روتر وایرلس چیست؟ آشنایی با انواع روتر بی‌سیم

روتر وایرلس چیست؟

روتر وایرلس، یا روتر بی‌سیم معمولاً در خانه‌ها یافت می‌شوند، آن‌ها دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی با استفاده از آن‌ها، شما را به کابل شبکه یا شبکه اینترنت XDSL آنها (انواع مختلف خط اشتراک دیجیتال) وصل می‌کنند. یک روتر وایرلس(روتر بی‌سیم) ترکیبی از عملکردهای یک اکسس پوینت (نقطه دسترسی بیسیم) (WAP) و روتر (مسیریاب) را ارائه می‌دهد.

فهرست:

روتر چیست؟

یک روتر، شبکه‌های محلی را به سایر شبکه‌های محلی و تجهیزات شبکه یا به اینترنت متصل می‌کند. یک (WAP) Wireless Access Point دستگاه‌ها را، با استفاده از فرکانس‌های رادیویی در باند فرکانسی 900 مگاهرتز و 2.4، 3.6، 5 و 60 گیگاهرتز، به‌ صورت بی سیم به شبکه وصل می‌کند. جدیدترین روتر‌های بیسیم بر اساس استاندارد IEEE 802.11ac Wave 2 هستند که اغلب به اختصار Wave 2 نامیده می‌شوند.

بعضی اوقات به روتر بی‌سیم ، WLAN (شبکه محلی بیسیم) هم گفته می‌شود. شبکه بی‌سیم، شبکه Wi-Fi نیز نامیده می‌شود.


بیشتر بخوانید:‌ روتر چیست؟ همه چیز درباره روتر!


معنی Wi-Fi چیست؟

Wi-Fi هم معنی با اتصال بی سیم است. نقطه اتصال Wi-Fi مکانی برای اتصال دستگاه‌های سازگار با Wi-Fi به اینترنت است.

با وجود حدس و گمان‌های بسیار، Wi-Fi یک کلمه بی‌معنی است. این کلمه مختصر شده یک عبارت یا یک استاندارد نیست.

روتر بی‌سیم
روتر بی‌سیم

Wi-Fi یک نام تجاری است که توسط شرکت بازاریابی Interbrand برای اتحادیه سازگاری اترنت بیسیم که در حال حاضر اتحاد Wi-Fi نامیده می‌شود، ایجاد شده است. این نام به عنوان یک نشان همکاری و برای بازاریابی طراحی شده بود.
استاندارد IEEE 802.11 پروتکل‌هایی را تعریف کرده است که ارتباط برقرار کردن با دستگاه‌های بی سیم فعلی، شامل  wireless routers(مسیریاب‌های بی سیم) و نقاط دسترسی بیسیم (WAP)، را امکان‌پذیر می‌سازد.


حتما بخوانید: نحوه تغییر رمز وای فای


انواع روتر وایرلس:‌

  •  Mobile Hotspot نقطه اتصال تلفن همراه چیست؟

نقطه اتصال (hotspot) تلفن همراه یکی از امکانات رایج در گوشی‌های هوشمند با هر دو نوع اتصال ثابت و متحرک است. هنگامی که شما از تلفن همراه خود به‌عنوان یک نقطه اتصال همراه استفاده می‌کنید، شما اتصال شبکه بی‌سیم خود را با سایر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارید تا بتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشند.

انواع روتر وایرلس
انواع روتر وایرلس
  • روتر Wi-Fi قابل حمل چیست؟

یک نقطه اتصال Wi-Fi قابل حمل، یک نوع نقطه اتصال همراه (hotspot) است. این قطعه، یک دستگاه کوچک است که حامل‌های سلولی (اپراتورهای شبکه تلفن همراه) که سیگنال 3G یا 4G پخش می‌کنند، از آن پشتیبانی کرده و چندین دستگاه می‌توانند به صورت بی‌سیم به آن وصل شوند. شبیه به یک تلفن همراه، هزینه ماهانه یک دستگاه نقطه اتصال قابل حمل بر اساس برنامه داده‌ای که انتخاب می‌کنید، محاسبه می‌شود. نقطه اتصال Wi-Fi قابل حمل برای دسترسی به اینترنت نسبت به دستگاه‌های نقطه اتصال Wi-Fi عمومی روش قابل اطمینان‌تری است.

  • روتر Wi-Fi رومیزی چیست؟

رایج‌ترین روش برای دسترسی کاربران به اینترنت به صورت بی‌سیم استفاده از یک روتر بی‌سیم (Wi-Fi) رومیزی است. معمولاً این روترها مانند جعبه‌های کوچک با چند آنتن کوچک هستند تا سیگنال را در سراسر خانه یا اداره پخش کنند.
هر چه کاربر از روتر Wi-Fi دورتر باشد، سیگنال ضعیف‌تری را دریافت خواهد کرد. بنابراین معمولاً روتر بی‌سیم را در سراسر فضای کاری قرار می‌دهند، به صورتی که پوشش گسترده اینترنت فراهم شود.

منبع: سیسکو
4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
ساسلن
ساسلن
3 سال پیش

سلام. ایا از wireless router بعنوان مودم هم میشه استفاده کرد؟

امین کریمی
امین کریمی
3 سال پیش
پاسخ به   ساسلن

با سلام. خیر نمی تونید. روتر برای جاهایی استفاده می شود که اینترنت دارند(مثل اینتر نت گوشی یا فیبرنوری) و می خوان اونو برای بقیه کاربر ها هم تعریف و تبدیل کنن یا تقویت کنند.

علی شمسی
علی شمسی
3 سال پیش

سلام . وقتتون بخیر
اخیرا برند شیائومی هم روتر بیسیم زده و موبوتل هم با قیمت افسانه ای 600 تومن برای فروش گذاشته
توصیه میکنید چنین روتری رو ؟
یا به نظرتون با این پول از همون برند های مطرحی مثل تی پی لینک تهیه کنیم؟
با این قیمت دلار بیچاره شدیم. ممنون میشم زود جواب بدید.

امین کریمی
امین کریمی
3 سال پیش
پاسخ به   علی شمسی

باسلام
برند شیائومی به صورت تخصصی در زمینه شبکه و تجهیزات وایرلس فعالیت ندارد. برای همین اگه دنبال جنس با کیفیت و حرفه ای هستید باید سراغ برند هایی مثل میکروتیک و تی پی لینک بروید.

علی شمسی
علی شمسی
3 سال پیش
پاسخ به   امین کریمی

ممنون از جوابتون.
برند شیائومی رو دوست دارم. مخصوصا طراحی های با کیفیت و مینیمالش رو.
ولی درست می فرمائید .
تا تی پی لینک هست نباید رفت سراغ شیائومی.