تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست؟

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست

در این مقاله قصد داریم در رابطه با تفاوت کابل شبکه UTP و کابل شبکه SFTP  مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. استفاده از کابل شبکه این امکان را برای تبادل دیتا در میان کامپیوترهای تحت شبکه فراهم می‌کند. کابل‌های شبکه مذکور با استفاده از چهار زوج سیم به هم تابیده که از یک سو با استفاده از یک سوکت با هم ترکیب شده اند ساخته شده است، برای ایجاد ارتباط مذکور می بایست پارامتر هایی رعایت شود که در ادامه در رابطه با آن به صورت کلی توضیح خواهیم داد، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در این مقاله میخوانید:

چرا کابل های UTP به بازار عرضه شدند؟

به دلایل بسیار مهمی از کابل شبکه در مدل‌های مختف استفاده می‌شود به طور کلی زمانی که قصد برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین NODE های تحت شبکه را داشته باشید باید خط اتصالی را با شرایط خاصی فراهم کنید. پارامتر های مذکور به صورت سخت افزاری و اغلب نرم افزاری هستند.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

کابل شبکه UTP با اجرای پارامتر هایی مانند کدگذاری داده ها و دسته بندی آن ها در قسمت های مشخص، گام اول را در انتقال موفق داده ها بر می‌دارد. UTP ها از 8 سیم به هم تابیده بدون هیچ محافظی از جنس فویل و شیلد تشکیل و در 6 گروه یا 6 CAT گروه بندی شده اند.

 UTP ها در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند البته نحوه استفاده از آن‌ها بر اساس دسته بندی‌ها، امکان‌پذیر است و به نحوی یکی از تفاوت‌های کابل شبکه UTP و کابل شبکه SFTP می باشد، موارد استفاده از UTP به شرح زیر می‌باشد:

  • از کابل UTP زیر مجموعه CAT1 اغلب سیستم‌های قدیمی تلفن و مودم و ISDN بهره برده می‌شود دلیل آن نیز انتقال داده ها تا حداکثر یک مگابیت در ثانیه می‌باشد.
  • CAT 2 ها توانایی جابجایی دیتا را تا میزان 4 مگا‌بیت بر ثانیه دارد و این قابلیت را در شبکه های TOKEN RING اعمال و اجرا می‌کنند.
  • CAT 3ها علاوه بر اجرا در TOKEN RING در شبکه‌های 10 BASE-T مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر از 10مگا بیت را در ثانیه ارسال می کنند.
  • CAT 4 مجددا در شبکه های TOKEN RING مورد استفاده قرار گرفتند اما این بار حجم داده های جابجا شده را به 16 مگا بیت در ثانیه ارتقا دادند.
  • از CAT 5 در بخش های مختلفی استفاده می شود که به منظور استفاده در هر قسمت از قابلیت های مختلف آن بهره برده می شود. به این معنی که اترنت 10 مگابیت، اترنت سریع صد مگابیت و شبکه های TOKEN RING 16 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند.
  • CAT 5e وCAT6  با قابلیت جابجایی داده تا هزار مگابیت امکان استفاده از شبکه‌های Gigabit Ethernet را فراهم می‌کند.
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

کابل های SFTP با چه مشخصاتی ساخته و تولید شدند؟

یکی از مهم ترین تفاوت‌های کابل شبکه UTP و SFTP تجهیزات به کار رفته در ساخت و تولید این نوع از کابل های شبکه می‌باشد. به بیان دیگر SFTP ها همانند UTP ها  از 8 سیم به هم تابیده ساخته و تولید شده اند اما نکته ای که باعث تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP می‌شود، وجود شیلد به عنوان پوششی منجر به حداقلی اثرات نویز و اختلالات الکترومغناطیسی می‌گردد به علاوه در SFTP ها فویل های محافظ وجود دارد که با پوشش هر زوج سیم از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری خواهد شد.


بیش‌تر بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


چه تفاوتی میان کابل شبکه UTP و SFTP وجود دارد؟

با توجه به تعاریف مذکور به سادگی می‌توان تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP را کشف کرد تنها لازم است به معانی کلمات آن توجه داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید Twisted pair TP در شبکه‌ها بیانگر زوج های به هم تابیده هستند و با هک شدن این کلمه اختصاری خواهید فهمید که کابل مورد استفاده از زوج های به هم تابیده ساخته شده است.

کلمه UTP  نشان دهنده این است که زوج‌های به هم تابیده لایه محافظی از جنس فویل و شیلد را ندارند و از چهار زوج سیم بهم تابیده با قدرت 100 اهم در اتصالات شبکه ایفای نقش می‌کنند، این در حالی است که SFTP متشکل از کابل‌هایی هستند که علاوه بر ژاکت محافظتی به واسطه شیلد و فویل پوشیده شده اند.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

 پوشش‌های محافظتی از مهم‌ترین تفاوت‌های کابل شبکه UTP و SFTP می‌باشد که مشخص کننده نحوه استفاده از آن‌ها می‌باشد، به عنوان مثال تصور کنید قصد نصب سیستم مدار بسته را دارید در چنین حالتی پیشنهاد می‌شود برای بهینه سازی انرژی و استفاده فیزیکی از کابل‌ها برای فضای داخلی از کابل UTP CAT-6 استفاده کنید و به منظور اتصالات خارجی با مسافت کمی طولانی که احتمال بروز مشکلات و ضربه‌ها وجود دارد از SFTP CAT-6  استفاده کنید، به علاوه وجود شیلد در کابل شبکه SFTP از تداخلات برقی بیرون زوج سیم‌ها جلوگیری می‌کند این در حالی است که در کابل شبکه UTP این قابلیت به ندرت دیده می‌شود.

 

بهترین انتخاب کدام است، کابل شبکه UTP یا کابل شبکه SFTP؟

با توجه به تعاریف هر یک از کابل شبکه در انواع مختلف UTP و SFTP و درک تفاوت‌های موجود در آن‌ها به راحتی می‌توان در رابطه با انتخاب هر یک به درستی تصمیم گرفت. SFTP ها نقش مهمی در کاهش اثرات الکترومغناطیسی و نویز در تبادل داده‌ها بر روی سیگنال ها دارند این در حالی است که عدم وجود شیلد در UTP این قابلیت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کیفیت برتر SFTP شرایطی را فراهم نموده که در برخی اتصالات شبکه ای منحصرا از این محصول استفاده شود البته لازم است بدانید که کیفیت ارائه شده منجر به گران قیمت بودن کابل شبکه SFTP شده است به علاوه این نوع از کابل های شبکه از مقاومت فیزیکی بیشتری برخوردار است و همین امر سبب شده که در شرایط محیطی سخت از آن استفاده شود.

یکی دیگر از تفاوت های کابل شبکه UTP و SFTP در مقاومت آن‌ها می‌باشد زیرا به دلیل وجود تنها یک پوشش پلاستیکی به دور زوج سیم‌های کابل شبکه UTP، مقاومت کمتری در برابر خطرات احتمالی دارد به عنوا نویز و تداخل الکترومغناطیسی در این کابل بیشتر از کابل های شبکه SFTP  می‌باشد.

5/5 - (10 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها