تفاوت داکت و ترانکینگ (ترانک) چیست؟

تفاوت داکت و ترانکینگ 

در رابطه با این مطلب که تفاوت داکت و  ترانک ( ترانکینگ ) در چه چیزی است؟ باید بگوییم ترانک نوعی مخزن است که کابل‌کشی یا سیم‌کشی های برق در آن تعبیه می‌شوند و از آن‌ها نگهداری می‌کند یا به منظور دیگر برای محافظت از تمامی کابل‌ها در برابر آسیب‌های محیطی و فیزیکی  از ترانکینگ استفاده می‌شود علاوه بر این با کمک ترانکینگ می‌توانید به سیم‌کشی‌ها خیلی راحت بیافزایید، در روش‌های سنتی اجرای سیم‌کشی در مکان مورد نظر کار سختی بود چرا که انعطاف پذیری کافی نداشتند و تغییر یا افزودن به آن به راحتی امکان پذیر نبود، اما امروزه با کمک ترانکینگ این مشکلات برطرف شده است.

فهرست:

تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ)

تفاوت داکت و ترانکینگ در این است که داکت نوعی کانال از جنس پلاستیک می‌باشد و برای  ورود کابل‌ شبکه یا سیم‌ها کاربرد دارد، اندازه داکت بستگی به محیط مورد نظر دارد و تنوع اندازه در آن بسیار زیاد است، داکت و ترانک یا ترانکینگ دارای تفاوت‎های بسیار زیادی از جمله موارد زیر هستند؛

تفاوت داکت و ترانک ( ترانکینگ ) در چه چیزی است؟
تفاوت داکت و ترانک ( ترانکینگ ) در چه چیزی است؟

 تفاوت جنس آن‌ها با یکدیگر

 جنس داکت و ترانکینگ بستگی به شرکت تولید‌کننده دارد ولی به طور کلی ترانک نسبت به داکت دارای ماندگاری و ایستادگی بیشتری است.
 تنوع در تولید ترانک بسیار زیاد است به‌ گونه‌‌ای که برخی از آن‌ها در برابر آتش‌سوزی یا آب مقاومت بالایی دارند و به هیچ وجه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد ولی در داکت این  ویژگی وجود ندارد علاوه بر این در ساخت ترانک‌ها از موادی استفاده می‌شود که پایداری آن‌ها را افزایش می‌‌دهد.

 یکپارچه سازی و منظم بودن

 یکی از خصوصیات ترانک‌ها این است که پریز برق، تلفن و شبکه در آن جایگذاری می‌شود این ویژگی باعث کامل بودن و نظم در زیر ساخت‌ها می‌شود.  به دلیل اینکه اندازه داکت کوچک است این مزیت را ندارد و تنها برای قرار دادن سیم‌ها و کابل‌ها از آن استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: داکت چیست و چه کاربردی دارد؟


 

نصب و راه اندازی آسان

 در انتهای ترانک ابزاری برای وصل کردن و بست وجود دارد همچنین شامل اجزایی مانند: سه راهی، زاویه داخلی و خارجی است که باعث نصب و راه اندازی آن در کم ترین زمان ممکن می‌شود.

 هزینه نصب و راه اندازی

 با‌توجه به مزیت‌های زیادی که ترانک دارد و کارایی بالای آن دارای قیمت زیادی است. کیفیت و ظاهر ترانک بسیار بالا می‌باشد به همین دلیل هزینه نصب و راه اندازی آن نسبت به داکت بیشتر می‌باشد. توجه داشته باشید که هزینه نصب و اجرای ترانک و داکت به صورت متری حساب می‌شود .
یکی از تفاوت‌های داکت و ترانکینگ این است که در ترانکینگ می‌توان سیم و کابل‌های زیادی تعبیه کرد در حالی که داکت حجم کمتری دارد.

 آیا استفاده از داکت مناسب است یا ترانک؟

 با توجه به مزیت های داکت و ترانکینگ می توان گفت برای نصب زیر ساخت ها استفاده از ترانک انتخاب خوبی است، ولی باید به هزینه متعلقات آن توجه کنید چرا که قیمت هر متر ترانک نسبت به داکت تقریبأ چهار برابر بیشتر می باشد. داکت هزینه راه اندازی بسیار کمی دارد علاوه بر این در زمان کمتری انجام می شود‌.

 آیا-استفاده-از-داکت-مناسب-است-یا-ترانک؟
آیا-استفاده-از-داکت-مناسب-است-یا-ترانک؟


هر چند ترانکینگ خصوصیات بیشتری دارد ولی در ساختمان‌های مسکونی بهتر است از داکت استفاده شود زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد.

 آیا می‌‌دانید ترانک چه مزیت هایی نسبت به داکت دارد؟

  • یکی از مزیت‌های ترانکینگ این است که دارای جنس PVC می‌باشد به همین دلیل در برابر عوامل محیطی و فیزیکی مقاومت بسیار زیادی دارد.
  • ترانکینگ انعطاف پذیری زیادی دارد و به آسانی می‌توانید مکان آن را جا‌به‌جا کنید و تعداد پریزها یا کلید‌ها را افزایش دهید.
  • به آسانی می‌توان آن را کنترل و مرتب کرد.
  • کابل‌‌ها و سیم‌‌ها در آن به مدت زیادی دوام دارند و هیچ گونه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.
  • در برابر ضربات و دیگر عواملی که باعث زدگی یا پوسیدگی می‌شوند مقاوم است.
  • با توجه به طراحی داخلی مکان مورد نظر می‌توانید رنگ آن را انتخاب کنید.
  • به صورت همزمان می‌توانید سیم‌کشی‌های زیادی در آن انجام دهید.

حتما بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


  • هنگام سیم‌کشی مشترک نویز و نوسانات برق روی آن  تأثیر نمی‌گذارد.
  • دارای انواع مختلفی است.
  • همه کاربران به راحتی می‌‌توانند به پریز‌های برق، شبکه و تلفن دسترسی داشته باشند.
  • قابلیت مقیاس پذیری بالا
تفاوت داکت و ترانکینگ 
تفاوت داکت و ترانکینگ

ترانک در چه انواعی تولید می‌شود؟

 همانطور که گفتیم ترانکینگ دارای انواع مختلفی است از جمله:

 ترانک دیواری

 به دلیل اینکه ترانک دیواری باعث افزایش زیبایی مکان مورد نظر می‌شود مشتریان زیادی از آن استفاده می‌کنند، همچنین کارایی خیلی زیادی دارد.

 ترانک دفنی

 یکی از مزیت‌های ترانک دفنی این است که برای سیستم‌های برقی که دارای فشار زیاد  یا کم هستند، مناسب می‌باشد.

 ترانک ستونی

 تنوع در ساخت ترانک ستونی بسیار زیاد است و بیشتر در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که امروزه برخی از کارخانه‌ها قادر به تولید ترانک‌هایی هستند که به صورت ضد‌باکتری می‌باشند علاوه بر این دارای حجم نا‌محدودی هستند.


حتما بخوانید: WPS چیست و چه کاربردهایی دارد؟


 

راهنمای تهیه ترانک و داکت

 پیش از خرید ترانکینگ باید بدانید که برای چه مکانی می‌خواهید از آن استفاده کنید زیرا برای منازل از داکت استفاده می‌شود ولی برای اداره‌ها و مکان‌هایی که رفت و آمد در آن زیاد است ترانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در صورتی که قصد خرید ترانکینگ دارید باید نوع آن را انتخاب کنید، ترانکینگ‌های دیواری فروش زیادی دارند و اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و … از آن استفاده می‌کنند، این ترانکینگ‌ها قابل نصب روی دیوار هستند. علاوه بر این ترانکینگ ستونی برای جاهایی که آموزشی است استفاده می‌شود.

 یکی دیگر از عواملی که هنگام خرید داکت یا ترانکینگ باید به آن توجه کنید ابعاد آن است، همانطور که گفتیم ترانکینگ اندازه بزرگتری نسبت به داکت دارد بنابراین اگر نیاز به تعبیه کابل‌ها یا سیم‌های بیشتری دارید باید ترانک را تهیه کنید. ترانکینگ‌ها به دو صورت درب نرم و سخت ساخته می‌شوند که استفاده از درب نرم راحت‌تر است.

4/5 - (10 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
محمد
محمد
3 سال پیش

برندهای با کیفیت ترانکینگ کدوم برندها هستن؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش
پاسخ به   محمد

از برندهای مطرح ترانک اگر بخواهیم نام ببریم، باید به نام های لگراند، سوپیتا، دانوب اشاره کنیم که در بازار ایران بسیار محبوب و پرفروش هستند

امير قديرى
امير قديرى
3 سال پیش

سلام
آيا تراكينگ هاى فلزى هم توليد ميشه؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش
پاسخ به   امير قديرى

سلام
بله ترانک فلزی هم داریم که از معروف ترین ترانک های فلزی ایرانی میتوان به برند پارس فرابخش انرژی و کاسپین پایپ اشاره کرد.