مقایسه روترهای میکروتیک سری hAP

مقایسه روترهای میکروتیک سری hAP

روتر های برند میکروتیک (MikroTik) خصوصا سری hAP یکی از بهترین روترهای بازار جهت استفاده در محیط‌های اداری کوچک و منازل به شمار می‌روند. این روترها به عنوان یک اکسس پوینت در فرایند دریافت اینترنت و ارسال آن به سایر دستگاه‌های درون شبکه عملکرد خوبی از خود ارائه می‌دهند. پشتیباتی از سیستم‌عامل روتر OS موجب شده است که روترهای این مجموعه علاوه بر قابلیت‌های فنی کاربردی از ویژگی‌های نرم‌افزاری متنوعی نیز برخوردار شوند. برای درک بهتر کارآیی این محصولات در این مقاله برقچی به مقایسه هر یک از روترهای میکروتیک سری hAP می‌پردازیم. پس تا پایان همراه باشید.

فهرست مقاله:

آشنایی با روترهای سری hAP

روترهای میکروتیک سری hAP درواقع به عنوان یک مسیریاب قدرتمند در میان شبکه‌های کامپیوتری عمل می‌کنند. چراکه شبکه‌های محلی دارای آدرس‌های IP متفاوت امکان ارتباط مستقیم با یکدیگر را ندارند و این وظیفه روتر است که اتصال موردنظر را برقرار کنند. این روترها قابلیت فعالیت در فرکانس 2.4 گیگاهرتر بر ثانیه با سرعتی معادل  300 Mbit/s عمل کرده و قابلیت پشتیبانی از استاندارد 802.11b/g/n را دارند. بهتر است بدانید که قدرت گیرندگی آنتن آنها به 1.5dBi نیز می‌رسد. از جمله ویژگی‌های کاربردی روترهای این مجموعه می‌توان به کیفیت سرویس، امکان مدیریت کاربران، پشتیبانی از پروکسی سرور، فایروال، وی‌پی‌ان و میزبانی اتصالات اشاره کرد.

به‌طور کلی روتر میکروتیک سری hAP را می‌توان در مدل‌های زیر تقسیم‌بندی کرد که برای مقایسه بهتر آنها حتما باید با ویژگی‌های هر یک به خوبی آشنایی داشته باشید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با روتر میکروتیک


hAP ac lite

hAp ac lite روتر
روتر میکروتیک hAp ac lite

روتر میکروتیک سری hAP ac lite یک اکسس پوینت کوچک برا محیط‌های اداری و منازل است. این دستگاه قابلیت پشتیبانی از سیستم‌عامل RouterOS و لایسنس سطح 4 را دارد. پورت‌های USB به کار رفته در این روتر از نوع میکرو و سایر پورت‌های آن از ظرفیت 10/100 اترنت برخوردار است. قدرت پردازنده هسته‌ای این دستگاه 650 MHz بوده و حافظه رم آن از 32 مگابایت پشتیبانی می‌کند.

hAP ac

مقایسه روترهای میکروتیک hAp
روتر میکروتیک مدل hAp ac

این دستگاه از یک پورت USB دانگل جهت استفاده از سیم‌کارت دارد تا بسته‌های داده را در شبکه‌های 2G/3G دریافت و ارسال کند. قدرت گیرندگی آنتن این دستگاه در فرکانس 2.4 گیگاهرتز معادل 1.5dBi و سرعت تبادل دیتا به 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. میزان ولتاژ ورودی دستگاه بین 10 تا 28 ولت و توان مصرفی آن 5 وات است. این روتر می‌تواند هم به صورت اتصال بی‌سیم و هم با سیم کار کند.

hAP ac2

روتر میکروتیک hAp ac2
روتر میکروتیک hAp ac2

روتر hAP ac2 برند میکروتیک از 5 عدد پورت اترنت 10/100/1000 و یک پورت USB نوع A پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های برجسته این دستگاه در مقایسه با سایر روترهای میکروتیک سری hAP می‌توان به قابلیت PoE، پردازنده 4 هسته‌ای قدرتمند و حافظه رم 128 مگابایتی اشاره کرد.

hAP mini

روتر hAp mini میکروتیک
روتر hAp mini میکروتیک

روترهای سری مینی hAP دارای 3 عدد پورت کاربردی شامل یک پورت اینترنت، دو پورت Lan جهت پیکربندی شبکه و یک پورت microUSB هستند. فرکانس قابل پشتیبانی در این دستگاه 2.4GHZ بوده که برای استفاده در دفاتر کاری کوچک و منزل ایده‌آل است. حافظه ذخیره‌سازی این روتر از نوع FLASH و ظرفیت آن معادل 16MB است.

