میکروتیک چیست؟ (معرفی برند میکروتیک)

میکروتیک چیست؟ (معرفی برند میکروتیک)

بیوگرافی برند میکروتیک (Mikrotik)

یکی از شرکت های مطرح و شناخته شده در زمینه شبکه، شرکت برند میکروتیک (Mikrotik) است. دفتر مرکزی میکروتیک در کشور لتونی در شمال شرق اروپا قرار دارد. در سال ۱۹۹۶ این کمپانی با هدف توسعه و ساخت سیستم های وایرلس ISP و روترها تأسیس شد. هم اکنون این شرکت تولیدکننده ی سخت افزار و نرم افزارهایی در حوزه شبکه و اینترنت می باشد و محصولات و خدمات خود را به اکثر کشورهای جهان (۱۴۵ کشور) صادر می کند. اگرچه تعداد کامندان مشغول به کار در این شرکت تنها ۱۴۰ نفر هستند، با این حال با همین تعداد کارمند، تجهیزات  اکتیو شبکه با کیفیتی تولید می کند و در حوزه نرم افزاری هم بسیار موفق عمل کرده است.

محصولات برند میکروتیک (Mikrotik) توسط طیف وسیعی از مشتریان، از کاربران خانگی گرفته تا شرکت های کوچک و شرکت های ارائه دهنده اینترنت یا ISPها استفاده می شود. سریع تر و توانمندتر کردن تکنولوژی های موجود اینترنت به گونه ای که کاربران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند از اهداف اصلی این برند می باشد. درحال حاضر میکروتیک با شرکت های بزرگی چون وودافون، اچ پی، موتورولا، اریکسون، زیمنس، میتسوبیشی و حتی ناسا همکاری می کند. براساس گزارشات بلومبرگ در سال ۲۰۱۷ درآمد میکروتیک حدود ۲۵۲ میلیون یورو و سود حاصل از این درآمد حدود ۴۴ میلیون یورو تخمین زده شده است.

تاریخچه برند میکروتیک (Mikrotik)

سال ۱۹۹۵: فعالیت در زمینه تجهیزات سیستم های ISP وایرلس
سال ۱۹۹۶: انجام پروژه های ISP وایرلس در سراسر جهان و ساخت تجهیزات ISP
سال ۱۹۹۷: آغاز همکاری با کمپانی اینتل
در این سال کمپانی میکروتیک با همکاری اینتل با ساخت یک نرم افزار ویژه برای تجهیزات روتر به شهرت رسید.
سال ۲۰۰۲: اقدام به تولید سخت افزارهای شبکه با هدف رقابت با محصولات سیسکو و سایر شرکت های حوزه شبکه
در حال حاضر این برند با بیش از ۵۰۰ توزیع کننده محصولات خود را به ۱۴۵ کشور جهان صادر می کند.

خدمات و محصولات برند میکروتیک (Mikrotik)

فعالیت های شرکت میکروتیک را میتوان به سه بخش نرم افزاری، سخت افزاری و آموزشی تقسیم کرد. در ادامه به بررسی فعالیت این شرکت در این زمینه ها خواهیم پرداخت.

معرفی برند میکروتیک (Mikrotik)

سخت افزار برند میکروتیک (Mikrotik)

در سال ۲۰۰۲ میلادی شرکت میکروتیک متوجه شد که که برای پایدارتر کردن هرچه بیشتر در سخت افزار معمولی PC باید وارد تولید سخت افزار های جدیدی برای سیستم عامل خود شود. از این موضوع از این استنباط میشد که میکروتیک دیگر به دلایل مختلفی به همه PCها اعتماد ندارد، زیرا PC ها دارای تنوع زیادی بودند و برای محیط های حرفه ای شبکه طراحی و ساخته نشده بودند و مشتریان قادر نبودند که یک PC بزرگ و غیرپایدار را در شبکه های بزرگ مورد استفاده قرار دهند. از روی ناچار شرکت میکروتیک تصمیم به تولید محصولات سخت افزاری خود با نام Routerboard گرفت.

این تجهیزات سخت افزاری یک ورژن از PC های معمولی در ابعاد کوچک بودند که برای شبکه ها طراحی شده بود. شرکت میکروتیک در سال های فعالیت خود با پیشرفت هرچه بیشتری سیستم عامل خود، پیشرفت های چشم گیری در سخت افزار های خود به وجود آورد. این موضوع منجر به آن شد که ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی بزرگ در جهان از جمله ایران به استفاده از محصولات میکروتیک به جای محصولاتی از قبیل سیسکو روی بیاورند.

روترهای اترنت، سوئیچ های شبکه، سیستم ها و آنتن های وایرلس، روترها و اکسس پوینت های خانگی و اداری، بردهای روتری، ماژول های اینرفیس و لوازم جانبی شبکه از جمله محصولات تولیدی میکروتیک در حال حاضر هستند. برخی از روترهای پیشرفته برند میکروتیک (Mikrotik) دارای پردازنده های چند هسته ای می باشند. این شرکت ماژول های روتر کوچکی تولید می کند که از سیستم عامل میکروتیک یعنی RouterOS استفاده می کنند و می توانید با آن ها سیستم های مخصوص خود را بسازید. هم اکنون کمپانی میکروتیک تولیدکننده ۱۶۰ محصول سخت افزاری می باشد.

معرفی برند میکروتیک (Mikrotik)

نرم افزار شرکت میکروتیک

نرم افزار اختصاصی RouterOS جزء مهم ترین و معروف ترین محصول نرم افزاری میکروتیک محسوب می شود. RouterOS سیستم عامل مخصوص سخت افزارهای Routerboard میکروتیک است. با نصب این سیستم عامل بر روی کامپیوتر خود میتوان از امکانات آن مانند فایروال، مدیریت پهنای باند، اکسس پوین وایرلس و سرورهای وی پی ان و … استفاده نمود. RouterOS قابلیت نصب بر روی تمام سیستم های دارای استاندارد x۸۶ را داراست. همچنین RouterOS امکان دسترسی از طریق FTP ،telnet و SSH را فراهم می سازد.

برای پیشرفت سطح عملکرد این سیستم عامل ، دریافت مجوز (License) هر ویژگی الزامی خواهد بود.

شرکت برند میکروتیک (Mikrotik) برای کم کردن هزینه‌ها از مجوزهای متفاوتی برای استفاده در دستگاه‌ها استفاده می کند. هرگاه شما دستگاه Mikrotik را خریداری می‌کنید بر روی آن دستگاه شما مجوز استفاده از یکی از سطوح سه، چهار، پنج یا شش را دارید. هر مجوز این امکان را به مشا میدهد تا مدیریت بیشتری بر روی شبکه داشته باشید. بالاترین سطح مجوز که سطح شش است به شما امکان مدیریت تمامی امکانات و کاربران نامحدود را می‌دهد.

سیستم عامل RouterOS

برند میکروتینگ با هدف رقابت با سیستم عامل معروف IOS سیسکو، سیستم عامل مخصوص به خود را ایجاد کرد. این سیستم عامل برروی PC ها نصب می شود و همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم امکانات فوق العاده ای از جمله روتینگ، فایروال، VPN، مانیتورینگ، Qos ،Hotspot ،Load Balancing و سرویس های کارآمد دیگر مدیریت شبکه را به کاربران ارائه می دهد.

یکی از عوامل پیشرفت RouterOS پایداری آن در ارائه سرویس ها در شبکه های کوچک، متوسط و بزرگ است که تمام کاربران خود را تحت تاثیر قرار می دهد.

از خوبی های دیگر این سیستم عامل نسبت به دیگر قبای خود امکان پیکربندی آن توسط یک نرم افزار به نام winbox در سیستم عامل ویندوز است که با محیط کاربری گرافیکی احساس راحتی بالایی به کاربران خود جهت تنظیمات این دستگاه خواهد داد. نرم افزار QuickSet از دیگر نرم افزارهای خوب و پیشرفته شرکت میکروتیک است که به کاربران این امکان را می دهد تا تنظیمات روتر خود را تنها با چند کلیک ساده انجام دهند.

آموزش

تاسیس مراکز آموزشی(دانشگاه ها، مدارس فنی و …) به منظور تعلیم افراد در حوزه اینترنت و شبکه از جمله فعالیت های این برند در زمینه آموزشی است. برند میکروتیک (Mikrotik) از سیستم عامل RouterOS به عنوان ابزاری آموزشی استفاده می کند. دوره های آموزشی میکروتیک در سراسر جهان برگزار می شوند.

مراکز آموزشی میکروتیک (MTC) دوره های آموزشی و تمرینی را برگزار می کند که مطابق سر فصل های مورد نظر میکروتیک است. این مؤسسات آزمون هایی برای اعطای مدارک و گواهینامه های میکروتیک برگزار می کنند. به گفته شرکت میکروتیک MTC مستقل است و هیچ وابستگی به شرکت میکروتیک ندارد.

مدارکی که میکروتیک برای متخصصین در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد شامل انواع مختلف زیر می باشد:
• MTCNA – MikroTik Certified Network Associate
• MTCRE – MikroTik Certified Routing Engineer
• MTCWE – MikroTik Certified Wireless Engineer
• MTCTCE – MikroTik Certified Traffic Control Engineer
• MTCUME – MikroTik Certified User Management Engineer
• MTCIPv۶E – MikroTik Certified IPv۶ Engineer
• MTCINE – MikroTik Certified Inter-networking Engineer

برند میکروتیک (Mikrotik) در ایران

در ایران محصولات شرکت Mikrotik از محبوبیت زیادی برخوردارند. قطعا قیمت ارزان و کیفیت مناسب از دلایل اصلی این محبوبیت محسوب می شود چراکه قیمت محصولات میکروتیک در مقایسه با محصولات مشابه شرکت سیسکو بسیار پایین تر است. در کشور ایران فروش تجهیزات شرکت میکروتیک به دو روش فیزیکی و آنلاین انجام میشود. باتوجه به مصرف بالای محصولات میکروتیک در ایران، بسیاری از موسسات دوره های مختلفی از میکروتیک را برگزار می کنند و مدارکی که پیش تر به آن ها اشاره نمودیم را ارائه می دهند.

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها