پورت تاندربولت (Thunderbolt) چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت تاندربولت چیست

آیا می‌دانید پورت تاندربولت (Thunderbolt) چیست و چه کاربردی دارد؟ این پورت برای بسیاری از افراد ناشناخته است. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله اطلاعات کاملی نسبت به کاربرد پورت تاندربولت (Thunderbolt)، نسخه‌های مختلف تاندربولت و غیره در اختیار شما قرار دهیم. حال اگر قصد دارید به صورت کامل با رابط تاندربولت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما در وب‌سایت برقچی همراه باشید.

فهرست:

پورت تاندربولت چیست ؟

در گذشته پورت‌های زیادی برای ایجاد ارتباط بین لوازم الکترونیکی وجود داشت، اما با گذشت زمان و پیشرفت چشمگیر در فناوری، تعداد پورت‌ها کاهش پیدا کرد. در نقطه مقابل کیفیت پورت‌های موجود به شدت افزایش یافت. رابط تاندربولت جزو پورت قدیمی محسوب می‌شود، که طراح و تولیدکننده آن شرکت اینتل است. این رابط دارای مزایای بسیار زیادی است، که یکی از این مزایا سرعت بسیار زیاد آن در انتقال فایل به شمار می‌رود. در ادامه، بهتر است ذکر کنیم که این پورت در برخی از مادربردها، لپ‌تاپ‌ها تعبیه شده است، که در ادامه این مسئله را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.


بیشتر بخوانید: USB چیست؟ یو اس بی چیست و‌ چگونه کار می‌کنند؟ (راهنمای خرید هاب USB)


کاربرد پورت تاندربولت (Thunderbolt)

در این بخش از مقاله، قصد داریم کاربردهای پورت تاندربولت را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در قسمت قبل مطالعه کردید، کاربرد پورت تاندربولت بسیار زیاد است. هر کدام از کاربردهای رابط تاندربولت می‌تواند یک مشکل بزرگ را برطرف کند. برای مثال، می‌توان به یکی از کاربردهای چشمگیر تاندربولت یعنی سرعت بسیار بالای آن در انتقال اطلاعات اشاره کرد. اما مزایای دیگری همچون قابلیت اتصال نمایشگر، انتقال برق، پشتیبانی از کارت گرافیک اکسترنال، اتصال چند وسیله به صورت همزمان و غیره جزو ویژگی‌های منحصر به فرد این پورت محسوب می‌شود.

در واقع شما با استفاده از یک کابل تاندربولت به راحتی می‌توانید بدون استفاده از کابل HDMI نمایشگر را به کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی خود متصل کنید. از سوی دیگر، در صورت داشتن کابل تاندربولت نیاز نیست همیشه شارژر لپ‌تاپ را به همراه داشته باشید. زیرا کابل تاندربولت به راحتی می‌تواند میزان شارژ مورد نیاز لپ‌تاپ شما را تامین کند. از تمامی این موارد مهم‌تر، رقم خوردن یک اتفاق بزرگ با معرفی استاندارد PCI Express در رابط تاندربولت می‌باشد. به این دلیل که، تا قبل از معرفی استاندارد PCI Express امکان ارتقا کارت گرافیک در لپ‌تاپ وجود نداشت. اما در حال حاضر، به لطف این رابط پیشرفته شما می‌‎توانید بهترین کارت گرافیک موجود در جهان را به صورت اکسترنال به لپ‌تاپ خود متصل کنید.

کاربرد پورت تاندربولت (Thunderbolt)
کاربرد پورت تاندربولت (Thunderbolt)

نسخه های مختلف تاندربولت

تاندربولت مانند USB دارای نسخه‌های مختلفی است. این رابط دارای 4 نسخه است که در ادامه تصمیم داریم شما را به طور کامل با نسخه‌های مختلف تاندربولت آشنا کنیم.

تاندربولت 1

در گام اول باید به سراغ اولین نسخه تاندربولت برویم. زمانی که نام اولین نسخه به میان می‌آید اکثر افراد فکر می‌کنند نسخه اول قطعاً ضعیف بوده است، اما تاندربولت 1 باعث شگفت زده شدن جهان شد. لازم به ذکر است که اولین تاندربولت در فوریه سال ۲۰۱۱ به جهان معرفی شد. تاندربولت ۱ از استاندارد Displayport 1.1a و PCI Express 2.0 در حالت چهار مسیره به صورت همزمان قابل استفاده بود. مسئله قابل توجه در مورد تاندربولت 1، پهنای باند آن است که حدود ۱۰ گیگابیت در ثانیه بود. که این میزان از سرعت در سال ۲۰۱۱ نسبت به رابطه‌های دیگر منحصر به فرد به شمار می‌رفت.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین لپ تاپ در سال 2022


تاندربولت 2

شرکت اینتل در سال ۲۰۱۳ تنها 2 سال بعد از معرفی نسخه اول تاندربولت نسخه جدید این رابط را به جهان معرفی کرد. نکته قابل توجه این است که، تاندربولت 1 و تاندربولت 2 از لحاظ ظاهری تفاوتی با یکدیگر نداشتند. به همین دلیل، کاربران می‌توانستند کابل تادربولت 1 را به پورت تاندربولت 2 و بالعکس متصل کنند. اما باید به این نکته اشاره کنیم که، شرکت اینتل با ارائه تاندربولت 2 ویژگی‌های جدید را به کاربران ارائه کرد. برای مثال، در تاندربولت ۲ استانداردهای PCI Express 2.0 و Displayport 1.2 طبیعی شد، که با استفاده از آن کاربران می‌توانستند نمایشگر با کیفیت 4K را به کامپیوتر و لپ‌تاپ خود متصل کنند. از سوی دیگر، پهنای باند تاندربولت ۲ نسبت به تاندربولت ۱ دقیقا 2 برابر شد. در نتیجه، امکان انتقال اطلاعات۲۰ گیگابیت بر ثانیه برای کاربران فراهم شد.

تاندربولت 3

تاندربولت 3 یک جهش عجیب داشت و به طور کل تغییر کرد. توجه داشته باشید، تاندربولت 3 از لحاظ ویژگی، سرعت انتقال اطلاعات و حتی ظاهر، دستخوش تغییرات زیادی شد. در گام اول، بهتر است به پهنای باند آن اشاره کنیم زیرا کمپانی اینتل با معرفی تاندربولت 3 شرایط انتقال اطلاعات تا 40 گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم کرد که این مسئله یک انقلاب در پورت‌های موجود در جهان محسوب می‌شود. بهتر است به سراغ طراحی ظاهری این پورت برویم. پورت تاندربولت 3 تبدیل به پورت TAP-C شد، که این مسئله باعث ایجاد اتصال دو طرفه گردید. در انتها هم بهتر است به ویژگی‌های دیگر همچون پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع تا حداکثر توان 100 وات و امکان نمایش محتوای 5K اشاره کنیم.

تاندربولت 3
تاندربولت 3

تاندربولت 4

اخرین نسخه تاندربولت در سال 2020 ارائه شد. شرکت اینتل در این نسخه بیشتر به مسائل امنیتی و رشد کارایی پرداخت و تاندربولت 4 در حال حاضر در کامل‌ترین نسخه خود در اختیار کاربران قرار دارد. این نکته را در نظر داشته باشید، تمام قابلیت‌هایی که در بخش اول ذکر کردیم مختص به تاندربولت 4 است.

تاندربولت لپ‌تاپ چیست

تاندربولت بر روی برخی از لپ‌تاپ‌ها تعبیه شده است. تمام ویژگی‌هایی که تاندربولت 4 دارد در لپ‌تاپ‌های دارای پورت تاندربولت وجود دارد. در ادامه بهتر است ذکر کنیم که، لپ‌تاپ‌هایی همچون (لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad X1 Extreme، لپ‌تاپ Razer Blade Stealth، لپ‌تاپ Huawei Matebook X Pro، لپ‌تاپ HP Spectre x360 و غیره) به پورت تاندربولت مجهز هستند.

از کجا بفهمیم لپ‌تاپ تاندربولت دارد

این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود. لپ‌تاپ‌هایی که دارای پورت تاندربولت باشند از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند، اما بسیاری از افراد پورت تاندربولت را با پورت USB type-C اشتباه می‌گیرند. درست است که این دو پورت شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما نشانه کنار یا بالا پورت تاندربولت با پورت USB type-C با یکدیگر تفاوت دارد. در قسمت زیر یک تصویر قرار دادیم که پورت USB type-C در سمت راست و پورت تاندربولت در سمت چپ قرار دارد. با شناخت علامت هر کدام از پورت‌ها به سادگی می‌توانید متوجه شوید که لپ‌تاپ شما تاندربولت دارد یا خیر.

از کجا بفهمیم لپ تاپ تاندربولت دارد
از کجا بفهمیم لپ تاپ تاندربولت دارد

تفاوت تاندربولت و USB Type-C

در این بخش از مقاله قصد داریم برخی از تفاوت‌های تاندربولت و USB Type-C را مورد بررسی قرار دهیم. درگام اول بهتر است ذکر کنیم، تاندربولت سرعتی در حدود ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد این در صورتی است که USB Type-C در حال حاضر تنها سرعتی در حدود ۲۰ گیگابایت بر ثانیه را به کاربر ارائه می‌دهد. در ادامه باید این نکته را هم بدانید که، تاندربولت را می‌توان به عنوان USB Type-C استفاده کرد، اما به هیچ وجه نمی‌توان از USB Type-C به عنوان تاندربولت بهره برد.


بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


نتیجه گیری

در این مقاله اطلاعات دقیقی نسبت به پورت تاندربولت در اختیار شما قرار داده‌ایم و در حال حاضر شما می‌دانید که پورت تاندربولت (Thunderbolt) چیست و چه کاربردی دارد. ادامه این مقاله، به بررسی انواع تاندربولت (تاندربولت 1، تاندربولت 2، تاندربولت 3 و تاندربولت 4) پرداخته شد. به همین دلیل اکنون با ویژگی‌های هر کدام از این تاندربولت‌ها آشنا شدید. در نهایت، امیدواریم محتوای موجود در این مقاله، بتواند شما را نسبت به این تکنولوژی به صورت کامل آگاه کند.

3.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها