دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟ این سوالی است که در این مطلب از بلاگ برقچی قصد داریم به آن پاسخ دهیم.
امروزه دوربین‌های‌ مدار‌بسته اهمیت زیادی در حفظ امنیت اماکن مختلف عمومی و شخصی دارند و هر کسب ‌و کاری برای امنیت محل کار خود باید اقدام به نصب دوربین مداربسته کند.
انتخاب دوربین مناسب اولین قدم برای افزایش امنیت شما است و با توجه به بازه بزرگی که از دوربین‌ها با تکنولوژی‌ها، کیفیت‌ها و کاربردهای متفاوت وجود دارد، تشخیص دوربین موردنیاز برای استفاده شما کار آسانی نیست. در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد که دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟ و به چند دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند همچنین ویژگی‌های هر کدام را بررسی کرده تا انتخاب شما را برای خرید هر یک ار آن‌ها راحت‌تر کنیم.


حتما بخوانید: نحوه خرید دوربین مداربسته


فهرست:

دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟
دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟

یک سیستم دوربین مدار بسته دارای چهار عنصر اصلی دوربین، لنز، مانیتور و دستگاه ضبط دوربین مداربسته است. در میان این قطعات، دوربین مهمترین بخش آن است که تصاویر را تصویربرداری می کند. دوربین مداربسته به همان شیوه عمل می کند که دوربین‌های عادی می توانند تصاویر مختلف را فیلم برداری کنند.

معمولا دوربین مداربسته همراه با یک موتور است که به آن کمک می‌کند تا برای زوم کردن روی بخش‌هایی حرکت کند. هنگامی که تصویر توسط دوربین گرفته می شود، آن را به مانیتور تعبیه شده می فرستند و سپس در نوار فیلم یا DVR ضبط می‌کند. توانایی دوربین برای بزرگنمایی و بیرون زدن، بر اساس نوع لنز آن متغیر است.

دوربین مداربسته برای مقاصد امنیتی در ساختمان ها و خانه ها استفاده می شود. اکثر سیستم های دوربین مداربسته برای نظارت استفاده می شود که می تواند نظارت امنیتی، جاسوسی یا نظارت بر ایمنی را شامل شود.

یکی از مهمترین مزیت‌های دوربین مداربسته این است که می تواند از دو یا چند دوربین استفاده کرد و همه را با هم مدیریت کرد. دوربین‌های مداربسته درست مانند دوربین‌های ویدئویی عادی هستند، گرچه چندین ویژگی منحصر به فرد دارند. برای مثال آن ها به یک مانیتور مستقیما وصل هستند. آن ها همچنین می توانند از انتقال بی‌سیم برای ارسال تصاویر به مانیتور استفاده کنند. هنگامی که مانیتور تصاویر دریافت کرده است، آن ها را به نوار ویدئویی یا DVR می فرستد.

سیستم‌های دوربین مدار بسته در طول چند دهه گذشته بسیار محبوب بوده است، زیرا تکنولوژی بهبود یافته و مقرون به صرفه تر شده است. انواع مختلفی از دوربین های مدار بسته وجود دارند. آن ها می توانند با انواع تصاویری که می توانند ضبط کنند، میزان فریم‌هایی که می توانند در هر دقیقه ضبط کنند، نوع اتصال به مانیتور یا دستگاه ضبط ویدئویی، اینکه آیا آن ها قادرند موقعیت را حرکت دهند یا عملکرد خاصی که می‌توانند انجام دهند، دسته‌بندی می‌شوند.

دوربین مداربسته آنالوگ

سیستم‌های دوربین ‌مداربسته که از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کنند سال‌هاست که وجود دارند. آنها هنوز رایج‌ترین نوع دوربین نصب‌شده در این زمینه هستند. سیستم‌های آنالوگ شامل دوربین یا گروهی از دوربین‌ها با مجموعه اختصاصی سیم است که در دستگاه ضبط و سری مانیتور‌ها نشان داده می‌شوند و فیلم در سایت ضبط و ذخیره می‌شود.


حتما بخوانید: آموزش نصب دوربین‌ مدار‌بسته


دوربین مداربسته تحت شبکه IP

دوربین‌ IP عملکرد مشابه با دوربین‌های آنالوگ را انجام می‌دهند، اما دارای تعداد قابلیت، اضافی بیشتری هستند. دوربین‌های IP معمولاً تصاویر بهتری با وضوح بالاتر و قابلیت زوم بیشتر را ارائه می‌دهند و به کاربران امکان می‌دهند تصاویر ویدیویی را برای مشاهده از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اغلب از سیستم IP برای امنیت استفاده می‌کنند.

دوربین‌های IP با استفاده از یک شبکه IP مخفف (Internet protocol)، که اغلب همان شبکه داده است که یک شرکت از آن استفاده می‌کند. در صورت اشکال در bandwidth، می‌توان از شبکه جداگانه‌ای با استفاده از سیم‌کشی دسته 5 استفاده کرد.
در هر صورت، اطلاعات فیلم بر روی یک سرور ضبط می شود، به این معنی که داده‌های ویدیویی می‌توانند در سایت یا در یک مکان از راه دور قرار بگیرند.

دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟
دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟

اگرچه ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما سیستم‌های IP CCTV این نگرانی را بر طرف کرده‌اند. ویدئو با هر کیفیت و مدت زمانی که باشد، سیستم IP می‌تواند پس از مدتی آن را به صورت فایل فشرده در فضای ذخیره‌سازی قراردهد.

سیستم مدار‌بسته IP همراه با نرم‌افزار قدرتمند جدیدی که به عنوان تجزیه و تحلیل ویدیویی شناخته می‌شود، یک دوربین امنیتی IP  می‌تواند برنامه‌ریزی شود که برای فعالیت مشکوک “مراقب” باشد. به عنوان مثال، یک دوربین در ورودی هوا می‌تواند برای نمایش هشدار و ضبط فیلم برنامه‌ریزی کند فقط وقتی فضای اطراف ورودی مختل شود دوربین شروع به ضبط کردن کند.

در دوربین‌های IP می‌توانید یک جسم انتخاب کنید که در صورت حرکت آن آلارم دریافت کنید و یا در صورت یک حرکت و یا اتفاق دوربین به شما ایمیل ارسال کند.

تفاوت دوربین ‌مدار‌‌بسته آنالوگ و دوربین ‌مدار‌‌بسته IP

از مهمترین تفاوت‌های دوربین ‌مدار‌بسته IP با آنالوگ کیفیت تصاویر ذخیره شده است. تصاویر ضبط شده در دوربین‌های آنالوگ قابلیت بزرگ‌نمایی زیادی ندارند و شما نمی‌توانید بخش‌های یک تصویر را به راه‌اندازی کافی و با کیفیت لازم بزرگ‌نمایی کنید؛ اما در دوربین‌های تحت شبکه با توجه به اینکه از ساختار دیجیتال برای دریافت تصاویر استفاده می‌شود و تعداد پیکسل‌‌های که از تصاویر دریافت می‌شود بسیار بالا است شما می‌توانید تصاویر با کیفیتی را ضبط کنید و به راحتی آنها را بزرگ نمایی کنید.

در این مطلب به سوال دوربین‌‌ مدار‌بسته چگونه کار می‌کند؟ پاسخ داده شد. اگر سوالی در مورد دوربین مداربسته دارید با ما به اشتراک بگذارید.


حتما بخوانید: تفاوت دوربین ‌مداربسته بی‌سیم و سیمی


 

4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
?Araz
?Araz
3 سال پیش

خیلی خوب و مفید بود. ممنونم