد و 4 کانال ورودی نیز داشته باشد به این معنا است که هر کانال ورودی می تواند 25 فریم را در ثانیه ضبط کند .

دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست
دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست
  • میزان حافظه مورد نیاز برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته در دستگاه DVR

دستگاه DVR برای ذخیره و نگهداری تصاویر و یا صداهای ضبط شده دارای یک حافظه داخلی می باشد ، که اندازه این حافظه به تعداد دوربین هایی که به دستگاه وصل می شوند و همچنین FPS و کیفیت ضبط بستگی دارد.

  • فشرده سازی تصاویر

برخی از دستگاه های DVR دارای الگوریتم فشرده سازی 264H می باشند که بدین طریق هر تعداد عکس با هر کیفیتی که قصد داشته باشید در حافظه دستگاه ذخیره شود از طریق این الگوریتم فشره سازی شده و میزان فضای کمتری اشغال می شود.

  • دسترسی ، کنترل و نظارت از راه دور

اگر کاربر تمایل داشته باشد که در هر لحظه و در هر مکان دیگری که باشد به دوربین مدار بسته دسترسی داشته باشد می بایست از دستگاه دیجیتالی استفاده کند که دارای ویژگی نظارت و کنترل از راه دور باشد.

  • امکان تهیه نسخه پشتیبان

برخی از دستگاه های دیجیتال قابلیت تهیه نسخه پشتیبان را دارند از این طریق کاربر می تواند از طریق اتصال دستگاه به سی دی رایترها از تصاویر و فایل های ذخیره شده در دستگاه دیجیتال نسخه پشتیبان تهیه کند، البته دستگاه های امروزی مطابق تکنولوژی روز بوده و دارای پورت یو اس بی برای اتصال فلش می باشند.

 

در این مقاله از بلاگ برقچی به سوال دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست پاسخ داده شد. اگر سوال یا نکته‌ای در مورد این محصول دارید با ما به اشتراک بگذارید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها