آموزش نصب و راه اندازی موتور برق (0 تا 100)

آموزش نصب و راه اندازی موتور برق

از آن جایی که راه‌اندازی موتور برق یک کار رایج نیست، بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. اما انجام این کار بسیار آسان است. اگر به دلایلی موتور برق خریداری کرده‌اید و نمی‌دانید چگونه آن را راه اندازی کنید، در این مقاله از سایت برقچی قصد داریم که شما را با نحوه نصب و راه‌اندازی موتور برق آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

فهرست:

آشنایی با عملکرد اجزای مختلف موتور برق

موتور برق یک وسیله الکتریکی است که از اجزای متعددی تشکیل می‌شود. مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری، اجزای آن باید عملکرد صحیح داشته باشند تا در نهایت موتور برق هم کارکرد مخصوص خود را ارائه دهد. در این بخش قصد داریم که شما را با عملکرد اجزای مختلف موتور برق آشنا کنیم. البته اجزای موتور برق‌های بنزینی و دیزلی و … با هم تفاوت‌هایی دارد.

  • موتور
    اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بخش موتور برق قسمت موتور آن محسوب می‌شود. موتور در واقع بخشی است که موتور برق را به کار می‌اندازد. بدون وجود موتور دستگاه موتور برق هیچ کارایی ندارد و به عنوان جزء اصلی در نظر گرفته می‌شود.
  • مخزن سوخت
    همانطور که می‌دانید موتور برق‌های گازوئیلی و بنزینی هر دو یک باک مخصوص ذخیره سوخت دارند. این بخش یکی از پرکاربردترین قسمت‌های موتور برق در هنگام روشن بودن آن است.
  • استارت
    در صورتی که موتور برق از دسته موتور برق‌های استارتی باشد، دارای یک بخش مهم و کاربردی به نام استارت است. بدون استارت موتور برق‌های این چنینی روشن نمی‌شوند. البته در موتور برق‌های هندلی و مدل‌های دیگر موتور برق ممکن است استارت وجود نداشته باشد.
  • ژنراتور یا دینام
    دینام یکی از آن اجزایی است که در بیشتر وسایل الکتریکی وجود دارد. این بخش در واقع مولد برق و مسئول تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است.

به طور کلی موتور برق از تعداد زیادی اجزای کوچک‌تر تشکیل می‌شود. همکاری این اجزا با یکدیگر به عملکرد موتور برق کمک می‌کند. از دیگر اجزای مهم موجود در موتور برق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شاسی مخصوص موتور برق
  • ولت متر
  • اتصال به زمین
  • ساسات
  • خروجی AC ژنراتور
  • مخزن روغن
  • اگزوز
  • محل اتصال گاز
  • شیر قطع و وصل گاز
  • شمع
  • دستگیره استارت دستی
  • شیلنگ
  • میکسر گاز
  • فیلتر هوا

بیشتر بخوانید: موتور برق چیست و چگونه کار می‌کند؟


ابزار و تجهیزات لازم برای نصب موتور برق

نصب و استفاده از موتور برق اصلا کار پیچیده‌ای نیست و شما می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. البته هر کسی می‌تواند با دانستن نکات اولیه این کار را انجام دهد. بنابراین قصد داریم در این مقاله شما را با روش‌های نصب و راه‌اندازی موتور برق آشنا کنیم. دقت کنید که انجام این کار به وجود یک سری از ابزار و تجهیزات نیاز دارد. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیف
  • روغن
  • بنزین (برای موتور برق‌های بنزینی)
  • سوئيچ (برای موتورهای استارتی)
  • تلمبه دستی (در صورت نیاز به هواگیری)
  • دفترچه راهنما
ابزار و تجهیزات لازم برای نصب موتور برق
ابزار و تجهیزات لازم برای نصب موتور برق

آموزش نصب و راه اندازی موتور برق

برای نصب و راه‌اندازی موتور برق مراحل خاصی وجود دارد. باید این مراحل را گام به گام انجام دهید تا بتوانید موتور برق را به درستی راه‌انداری و از آن استفاده کنید. در این بخش به معرفی لیست گام به گام نحوه راه‌اندازی موتور برق می‌پردازیم.

آماده‌سازی و گردآوری ابزار

قبل از آن که اقدام به راه اندازی موتور برق بنمایید، باید ابزار و وسایل مورد نیاز آن را جمع آوری کنید. در بخش قبلی درباره ابزار مورد نیاز برای نصب موتور برق سخن گفتیم. پس این لیست را مطالعه کرده و آن‌ها را تهیه کنید.

بررسی و چک کردن موتور برق

یکسری اقدامات را باید قبل از روشن کردن موتور برق حتماً انجام دهید.بررسی عملکرد صحیح بخش‌های مختلف این دستگاه از جمله آن‌ها است. به طور مثال در این مرحله باید به بررسی فیلتر هوا، مخزن روغن و مواردی از این دست بپردازید.

پر کردن مخزن روغن

در صورتی که مخزن روغن به اندازه کافی روغن نداشت، باید حتماً آن را پر کنید. قبل از روشن کردن موتور برق، حتما آن‌ را
چک کنید. سپس با استفاده از قیف و روغن، آن را پر نمایید.

پر کردن بنزین یا سوخت

بدون سوخت نمی‌توان موتور برق را روشن کرد. حتما به خاطر داشته باشید که قبل از نصب و استفاده از موتور برق، سوخت مورد نیاز آن را تامین کنید. این سوخت را داخل مخزن مخصوص به خودش بریزید. سپس شیر بنزین را باز کنید تا لوله‌ها از سوخت پر شوند.

کشیدن ساسات

در مرحله بعد از پر کردن سوخت، باید ساسات را بکشید. برای این کار تنها کافیست دستگیره ساسات را جابه‌جا کنید.

انجام سربندی باتری

باتری موتور برق ۲ نوع سیم دارد. یکی از آن ها منفی و دیگری مثبت است. کابل منفی را نول هم می‌گویند. معمولا رنگ کابل نول آبی و کابل مثبت، قرمز است. در واقع به وسیله این کابل‌ها انرژی لازم برای روشن شدن را به موتور برق می‌دهند.

استارت زدن

برای استارت موتور برق اول ساسات را به حالت اولیه بازگردانید. سپس سوئیچ را در جایگاه مخصوص خود بچرخانید تا موتور روشن شود.

چک کردن عدد نشانگر ولت‌متر

بعد از استارت، ولت‌متر میزان خروجی موردنظر را نشان می‌دهد. در این مرحله می‌توانید دستگاه‌های مختلف را به پریز دستگاه موتور برق متصل کنید.

نکات ایمنی هنگام نصب موتور برق

مانند هر وسیله برقی دیگری باید توجه داشته باشید که یک سری از نکات در رابطه با موتور برق باید حتماً در نظر گرفته شوند. در ادامه لیستی از نکات مهم در رابطه با نگهداری و استفاده از موتور برق را با شما در میان می‌گذاریم.
• به هیچ عنوان موتور برق را در نزدیکی محل وجود آب یا در آب و هوای خیلی مرطوب قرار ندهید.
• بعد از اتمام کار با موتور برق حتماً آن را از برق بکشید. همچنین سیم مربوط به باتری را هم از حالت اتصال خارج کنید.
• جایگذاری مناسب موتور برق از اهمیت زیادی برخوردار است. هم از نظر سر و صداها و هم از نظر میزان تولید آلودگی و موارد این چنینی، باید به فضای مورد نیاز برای قراردهی موتور برق توجه کنید.
• استفاده از دستگاه موتور برق در محیط‌های کوچک و سربسته بسیار خطرناک است.
• خاموش کردن موتور برق بعد از ۲ الی ۵ ساعت کار منظم از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت موتور برق فشار زیادی تحمل می‌کند.

نکات نگهداری و مراقبت از موتور برق

موتور برق دستگاهی است که در صورت نگهداری مناسب برای سال‌ها سالم باقی می‌ماند و کارایی خود را از دست نمی‌دهد. البته انواع مختلف موتور برق روش‌های نگهداری متفاوتی دارند. اما در این بخش به نکات مهم در رابطه با مراقبت از موتور برق اشاره خواهیم کرد.
اولین و مهم‌ترین نکته در رابطه با نگهداری و مراقبت از موتور برق، قراردهی آن بر روی زمین صاف است. هر موتور برقی دفترچه راهنمای مخصوص خود را دارد. مطالعه این دفترچه می‌تواند در زمینه نگهداری درست از آن دستگاه به شما کمک کند. پس این دفترچه را به خوبی مطالعه کنید.
همیشه به بررسی مخزن روغن و بنزین یا سوخت موتور برق بپردازید. این کار از اهمیت زیادی برخوردار است. کمبود روغن یا سوخت در موتور برق موجب ایجاد مشکلات عملکردی دستگاه در آینده خواهد شد.

نکات مهم در نگهداری از موتور برق
نکات مهم در نگهداری از موتور برق

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض روغن موتور برق (0 تا 100)


مشکلات رایج در نصب موتور برق و راه‌حل‌های آن‌ها

اولین مشکلی که در زمان نصب و راه‌اندازی موتور برق، بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند، عدم روشن شدن موتور است. در صورت روشن نشدن موتور برق باید به سراغ مخزن سوخت آن بروید. اگر سوخت به مقدار کافی وجود نداشته باشد، دستگاه موتور برق روشن نمی‌شود. البته روشن نشدن موتور برق دلایل متعدد دیگری هم دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود میزان روغن، مشکلات مربوط به شمع و سوئیچ اشاره کرد.
یکی دیگر از مشکلات رایج در موتور برق‌ها خروج دود سیاه رنگ است. دود سیاه رنگ نشانه کثیف بودن فیلتر هوا است. به علاوه دود خروجی از موتور برق ممکن است به رنگ آبی هم در بیاید. این هم یکی دیگر از مشکلات رایج در انواع موتور برق‌ها است. دلیل خروج دود آبی رنگ کمبود روغن است.

سوالات متداول

آیا راه‌اندازی موتور برق بنزینی، گازسوز و دیزلی باهم متفاوت است؟

راه‌اندازی موتور برق بنزینی، گازسوز و دیزلی تقریباً مراحل مشترکی دارد. تنها در برخی از نکات کوچک انجام این کار با هم متفاوت است. به طور مثال برای راه‌اندازی موتور برق دیزلی باید با استفاده از شلنگ مسیر ورودی گازوئیل را هواگیری کنید. اما مراحل نصب و راه‌اندازی موتور برق بنزینی و گاز سوز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

چگونه محل مناسبی برای نصب موتور برق انتخاب کنم؟

انتخاب محل مناسب و مکان‌یابی صحیح از مهم‌ترین نکات برای نصب و راه‌اندازی موتور برق است. در واقع با انجام درست این کار طول عمر و کارکرد موتور برق را بالا می‌برید. باید بدانید که موتور برق را روی سطح صاف قرار دهید. همچنین از قراردهی موتور برق در مکان‌هایی با رطوبت زیاد یا محل قرارگیری آب خودداری نمایید. استفاده از موتور برق‌ها در محیط‌های کوچک و سربسته کاری بسیار خطرناک است.

چگونه از عملکرد صحیح موتور برق مطمئن شوم؟

بعد از روشن شدن موتور برق و استارت، روی قسمت ولت‌متر میزان ولتاژ تولیدی توسط دستگاه نشان داده می‌شود. از این طریق می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دستگاه مورد نظر شما عملکرد درستی دارد.

چه مشکلاتی ممکن است در نصب موتور برق پیش بیاید؟

کمبود سوخت و روغن از رایج‌ترین مشکلات مربوط به نصب موتور برق است. حتماً این موارد را چک کرده و سپس اقدام به نصب و روشن کردن موتور برق نمایید.

چگونه موتور برق را به برق خانه وصل کنیم؟

برای اتصال دستگاه موتور برق به برق خانگی باید ابتدا دستگاهی را انتخاب کنید که جایگاه ATS دارد. همچنین باید یک دستگاه تابلوی سوئیچ انتقال خودکار تهیه کنید. موتور برق را به این تابلو متصل نمایید. برق تولیدی، توسط این تابلو به خانه متصل می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها