کدام کنسول بازی پلی استیشن ۴ (PS4) ؟

کنسول بازی پلی استیشن ۴

بازی‌های ویدئویی جایگاه خاصی در زندگی بسیاری از ما دارند و با توجه به پیشرفت روز افزونی که در این حوزه شاهد آن بوده‌ایم انتخاب یک کنسول مناسب آنقدرها هم ساده نیست. کنسول‌های بازی در پلتفرم PC، ایکس باکس، انواع پلی استیشن، آیپاد و غیره ابزارهایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید لذت بازی‌های مجازی را تجربه کنید. در ادامه با مجله برقچی همراه باشید تا با هم به صورت اختصاصی کنسول بازی پلی استیشن ۴ (PS4) را بحث و بررسی نماییم و از جذابیت‌های این کنسول بازی بیشتر برایتان بگوییم.

فهرست:


مدل‌های کنسول بازی پلی استیشن ۴ (PS4)

۱- پلی استیشن ۴ اصلی(فت)

بر طبق تصویری که ملاحظه می‌کنید، این مدل از کنسول بازی پلی استیشن ۴ ، در سال ۲۰۱۳ به کاربران ارائه شد ولی مشکلات سخت‌افزاری گریبانگیر آن بود. مشکلاتی مثل خرابی پورت HDMI و صدای زیاد فن دستگاه از معضلات این مدل(سری ۱۰) بودند و نهایتا برند سونی را بر آن داشتند تا دست به تغییرات سخت‌افزاری دستگاه بزند و مادربورد را تغییر و فن دستگاه را سبک‌تر نماید. این تغییرات در قالب پلی استیشن ۴ سری ۱۱ ارائه شد.


حتما بخوانید: مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن


 

پلی استیشن ۴ اصلی(فت)
پلی استیشن ۴ اصلی(فت)

سری بعدی یعنی سری ۱۲ در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و در واقع آخرین سری از مدل اصلی پلی استیشن ۴ بود. حافظه این سری دو مقدار ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت را شامل می‌شد. حافظه رم ۸ گیگابایتی، پردازنده ۸ هسته‌ای ۳۲ و ۶۴ بیتی، کارت گرافیک برند Radeon، پشتیبانی از USB ۳ و کابل شبکه  از مزایای کلی این مدل بودند. شرکت سونی پس از اینکه مدل اسلیم پلی را عرضه کرد، به تولید مدل اصلی پلی استیشن ۴ خاتمه داد.

مدل اصلی پلی استیشن ۴ مناسب چه کسانی است؟

این مدل را پس از ۵ سال از پایان تولید و عرضه به مشتریان، احتمالا نمی‌توان به صورت‌ نو تهیه کرد و باید دنبال نمونه‌های دست دوم آن باشید. همچنین در مدل‌های بعدی چون وضوح K۴ به مزایای دستگاه اضافه شده، نمی‌توانید از مدل اصلی توقع این مزیت را داشته باشید، لذا برای تهیه این مدل توجه به این مسئله داشته باشید.

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید این مدل را خریداری کنید، بهتر است سری ۱۱ و ۱۲ را مد نظر داشته باشید. برای دانستن اینکه سری این مدل کجا درج شده کافی است به جعبه کنسول نگاهی بیندازید و عبارتی با ترکیب حروف و عدد به صورت  CHU-XXXX را مشاهده نمایید.

دو عدد اول، سری که مد نظرتان هست و دو عدد بعدی ریجن آن را برای شما بازگو می‌کند. اگر دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، جعبه ندارد این سریال را می‌توانید بر روی بدنه دستگاه نیز ملاحظه نمایید.

۲- پلی استیشن ۴ مدل اسلیم

برند سونی این مدل را در اواخر نیمه اول سال ۹۵ به کاربران خود ارائه کرد، در حالی که تولید مدل اصلی متوقف شد و این مدل البته با قيمتی یکسان نسبت به مدل اصلی پلی استیشن ۴، قیمت‌گذاری شد. کد سری مدل اسلیم، شامل کدهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ است، اما الآن اگر قصد خریداری مورد آکبند این دستگاه هستید، فقط کد ۲۲ برای شما موجود است و کدهای ۲۰ و ۲۱ از خط تولید خارج شده‌اند.

همچنین فرمتی که در مورد دانستن سری کد محصول در بخش قبل گفتیم، در این بخش نیز کارایی خواهد داشت. سی پی یو ۸ هسته‌ای ۶۴ و ۳۲ گیگابایتی AMD، رم ۸ گیگابایتی، حافظه ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی، کارت گرافیک Radeon، پشتیبانی از Blu Ray  و غیره بخشی از مشخصات سخت‌افزاری این مدل است. در کل ذکر این نکته ضروری است که کدهای سری اسلیم، تفاوت خاصی با هم ندارند و این مدل با مدل اصلی پلی استیشن ۴، تفاوت‌های ظاهری آشکاری دارد. اما این تفاوت‌‌ها کدامند؟


حتما بخوانید: بهترین کارت گرافیک 2021


تفاوت اصلی به اندازه این دو مدل بر می‌گردد و احتمالا همانطور که متوجه شده‌اید، مدل اسلیم نسبت به مدل اصلی کوچک‌تر است و این تفاوت اندازه به ۴۰ درصد می‌رسد. مضاف بر این، وزن این مدل از ۲.۸ کیلوگرم به ۲.۱ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، ظاهر مدل اسلیم کلا به فرمت مات تغییر داشته است.

در مورد تفاوت سخت‌افزاری این مدل باید گفت که هر دو ویژگی‌های مشابهی دارند، اما اسلیم کمی نسبت به مدل اصلی بهتر است. یکی از دلایل این برتری، پشتیبانی از شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتزی است در حالی که مدل اصلی نهایتا می‌تواند تا ۲.۴ گیگاهرتز را پشتیبانی نماید. این مسئله سرعت دانلود و آپلود را افزایش می‌دهد، ولی باید به این توجه داشته باشید که اینجا ایران است و با توجه به سرعت اینترنت، احتمالا متوجه این تفاوت نخواهید شد.

پلی استیشن ۴ مدل اسلیم
پلی استیشن ۴ مدل اسلیم

نکته بعدی مربوط به مصرف پایین انرژی مدل اسلیم است. این مدل با توجه آزمون‌هایی که سایت یورو گیمر آن را انجام داده، تا ۵۲ درصد مصرف انرژی کمتری دارد که فوق‌العاده به نظر می‌رسد. همچنین پوشش مات دستگاه که بدان اشاره کردیم، باعث می‌شود تا راحت‌تر نسبت به مدل اصلی بتوان آن را تمیز کرد. نهایتا با تغییراتی که در بخش ظاهری دستگاه رخ داده، جدا کردن حافظه و تغییر آن به مراتب آسان‌تر شده است.

مدل اسلیم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر برای بازی کردن، از تلویزیون K۴ استفاده نمی­‌کنید، مدل اسلیم برای شما مناسب است. همچنین این مدل، چون هنوز در حال تولید است، می‌توانید به آکبند آن نیز دست پیدا کنید. البته اگر قصد خرید مدل دست دوم آن را داشته باشید قیمت آن بالاتر از مدل اصلی خواهد بود.

مورد آخر در مورد مدل اسلیم این است که شما باندل‌های مختلفی از آن را می‌توانید پیدا کنید. باندل، مدل خاصی است که در کنار یک بازی و با شکل خاصی می‌تواند عرضه شود. مثلا در ایران، باندل اسلیم فیفا ۲۰ یکی از محبوب‌ترین‌ها است. البته به این نکته توجه داشته باشید که باندل‌ها در تعدادی محدودی ساخته می‌شوند، پس طبیعی است که اگر کمی سخت پیدا شوند.

3- پلی استیشن ۴ پرو ( PS4 pro)

این کنسول که در واقع حرفه‌ای‌ترین کنسول نسل چهارم پلی استیشن است، با همان شکل و شمایل مدل اسلیم ساخته شده اما اندازه آن خیلی بزرگتر شده و وزن آن از ۲.۱ کیلوگرم به ۳.۸ کیلوگرم رسیده است که حتی از وزن مدل فت نیز بیشتر است. دلیل این افزایش وزن، افزایش قدرت سخت‌افزاری دستگاه است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مدل پرو، از کارت گرافیک Radeon با توان ۴.۲ ترافلپس بهره می‌برد که نسبت به توان ۱.۸۴ ترافلاپسی مدل‌های قبلی تفاوت فاحشی دارد. با توجه به اینکه مدل پرو از رم ۸ گیگابایتی GDDR5 استفاده شده در سری‌های قبلی بهره می‌برد، برند سونی داعیه افزایش سرعت کلاک سیستم را در این مدل دارد. حافظه سری پرو نیز فقط در مقادیر ۱ ترابایتی برای کاربران خود در نظر گرفته شده است. اما مهم‌ترین تفاوت که در این مدل رقم خورده، پشتیبانی و اجرای بازی‌هایی با کیفیت K۴ و بهبود عملکرد هدست واقعیت مجازی است.

این کیفیت به دو صورت می‌تواند امکان پیاده‌سازی داشته باشد. یکی خود بازی است که در این کیفیت بتواند اجرا شود و دیگر اینکه اگر بازی چنین کیفیتی نداشت توسط خود دستگاه به فرمت K۴ تبدیل شود. البته شایان ذکر است که روش اول خیلی کاربردی نیست و تعدادی از بازی‌ها برای اجرا توسط این کنسول مشکل داشتند و روش دوم در اجرای آن‌ها، بیشتر انجام می‌شد.


حتما بخوانید: راهنمای خرید هارد SSD


در  اینجا لازم است که مسئله‌ای را در مورد اشتباهی که هم برند سونی و هم مایکروسافت کردند، عنوان کنیم. در  زمانی که سری ۴ پلی استیشن و ایکس باکس مایکروسافت عرضه می‌شد، تلویزیون‌هایی که می‌توانستند از این قابلیت پشتیبانی کنند قیمت گرانی داشتند و همچنین محتواهای با چنین کیفیتی نیز خیلی زیاد نبود و این مسئله دو برند نامدار حوزه تکنولوژی را بر آن داشت تا توجهی به این مسئله در تولیدات خود نداشته باشند و همین بی‌توجهی باعث پشیمانی آن‌ها نیز شد.

به همین دلیل سونی دست به اقدام جبران کننده‌زد و تولید سری پرو را در دستور کار خود قرارداد. ناگفته نماند اگر بخواهیم این دستگاه را با یک سیستم کامپیوتری قدرتمند قیاس کنیم، باید بگوییم توان آن خیلی بیشتر از سری پرو خواهد بود.

پلی استیشن ۴ پرو
پلی استیشن ۴ پرو

پلی استیشن ۴ پرو مناسب چه کسانی است؟

اگر از یک تلویزیون K۴ برخوردار هستید که از تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کند می‌توانید برای خرید این دستگاه اقدام نمایید. کیفیت K۴ نسبت به HD و فول HD، بالاتر است و تکنولوژی HDR که به دامنه دینامیکی بالا مشهور است تفاوت بین دو رنگ سفید و مشکی را بیشتر نمایان می‌کند و رنگ مشکی در آن عمق بیشتری خواهد داشت. این قابلیت به عنوان یک تکنیک در فیلمبرداری و عکاسی کاربرد دارد. نکته بعدی افزایش کیفیت هدست واقعیت مجازی سونی است که البته بر روی تمامی مدل‌های سری ۴ پلی استیشن می‌تواند استفاده شود، اما چون سری پرو توان سخت‌افزاری بالاتری دارد، در این سری کیفیت بالاتری را از خود نشان خواهد داد.

ابزارهای جانبی پلی استیشن ۴ چه چیزهایی هستند؟

کنسول‌های بازی ابزارهای پرشماری دارند که هر کدام می‌توانند لذت بازی را برایتان بیشتر کنند. در این بخش ما به تعدادی از مهم‌ترین این ابزارها اشاره می‌نماییم.


حتما بخوایند: USB چیست؟ یو اس بی چیست و‌ چگونه کار می‌کنند؟ (راهنمای خرید هاب USB)


دسته کنسول بازی پلی استیشن ۴ (PS4)

در هنگام خرید تنها از یک دسته بهره‌مند است و اگر شخص دیگری هم هست که می‌خواهد در بازی شما شریک شود، خرید یک دسته دیگری ضروری به نظر می‌رسد. در مدل  اسلیم، دسته‌های بازی سبک‌ترند، دکمه‌های آنالوگ لغزنده ندارند و قسمتی از نوار LED آن‌ها بر روی تاچ پد‌ دسته کنسول قرار گرفته است. همچنین این دسته‌ها، در رنگ‌هایی از قبیل سفید، نقره‌ای، طلایی و مشکی عرضه می‌گردند که البته قیمت آن‌ها با هم تفاوت دارد.

هدست کنسول بازی پلی استیشن ۴

آیا تا به حال به کمک هدست در محیط یک بازی ویدئویی ایفای نقش کرده‌اید؟ اگر این کار را انجام داده باشید، می‌دانید که داشتن هدست لذت بازی را به مراتب برای شما بیشتر می‌کند. اینگونه شما بیشتر خود را در محیط بازی حس می‌کنید و تجربه جذاب‌تری را خواهید داشت. اما قبل از اینکه به هدست مخصوص برند سونی که برای این کنسول طراحی شده، اشاره‌ای داشته باشیم، بد نیست از نمونه‌های برندهای دیگر نیز نام ببریم.

مثلا هدست A50 برند Astro قابل استفاده هم برای کنسول بازی پلی استیشن ۴ و هم کامپیوترهای شخصی است. این هدست امکانات مناسبی دارد و با قیمت ۳۰۰ دلار در دسترس خواهد بود. همچنین هدست برند Razer نیز از نمونه‌های مناسب و البته گران قیمت بازار است. اما این هدست‌ها شاید کمی سخت پیدا شوند، لذا پیشنهاد ما برای شما این است که از هدست خود سونی استفاده کنید. هدست گلد و هدست پلاتینیوم مخصوص برند سونی است که برای سری ۴ پلی استیشن طراحی شده ولی چون از جک ۳.۵ میلیمتری بهره‌مند شده، در کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند نیز امکان استفاده دارد.

هدست
هدست

مورد بعدی در مورد هدست‌های ساخت سونی، وجود یک اپلیکیشن بر روی خود کنسول است که به کمک آن تنظیمات صدای هر بازی را می‌توان شخصی‌سازی کرد.


حتما بخوانید: اسپیکر هوشمند هوم پاد مینی اپل 2020


جمع‌بندی (PS4)

با تشکر از وبسایت برقچی که زمینه را برای اطلاع‌رسانی در حوزه فناوری اطلاعات برایمان فراهم نموده‌اند، توجه شما را به بخش پایانی این مقاله جلب می‌نماییم:

کنسول‌های بازی متنوعی امروزه در دسترس کاربران قرار دارند که هر کاربر بسته به میزان بودجه و انتظاری که دارد یک گزینه را انتخاب می‌کند. کنسول‌های برند سونی، همواره طرفداران بسیاری در سراسر جهان داشته و این مسئله در سری ۴ محصولات این برند نیز خود را نشان داده است. چه مدل اصلی، چه مدل اسلیم و چه پرو همگی طرفداران خاص خود را دارند و لذتی زاید الوصف به کاربران خود هدیه می‌کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که کنسول نسل پنجم برند سونی نبز رونمایی شده و به همین زودی می‌توانید یک نمونه از آن را تهیه کنید، پس بهتر است کمی بیشتر صبر کنید تا بازی در فضای یک تکنولوژی جدیدتر را تجربه کنید.

4.4/5 - (22 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
5 ماه پیش

دستگاه کپی خور بهتره یا اکانتی ممنون میشم دلیل‌شم بگید؟؟

Last edited 5 ماه پیش by مهدی
علی
علی
1 سال پیش

سلام
من میخوام پی اس بخرم کسی هست که راهنمایی کنه که بهترین نوع کدوم مدل هست و اینکه کپی خور باشه یا اکانتی یا اسلیم باشه یا پرو یا اصلا اسلیم پرو هم هست چون چند جا دیدم که اینطور نوشته بودن؟

خشایار
خشایار
7 ماه پیش
پاسخ به   علی

فقط کپی خور نخرید

آلفا گیم
آلفا گیم
1 سال پیش

ممنون خوب بودش لطفا در مورد بازی های PS4 هم بیشتر بذارید

رضا میرزایی
رضا میرزایی
1 سال پیش
پاسخ به   آلفا گیم

بله حتما

رضا عابدین پور
رضا عابدین پور
1 سال پیش
پاسخ به   رضا میرزایی

عزیز وقتت بخیر
من تلوزیونم ۴ k هست چند جا شنیدم که نگیر پرو زیاد تاثیر نداره و همه ی بازی ۴ k نیست اینا

یه راهنمایی کنید منو

رضا نصیری
رضا نصیری
1 سال پیش

سلام وقت شما هم بخیر
اگه کیفیت خیلی براتون مهمه پرو بگیرید ولی تفاوت زیادی نداره.

کلامی
کلامی
3 سال پیش

به نظر شما ps5 چقدر بهتر از xbox جدید هستش؟