hAP lite TC

مقایسه روترهای میکروتیک سری hAp lite TC
روتر میکروتیک سری hAp lite TC

روتر TC لایت سری hAP از یک پردازنده هسته‌ای قدرتمند با سرعت 650 مگاهتز و 4 پورت اترنت 10/100 پشتیبانی می‌کند. سیستم‌عامل فعال در این دستگاه RouterOS و سطح دسترسی آن 4 لایسنس است. یکی از مزیت‌های خوب این دستگاه برخورداری از فناوری انتقال توان الکتریکی بر بستر شبکه است که می‌تواند انرژی برق دستگاه‌های دیگر را به وسیله پورت PoE تأمین نماید. حافظه رم روتر hAP lite TC حدود 32 مگابایت و حافظه فلش آن به 16 مگابایت می‌رسد.


بیشتر بخوانید:‌ روتر چیست؟ همه چیز درباره روتر!


مقایسه روترهای سری hAP

امروزه فاکتورهای زیادی را می‌توان جهت مقایسه انواع روترهای میکروتیک سری hAP مبنا قرار داد که قیمت رقابتی محصولات یکی از آنهاست. با این‌وجود، بهتر است معیارهایی را مورد بررسی قرار داد که کارآیی و قابلیت‌های اصلی این نوع روترها را تعیین می‌کنند. زیرا ویژگی دلخواه شما است که قرار است عملکرد مورد انتظار شما را ارائه دهد. به همین منظور ما جدول زیر را برای مقایسه بهتر روترهای میکروتیک سری hAP آماده کردیم تا انتخاب محصول مناسب راحت‌تر صورت بگیرد.

مقایسه مشخصات فنی روترهای سری hAP

مشخصات فنی روتر hAp ac روتر hAp ac2 روتر hAp ac lite روتر hAp mini روتر hAp lite TC
پردازنده QCA9531 IPQ-4018 QCA9531 QCA9533 QCA9533
قدرت پردازنده (cpu) 650MHz 716MHz 650MHz 650MHz 650MHz
تعداد هسته 1 4 1 1 1
لایسنس سطح 4 سطح 4 سطح 4 سطح 4 سطح 4
حافظه رم 64MB 128MB 64MB 32MB 32MB

مقایسه مشخصات پورت روترهای سری hAp

 مشخصات پورت روتر hAp ac روتر hAp ac2 روتر hAp ac lite روتر hAp mini روتر hAp lite TC
تعداد پورت 5 5 5 3 4
سرعت پورت شبکه 10/100 10/100/1000 10/100 10/100 10/100
PoE × ×
پورت SFP × × × × ×

مقایسه مشخصات وایرلس روترهای سری hAp

مشخصات وایرلس روترهای سری hAp روتر hAp ac روتر hAp ac2 روتر hAp ac lite روتر hAp mini روتر hAp lite TC
حداکثر سرعت در فرکانس 2.4 GHz 300Mbit/s 300Mbit/s 300Mbit/s 300Mbit/s 300Mbit/s
قدرت آنتن در فرکانس 2.4 GHz 1.5dBi 2.5dBi 1.5dBi 1.5dBi 1.5dBi
نسل وای‌فای در فرکانس 2.4 GHz 4 4 4 4 4
حداکثر سرعت در فرکانس 5 GHz × 867Mbit/s 433Mbit/s × ×
قدرت آنتن در فرکانس 5 GHz × 2.5dBi dBi2 × ×
نسل وای فای در فرکانس 5 GHz × 5 5 × ×

حتما بخوانید: راهنمای خرید روتر میکروتیک


جمع‌بندی

در این مطلب برقچی با مقایسه روترهای میکروتیک سری hAP از لحاظ تعداد پورت شبکه، نوع پردازنده هسته‌ای، قدرت فرکانس و میزان حافظه رم به خوبی آشنا شدید. فروشگاه آنلاین برقچی یکی از عرضه‌کنندگان برتر تجهیزات شبکه به‌خصوص انواع روتر میکروتیک است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی این مجموعه علاوه‌بر اطلاع از قیمت روز محصولات از مشاوره رایگان کارشناسان حرفه‌ای فروشگاه نیز بهره بگیرید. کیفیت محصولات و رضایت مشتریان اولویت اصلی فروشگاه برقچی است. تمامی محصولات این مجموعه همراه با ضمانت و گارانتی 7 روزه بازگشت کالا ارائه می‌شوند که مزیت قابل توجهی است. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه هرچه بهتر این مطالب یاری کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها