دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

در این مطلب قصد داریم به معرفی دوربین مدار بسته اسپید دام (Speed Dome) بپردازیم و به سوال دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ پاسخ دهیم.

دوربین ها همواره برای ایجاد پوشش امنیتی مورد استفاده قرار گرفته اند. دوربین مدار بسته اسپید دام نوعی از دوربین دام می باشد که دارای قابلیت های بیشتری مانند حرکت در دو محور عمودی و افقی( بالا- پایین و چپ- راست)، تعقیب سوژه ، دید در شب، پشتیبانی از حافظه های میکرو اس دی، قابلیت IP66 برای مقاوم بودن در برابر برف و باران  و … می باشد. در ادامه به معرفی دوربین مدار بسته اسپید دام و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله میخوانید:

دوربین مداربسته اسپید دام چه ویژگی‌هایی از نظر ظاهر دارد؟

دوربین مدار بسته اسپید دام دارای شکل گنبدی است که بر روی یک پایه و ا توجه به شرایط قابل نصب است. با توجه به شرایط ونیاز این دوربین ها قابلیت نصب بر روی سقف را نیز دارند. طراحی این دوربین ها بیشتر برای محیط های وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت دوربین اسپید دام از سیستم IP66 استفاده شده است که این نوع دوربین مدار بسته را در برابر شرایط آب و هوای نامسائد مانند برف و باران و … مقاوم می کند.

دوربین مدار بسته اسپید دام در  چه مواردی کاربرد دارد؟

  1. با توجه به ویژگی چرخش این دوربین و تحت پوشش قرار دادن سطح وسیعی از محیط، برای فضاهای بزرگی مانند سوله، کارخانه ها، چهار راه ها، کنترل ترافیک و  میدان های بزرگ … مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. به دلیل چرخش این نوع دوربین ها و قابلیت تشخیص بالا ، از آن برای خواندن و تشخیص پلاک خودرو از فاصله ی زیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

معایب دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

  1. دوربین های مدار بسته اسپیددام تنها یک جهت را در هر لحظه پوشش می دهند به همین دلیل توانایی پوشش تمامی نقاط را در یک لحظه ندارند.
  2. به دلیل پیشرفته بودن این نوع از دوربین، برای تنظیم و مانیتورینگ، یه یک اپراتور نیاز است. این دوربین دارای حالتی به نام برنامه ریزی شده است، اما در صورت استفاده از این حالت نیز، نیاز به حضور  اپراتور  وجود دارد.

حتما بخوانید :  تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام


    3. بعضی از دوربین های اسپید دام دارای قابلیت دید در شب یا IR هستند. برد دید در شب  با برد دید در روز بسیار متفاوت می باشد و بیان برد در شب کم تر است به همین دلیل در کنترل بهتر محیطهای بزگ باید نور موجود در محیط مناسب باشد.   

   4. دوربین های مدار بسته اسپید دام دارای ساختار پیچیده تری نسبت به دوربین های معمولی هستند به همین دلیل احتمال خراب شدن آن ها نسبت به سایر دوربین ها وجود دارد.

مزایای دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

  1. دوربین مدار بسته اسپید دام دارای قابلیت زوم و تنطیم آن هستند.
  2. دوربین های اسپید دام دارای قابلیت کنترل مستقیم هستند.
  3. در دوربین های اسپید دام امکان داشتن زاویه دید متغیر وجود دارد و این ویژگی با استفاده از قابلیت زوم مکانیکی ممکن شده است.
  4. حرکات دورانی با سرعت بالا از دیگر مزایای این دوربین ها می باشد. حرکات دورانی با سرعت بال با استفاده از حرکات چرخشی به دست می آید.
  5. در دوربین های مدار بسته ی اسپید دام از حافظه های داخلی استفاده شده است و این باعث می شود که تصاویر گرفته شده در نقاط مختلف در دوربین ذخیره شود.
  6. در دوربین مدار بسته اسپید دام ، دید تصویر دوربین نامشخص می باشد. نامشخص بودن دید تصویر به دلیل قرار گیری دوربین در حباب شیشه ای است.

دوربین مدار بسته اسپید دام

  1. از دیگر مزایای دوربین های اسپید دام ویژگی WDR است. این ویژگی هنگامی که یک منبع نور مانند خورشید در پشت دوربین قرار گرفت، در تصاویر ضبط شده توسط دوربین هیچ گونه مشکلی به وجود نیاید. با استفاده از این نوع سیستم می توان تصاویر را در مناطق تاریک تشخیص داد.
  2. قابلیت preset یکی دیگر از مزایای دوربین اسپید دام می باشد. با استفاده از این نوع ویژگی می توان برای نقاطی از تصویر که دوربین تحت نظر دارد را مشخص کرد و همان نقظه را در تایم مشخصی نمایش دهد.  تعداد نقاطی که در این دوربین قابل تعریف است  نقطه 300 است.
  3. با اسفاده از قابلیت preset توانایی بزرگ نمایی تصاویر با سرعت خاصی وجود دارد. به هر کدام از preset که برای دوربین مشخص شده باشد یک سکانس یا sequence گفته می شود.
  4. فوکوس در دوربین مدار بسته اسپیددام به صورت هوشمند می باشد به همین دلیل توانایی از بین بردن تاری های موجود که بر اثر سرعت چرخش به وجود آمده را دارند.
  5. توانایی اسکن تصاویر در محور های افقی و عمودی با سرعت مشخص و تعریف شده وجود دارد.
  6. ” دوربین های اسپیددام توانایی خواندن حافظه های میکرو اس دی را دارند به همین دلیل اگر ارتباط دوربین با سرور قطع شود، در ضبط تصاوی هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد. “
  7. از دیگر مزایای دوربین اسپید دام، تعبیه شدن آلارم هشدار به منظور هشدارهای حرکتی می باشد.
  8. بعضی از انواع دوربین های اسپید دام دارای قابلیت دیدی در شب یا IR هستند. با استفاده از این قابلیت، ضبط تصاویر در تایکی نیز امکان پذیر است.
  9. دوربین های مدار بسته اسپید دام از سیستم IP66 برخوردارند و این باعث مقاوم بون آن ها در برابر برف  و باران و… می شود.
  10. از دیگر ویژگی های دوربین اسپید دام قابلیت اتصال مستقیم به وایرلس می باشد.
  11. دوربین های اسپید دام دارای قابلیت اتصال به تلفن همراه و یا اینترنت منزل یا محل کار را دارند و با استفاده از این ویژگی می توان از هر موقعیت مکانی کنترل شوند.
  12. دوربین مدار بسته اسپید دام دارای قابلیت بزرگ نمایی 1.، 12، 20، 23، 30 می باشد. روشن است که هرچه میزان بزرگ نمایی در دوربین بیشتر باسد، کیفیت در تصاویر زوم شده نیز بیشتر است. 

نتیجه گیری:

مزایای دوربین مدار بسته اسپید دام نسبت به معایب آن ها بسیار بیشتر و قابل توجه است.دوربین های اسپید دام ، دوربین های پیشرفته  و حرفه ای هستند به همین دلیل ممکن است مناسب بسیاری از افراد نباشند و افراد با سنجیدن نیاز های خود و مزایا و معایب این دوربین ها اقدام به خریدن آن ها نمایند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها