اکتیو کردن ویندوز 10

اکتیو کردن ویندوز 10

یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های کاربردی برای نصب در لپ تاپ و کامپیوتر ویندوز 10 می‌باشد که توسط شرکت مایکروسافت (Microsoft) طراحی و عرضه شده است. از آنجایی که شرکت مایکروسافت تمرکز اصلی خود را روی ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف این سیستم‌عامل معطوف کرده است، اکتیو کردن ویندوز 10 برای بهره‌مندی از امکانات آن ضروری به‌نظر می‌رسد. چراکه در صورت غیرفعال بودن، کاربران ممکن است به‌طور مداوم با هشدار اختلال در سیستم یا عدم پاسخگویی سرویس‌های مایکروسافت روبه‌رو شوند. بنابراین در این مقاله از برقچی قصد داریم روش‌های اکتیو کردن ویندوز 10 را به شما عزیزان آموزش دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست مقاله:

تشخیص اکتیو بودن ویندوز 10

پیش از هرگونه اقدام، ابتدا باید از وضعیت ویندوز لپ تاپ مطلع شوید. برای اطمینان از اکتیو و فعال شدن ویندوز 10 کافی است روی آیکون This PC راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. با این کار پنجره‌ای پدیدار می‌شود که وضعیت اکتیو بودن دستگاه شما را نمایش می‌دهد. اگر در قسمت پایین صفحه، در بخش Windows activation عبارت Windows is Activated درج شده بود، به این معنا است که ویندوز دستگاه شما فعال شده است و نیازی به طی کردن مراحل زیر نخواهید داشت.

چطور بفهمیم ویندوز سیستممون اکتیو شده یا نه؟
چطور بفهمیم ویندوز سیستممون اکتیو شده یا نه؟

حتما بخوانید: نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر


اهمیت اکتیو کردن ویندوز 10

همانطور که گفته شد، اگر برای فعال‌سازی ویندوز اقدامی نکنید، همواره باید در حین کار با پیام‌ها و هشدارهای اکتیو سازی آن درگیر باشید. مطمئنا چهره جالبی ندارد که هر بار لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود را روشن کنید با انبوهی از ارور‌های فعال‌سازی ویندوز مواجه شده و ترس از غیرفعال شدن کامل آن را داشته باشید. اگر ویندوز دستگاه شما فعال یا اکتیو نباشد شما قابلیت دسترسی به هیچ‌یک از ویژگی‌های شخصی‌سازی را نداشته و نمی‌توانید برای دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مختلف از فروشگاه Microsoft استفاده کنید.

علاوه‌بر اینکه دسترسی به محیط ویندوز محدود خواهد شد، امکان دریافت آپدیت‌های جدید نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین محدودیت‌های به وجود آمده و پایین آمدن سطح امنیت ویندوز از جمله مواردی است که کاربران را برای اکتیو کردن سریع ویندوز 10 ترغیب می‌کند. بدیهی است که با بروز چنین مشکلاتی فعال‌سازی ویندوز اهمیت بیش تری نیز پیدا می‌کند.

آموزش فعال سازی ویندوز 10 در لپتاپ و کامپیوتر

معمولا برای فعال کردن ویندوز روش‌های کاربردی مختلفی وجود دارد که در این بخش به معرفی 4 مورد از آنها می‌پردازیم:

اکتیو کردن ویندوز 10 از طریق روش قانونی

یکی از روش‌های قانونی فعال‌سازی ویندوز 10، خرید لایسنس است. معمولا لاینسس‌های ارائه شده برای ویندوز در سه دسته خانگی (Home)، پرو (Pro) و تجاری (enterprise) قرار می‌گیرند. شما باید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و از طریق سایت‌های معتبر خریداری کنید. در ادامه:

به بخش تنظیمات ویندوز مراجعه کرده و گزینه Update & Security را انتخاب کنید.

ورود به تنظیمات ویندوز
ورود به تنظیمات ویندوز

سپس پنجره‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که باید از منوی سمت راست گزینه Activation (فعال‌سازی) را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

اکتیو کردن ویندوز 10 با لایسنس
اکتیو کردن ویندوز 10 با لایسنس

در صفحه‌ای که باز می‌شود باید گزینه Change product Key را انتخاب کنید تا به صفحه جدید هدایت شوید.

اکتیو ویندوز با خرید لایسنس
اکتیو ویندوز با خرید لایسنس

سپس بایستی کد لایسنس خریداری شده را در کادری که نمایش داده می‌شود وارد کرده و بعد روی گزینه Next کلیک کنید. به همین راحتی ویندوز 10 دستگاه شما فعال می‌شود!

وارد کردن لایسنس
وارد کردن لایسنس

نکته: از آنجایی که کشور ما درگیر تحریم‌ها است، به‌طور معمول امکان خرید لایسنس ویندوز وجود ندارد. بنابراین بهتر است روش‌های دیگر را امتحان کنید.


بیشتر بخوانید: نحوه اکتیو کردن آفیس Office (تمامی روش‌ها)


اکتیو کردن ویندوز 10 با نرم‌افزار KMS Auto

روش دیگری که اغلب برای اکتیو کردن ویندوز 10 پیشنهاد می‌شود، استفاده از نرم‌افزار KMS Auto است. برای اینکار کافیست نرم‌افزار مورد نظر را دانلود کرده و بر روی دستگاه خود نصب کنید. با اجرای این برنامه صفحه‌ای پدیدار می‌شود که شامل دو بخش مجزا است. در بخش اول چند گزینه برای اکتیو کردن برنامه Office و Windows قرار دارد و در بخش دوم که به رنگ مشکی نمایش داده شده است نتیجه‌ فرایند ارائه می‌شود.

اکتیو کردن ویندوز 10 با نرم افزار KMS Auto
اکتیو کردن ویندوز 10 با نرم افزار KMS Auto

از آنجایی که شما قصد دارید ویندوز دستگاه خود را اکتیو کنید، روی گزینه Activate Windows کلیک کنید. سپس پنجره کوچکی جهت تایید عملیات باز می‌شود که باید دوباره همان گزینه را انتخاب کنید. در نهایت فرایند اکتیو کردن ویندوز 10 آغاز شده و پس از مدتی با پیام موفقیت‌آمیز بودن عملیات مواجه خواهید شد.

نکته: در برخی مواقع ممکن است فرایند به درستی انجام نشده و با پیغام خطا رو‌به‌رو شوید. در این صورت باید روی گزینه Close کلیک کنید تا پنجره بسته شده و فرایند فعال‌سازی از سر گرفته شود.

اگر دوباره این خطا نمایش داده شد، ویندوز از شما می‌خواهد که فرایند مربوطه را از طریق نصب Key دنبال کنید. برای تایید باید روی گزینه Yes کلیک کنید.

اکتیو کردن ویندوز 10 با نرم‌افزار Microsoft Toolkit

در این روش ابتدا باید نرم‌افزار Microsoft Toolkit را از فروشگاه‌های معتبر دانلود کرده و از فرمت Zip خارج کنید. سپس مراحل نصب آن را به دقت دنبال نمایید. در پایان پنجره‌ای باز می‌شود که باید روی گزینه تعیین شده یعنی آیکون ویندوز کلیک کنید.

اجرای نرم افزار Microsoft Toolkitt
اجرای نرم افزار Microsoft Toolkitt

سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود، ابتدا روی سربرگ Activation کلیک کرده و پس از آن گزینه EZ-Activator که با رنگ سبز مشخص شده است را انتخاب کنید تا ویندوز 10 فعال شود.

فعال سازی ویندوز 10
فعال سازی ویندوز 10

فعال سازی ویندوز 10 با کمک CMD (بدون نرم‌افزار)

آخرین روش اکتیو کردن ویندوز 10، استفاده از فایل CMD است. معمولا با اجرای برنامه‌های فعال‌سازی ویندوز، مجبور خواهید بود که آنتی ویروس دستگاه خود را غیرفعال کنید. بنابراین ممکن است فایل کرکی که برای انجام این عملیات دانلود می‌کنید، حاوی ویروس یا بدافزار باشد.

از این‌رو، بسیاری از افراد نمی‌توانند این ریسک را بپذیرند و به دنبال روش‌های دیگری هستند. فایل CMD این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد. برای استفاده از این روش کافیست فایل مورد نظر را دانلود کرده و پس از خارج کردن از حالت Zip، مطابق با تصویر زیر روی گزینه اول کلیک کنید.

سپس کمی صبر کنید تا ویندوز دستگاه فعال شود.

اکتیو ویندوز 10 با کمک CMD
اکتیو ویندوز 10 با کمک CMD

حتما بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک


در نهایت برای اکتیو کردن ویندوز 10 از کدوم روش استفاده کنم؟

همانطور که پیش از این گفته شد، بهترین روش فعال سازی ویندوز خرید لایسنس و انجام مراحل قانونی است. با توجه به این مسئله که کشور ایران درگیر تحریم‌های متعدد بوده و نمی‌تواند از خدمات مایکروسافت به‌خوبی بهره بگیرد، استفاده از نرم افزارهایی نظیر KMS Auto و Microsoft Toolkit گزینه‌ ایده‌آل‌تری خواهد بود. البته این به تصمیم شما بر می‌گردد که با کدامیک از روش‌های نامبرده راحت‌تر بوده و بخواهید با استفاده از آن‌ها اقدام کنید.

جمع بندی فعال سازی ویندوز 10

در این مطلب مجله برقچی با مباحثی نظیر روش‌های اکتیو کردن ویندوز 10 و اطمینان از فعال‌سازی ویندوز آشنا شدید. حال می‌توانید با استفاده از مراحل گفته شده ابتدا از وضعیت اکتیو بودن ویندوز دستگاه اطلاع پیدا کرده و در صورت نیاز برای فعال سازی آن دست به کار شوید.

در نهایت بهتر است ذکر کنیم زمانیکه لپ تاپ استوک خریداری می‌کنید اولین کاری که باید انجام دهید نصب دوباره ویندوز است و در ادامه برای دسترسی به امکانات ویندوز باید آن را اکتیو کنید. در نتیجه با استفاده از این مقاله به راحتی می‌توانید ویندوز سیستم خود را اکتیو کنید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر این مطالب یاری کنید.

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها