FDD و TDD در اینترنت TD-LTE چیست؟

اینترنت TD-LTE

امروزه اکثر افراد با حوزه اینترنت و اصطلاحاتی همچون 4G LTE، FDD و TDD آشنایی دارند. همه ما چه در آگهی‌های تلویزیونی و چه پیام‌های تبلیغاتی مختلف در شبکه‌های اجتماعی با چنین فناوری‌هایی مواجه شدیم. در این مقاله قرار است به موضوع FDD و TDD در اینترنت TD-LTE چیست؟ بپردازیم و شما را با تکنولوژی ارتباطی FDD و TDD در اینترنت TD-LTE آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مقاله:

مروری بر مسیر تکامل اینترنت

در این چند سال اخیر که فناوری 4G وارد بازار ایران شد و پس از آن اینترنت LTE روی کار آمد، بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که این دو در واقع یک تکنولوژی هستند. اما در همین ابتدای کار باید بگوییم که 4G نسل چهارم فناوری ارتباطات بوده و LTE مسیر تکامل و رشد این فناوری را بر عهده دارد. این تکنولوژی 4G هم امکان دسترسی به سرعت و کیفیت بالا را برای کاربران فراهم کرده و هم از عملیات پیاده‌سازی آن از سایر نسل‌های پیشین آسان‌تر است. از طرف دیگر LTE همانطور که از نام کامل آن (Long Term Evolution) پیدا است به معنای “تکامل بلند مدت” است.

از این رو، مسیر رشد و شکوفایی فناوری‌های ارتباطی نظیر 4G و 5G را فراهم می‌سازد. از آنجایی که اکثر اپراتورها در کشورهای مختلف از شبکه LTE بهره می‌برند، اپراتورهای محبوب کشور ما همچون ایرانسل، همراه اول و رایتل نیز این شبکه را در دستور کار خود دارند. هرچند که در مقایسه با سایر کشورها، اپراتورهای ما بایستی جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود به ویژه از لحاظ استانداردهای مربوط به TD-LTE تلاش مضاعفی داشته باشند.

اینترنت TDD چیست؟

اینترنت TDD نوعی از اینترنت نسل چهارم (4G) است که از فناوری Time Division Duplexing استفاده می‌کند. این اینترنت اولین بار در دهه 1960 معرفی شد و در دهه 1990، در سیستم‌های مخابراتی سلولی مانند DECT و IS-136 مورد استفاده قرار گرفت. در اینترنت TDD کانال‌های رادیویی به طور همزمان برای ارسال و دریافت داده‌ها به کار می‌روند، به این معنی که فرکانس‌ها به طور پویا بین آپلود و دانلود تقسیم می‌شوند. در نتیجه اینترنت TDD می‌تواند تعداد بیشتری از کاربران را در یک زمان پشتیبانی کند، زیرا از فرکانس‌ها به طور کارآمدتری استفاده می‌کند.

اینترنت TDD تاخیر کمتری نسبت به FDD دارد. به همین دلیل آن را برای برنامه‌های حساس به زمان مانند بازی آنلاین و تماس‌های ویدیویی مناسب‌تر می‌کند و همچنین می‌تواند به راحتی برای ارائه خدمات مختلف مانند اینترنت ثابت و موبایل استفاده شود. در ادامه باید گفت ایرانسل یکی از اپراتورهایی است که بسته‌های اینترنت TDD را ارائه می‌دهد. از جمله پرطرفدارترین این بسته‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته TD-LTE ماهانه 10 گیگابایت: این بسته برای کاربرانی که به طور متوسط از اینترنت استفاده می‌کنند مناسب است.
  • بسته TD-LTE ماهانه 20 گیگابایت: این بسته مخصوص کسانی است که استفاده متوسطی از اینترنت دارند.
  • بسته TD-LTE ماهانه 50 گیگابایت: این بسته یکی از محبوب‌ترین بسته‌های اینترنتی است که برای افرادی که به طور فشرده از اینترنت بهره می‌برند، طراحی شده است.
اینترنت TDD چیست؟
اینترنت TDD چیست؟

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از خرید سرویس اینترنت TD-LTE


اینترنت FDD چیست؟

اینترنت FDD یکی دیگر از اینترنت‌های نسل چهارم (4G) است که از فناوری Frequency Division Duplexing بهره می‌برد. به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این اینترنت اولین بار در دهه 1940 معرفی شد. در دهه 1980 پیشرفت بسیاری را تجربه کرد، به گونه‌ای که در سیستم‌های مخابراتی مانند AMPS و NMT مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در سال 1990 در استاندارد 2G GSM گنجانده شد تا بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به ذکر است بدانید در اینترنت FDD، دو کانال فرکانسی مجزا برای ارسال و دریافت داده‌ها به کار می‌روند. به عبارت دیگر، یک کانال برای دانلود و کانال دیگر برای آپلود استفاده می‌شود.

اینترنت FDD چیست؟
اینترنت FDD چیست؟

تفاوت TDD و FDD

تفاوت اصلی بین FDD و TDD در نحوه تقسیم فرکانس‌ها برای ارسال و دریافت داده‌ها است. اینترنت FDD از دو کانال فرکانسی جدا از یکدیگر جهت دانلود و آپلود استفاده می‌کند. این در حالی است که TDD از یک کانال فرکانسی مشترک برای هر دو کار نام برده استفاده می‌کند. این تفاوت‌ها منجر به مزایا و معایب مختلفی برای هر دو روش می‌شود. FDD به طور کلی از نظر تداخل و نویز مقاوم‌تر است و پوشش‌دهی و سرعت بالاتری دارد. در مقابل انعطاف‌پذیری TDD بالاتر بوده و سرعت آپلود بیشتری دارد.
توجه داشته باشید که برای استفاده از TDD و FDD به تجهیزاتی نیاز دارید که از این روش پشتیبانی کنند. این تجهیزات شامل گوشی‌های هوشمند، مودم‌ها و روترها می‌شوند.

ویژگی FDD TDD
کانال‌های فرکانسی مجزا مشترک
تداخل کمتر بیشتر
نویز کمتر بیشتر
پوشش دهی بیشتر کمتر
سرعت دانلود بیشتر کمتر
سرعت آپلود کمتر بیشتر
انعطاف‌پذیری کمتر بیشتر
هزینه بیشتر کمتر

FDD و TDD در اینترنت TD-LTE:

از آنجایی که اینترنت LTE پهنای باند بیشتری را نسبت به اینترنت 3G ارائه می‌دهد، سرعت آپلود و دانلود اطلاعات نیز بالاتر بوده و تعداد بیشتری از کاربران قادر به اتصال و استفاده از این شبکه هستند. شبکه LTE در واقع به دو روش FDD و TDD اجرا و پیاده‌سازی می‌شود.

روش FDD: این روش بر اساس تقسیم فرکانس انجام می‌شود، یعنی برخی از فرکانس‌ها جهت دانلود و برخی دیگر برای آپلود داده‌ها استفاده می‌شوند. باتوجه به اهمیت دانلود دیتا، فرکانس‌های بیشتری را به این بخش اختصاص داده و بازه‌ی کمتری را جهت جلوگیری از هر گونه تداخل به صورت خالی در نظر می‌گیرند. این روش درواقع از لحاظ ساختار و الگورتیم شباهت زیادی به عملیات Full Dublex دارد.

روش TDD: در این روش نکته حائز اهمیت زمان‌بندی ارسال و دریافت داده‌های درون شبکه است. یعنی جهت دانلود دیتا یک دوره زمانی مشخص و برای آپلود آنها یک بازه زمانی دیگر در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر TDD همانند روش Half Duplex در کابل‌های شبکه عمل می‌کند.

نکته مهمی که همه باید در زمان خرید و استفاده از مودم‌ همراه یا موبایل در نظر داشته باشیم این است که دستگاه مربوطه جهت اتصال به اپراتورهای داخلی بتواند از روش‌های منطبق پشتیبانی کند. برای نمونه، اگر مودم شما تنها قادر به پشتیبانی  از روش FDD باشد امکان استفاده و اتصال به اپراتورهایی که اینترنت TD-LTE را فراهم می‌کنند وجود نخواهد داشت. نکته دیگری که باید حتما در نظر بگیریم این است که دامنه فرکانس‌ها در اینترنت نوع LTE بسیار وسیع بوده و باید از دستگاه‌هایی برای ارتباط بهره گرفت که بتوانند از فرکانس‌های گسترده‌تری پشتیبانی کنند.

بررسی شبکه‌های عملیاتی

اگر با نرم‌افزار اوپن سیگنال (Open Signal) آشنایی داشته باشید حتما روش کار آن را نیز می‌دانید. این برنامه که مستقیما با وب‌سایت رسمی OpenSignal هم در ارتباط است، اطلاعات مختلفی را از شبکه‌های تلفن همراه دریافت می‌کند. با کمک این نرم‌افزار می‌توان فرستنده‌های تلفن همراه اطراف خود را تشخیص داده و بدین ترتیب نوع شبکه و میزان قدرت سیگنال‌های مربوط به آن را بررسی کرد. با استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند به راحتی اپراتور مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

طبق گزارشی که وب‌سایت OpenSignal در سه ماهه اول سال 2017 در اختیار کاربران قرار داده است، شبکه‌های LTE از لحاظ سرعت انتقال اطلاعات، دانلود و آپلود دیتا، میزان پوشش شبکه و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفته است:

پوشش شبکه در سراسر کشور

باتوجه به نمودار درج شده در این وب‌سایت، به ترتیب دارندگان بیشترین پوشش اینترنت شامل کشورهای کره جنوبی با 96.38%، ژاپن با 93.48% در رتبه‌های اول و دوم هستند و کشور آمریکا با پوشش 86.50% در رتبه چهارم قرار دارد. کشور ایران با داشتن پوشش 56.82 درصدی در جایگاه شصت و پنجم قرار می‌گیرد. سایر کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای شرقی از لحاظ رتبه‌بندی در رده‌های بالاتری نسبت به کشور ما قرار دارند. لازم به ذکر است که یکی از عوامل مهم در پوشش گسترده‌تر شبکه LTE، مساحت کشورهای نامبرده به شمار می‌رود. برای مثال، کشور کویت که از مساحت کمتری برخوردار است قطعا در بازه زمانی کوتاه‌تر و با صرف هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به سایر کشورها از جمله ایران می‌تواند به این فناوری مجهز شود.

پوشش اینترنت LTE

سرعت اینترنت در شبکه‌های TD-LTE

از جمله ویژگی‌هایی که در زمان ارتقاء شبکه‌های مختلف انتظار می‌رود افزایش سرعت و کیفیت در زمان اتصال به اینترنت است. بدیعی است که ما به خاطر بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته‌تر است که اقدام به خرید تجهیزات و دستگاه‌هایی همچون موبایل‌ها و مودم‌های همراه بروزتر می‌کنیم. طبق نمودار منتشر شده توسط وب‌سایت اوپن سیگنال، کشور سنگاپور با متوسط سرعت 45.62 Mbps در رده اول و کره جنوبی با 43.46 در رده دوم جای می‌گیرند. این در حالی است که سرعت اینترنت LTE در کشور ایران 10.24 Mbps بوده و در رتبه 69 جهان قرار می‌گیرد. اگرچه کشور ما از نظر رتبه‌بندی پیاده‌سازی و پوشش شبکه LTE در زمره آخرین‌ها قرار می‌گیرد اما باز هم از لحاظ سرعت اینترنت نیز در رده پایینی قرار دارد. با در نظر گرفتن این حقیقت که فناوری LTE هنوز هم در کشور ما جزء تکنولوژی‌های نوظهور است، بنابراین اینترنت نسل چهارم LTE ایرانسل و همراه اول هنوز هم آنطور که باید نتوانستند کیفیت خدمات خود را افزایش دهند. امیدواریم که در سال‌های بعدی شاهد شکوفایی و ارتقاء بیشتر خدمات اینترنت این اپراتورها باشیم.

سرعت اینترنت LTE


حتما بخوانید: راهنمای خرید مودم TD-LTE ایرانسل


جمع‌بندی

در این مقاله از برقچی به موضوع FDD و TDD در اینترنت TD-LTE چیست؟ پرداختیم و شما را با مباحثی همچون فناوری نسل چهارم اینترنت LTE و  نحوه عملکرد روش‌های FDD و TDD در بستر این شبکه آشنا کردیم. امیدواریم نکاتی که در این مطلب به آنها پرداخته شد برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان این مقاله با مجله برقچی همراه بودید از شما متشکریم، لطفا با درج نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر این مطالب یاری کنید.

سوالات متداول در مورد TDD و FDD

fdd مخفف چیست؟

عبارت fdd مخفف Frequency Division Duplexing است که در در شبکه‌های مخابراتی مانند GSM و LTE-FDD برای تقسیم کانال ارتباطی استفاده می‌شود.

tdd مخفف چیست؟

عبارت tdd مخفف Time Division Duplexing است که برای تقسیم کانال‌های ارتباطی به دو بخش فرستنده و گیرنده در یک بازه زمانی مشخص استفاده می‌شود.

بسته tdd ایرانسل چیست؟

بسته‌های TD-LTE ایرانسل، نوعی از بسته‌های اینترنت ثابت هستند که از فناوری TD-LTE برای ارائه اینترنت پرسرعت به کاربران استفاده می‌کنند. این بسته‌ها در دو نوع دائمی و اعتباری ارائه می‌شوند و شامل حجم‌های مختلف ترافیک اینترنت هستند. مزیت اصلی بسته‌های TD-LTE ایرانسل، سرعت بالا و پایداری آنها compared to بسته‌های ADSL است.

tdd بهتر است یا fdd؟

انتخاب بین FDD و TDD به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال اینترنت با قابلیت اطمینان و پوشش دهی بیشتر هستید، FDD گزینه بهتری برای شما است. چنانچه سرعت آپلود و انعطاف‌پذیری بیشتر برای شما مهم است، TDD می‌تواند گزینه بهتری باشد.

3.7/5 - (7 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
23 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
AR programmer
AR programmer
1 ماه پیش

مودم های 4g lte سیمکارت اینترنت td lte رو ساپورت میکنن؟ من یه مودم رومیزی سیمکارتی خریدم d link m960 که 4g lte هست اما اکثر سایتا تو مشخصاتش زدن که tdd lte و fdd lte رو هم ساپورت میکنه میخواستم مطمئن شم ببینم میتونم سیمکارت td lte ایرانسل یا ماهان نت مبین نت و اینارو بندازم کار میکنه؟

امین کریمی
امین کریمی
29 روز پیش
پاسخ به   AR programmer

تا تست نکنید مشخص نمیشه. چون ایرانسل از قصذ میبنده تا کسی استفاده نکنه

نگین
نگین
2 ماه پیش

سلام من مودم tp-link mr6400 رو تهیه کردم، با این مودم سیگنال ۳۵۰۰ هرتز به بالا تولید میکنه؟ یا نه؟ چون میخوام سیم و سرویس شرکتی تهیه کنم تا اینترنتم برام به صرفه تر در بیاد

امین کریمی
امین کریمی
29 روز پیش
پاسخ به   نگین

باید کاتالوگ فنیش رو مطالعه کنید حتما

mehrab
mehrab
4 ماه پیش

سلام و و قت بخیر. آیا سیم کارتهای مبین نت از TDD باند 42 و فرکانس 3500 استفاده میکنن ؟؟
چون میخواستم یک گوشی بگیرم که بتونم سیم کارت مبین نت رو برای دیتا روش استفاده کنم. چندجا خوندم نوشته بود که گوشیهیی که 4g باند 42 داشته باشن میشه دیتا رو گرفت از مبین نت .
مثل گوشی xiaomi note 11 pro 5g یا xiaomi 13T و یا هرگوشی که توی مشخصاتش نوشته باشه باند 42 .

azarhoosh
azarhoosh
4 ماه پیش
پاسخ به   mehrab

با سلام ،گوشی ها از سیمکارت های TD-LTE پشتیبانی نمی کنند

سید حسین عرفان
سید حسین عرفان
5 ماه پیش

پرسش دوم: آیا امکان استفاده از سیمکارتهای دیتا، TDD و FDD در گوشی های نسل جدید که تکنولوژی های 5G و LTE رو با فرکانسهای متنوع پشتیبانی میکنه، بعنوان سیمکارت دوم و صرفا جهت استفاده از دیتا سرویس های مرتبط اینترنتی آنها بهره برد؟
بعبارتی مودم های داخلی اینگونه گوشی ها، قادر به بهره برداری از سرویس های TDD و FDD رو داره؟

سید حسین عرفان
سید حسین عرفان
5 ماه پیش

سلام و احترام، لطفا مشخصا و دقیقا بفرمایند؛ با فرض اینکه در مناطقی که درصد پوشش فرکانسهای TDD و FDD، تقریبا به یک نسبت باشد، ارجحیت با کدام سرویس است؟
بعنوان مثال در اینگونه مناطق با پوششهای متنوع و یکسان، اگر مودمی داشته باشیم که فقط FDD رو ساپورت کنه، واقعا سرویس TDD به حدی مزیت و ارجحیت نسبت به FDD رو داره که اقدام به خرید مودمی با قابلیت پشتیبانی از TDD کنیم!؟

مسعود
مسعود
7 ماه پیش

ببخشید من مودم tfi60تهیه کردم و از سیمکارت tdlteاستفاده کردم الآن بعد ی ماه آنتن نداره زنگ زدم پشتیبانی میگه منطقه شما تحت پوشش tdlteنسیت الآن میتونم از سیمکارت معمولی ایرانسل استفاده کنم آیا؟؟

ریحانه جعفری
ریحانه جعفری
7 ماه پیش
پاسخ به   مسعود

سلام
میشه استفاده کرد اما برای اطمینان بیشتر از طریق پشتیبانی پیگیری کنید.

جلیل
جلیل
10 ماه پیش

سلام .به زبان ساده و نه علمی بفرمایید من این tdd رو میتونم جایگزین وای فای منزل کنم ؟ بعد باید مودم دیگری خریداری کنم ؟ و هزینه این اینترنت بالاتر از وای فا است ؟

علی
علی
10 ماه پیش

درود، fdd یا tdd کدایم یک مناسبتر برای بازی های آنلاین هست، کدام یک پینگ بهتری به ما میده؟؟؟

علی
علی
11 ماه پیش

سلام، من میخواستم بسته اینترنت یکساله بگیرم که نوشته بود مثلا ۸۰ گیگ TDD میخوام بدونم چه نوع اینترنتی هست و آیا محدودیتی داره استفاده ازش؟ چون قبلا که بسته میگرفتم همچین چیزی ننوشته بود!
با سیم کارت ایرانسل یا همراه اول میشه استفاده کرد یا باید حتما مودم داشته باشیم؟ ممنون میشم جواب بدید🙏

ناصر یحیی پور
ناصر یحیی پور
11 ماه پیش

سلام
ایا با گوشی ال جی کا 10 می شود با از اینترنت TDD استفاده کرد

هادی
هادی
1 سال پیش

سلام. آیا ممکنه جایی تو ایران FDD کار نکنه و فقط سیگنال TDD در دسترس باشه؟ میشه توضیح بدین

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
1 سال پیش
پاسخ به   هادی

اگر در محل زندگی شما، پوشش سیگنال‌ دهی FDD بهتر از TDD است(از سایت ایرانسل مطلع شوید )؛ بهتر است از سیم ‌کارت و شبکه ۴G استفاده کنید. اگر برعکس، شبکه TDD پوشش بهتری نسبت به FDD دارد؛ باز هم بهتر است اینترنت TD-LTE استفاده کنید(3500مگا هرتز). ویژگی اصلی و ممتاز مودم TF-i۶۰ در این موضوع است.

سعید جوشنی
سعید جوشنی
1 سال پیش

میشه چند مودم معرفی کنید که هر دو ویژگی زو داشته باشه؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
1 سال پیش
پاسخ به   سعید جوشنی

مودم هواوی B612 و مودم سیمکارتی ایرانسل مدل tfi60 قابلیت اینترنت TDD و FDD رو دارند

سعید جوشنی
سعید جوشنی
1 سال پیش
پاسخ به   سیدحامد علوی

منظورتون
Tfi60 g1 هست دوست عزیز؟

علی
علی
1 سال پیش

دقیقا نگفتید کدام کیفیت بهتری در عملکرد دارد

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
1 سال پیش
پاسخ به   علی

مزیت TDD در اصل این است که تنها یک کانال از طیف فرکانس را نیاز دارد ولی FDD به دو کانال ارتباطی مجزا نیاز دارد.
یکی از مشکلات استفاده از FDD سختی بهره گیری از تکنیک های آنتن های خاص همچون MIMO ( چند ورودی و چند خروجی ) و پرتو فریم است.
ناکامی اصلی در پیاده سازی TDD اینست که باید سیستم زمان بندی و هماهنگی دقیق در فرستنده استفاده شود تا مطمئن شویم شکاف های زمانی همپوشانی و مواجهه ندارند.
بیشتر سیستم های تلفن همراه و همینطور سیستم های جدیدتر LTE و ۴G از FDD استفاده می کنند.

سیستم های تلویزیون کابلی به طور کامل FDD هستند.

بیشتر انتقال داده های بیسیم TDD هستند.

برای مثال WiMAX و Wifi از TDD استفاده میکنند.

بیشتر تلفن های بی سیم دیجیتال نیز از TDD بهره میبرند.

TD LTE ارزان تر از FD LTE است، زیرا در TD LTE نیازی به دیفلکسر برای جدا کردن انتقال و دریافت نیست.
همانگونه که خواندیم در FDD با تقسیمات فرکانسی مواجهیم که یک طیف به دانلود و طیف دیگر به آپلود اختصاص داده میشود اما در TDD تقسیم زمانی با استفاده از برش های متناوب زمانی در یک طیف فرکانسی مشخص را شاهدیم.

به نظر میرسد در مجموع TDD انتخاب بهتریست
اما از نظر سرعت چطور؟؟؟
برای مثال اگر به مودم های E5577C – E5785 cat6 و دیگر مودم های جدید و قوی هوآوی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که سرعت دانلود و آپلود FDD از TDD بیشتر است.

پیمان
پیمان
4 ماه پیش
پاسخ به   سیدحامد علوی

اشتباه مگفتی در tdd بین دکل و میزبان همش درحال ارسال دریافت هست در حال تفکیک هست ولی در fdd یک خط مستقیم هست ارسال و دریافت در tdd میزان پهنایی باند باز هست در fdd بخاطر میزان شلوغی شبکه همچین امکانی نیست در tdd امکان هات اسپان اینترنت نسل پنجم هست در fdd باز همین امکان هست ولی به میزان کمی پیج هایی زیادی در یوتیوب تصویری بهتون توضیح میدن نه ایرانی

امیر
امیر
10 ماه پیش
پاسخ به   سیدحامد علوی

عزیز مودم من TF i60 G1 هست و در شهر اندیمشک و وسط شهر زندگی میکنم اما سرعت نت مودم نسبت به نت گوشی خیلی ضعیف تر هست به نظر تون مشکل از چی هست؟
لطفا راهنمایی کنید