کابل زره دار چیست؟ آشنایی با انواع کابل زره‌دار (آرموردار)

کابل زره دار چیست؟

یکی از اجزای اصلی در صنعت برق، سیم و کابل به شمار می‌رود. این روز‌ها شرکت‌های تولید‌کننده کابل در تلاش هستند تا کابل‌هایی با مقاومت بالا و استاندارد بهتر تولید و به بازار عرضه کنند. یکی از کابل‌هایی که استاندارد بالایی دارد، کابل زره دار یا آرموردار است. شاید برای شما سؤال پیش بیاید کابل زره دار چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟ در این محتوا تصمیم بر این است تا شما را با این نوع از کابل آشنا کنیم و اطلاعات دقیقی در مورد انواع کابل زره دار و مزایا و معایب این کابل در اختیار شما قرار دهیم؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این محتوا با ما در وب سایت برقچی همراه باشید.

فهرست:

کابل زره دار چیست؟

کابل زره دار یا کابل آرموردار، نوعی کابل برق است که یک لایه حفاظتی از فلز یا پلاستیک بر روی سیم‌های برقی خود دارد. این لایه حفاظتی می‌تواند از جنس فولاد و آلومینیوم تولید شود. هدف از استفاده از کابل زره دار، مقاومت بیشتر کابل در برابر شرایط محیطی سخت نظیر حرارت، رطوبت، آب، سایش، ضربه، فشار، حشرات و حیوانات است. کابل زره دار معمولاً در مکان‌هایی که نیاز به انتقال برق با امنیت و قابلیت اطمینان بالا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تکمیل این بخش از محتوا بهتر است اطلاعاتی را در مورد ساختار کابل زره دار در اختیار شما قرار دهیم.

  • هادی کابل: بخشی که برق را انتقال می‌دهد.
  • نوار نیمه هادی: بخشی که روی هادی قرار می‌گیرد و میدان الکتریکی را یکنواخت می‌کند.
  • عایق کابل: بخشی که هادی را از اسکرین جدا می‌کند و از نشت برق جلوگیری می‌کند.
  • نوار نیمه رسانا: بخشی که روی عایق قرار می‌گیرد و میدان الکتریکی را یکنواخت می‌کند.
  • اسکرین (شیلد) کابل: بخشی که روی نوار نیمه رسانا قرار می‌گیرد و از تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کند.
  • پوشش میانی کابل: بخشی که روی اسکرین قرار می‌گیرد و از آسیب دیدن لایه‌های داخلی جلوگیری می‌کند.
  • زره کابل: بخشی که روی پوشش میانی قرار می‌گیرد و از آسیب دیدن کابل در برابر فشار، ضربه و سایش جلوگیری می‌کند.
  • روکش کابل: بخشی که روی زره قرار می‌گیرد و از آسیب دیدن کابل در برابر عوامل محیطی جلوگیری می‌کند.
کابل زره دار چیست؟
کابل زره دار چیست؟

کاربرد کابل زره دار

کاربرد کابل زره دار بستگی به نوع و جنس زره‌بندی آن دارد. به طور کلی، کابل زره دار برای افزایش امنیت و قابلیت اطمینان انتقال برق در محیط‌های سخت و خطرناک، استفاده می‌شود. برخی از محیط‌هایی که کابل زره دار برای آنها مناسب است عبارتند از:

  • محیط‌هایی که خطر آسیب دیدن کابل توسط ضربه، فشار، سایش، حرارت، آتش‌سوزی، رطوبت، آب، خوردگی، اکسیداسیون، نشت انرژی، جوندگان و اشکال مختلف خطرات مکانیکی وجود دارد.
  • محیط‌هایی که نیاز به انتقال برق با ولتاژ بالا و یا سیگنال‌های حساس دارند.
  • محیط‌هایی که نیاز به نصب کابل در فضای باز، زیرزمینی، درون کانال، روی دیوار یا سقف، برای اتصال به تجهیزات سنگین یا سبک دارند.

برای مثال، کابل زره دار می‌تواند در پمپ‌بنزین‌ها، صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، دستگاه‌های قوی، عملیات جوشکاری، راه‌پله‌ها، انبارها، نورپردازی باغ، روشنایی امنیتی، آزمایشات علمی و کابل‌کشی در محیط‌های آبی استفاده شود.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل برق زمینی و هوایی (مقایسه کامل)


انواع کابل زره دار

در این بخش از محتوا تصمیم بر این است تا شما را با انواع کابل زره دار آشنا کنیم. در ابتدا بهتر است بدانید انواع کابل زره دار شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کابل فشار ضعیف با زره نواری
  • کابل فشار ضعیف با زره سیمی
  • کابل فشار متوسط با زره سیمی
  • کابل فشار متوسط با زره نواری
  • کابل چند رشته با زره فولادی
  • کابل تک رشته با زره آلومینیوم

اما به طور کلی، کابل زره دار را می‌توان به دو دسته کابل زرهی فولادی (SWA) و کابل زره دار آلومینیومی (AWA) تقسیم کرد. هر دو نوع کابل زره دار دارای ساختار مشابهی هستند، اما با توجه به جنس زره‌بندی، خصوصیات و کاربرد‌های متفاوتی که دارند باید مورد بررسی قرار داده شوند. در ادامه هر دو نوع کابل آرموردار را بررسی خواهیم کرد و اطلاعات دقیقی در مورد هر یک در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انواع کابل زره دار
انواع کابل زره دار

کابل زرهی فولادی (SWA)

کابل زرهی فولادی یا SWA، نوعی کابل زره دار به شمار می‌رود که دارای یک لایه زره‌بندی از نوار‌های فولادی است. این نوع کابل زره دار، مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار و سایش دارد و برای محیط‌هایی که خطر آسیب دیدن کابل وجود دارد، مناسب است. این نکته را در نظر داشته باشید کابل زره دار فولادی معمولاً برای انتقال برق با ولتاژ متوسط و بالا، برای نصب در زمین، درون کانال، روی دیوار یا سقف، برای اتصال به تجهیزات سنگین و برای محافظت در برابر حرارت و آتش‌سوزی استفاده می‌شود.

کابل زره دار آلومینیومی (AWA)

کابل زره دار آلومینیومی یا AWA، نوعی کابل زره دار است که دارای یک لایه زره‌بندی از نوار‌های آلومینیوم بوده و از ویژگی‌های متعددی برخوردار است. این نوع کابل زره دار وزن کمتری نسبت به کابل زرهی فولادی دارد و برای محیط‌هایی که خطر خوردگی و اکسیداسیون وجود دارد، پیشنهاد می‌شود. از سوی دیگر کابل زره دار آلومینیومی معمولاً برای انتقال برق با ولتاژ پایین و متوسط، برای نصب در هوا، درون کانال، روی دیوار یا سقف، برای اتصال به تجهیزات سبک و برای محافظت در برابر رطوبت و آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل ابزار دقیق و کابل کنترل


مزایا و معایب کابل زره‌دار

کابل زره دار به دلیل داشتن لایه حفاظتی، مزایا و معایبی نسبت به کابل‌های عادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایا کابل زره‌دار

در ابتدا تصمیم داریم شما را با مزایا کابل زره دار آشنا کنیم. در واقع اکثر افراد قبل از خرید کابل برق و غیره به سراغ بررسی مزایای آن ‌می‌روند تا مطمئن شوند که کابل مورد نظر می‌تواند نیاز‌هایشان را برطرف کند یا خیر. در ادامه یک لیست از مزایا کابل آرموردار را درج خواهیم کرد.

  • افزایش امنیت و قابلیت اطمینان انتقال برق
  • کاهش خطر آسیب دیدن کابل در برابر عوامل محیطی
  • کاهش خطر ایجاد آتش‌سوزی در کابل
  • کاهش خطر اختلال در سیگنال‌های برقی
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر کابل
  • افزایش طول عمر کابل
مزایا و معایب کابل زره‌دار
مزایا و معایب کابل زره‌دار

معایب کابل زره‌دار

تمام کابل‌ها در کنار مزایایی که دارند از معایبی هم برخوردار هستند و کابل آرموردار هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه با برخی از معایب این نوع از کابل آشنا خواهید شد.

  • افزایش هزینه‌های خرید و نصب کابل
  • افزایش وزن و حجم کابل
  • کاهش انعطاف‌پذیری و قابلیت خمش کابل
  • نیاز به تجهیزات وابسته برای اتصال و ارت کابل
  • نیاز به مجوزهای قانونی برای استفاده از کابل

بیشتر بخوانید: میکرو فیبر نوری چیست؟ تفاوت آن با کابل فیبر نوری


نتیجه گیری

در این محتوا اطلاعات دقیقی در مورد انواع کابل زره‌دار در اختیار شما قرار دادیم و مطمئناً در حال حاضر می‌دانید کابل زره‌دار چیست. در مجموع اگر بخواهیم این نوع کابل را به صورت مختصر و مفید معرفی کنیم باید بگوییم کابل زره دار نوعی کابل برق است که یک لایه حفاظتی از فلز یا پلاستیک بر روی سیم‌های برقی خود دارد که این لایه حفاظتی می‌تواند از جنس فولاد و آلومینیوم باشد. کابل زره دار برای افزایش امنیت و قابلیت اطمینان انتقال برق در محیط‌های سخت و خطرناک، استفاده می‌شود. دو نوع اصلی کابل آرموردار شامل کابل زرهی فولادی (SWA) و کابل زره دار آلومینیومی (AWA) می‌شود که با توجه به جنس زره‌بندی، خصوصیات و کاربرد‌های متفاوتی دارند. در نهایت‌ امیدواریم محتویات موجود در این مقاله توانسته باشد به تمام سوالات شما در مورد کابل آرموردار پاسخ دهد.

سوالات متداول

چند نوع کابل زره‌دار (آرموردار) داریم؟

به طور کلی کابل زره دار یا همان آرموردار در دو دسته کابل زره دار فولادی و کابل زره دار آلمینیومی در بازار موجود است.

اجزای تشکیل دهنده کابل زره دار چیست؟

اجزای تشکیل دهنده کابل زره دار شامل هادی کابل، عایق، فیلر، زره و روکش می‌شود.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها