تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام

تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام

دوربین مدار‌بسته دام و اسپید‌دام هر دو برای ایجاد پوشش امنیتی در محیط‌های  مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران خاص خود را در سراسر دنیا دارند.  دراین مقاله قصد داریم تفاوت دوربین‌ مداربسته دام و اسپیددام را از لحاظ ظاهر، مقاومت، نحوه عملکرد و …  مورد بررسی قرار دهیم تا کاربران عزیز، با توجه به نیاز خود اقدام به خریداری محصول مورد نظر و مناسب نمایند.

در این مقاله میخوانید:


حتما بخوانید: دوربین مدار بسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


دوربین مدار‌بسته دام و اسپیدام از نظر شکل ظاهری چه تفاوت‌هایی دارند؟

  • دوربین مدار‌بسته دام دارای شکل گنبدی می‌باشد و در بعضی از آن‌ها بر روی لنز دوربین مدار‌بسته یک محفظه‌ی شیشه‌ای تعبیه شده است. دوربین‌های فیلم برداری دام دارای دید بسیار وسیع‌تری نسبت به دوربین‌های بولت هستند، و دلیل نام‌گذاری دوربین‌های دام، ظاهر گرد آن‌ها است،  دام در اصطلاح به معنی گنبد می‌باشد.
    دوربین‌های اسپیددام دارای یک بدنه‌ی گنبدی می‌باشند که بر روی یک پایه نصب شده است و این ویژگی باعث شده که این دوربین قابلیت نصب بر روی سقف را نیز داشته باشد.
  • تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام
    تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام

 

  • دوربین‌های اسپیددام به دلیل حرکات چرخشی که دارند،  فضای بیشتری را مورد پوشش می‌دهند. دوربین اسپیددام دارای سیستم IP66 است. این سیستم توانایی کارکردن دوربین در شایط بد آب و هوایی مانند برف و باران را فراهم می‌کند.

تفاوت‌های موجود در کاربرد دوربین مدار‌بسته دام و اسپیددام چیست؟

دوربین مداربسته اسپیددام دارای بدنه فلزی و مقاومی در برابر گرد و غبار و آب و هوای مرطوب می‌باشد و به همین دلیل از این نوع دوربین بیشتر در محیط‌هایی با وسعت بالا مانند سوله‌ها و کارخانه‌ها، کنترل میزان ترافیک، چهارراه‌ها و حتی میدان‌ها استفاده می‌شود اما به دلیل این که توانایی پوشش دادن یک جهت را در لحظه دارد، برای پوشش امنیتی در تمام جهات مناسب نمی‌باشد
یکی از مزایایی دوربین‌های اسپیددام قدرت چرخش و مانوری است که دارند و این چرخش در جهت افقی و عمودی امکان پذیر است. چرخش لنز این نوع دوربین در جهت عمودی 180 درجه و در جهت افقی 360 درجه می‌باشد
از دیگر مزایایی دوربین‌های اسپیددام نسبت به دام، امکان بزرگ نمایی تصویر تا چند  برابر بدون افت کیفیت  است دوربین‌های مداربسته دام بدن مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت ندارند به همین دلیل بیشتر در قسمت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در معرض برخورد رطوبت و گرد و غبار نباشند، به عنوان مثال از این دوربین‌ها بیشتر در محیط‌های داخلی و فضاهای بسته مانند شرکت‌ها و پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌هایی که  می‌باشند
در ساخت بدنه این نوع دوربین‌ها بیشتر استاندارد IP66 و IP67  رعایت شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع دوربین دارای انواع مختلفی سقفی و دیواری و دید در شب و یا غیر دید در شب  استفاده می‌شود


حتما بخوانید: معرفی دوربین مداربسته دید در شب


تفاوت‌های موجود در کاربرد دوربین مدار‌بسته دام و اسپیددام چیست؟
تفاوت‌های موجود در کاربرد دوربین مدار‌بسته دام و اسپیددام چیست؟

تفاوت دوربین‌های مدار‌بسته دام و اسپیددام از لحاظ لنز و میدان دید چیست؟

  • هر دو دوربین مدار‌بسته دام و اسپیددام در دو نوع سیمی و بی‌سیم در بازار موجود است.
  • در دوربین‌های مدار‌بسته اسپیددام قابلیت چرخش لنزدوربین در جهت افقی و عمودی به ترتیب 180 و 360 درجه وجود دارد. یکی از دلایل شهرت دوربین‌های مداربسته اسپیددام سرعت چرخش و مانور است. لنزهای موجود در دوربین اسپیددام قابلیت زوم اپتیکال را دارند و زوم اپتیکال قابلیت بزرگ ‌نمایی تا چندین برابر را بدون افت کیفیت فراهم می‌کند.

    حتما بخوانید: تفاوت دوربین ‌مداربسته بی‌سیم و سیمی


  • زاویه دید به وسیله لنز دوربین‌های مدار‌بسته دام، ثابت است و برای هر کدام از 70 درجه تا 100 درجه می‌تواند باشد.
  • با توجه به توضیحات، دوربین‌های دام دارای زاویه دید و ضبط تصاویر در یک جهت را دارند در صورتی که دوربین‌های اسپیددام با قابلیت چرخشی، توانایی ضبط تصاویر در جهات مختلف را دارد و باعث کنترل تمامی زاویه‌ها می‌شود.
  • زوم در دوربین‌های اسپیددام به دو روش دستی و اتوماتیک قابل اعمال است.

 

تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام
تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام
  • بعضی از دوربین‌های مداربسته اسپیددام قابلیت دید در شب را دارند.
  • دوربین‌های مداربسته اسپیددام تصویر ضیط شده را تا 10، 12، 20، 23، 30 برابر بزرگ می‌کنند. باید توجه داشت که اگر در دوربینی قابلیت بزرگ نمایی بیشتری وجود داشته باشد، به طبع کیفیت زوم تصایر نیز بیشتر خواهد بود.
  • تصاویر ضبط شده در دوربین اسپید‌دام به دلیل تابش نور خورسید و یا تاریکی دچار هیچ گونه مشکلی نخواهند شد و کیفیت آن‌ها از بین نمی‌رود زیرا این دوربین دارای قابلیت WDR است.
  • دوربین مداربسته اسپیددام قابلیت زوم مکانیکی را نیز دارد.

دوربین مداربسته دام و اسپیددام از لحاظ محل نصب، نوع استفاده، نوع سنسور، نوع ولتاژ مصرفی و قیمت چه تفاوت‌هایی دارند؟

  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ دوربین مدار بسته دام و اسپیددام در محل نصب آن‌ها می‌باشد. دوربین‌های دام بیشتر در وسط سقف و یا گوشه اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دوربین‌های اسپیددام در اتفاع‌های بلند نصب می‌شوند.
  • دوربین‌های دام به دلیل حساس بودن به گرد و غبار و رطوبت در محیط‌های داخلی و فضاهای بسته مانند شرکت و یا خانه و بانک و… استفاده می‌شوند اما دوربین‌های مدار بسته اسپیددام دارای مقاوت بیشتری در برابر رطوبت بوده و بیشتر برای امنیت و کنترل ترافیک شهری، چهارراه‌ها و … کاربرد دارد.

    تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام
    تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپیددام
  • نوع سنسوری که در ساخت دوربین مداربسته اسپیددام مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار پیشرفته‌تر از سنسور مورد استفاده در دوربین‌های دام است.
  • در دوربین‌های اسپیددام از ولتاژ ورودی 24 ولت استفاده می‌شود در حالی ولتاژ مورد استفاده در دوربین‌های دام، ولتاژ 12 ولت می‌باشد.
  • با توجه به پیشرفته بودن تکنولوژی ساخت دوربین مداربسته اسپید‌دام، قییمت بالاتری را نسبت به دوربین‌های مدار‌بسته دام دارد.

حتما بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت چیست؟


تفاوت‌های موجود در دوربین مدار‌بسته دام و اسپیددام از نظر استاندارد و پروتکل چیست؟

استانداردها و پروتکل‌های مورد استفاده در دوربین مداربسته دام و اسپیددام با هم متفاوت است. از جمله پروتکل استفاده شده در دوربین‌های اسپیددام 10BASE-T/100BASE-TX Ethernet است. این پروتکل سبب ایجاد سرعت بالاتری برای انتقال اطلاعات در این دوربین می‌شود. دوربین‌های اسپیددام دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به دوربین‌های دام هستند. در بعضی از دوربین های اسپید دام قابلیت smart tracking یا تعقیب سوژه قرار گرفته شده است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها