راهکارهای کاهش مصرف اینترنت 4G موبایل

راهکارهای کاهش مصرف اینترنت گوشی

درحال حاضر با افزایش تعرفه‌های اینترنت همه ما در تلاش هستیم تا به نوعی مصرف اینترنت گوشی خود را کنترل کنیم و تا حدی آن را کاهش دهیم. از این رو اگر بسته‌های اینترنت تلفن همراه‌تان زود به زود تمام می‌شود و یا هزینه مصرف اینترنت در قبض تلفن‌تان سر به فلک کشیده است، زمان آن رسیده است تا کنترل بیش‌تری بر روی داده‌های تلفن همراه‌تان داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله از برقچی قصد داریم به راهکارهای کاهش مصرف اینترنت 4G موبایل برای سیستم عامل‌های مختلف بپردازیم. در نتیجه برای آموزش راهکارهای مختلف تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فهرست:

دلایل مصرف زیاد اینترنت 4G موبایل

امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت‌ها و رفت و آمدها استفاده از اینترنت خیلی بیش‌تر از گذشته شده است. در واقع برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گوناگونی همچون تلگرام، اینستاگرام و وبگردی تفریح مردم شده و اوقات فراغت خود را عموماً با این قبیل فعالیت‌ها پر می‌کنند. برای خیلی از افراد پیش آمده است که به سرعت بسته اینترنت گوشی‌شان تمام می‌شود. اما چرا اینترنت گوشی زود تمام می‌شود؟ علت آن چیست؟

در پاسخ به این سوال بهتر است ذکر شود دلایل و عوامل مختلفی در زود تمام شدن اینترنت گوشی تاثیر گذار است. ازجمله رایج‌ترین دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپدیت خودکار اپلیکیشن های گوشی
  • دانلود خودکار مدیا توسط اپلیکیشن‌های پیام رسان
  • آپلود فایل و سرویس‌های ابری
  • تماشا آنلاین ویدئو
  • بازی های آنلاین

چگونه مصرف اینترنت 4G را کاهش دهیم؟

به طور کلی برای مشاهده، کاهش و محدود کردن اینترنت 2 راه وجود دارد. یکی از طریق تنظیمات خود گوشی و دیگری دانلود برنامه‌های کاهش مصرف اینترنت گوشی می‌باشد. لازم به ذکر است بدانید روش اول به صورت پیش‌فرض در تنظیمات گوشی شما وجود دارد. با استفاده آن می‌توانید برای مصرف اینترنت سیمکارت خود محدودیت تعیین کنید. همچنین روش دوم نیز برای مدیریت مصرف اینترنت سیمکارت و استفاده از وای‌فای کاربرد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با تمامی راهکارها آشنا شوید.

کاهش مصرف اینترنت 4G در اندروید

برای کاهش و محدود کردن اینترنت در اندروید مراحل زیر را طی کنید:

  • برنامه تنظیمات گوشی خود را باز کنید.
  • وارد بخش Connections و سپس گزینه Data usage را انتخاب کنید.
  • در بخش Data Usage، برای کاهش کلی مصرف اینترنت گزینه Data Saver را فعال کنید.
کاهش مصرف اینترنت در اندروید
کاهش مصرف اینترنت در اندروید

بیش‌تر بخوانید: چه تفاوتی بین باند 2.4 و 5 گیگاهرتز در شبکه وای فای وجود دارد؟


محدود سازی اینترنت 4G در آیفون

برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه اینترنت سیمکارت در آیفون باید به تنظیمات و سپس Mobile Data یا Cellular بروید. در اینجا می‌توانید میزان مصرف کلی دیتا و همچنین اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید و دسترسی برنامه‌ها به اینترنت را قطع کنید. برای اینکار تنها کافیست سوییچ مقابل این برنامه‌ها را غیرفعال کنید. همچنین بهتر است بدانید اپلیکیشن‌های استریم و دانلود محتوا مصرف دیتای بالایی دارند.

محدود سازی اینترنت در آیفون
محدود سازی اینترنت در آیفون

برای کاهش مصرف اینترنت 4G موبایل از وای فای استفاده کنید

لازم به ذکر است بدانید تعرفه‌های اینترنت خانگی به میزان قابل توجهی از اینترنت سیمکارت کمتر است. از آنجا که همه ما روزانه ساعات زیادی را در خانه از اینترنت استفاده می‌کنیم، می‌توانیم یک بسته کم حجم برای اینترنت همراه داشته باشیم. اما برای مصرف بالا همچون بازی آنلاین، کلاس‌های آنلاین، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و… که حجم بیش‌تری از اینترنت را مصرف می‌کنند از اینترنت مودم خانه استفاده کنیم.

اطمینان از استفاده سرویس‌های ابری از وای فای برای همگام‌سازی

فضای ذخیره سازی ابری یا همان سرویس‌های ابری حکم یک هارد مجازی نامحدود را دارد. همچنین بهتر است بدانید برای همگام سازی داده‌هایشان از اینترنت گوشی استفاده می‌کنند. در نتیجه برای جلوگیری از اتمام زودهنگام اینترنت گوشی خود باید به تنظیمات این سرویس‌ها بروید و مطمئن شوید که آن‌ها برای سینک کردن اطلاعات فقط از وای‌فای استفاده می‌کنند.

