تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبر نوری چیست؟

تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبر نوری چیست؟

در این مقاله قصد داریم به یکی از پرتکرارترین سوالات شما یعنی تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبر نوری چیست؟ بپردازیم. اینترنت فیبر نوری به عنوان پرسرعت ترین اینترنت موجود در کشور، دارای پروتکل‌های مختلفی همچون FTTH، FTTB و FTTC می‌باشد که هرکدام از آن‌ها دارای معنا و مفهوم خاصی می‌باشند. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا با مقایسه و بررسی انواع آن و همچنین تعاریف، مفاهیم و نحوه کار هریک آشنا شوید. با ما در این مقاله از برقچی همراه باشید.

فهرست:

اینترنت FTTH چیست؟

FTTH یکی از نمونه‌های استاندارد FTTx است. بنابراین قبل از معرفی مدل‌های سرویس اینترنت فیبر نوری به معرفی FTTx می‌پردازیم. در واقع FTTx به ساختار شبکه‌ای اشاره دارد که از فیبر‌ نوری در تمام یا قسمتی از آن استفاده شده باشد. بنابراین با استفاده از این سرویس و جایگزین کردن خطوط انتقال مسی با کابل فیبر نوری، می‌توان شبکه‌ای با پهن‌باندی با سرعت بسیار بالا داشت. FTTx نیز مخفف Fiber to the x است و x نشان می‌دهد که فیبر به کجا و چگونه ختم می‌شود. در این میان H در FTTH به معنای خاتمه فیبر به خانه مشتری است و به این معنی است که از مرکز مخابرات تا منزل کاربر، کابل فیبر نوری کشیده شده است.

FTTH چگونه کار می‌کند؟

خطوط فیبر نوری از صدها رشته کوچک کابل شیشه‌ای یا پلاستیکی تشکیل شده‌اند که اندازه هر یک به اندازه یک تار موی انسان است. اینترنت فیبر نوری داده ها را با استفاده از پالس های نوری که در کابل فیبر نوری با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند، منتقل می‌کند. بنابراین اینترنت فیبر نوری از طریق یک کابل مستقیماً به خانه شما کشیده می‌شود. این سرویس شامل پایانه شبکه نوری (ONT) است. به پایانه ONT یا همان مودم فیبر نوری، سیگنال نوری را که از طریق فیبر وارد می‌شود و به سیگنال هایی برای روتر شما و در صورت لزوم از روتر شما به هر توسعه دهنده ای تبدیل می‌کند.

FTTH چگونه کار می‌کند؟
FTTH چگونه کار می‌کند؟

بیشتر بخوانید: آموزش استعلام اینترنت فیبر نوری از خط تلفن


مزایای استفاده از FTTH:

مزیت اصلی فیبر نوری که همه جا تبلیغ می‌شود سرعت استثنایی آن است. اما مزیت‌های این سرویس به همین‌جا ختم نمی‌شود و استفاده از اینترنت فیبر نوری در بسیاری از موارد مفید خواهد بود. به این موارد در ادامه اشاره خواهیم کرد:

سرعت:

  • سرعت استثنایی: سرعت اینترنت در این سرویس به 200Mbps می‌رسد.
  • فراهم کردن بستر اینترنت اشیا: با این سرویس می‌توان ساختمان را یک ساختمان هوشمند تبدیل کرد که به راحتی بتوان زندگی را از راه دور مدیریت کرد.
  • فراهم کردن نیازهای آینده: توجه کنید که استفاده از داده ها و اینترنت هر سال 2 برابر می شود. سرعت بالای این سرویس نایاز خدمات و تکنولوژی‌های جدید را فراهم خواهد کرد.
  • بدون تداخل و تاخیر: فیبر کاملا شفاف است و سیگنالی را از دست نمی‌دهد. سیگنال های نوری بر خلاف کابل های مسی با یکدیگر در یک کابل تداخل پیدا نمی‌کنند و همچنین تداخل الکتریکی هم با هم ندارند که باعث تضعیف سیگنال نمی‌شود.
  • مناسب برای سرویس VOIP (خدمات تلفن): Voice Over IP به خدمات تلفن از طریق اینترنت اشاره دارد. با سرویس فیبر نوری می‌توان ارتباطات تلفنی را در منزل خود تا 30% ارزان تر و با کیفیت بهتر برقرار کرد.

کیفیت و امنیت:

  • دوام و فراوانی: دوام فیبر نوری نسبت به مس بیش‌تر است. همچنین مواد خام برای تولید آن (سیلیکون از شن و ماسه) بسیار زیاد است در حالیکه منابع مس در حال کاهش است.
  • بهبود امنیت: وجود یک شبکه فیبر امکان استفاده از دوربین مداربسته در سراسر آن منطقه را فراهم می سازد.
  • محیط زیست: فیبرنوری برای محیط زیست مناسب تر است.

 اینترنت FTTC چیست؟

عبارت FTTC مخفف Fiber To The Cabinet است و به سرویسی اشاره دارد که فیبر نوری تا مکان مشخصی (تا دستگاه ONU) کشیده شده و از آن مکان تا مکان کاربر از زوج سیم‌های مسی استفاده می‌شود. سپس از این نقطه توزیع، یک خط تلفن استاندارد مبتنی بر مس برای ارائه اتصال پهنای باند استفاده می‌شود. در این سرویس، فیبر نوری از نزدیکترین مرکز مخابرات به نزدیکترین باکس کشیده می‌شود. این باکس‌ها جعبه‌های سبز رنگی هستند که احتمالاً در اطراف مناطق مسکونی هستند. این باکس‌ها برای توزیع اینترنت بین افراد مختلف در شبکه استفاده می‌شوند.

اینترنت FTTB چیست؟

FTTB (کوتاه شده عبارت Fiber To The Building\Business) است. این سرویس بسیار شبیه به FTTH است. در این سرویس فیبر نوری به جای یک منزل مسکونی یا تک واحد ساختمانی با چندین طبقه وارد می‌شود و با مودم سرویس‌های مختلف بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. البته از مزیت‌های آن سرعت دانلود و آپلود یکسان است. به این معنی که داده های شما در هر جهت با سرعت یکسانی حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، با یک بسته فیبر 200/200 مگابیت بر ثانیه، هر دو سرعت دانلود و آپلود شما 200 مگابیت در ثانیه خواهد بود. سرعت های متقارن اتصال قابل اعتماد تری را برای مشاغلی که به شدت به خدمات ابری و ابزارهای کنفرانس ویدیویی وابسته هستند، فراهم می‌کند.

مقایسه سرعت انواع اینترنت فیبر نوری:

در ابتدا باید بگوییم که سرویس FTTC از بقیه سرویس‌ها کندتر است. زیرا یک اتصال FTTC با بسیاری از کاربران دیگر در اطراف منطقه محلی شما به اشتراک گذاشته می‌شود. این بدان معناست که عملکرد آن در ساعات اوج مصرف (زمانی که بسیاری از افراد دیگر از آن استفاده می‌کنند) با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین سرویس FTTC برای اکثر مشاغل، به ویژه آن‌هایی که به شدت به استفاده از اینترنت وابسته هستند، به اندازه کافی قدرتمند نیست. در مقایسه دو سرویس دیگر بدیهی است سرعت و پهنای‌باند FTTH بیشتر FTTB است. FTTH که برای پاسخگویی به نیازهای محیط کاری به طور خاص طراحی شده است تا به کارمندان امکان ارسال سریع‌تر فایل‌ها، سرعت دانلود و آپلود بسیار بالا را بدهد. اما مقایسه سرعت FTTH و FTTB باید به سرویسی که مخابرات ارائه می‌دهد توجه کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری (تانوما)


جمع بندی:

در این مقاله از مجله برقچی به تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبر نوری چیست؟ پرداختیم و شما با انواع پروتکل اینترنت فیبر نوری آشنا شدید. همچنین مفاهیم، مزایا و نحوه کار هریک را آموختید و از این پس به راحتی می‌توانید انواع آن را تشخیص دهید و عملکردشان را با هم مقایسه کنید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

اگر قصد تنظیم مودم فیبر نوری یا راه اندازی اینترنت فیبر نوری برای ساختمان خود دارید، به صفحه لیست پیمانکاران فیبر نوری مراجعه کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
محمد ابزدی
محمد ابزدی
1 سال پیش

من الان vdsl دارم و فاصله کافو مخابرات تا خومنون 800 متره. میتونم از جیب هزینه کنم و از کافو تا دم در خونه رو فیبر بکشم فقط اون 20 متر داخل ساختمون با کابل مسی بیاد؟

ابزد محمدی
ابزد محمدی
1 سال پیش
پاسخ به   محمد ابزدی

بی خیال بابا
ایستگاه مدیریتی شاتل که نیست