نحوه محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک

نحوه محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک

مدیریت و محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک ، یکی از اقدامات مهم در برابر کندی و اشغال سرعت اینترنت می‌باشد. چراکه اگر بدون مدیریت از اینترنت استفاده کنیم، با مشکل سرعت روبرو هستیم. زیرا کاربری که به سرعت بالایی از اینترنت احتیاج ندارد، سرعت را اشغال می‌کند و سایر کاربرانی که به سرعت بالایی نیاز دارند به دلیل اشغال غیرمعمول سرعت اینترنت، سرعت مناسبی را دریافت نمی‌کنند. از این رو برای بهره مندی از سرعت مناسب برای هر کاربر، نیاز به مدیریت و محدودیت آن داریم. به همین دلیل در این مقاله به قصد داریم به نحوه محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک بپردازیم.

فهرست:

ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی Queue و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﺪودﯾﺖ سرعت و پهنای باند ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮان:

در این روتر ﺑﺮای ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﻬﻨﺎی ﺑﺎﻧﺪ و ﻣﺤﺪود ﮐﺮدن ﺳﺮﻋﺖ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮان، وﯾﮋﮔﯽ به نام Queue وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توان سرعت دانلود و آپلود هر کاربر را بر اساس آدرس IP به طور کامل مدیریت کرد. همچنین می‌توان سرعت اینترنت را برای هر کاربر طبق زمان برنامه ریزی شده و روزهای هفته بر حسب نیاز تنظیم کرد.

ویژگی Queue به دو ﺻﻮرت ﺳﺎده (Simple Queue) و درﺧﺘﯽقابل (Queue Tree) پیاده ﺳﺎزی می‌باشد. توجه داشته باشید که با استفاده از این ویژگی فقط می‌توان سرعت آپلود و دانلود کاربران را محدود کرد و در صورتی که بخواهیم بر روی تعداد کاربران محدودیت اعمال نماییم لازم است از User Manage استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:‌ روتر چیست؟ همه چیز درباره روتر!


پارامترهای مورد استفاده در Queue:

  • Name: یک نام بدلخواه انتخاب کنید.
  • Target: در این قسمت باید آدرس IP کاربر مورد نظر که قرار است با محدودیت سرعت مواجه شود را تعیین کنید.
  • Target Upload: حداکثر میزان مجاز آپلود
  • Target Downlad: حداکثر میزان مجاز دانلود
  • نکته: توجه داشته باشید که تعیین میزان آپلود یا دانلود بستگی به میزان پهنای باندی دارد که از ISP دریافت کرده اید. در صورتی که سرعت Dedicate داشته باشید مطمئنا تقسیم آن راحت خواهد بود.
  • Max Limit: حداکثر پهنای باند مجاز
  • Time: در قسمت Time می‌توانید ساعاتی از شبانه روز و روزهایی از هفته را که می‌خواهید محدودیت پهنای باند اعمال شود را تنظیم نمایید.

بیش‌تر بخوانید: روتر میکروتیک چیست؟ (معرفی مدل‌ها و سری‌های مختلف)


مراحل محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک:

برای اینکار ابتدا باید وارد برنامه Open Winbox utility شوید. سپس روی برگه Neighbors کلیک کرده و IP/ mac روتر میکروتیک خود را که می‌خواهید سرعت اینترنت را برای هر کاربر محدود کنید، انتخاب کنید. در صورت وجود رمز، رمز عبور را وارد کرده و برای ورود روی دکمه Connect کلیک کنید.

مراحل محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک
مراحل محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک

پس از ورود، گزینه Queues را در منوی سمت چپ پیدا کرده و کلیک کنید.

گزینه Queues را انتخاب کنید
گزینه Queues را انتخاب کنید
  • 1: دکمه plus (+) را در برگه Simple Queues فشار دهید.
  • 2: نام کاربر (مدیر، حساب یا هر نام دیگری) را تایپ کنید.
  • هدف: آدرس IP را طبق لیست ایجاد شده بر اساس دسته کاربر تایپ کنید.
  • 3: حداکثر محدودیت سرعت دانلود و سرعت آپلود را انتخاب کنید.
  • سپس زمان محدودیت سرعت دانلود و آپلود را در بخش Burst Limit تعیین کنید.
محدودیت سرعت برای هر IP در زمان بندی مشخص
محدودیت سرعت برای هر IP در زمان بندی مشخص
  • 4: محدودیت سرعت اینترنت را برای هر IP در روتر میکروتیک Mikrotik بر اساس زمان بندی تعیین کنید. در این گزینه، می‌توانید این محدودیت را برای زمان و روزهای هفته اعمال کنید.
  • Time: زمان شروع و پایان را برای محدودیت سرعت مورد نظر تنظیم کنید.
  • Days: روزهایی از هفته را برای اعمال محدودیت، انتخاب کنید.
  • سپس در انتهای کار، روی گزینه Apply کلیک کرده و دکمه OK را فشار دهید.

بیش‌تر بخوانید: نقد و بررسی روتر میکروتیک هپ لایت (RB941-2nD-TC)


جمع بندی:

همانطور که گفتیم مدیریت سرعت اینترنت در روتر، یک راه ساده و مهم برای جلوگیری از کندی سرعت می‌باشد. چراکه یک کاربر به سرعت بالایی نیاز ندارد ولی یکی دیگر از کاربران برای انجام امورش نیازمند سرعت بالایی است. از این رو مدیریت سرعت اینترنت در اینجا نقش مهمی را ایفا می‌کند. به همین دلیل در این مقاله به آموزش نحوه محدود کردن سرعت اینترنت در روتر میکروتیک که یکی از مهم‌ترین محصولات تجهیزات اکتیو به شمار می‌آید، پرداختیم. تا با انجام مراحل گفته شده، از اشغال سرعت اینترنت جلوگیری کنید. ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

4/5 - (8 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
فرشید
فرشید
5 ماه پیش

سلام میشه سرعت یا حجم محدود برای یک سایت مثلا اینستاگرام رو توی میکروتیک محدود کرد مثل یک کاربرد روزی 2 گیگ بتونه اینستا مصرف کنه ولی سایت یوتیوب بتونه چهار گیگ مصرف کنه ایا این قابلیت رو داره