اطمینان از استفاده سرویس‌های ابری از وای فای برای همگام‌سازی
اطمینان از استفاده سرویس‌های ابری از وای فای برای همگام‌سازی

کاهش حجم مصرفی اینترنت 4G در اپلیکیشن‌های مطرح

بسیاری از کاربران سوال می‌پرسند که چگونه مصرف اینترنت را در خود برنامه‌ها کاهش دهیم؟ شما می‌توانید به جز تنظیمات خود گوشی از طریق برنامه‌ها نیز حجم مصرفی اینترنت را کنترل و کاهش دهید. از این رو در این بخش از مقاله با ما همراه باشید تا نحوه کنترل حجم مصرفی اینترنت هریک از برنامه‌ها را بیاموزید.

جلوگیری از مصرف بی‌رویه اینترنت در گوگل کروم

گوگل کروم یکی از بهترین و پرطرفدارترین مرورگرها در جهان است که نسخه موبایلی این مرورگر به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی‌های اندروید نصب بوده و روزانه میلیون‌ها نفر از این برنامه استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است بدانید گوگل کروم قابلیتی به نام Lite mode دارد که با فعال کردن آن، صفحات وب سریع‌تر لود شده و تا 60 درصد اینترنت کمتری مصرف می‌شود. از این رو با فعال کردن این حالت، تا حد زیادی از مصرف بی‌رویه اینترنت در هنگام وبگردی به خصوص در سایت‌های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب یا آپارات جلوگیری می‌شود. برای فعال کردن این قابلیت کافیست در منوی Setting وارد بخش Advance شوید و آن را فعال کنید.

کاهش مصرف اینترنت گوگل کروم
کاهش مصرف اینترنت گوگل کروم

بیش‌تر بخوانید: بهترین اکسس پوینت بازار ایران


کاهش مصرف اینترنت 4G در اینستاگرام

یکی از برنامه‌هایی که بیش‌ترین حجم از اینترنت ما را مورد استفاده قرار می‌دهد همین اینستاگرام است. در این شبکه اجتماعی ویدئوها معمولا حجم بالایی از دیتای ما را استفاده می‌کنند، اما آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟ بله. شما به راحتی با فعال کردن گزینه Data Saver می‌توانید از لود شدن خودکار ویدیوها و تصاویر جلوگیری کنید. درنتیجه اینکار سبب کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام می‌شود. از این رو برای فعال کردن این بخش باید از قسمت Account، گزینه Cellular Data Use را انتخاب و Data Sever را فعال کنید.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

کاهش مصرف اینترنت 4G در تلگرام

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مصرف حجم اینترنت در تلگرام، غیرفعال کردن دانلود خودکار تصاویر، ویدیوها، موزیک، Gif و غیره محسوب می‌شود. بدین صورت هنگامی که در چت خصوصی، گروه یا کانال‌ها گشت و گذار می‌کنید، فایل‌های چند رسانه‌ای به طور خودکار دانلود نمی‌شوند و تنها مواردی که خود شما انتخاب می‌کنید، بارگذاری خواهند شد.

برای اینکار باید از منوی Setting وارد بخش Data and Storage شوید. سپس در قسمت Automatic media download می‌توانید حالت دانلود خودکار تصاویر، ویدیو و فایل‌های مختلف را در سه حالت اینترنت دیتا، وای‌فای و رومینگ غیرفعال کنید.

کاهش مصرف اینترنت تلگرام
کاهش مصرف اینترنت تلگرام

کد کاهش مصرف اینترنت همراه اول

مصرف اینترنت با تعرفه آزاد یکی از موضوعات مهمی است که در بسیاری از موارد باعث افزایش هزینه‌های اینترنت می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید پس از پایان یافتن بسته اینترنت، مصرف اینترنت طبق تعرفه آزاد محاسبه نشود باید کد دستوری اپراتور خود را شماره گیری نمایید.

مشترکین همراه اول با شماره گیری کد دستوری زیر می‌توانند برای غیرفعال سازی مصرف اینترنت با تعرفه آزاد پس از پایان یافتن بسته اقدام کنند.

کد کاهش مصرف اینترنت همراه اول
کد کاهش مصرف اینترنت همراه اول

برای فعال کردن اینترنت تعرفه آزاد تنها کافیست کد دستوری # ۱۱۴*۱۰۰* را شماره گیری نمایید.

کد کاهش مصرف اینترنت ایرانسل

در صورتی که از اینترنت اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنید و قصد دارید پس از پایان یافتن بسته، اقدام به غیر فعال کردن اینترنت با تعرفه آزاد کنید کافیست کد دستوری زیر را شماره گیری نمایید.

کد کاهش مصرف اینترنت ایرانسل
کد کاهش مصرف اینترنت ایرانسل

برای فعال کردن اینترنت تعرفه آزاد تنها کافیست کد دستوری # ۴*۳*۵۵۵* را شماره گیری نمایید.


بیش‌تر بخوانید: بهترین مودم فیبر نوری (5 انتخاب برتر)


جمع بندی:

در این مقاله از مجله برقچی به آموزش راهکارهای کاهش مصرف اینترنت 4G موبایل پرداختیم و شما با راهکارهای آن برای سیستم عامل‌های مختلف، دلایل مصرف زیاد اینترنت در گوشی، جلوگیری از مصرف بی‌رویه اینترنت در برنامه‌های مختلف همچون گوگل کروم، اینستاگرام و تلگرام و همچنین کدهای دستوری همراه اول و ایرانسل جهت غیر فعال کردن اینترنت تعرفه آزاد آشنا شدید. از این رو به راحت‌ترین شکل ممکن می‌توانید از هدر رفتن اینترنت گوشی خود جلوگیری کنید. ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها