هدروم چیست؟

هدروم چیست؟

هدروم کابل شبکه در حقیقت یک اصطلاح تخصصی است که اغلب در صنعت تولید کابل‌ شبکه برای نشان دادن عملکرد سیستم کابل‌کشی به کار می‌رود. این مقدار با واحد دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. در واقع، تست هدروم کابل شبکه یک مفهوم تخصصی است که به میزان پارامترهای فیزیکی کابل مربوط می‌شود و توسط کارشناسان شبکه به عنوان یک معیار تعیین‌کننده برای کیفیت کابل شبکه شناخته می‌شود. برای اینکه به طور کامل و دقیق بدانید که تست هدروم چیست؟ این مقاله از برقچی را مطالعه کنید زیرا به بررسی دقیق آن به همراه نمودار تست هدروم پرداخته‌ایم.

فهرست مقاله:

هدروم چیست؟

هدروم (Headroom)، اصطلاحی است که در صنعت کابل سازی، برای توصیف میزان کیفیت عملکرد سیستم کابل شبکه به کار می‌رود. معمولاً مقدار اندازه‌گیری آن را با دسی بل (dB) مشخص می‌کنند که نشان دهنده‌ی «اختلاف بین استاندارد آزمایش انتخاب شده و اندازه‌گیری» است. برای توضیح بیشتر راجب دستگاه DTX CableAnalyzer، با مجله برقچی همراه باشید.

چگونه با دستگاه DTX CableAnalyzer هدروم بگیریم؟

در تست انواع کابل، از طریق دستگاه‌های تست کابل شبکه، اندازه‌گیری تمامی پارامترهای مورد نیاز از جمله هدروم کابل شبکه صورت می‌گیرد. یکی از دستگاه‌های معروف و پرکاربرد در این زمینه، دستگاه DTX CableAnalyzer می‌باشد. علاوه بر اندازه‌گیری پارامتر نکست در تست فلوک، این دستگاه قادر است مقادیری نظیر کشش یا خمش بیش از حد کابل در طول مسیر، میزان ناخالصی در مس هسته کابل، طول دقیق کابل و وجود یا عدم وجود اختلال در عملکرد کابل شبکه را نیز اندازه‌گیری کند.

نمودار هدروم را چطور بخوانیم؟

نمودار هدروم
نمودار هدروم

با توجه به آزمایش بر روی برخی از شبکه‌های مسی اخیراً نصب‌شده، با تستر می‌توانید ببینید که پیوند برای برنامه‌ای که آزمایش می‌کردید شکست خورده یا موفقیت آمیز بوده است. نتایج با نمادهای گذر یا ستاره گزارش می‌شود. هر یک از پارامترهای گزارش نیز معنای خاص خود را دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

  • NEXT (Near-End Crosstalk) تفاوت در دامنه بین سیگنال ارسالی و تداخل دریافت شده روی جفت سیم‌های دیگر در همان انتهای کابل‌کشی.
  • PS NEXT (Power Sum Near-End Crosstalk) تفاوت بین سیگنال تست و تداخل از جفت‌های دیگر دریافت شده در همان انتهای کابل‌کشی.
  • ACR-F (Attenuation Crosstalk Ratio Far-End) محاسبه FEXT منهای درج از دست دادن جفت اختلال در نقطه دورتر کابل.
  • PS ACR-F (Power Sum Attenuation Crosstalk Ratio Far-End) محاسبه PS FEXT منهای درج افت جفت اختلال در نقطه دورتر کابل.
  • ACR-N نسبت تقاطع تضعیف نزدیک به پایان محاسبه NEXT منهای درج از دست دادن جفت اختلال.
  • PS ACR-N نسبت تضعیف مجموع توان نزدیک به پایان محاسبه PS NEXT منهای از دست دادن درج جفت اختلال.
  • RL بازگشت از دست دادن تفاوت بین قدرت سیگنال ارسالی و قدرت سیگنال‌های منعکس شده به عقب.

حرف i در تست پرمننت به چه معناست؟

به حرف «i»، کنار Length یا همان طول کابل، دقت کرده اید؟ این علامت، تنها نشان دهنده طول کابل شبکه است که این مقدار تنها کاربرد اطلاعاتی دارد و مطابق با استاندارد کابلی نیست.

کاربرد دستگاه DTX CableAnalyzer

  • تست صحت و کیفیت لایه فیزیکی شامل کیستون، پچ پنل، پچ کورد.
  • گزارش متراژ دقیق کابل.
  • گزارش قطع بودن کیستون یا ضعیف بودن اتصال کابل به کیستون.
  • گزارش وجود نویز و محل آن در مسیر کابل
  • گزارش وجود تنش فیزیکی روی کابل مثل خمش کشش و یا شکستگی در مسیر کابل
  • گزارش خلوص و یکپارچگی مس در طول کابل همچنین میزان مقاومت و رسانایی کابل

این مقاله را حتما بخوانید: تست فلوک چیست؟


کابل شبکه با هدروم بالا

دسته بندی بسیاری از کابل‌های شبکه با هدروم بالا، بر اساس کیفیت آن‌ها انجام می‌شود. طبق ارزیابی‌ها، پس از مدت کوتاهی کیفیت بسیاری از کابل‌های شبکه‌ای که هدروم ضعیفی دارند، از بین می‌رود و این مسئله مشکلاتی را با خود به همراه دارد.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب برای شما توضیح دادیم هدروم یا (Headroom) به عنوان شاخصی برای ارزیابی عملکرد کابل کشی شبکه به کار می‌رود. تست فلوک به طور رایج برای این منظور استفاده می‌شود و با اندازه‌گیری دقیق طول کابل و بررسی اتصالات، مشکلات ممکن را گزارش می‌دهد. همچنین، نویز، کشش، شکستگی، خمش و خلوص مس نیز توسط این تست ارزیابی می‌شوند. به طور کلی کاربرد زیادی در صنعت کابل کشی دارد. از اینکه تا پایان این مطلب از مجله برقچی همراه بودید از شما سپاس‌گذاریم.

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها