مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن

انواع مادربرد کامپیوتر

مادربرد کامپیوتر قطعه بسیار کوچکی است که موجب می‌شود اجزای مختلف کامپیوتر با کمک آن به هم متصل شده و یک دستگاه هوشمند و پر‌کاربرد را تحویل بگیریم. به‌طور کلی مادربرد در کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به گونه‌ای که بدون آن هیچ کاربرد صحیحی را نباید از دستگاه اصلی انتظار داشت. در ادامه برای پاسخ به این سوال که مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن با تیم برقچی همراه باشید. 

معرفی انواع مادربرد کامپیوتر

انواع مادربرد کامپیوتر از نظر کارایی در 4 دسته کلی قرار داده می‌شوند. انواع مادربرد کامپیوتر از نظر کارایی و اندازه به 4 مدل زیر تقسیم میشود که بیشتر به صورت عمومی در کامپیوترهای معمولی مورد استفاده قرار میگیرد.


برای مطالعه‌ی بیشتر: راهکارهایی برای افزایش سرعت لپ تاپ


فهرست:

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات مادربرد Mini ITX

با کمی دقت و توجه به نام این مدل مادربرد به راحتی می‌توان تشخیص داد که این نوع کوچک‌ترین سایز و ابعاد را از میان انواع موجود دارد. کارایی که این نوع مادربرد دارد برای استفاده روزانه مناسب می‌باشد و از آن نمی‌توانید انتظار پیشرفته‌ترین عملکرد‌ها را داشته باشید.

مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن
مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن

چرا استفاده از مادربرد Mini ITX در میان کاربران متصل به کامپیوتر‌ها رواج دارد؟

اینگونه مادربردها به دلیل ابعاد کوچکی که دارند فضای کمتری را برای آغاز به فعالیت خود اشغال می‌کنند اما برخلاف سایز ظاهری می‌توانند قابلیت‌های متناسب با یک برد پایه را به کاربران ارائه دهند به همین دلیل بسیاری از کاربران خواهان استفاده از این نوع مادربرد می‌باشند.

آیا با قابلیت های متفاوت مادربرد Mini ITX آشنا هستید؟

بسیاری از این نوع مادربردها با توجه به مدلی که دارند از توانایی Overclock یعنی افزایش سرعت CPU برخوردارند. از لحاظ نوع سوکت شبکه سایز ملاک نمی‌باشد و مادربردهای کوچک نیز همانند مادربردهای بزرگ از سوکت‌های یکسانی استفاده می‌کنند ولی تنها تعداد پورت‌ها و اسلات‌های آن متغیر می‌باشد به گونه‌ای که در یک Mini ITX مادربرد کامپیوتر تنها 1 الی 2 اسلات دیده می‌شود و تعداد پورت‌های آن بیش از 4 تا نمی‌باشد.

بررسی مشخصات و ویژگی‌های مادربرد Micro ATX

مادربرد Micro ATX یکی دیگر از انواع مادربرد کامپیوتر است که دارای قابلیت‌ها و قیمت‌های متنوعی می‌باشد. این مادربرد کامپیوتر در سایز نسبتاً بزرگتری از نوع قبلی در بازار وجود دارد. افراد با خرید این مدل مادربرد و صرف هزینه بیشتر می‌توانند از تعداد اسلات‌ها و پورت‌های بیشتر آن بهره‌مند شده و همچنین از قابلیت‌های جانبی آن مانند سیستم گرما زدایی، در اختیار داشتن هدرهای فن استفاده نمایند.

مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن
مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن

برای مطالعه‌ی بیشتر: نحوه ضدعفونی کردن تجهیزات الکترونیکی


بررسی مشخصات و ویژگی‌های مادربرد ATX

به طور کلی ابعاد مادربرد با تعداد پورت‌ها و اسلات‌های قابل پشتیبانی ارتباط مستقیمی دارد. یعنی هرچه ابعاد مادربرد بزرگتر شود تعداد پورت‌ها و اسلات‌های آن افزایش یافته و برعکس آن با کوچک‌تر شدن سایز مادربرد تعداد پورت‌ها و اسلات‌های آن کاهش می‌یابد. از دیگر انواع مادربرد کامپیوتر رایج در میان کاربران ATX می‌باشد که می‌تواند از کارت حافظه خارجی تا 32 گیگ پشتیبانی کند اما برای حافظه داخلی محدودیتی ندارد. این مدل مادربرد کامپیوتر به راحتی نیاز کاربران را در همه زمینه‌ها رفع کرده و با قابلیت‌های جانبی که در برخی از آن‌ها تعبیه شده است در جهت افزایش سرعت CPU خیلی بهتر از مدل‌های قبلی عمل می‌کند.

مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن
مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن

بررسی مشخصات و ویژگی‌های مادربرد E ATX

استفاده از این نوع مادربرد به هیچ عنوان به کاربران معمولی پیشنهاد نمی‌شود زیرا این قطعه به قدری بزرگ است که به صورت جداگانه به یک Case full tower نیاز دارد. این مادربرد مورد پسند کاربران حرفه‌ای می‌باشد زیرا قابلیت‌ها متنوعی مانند پشتیبانی از حداقل 3 کارت گرافیک، رم 128 گیگ به صورت استاندارد، رندر تصاویر 3 بعدی و ویرایش تصاویر و ویدئو‌های گرافیگی را دارد. در برخی از این انواع مادربرد‌ها کارت صدا و قابلیت استفاده از وای‌ فای وجود دارد و می‌تواند شرایط کاملاً ایده‌آل برای کاربران حرفه‌ای شبکه ایجاد کند.

مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن
مادربرد چیست؟ و معرفی انواع آن

توجه کنید برای خرید این نوع مادربرد کامپیوتر هزینه بسیاری لازم است و اگر کاری که از کامپیوتر توقع دارید در حد روزانه و معمولی می‌باشد و بدون استفاده از این مادربرد نیز کارتان راه می‌افتد از خرید آن جلوگیری کنید و مدل‌های ذکر شده در مباحث قبلی را بیشتر مد نظر قرار دهید.

سخن پایانی

در سال‌های ابتدایی تولید انواع مادربرد کامپیوتر تنوع این محصول توسط تولید کنندگان به مرور زمان افزایش یافته به گونه‌ای که اگر کاربری با آن‌ها آشنایی نداشته باشد در هنگام خرید به شدت گیج شده و قادر نخواهد بود گزینه مناسبی را انتخاب نماید.


برای مطالعه‌ی بیشتر: راهنمای خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر و لپ تاپ


5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها