کابل کولر چیست؟

کابل کولر چیست؟ آشنایی با انواع آن

اکثر وسایل امروزی صرف نظر از نوع و کاربرد برای انجام فعالیت‌های خود از انرژی برق بهره می‌گیرند. برای اینکه وسایل برقی منزل یا محل کار شما عمر طولانی‌تری داشته باشند و بتوانند به‌خوبی به فعالیت خود ادامه دهند، باید از کابل کشی‌های مطمئن و متناسب با آنها استفاده کنید. برای مثال، کولرهای آبی و گازی دو مورد از پر استفاده‌ترین لوازمی هستند که برای اتصال آنها حتما باید از کابل کولر بهره گرفته شود. این نوع کابل‌ها در انواع متنوعی ارائه شده‌اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز کولرهای مختلف باشند. به همین دلیل در این مقاله برقچی به شما می‌گوییم که کابل کولر چیست و در زمان خرید این نوع کابل چه فاکتورهایی را باید حتما در نظر بگیرید. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

فهرست مقاله:

کابل کولر چیست؟

مسلما هیچ وسیله برقی نمی‌تواند بدون سیم برق یا کابلی که وظیفه اتصال آن به جریان برق را بر عهده دارد به کار خود ادامه دهد. از آنجایی که کولرها نیز در زمره لوازم برقی قرار می‌گیرند باید به وسیله یک کابل مناسب به جریان الکتریکی ثابت متصل شوند تا بتوانند انرژی لازم جهت خنک‌سازی محیط را تامین کنند. وظیفه اصلی کابل کولر انتقال جریان برق به موتور و ارسال سیگنال‌های کنترلی (در کولرهای گازی) است.

لازم به ذکر است بدانید مهم‌ترین بخش این نوع کابل غلاف آن است، چراکه سیم‌های داخلی کابل را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و از آنها در مقابل فشارهای عوامل بیرونی محافظت می‌کند. از این‌رو، هر چقدر که کیفیت غلاف بیش‌تر باشد کابل نیز قدرت ماندگاری بالاتری خواهد داشت. هادی مسی به کار رفته در کابل کولر از جمله ویژگی‌های دیگر ساختاری آن به‌شمار می‌رود که از قابلیت رسانایی بالایی برخوردار است.


حتما بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


انواع کابل کولر

انواع کابل کولر
انواع کابل کولر

کابل کولر نیز همانند سایر کابل‌ها در انواع مختلفی ارائه شده‌اند که از لحاظ کاربرد، سطح مقطع و تعداد رشته‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. بنابراین شما باید پیش از اقدام، اطلاعات لازم در خصوص نوع کابل مورد نیاز داشته باشید تا بتوانید کابلی را که متناسب با دستگاه شما باشد خریداری کنید.

کابل کولر آبی

معمولا کابل‌هایی که برای اتصال کولرهای آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای پوششی از جنس PVC بوده و از محدوده ولتاژ 300 تا 500 ولت پشتیبانی می‌کنند. با اینکه نقش چنین کابل‌هایی تنها رساندن جریان برق به موتور و همچنین کلیدهای دستگاه است اما نباید از جنبه ایمنی آنها نیز غافل شد. از این‌رو، روکش کابل باید از پلاستیک مرغوب تهیه شود تا در مقابل پوسیدگی و فرسودگی ناشی از عوامل محیطی مقاومت خوبی داشته باشد.

نکته: بهتر است برای کابل کشی حرفه‌ای انواع کولر از متخصصان حرفه‌ای در این زمینه کمک گرفته و خودسرانه عمل نکنید. یک اشتباه کوچک ممکن است خطر برق گرفتگی یا آتش‌سوزی را در پی داشته باشد.

کابل کولر گازی

حد فاصل کولر گازی تا پریز برق و میزان BTU (ظرفیت کولر گازی) به کار رفته در دستگاه، عامل تعیین کننده سایز و نوع کابل است. برای مثال، اگر ظرفیت کولر گازی شما بین 1800 تا 24000 BTU باشد، باید از کابل 2 در 4 استفاده کنید. در صورتی که BTU دستگاه شما به 36000 برسد باید از کابل 2 در 6 بهره بگیرید.

پیش از اینکه بدانید مشخصات کابل کولر گازی چیست باید به خوبی از اهمیت استفاده از کابل مناسب آگاهی داشته باشید. چراکه استفاده از یک کابل بی‌کیفیت یا نامناسب ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بدیهی است که کمک گرفتن از کارشناسان و افراد حرفه‌ای در این زمینه احتمال بروز خسارات و اشتباهات را به حداقل می‌رساند.

تفاوت کابل کولر آبی و کابل کولر گازی

تفاوت کابل کولر آبی و کابل کولر گازی
تفاوت کابل کولر آبی و کابل کولر گازی

همانطور که نحوه عملکرد و راه‌اندازی کولرهای آبی و گازی با یکدیگر متفاوت است، کابل‌های مورد استفاده در آنها نیز تا حد زیادی با هم تفاوت دارند. کابل‌هایی که در کولرهای آبی استفاده می‌شوند معمولا از ظرفیت جریان‌پذیری کمتری برخوردار هستند. این نوع کابل‌ها قابلیت پشتیبانی از ولتاژ 16 آمپر را داشته و در برخی دیگر تا ولتاژ 20 آمپر را هم پاسخگو هستند. البته بهره‌گیری از این میزان ولتاژ تنها زمانی ممکن خواهد بود که کابل در شرایط کاملا استاندارد تولید شده و دارای طول چندان زیادی نباشد.

کابل کولر گازی در زمان استارت باید جریانی معادل یک و نیم برابر شرایط فعلی از خود عبور دهد. اما در مقابل کابل‌ کولر آبی در زمان روشن شدن دستگاه ملزم به عبور جریان دو برابری نسبت به جریان عادی است. به‌طور میانگین، کابل‌های مورد استفاده در کولرهای آبی از سطح مقطع پایین‌تری برخوردار بوده و قطر کمتری دارند. در مقابل، کابل‌های کولر گازی با سطح مقطعی بالاتر از 4 میلی‌متر تولید می‌شوند.

هنگام خرید کابل کولر به چه نکاتی توجه کنیم؟

در این بخش از مقاله کابل کولر چیست قرار است شما را با نکات مهمی آشنا کنیم که در هنگام خرید کابل به یاری شما می‌آیند. امروزه شرکت‌های سازنده زیادی در زمینه تولید انواع کابل فعالیت دارند و محصولات خود را با کیفیت و ویژگی‌های متنوعی روانه بازار می‌کنند. با اینکه انتخاب یک کابل ایده‌آل در میان گزینه‌های پیش رو کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد اما دانستن چند نکته کاربردی در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

هنگام خرید کابل کولر به چه نکاتی توجه کنیم؟
هنگام خرید کابل کولر به چه نکاتی توجه کنیم؟

هادی کابل کولر

یکی از نکاتی که از همان ابتدا باید در نظر بگیرید، بررسی هادی کابل است. هادی کابل‌های کولر معمولا از مس آنیل شده ساخته می‌شوند تا بتوانند جریان برق را به خوبی از خود عبور دهند. نوع هادی به کار رفته در کابل‌ها ممکن است از نوع افشان یا مفتول باشد. کابل افشان نسبت به نوع مفتول انعطاف‌پذیری خوبی داشته اما در مقابل کابل مفتول از مقاومت بالاتری برخوردار است. بنابراین از کابل کولر افشان اغلب در صنایع مختلف و از کابل مفتول در شرایط محیطی دشوار استفاده می‌شود.

روکش کابل کولر

همانطور که پیش از این گفته شد، جنس به کار رفته در روکش کابل کولر از نوع PVC بوده که علاوه‌بر قدرت انعطاف‌پذیری بالا در مقابل شرایط آب‌وهوایی سخت بسیار مقاوم هستند. روکش‌هایی که برای کابل کولر در نظر گرفته می‌شود عموما به رنگ سفید یا مشکی به بازار عرضه می‌شوند. نوع دیگر عایق‌های کابل کولر از جنس xlpe هستند که خاصیت ضد آب داشته و در برابر پوسیدگی مقاومت خوبی از خود ارائه می‌دهند.


حتما بخوانید: راه اندازی ویپ VoIP


سایز کابل کولر

کابل کولری خراسان افشار نژاد 4x 1.5
کابل کولری خراسان افشار نژاد 4x 1.5

نکته دیگری که در مطلب کابل کولر چیست به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، توجه به سایز و قطر کابل است. با اینکه اکثر کابل‌های کولر در قطرهای 1.5 میلی‌متری ارائه می‌شوند، اما برخی از سازندگان کابل محصولات تولیدی خود را در قالب 1 یا 2 میلی‌متری عرضه می‌کنند. البته بعضی از این نوع کابل‌ها با ضخامت 7 میلی‌متر و با طول 100 متر نیز در بازار یافت می‌شوند. تعداد رشته‌های موجود در کابل نیز بنا بر موقعیت و کاربرد در شرکت‌های مختلف متفاوت است.

اصولا مشخصات کابل مورد نیاز نظیر تعداد رشته، سطح مقطع یا نوع آن بر روی پلاک کولر درج نمی‌شود. بنابراین باید پس از بررسی توسط نصاب و محاسبه ظرفیت BTU دستگاه (در کولرهای گازی) و مقدار جریان مصرفی جهت خرید کابل کولر مناسب اقدام کنید.


حتما بخوانید: بهترین برند سیم و کابل


جمع بندی

در این مطلب با مباحثی نظیر کابل کولر چیست و انواع آن آشنا شدید. اکنون می‌دانید که فاکتورهای انتخاب بهترین کابل کولر چیست و در زمان خرید باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهید. فروشگاه برقچی یکی از برترین عرضه‌کنندگان انواع سیم و کابل کولر است. از جمله کابل‌هایی که در این فروشگاه موجود است می‌توان به کابل کولر کمان 1.5*4، کابل کولری خراسان افشار نژاد 4x 1.5 و کابل کولر کمان 1.5*5 اشاره کرد که از لحاظ کیفیت و قیمت در رتبه بالایی قرار دارند. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه بهتر این مطالب یاری کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها