مودم دو بانده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مودم دو بانده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مودم دو بانده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 در این مقاله سعی داریم به موضوع مودم دو بانده و ویژگی‌های آن بپردازیم. مودم ها بر اساس قدرت پشتیبانی از باند ها تقسیم می‌شوند و صرفا به منزله ارتقا سطح کیفی اینترنت و سرعت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما (برقچی) همراه باشید.

معرفی مودم دو بانده

به طور کلی مودم هایی که قابلیت پشتیبانی از دو باند با فرکانس‌های متفاوت را داشته باشند، مودم های دو بانده نامیده می‌شوند. فرکانس‌های مذکور به منظور پشتیبانی از استاندار های خاصی اعمال می‌گردند. در مودم های دو بانده که از استاندارد های بی‌سیم (WIRELESS) پشتیبانی می‌کنند قادر هستند به طور هم زمان دو باند 2/4 و 5 گیگا هرتز را در قالب یک نام به شما ارائه دهند.

در این مقاله می خوانید:


حتما بخوانید: آموزش تصویری تغییر رمز وای فای انواع مودم ها


مودم دو بانده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مودم دو بانده از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

ویژگی‌های برتر مودم های دو بانده منحصرا مربوط به این فناوری می‌باشد و به عنوان شناسه های اصلی در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرند.

  • ارتباطی سریع و پایدار به واسطه اتصالات 5 گیگا هرتز
  • دارا بودن شرایطی به منظور پشتیبانی از استاندارد های بی سیم با فرکانس های 2/4 GH و 5 GH
  • ارائه سرعت 2167 MB در ثانیه به واسطه پشتیبانی استاندارد 802/11ac
  • توانایی پایداری وای فای در چند دستگاه بر اساس استاندارد MU-MIMO

 

  • استفاده از مودم دو بانده چه مزایایی به دنبال دارد؟

مودم های دو بانده با  دارا بودن ابزار ها و تجهیزات به کار رفته هوشمند، قابلیت ارائه فناوری های روز دنیا با معقولانه ترین هزینه ها را دارند. به بیان کلی مزایای استفاده از مودم های دو بانده را می توان اینگونه بیان کرد:

  • پهنای باند ارائه شده توسط مودم های دو بانده تقریبا دو برابر بیشتر از تک بانده ها می باشد.
  • استفاده از ابزار هوشمند به جهت سازگاری با Device هایی 5 گیگا هرتز
  • ارائه سرویس های اینترنتی در پوشش های محدوده ای گسترده
  • ایجاد اتصالات ثابت و امن
  • پرداخت هزینه ی کم در قبال دریافت فناوری های روز دنیا

  • در زمان خرید مودم دو بانده باید به چه نکاتی توجه کرد؟

با پیشرفت تکنولوژی، دنیای اینترنت پا به عرصه جدید گذاشته است و برای هم گام شدن با اینترنت لازم است تجهیزات خود را پیشرفته تر کنید. مودم های تک باند به خوبی نمی توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند و برای داشتن سرعت و امنیت بالاتر بهتر است به سراغ مودم های دو باند بروید.

  • قابلیت پشتیبانی از استاندارد AC11

پهنای باند بیشتر، سرعت گیگا بیتی موجود در وای فای ، پوشش دهی محدوده های بیشتر  و پایداری سیگنال ها از مزایای استفاده از مودم های دو بانده  می باشد. که از استاندارد 802.11AC  پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که در زمان خرید به این نکته دقت کنید چرا که نسل قدیمی مودم های دو بانده با استاندارد قدیمی 802.11 N تنها از فرکانس 5 گیگا هرتز سود می برد به بیان دیگر هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را دارند اما قابلیت ساپورت سرعت مورد نظر را ندارند.

  • آگاهی از نسل ساخته شده مودم دو بانده

مودم دو بانده که استاندارد مذکور را پشتیبانی می کنند در دو نوع مختلف منتشر شده اند. نسل جدید مودم های دو بانده به نام wava 2 با پوشش دهی منطقه ای و دارا بودن فناوری MU-MIMO  توانسته جایگاه بهتری را برای خود کسب کند. نسل اول این مودم ها تنها قادر به پوشش دهی محدودی هستند و از استاندارد و فناوری MU-MIMO نیز پشتیبانی نمی کند پس در زمان خرید حتما به نسل دوم WAVE 2 توجه داشته باشید.

  • قابلیت پشتیبانی از MU-MIMO

MU-MIMO ها قابلیتی را برای کاربرانی که از مودم های دو بانده فراهم می کند که بتوانند بدون بروز اختلالات، اتصالی پایدار، ایمن و سریع را داشته باشند. پشتیبانی از MU-MIMO قابلیت اتصال همزمان به منظور انجام سایر اقدامات همچون stream video، ویرایش های صوتی تصویری، گیم های سنگین و … را فراهم می کند .البته باید گفت که تمامی مودم های دو بانده از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند پس در زمان خرید این گزینه را حتما مورد توجه خود قرار دهید.

مودم دو بانده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • اطمینان از قطعات و تراشه ها

وجود تراشه ها و درگاه ها در ارائه اتصالات با کیفیت نقش مهمی دارد. ممکن است در زمان خرید کاربر در ظاهر یک مودم دو بانده با تمامی امکانات و استاندارد های نسل جدید را خریداری کند، اما در زمان استفاده متوجه کم و کاستی های آن شود. دلیل کمبود های موجود استفاده برخی کمپانی ها در به کار گیری تراشه های قدیمی برای سوئیچ اترنت باشد و به کارگیری درگاه  100مگابیتی در ساخت مودم های دو بانده و عدم وجود درگاه usb به منظور کاهش هزینه های ساخت می باشد.

 توجه داشته باشید که وجود درگاه های  LAN در اتصالات برخی تجهیزات هم چون کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، کنسول بازی، تلویزیون هوشمند، دستگاه ذخیره‌ساز NAS بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که با ساده ترین روش و از طریق کابل قابلیت اتصال را فراهم می کند و به راحتی می توان از اینترنت پر سرعت استفاده کرد.

  • قابلیت پشتیبانی از دیگر ارتباطات wirelrss

با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی، استاندارد 802.11 ad و wiGig به تازگی روانه بازار تجهیزات ارتباطاتی شده است که برای اتصالات سریع نزدیک و چندین متری بسیار کارآمد می باشد. پیشرفت های مذکور در فناوری مودم های دو بانده بسیار چشم گیر بوده است و در آینده نه چندان دور نیز تجهیزاتی با قابلیت های بیشتر به بازار بزرگ شبکه وارد می شوند.


منبع مقالات: Dual Band Modems and Routers Explained


 

4.3/5 - (11 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها