وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟ WiFi چیست

وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟ WiFi چیست

وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟ این عنوان این مطلب از بلاگ برقچی است. تا انتها با ما همراه باشید.

اگر به تازگی در فرودگاه، کافی‌شاپ، کتابخانه و یا هتل بوده‌اید، احتمالا از یک شبکه بی‌سیم استفاده کرده‌اید. بسیاری از مردم از شبکه‌های بی‌سیم، که وای فای (WiFi) یا شبکه 802.11 نیز نامیده می‌شوند، برای اتصال کامپیوترهای خود در خانه استفاده می‌کنند. برخی از شهرها نیز تلاش می‌کنند از این تکنولوژی برای دسترسی رایگان یا کم‌هزینه شهروندان به اینترنت استفاده کنند. در آینده نزدیک، شبکه‌های بی‌سیم ممکن است آنقدر گسترده شوند که شما بتوانید تقریبا در هر زمانی بدون استفاده از سیم به اینترنت دسترسی داشته باشید.

وای فای مزایای زیادی دارد. با کمک وای فای، شبکه‌های بی‌سیم به راحتی راه‌اندازی می‌شوند و قیمت شبکه سازی ارزان تموم می‌شود. آن‌ها همچنین با چشم قابل مشاهده نیستند و نمی‌توانند دست و پاگیر شوند. در این مقاله، ما به فناوری که به اطلاعات اجازه می‌دهد از طریق هوا سفر کنند، نگاهی می‌اندازیم و بررسی می‌کنیم که وای فای چگونه کار می‌کند. ما همچنین آنچه را که برای ایجاد یک شبکه بی‌سیم در خانه شما لازم است را مرور خواهیم کرد. ابتدا و پیش از پرداختن به اینکه وای فای چگونه کار می‌کند، تعدادی از اصول اولیه WiFi را مرور کنیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که وظیفه وای فای چیست و آیا تفاوتی بین وای فای و وایرلس وجود دارد و اینکه انواع استاندارد وای فای شامل چه مواردی است. برای دانستن همه این موارد با مجله برقچی همراه باشید.

 

فهرست مقاله:

 

وظیفه وای فای چیست ؟ (Wi-Fi)

Wi-Fi یک تکنولوژی شبکه بی‌سیم است که می‌تواند تلفن‌های همراه، تلویزیون و هر دستگاهی که از تکنولوژی وایرلس از نوع وای فای بهره می‌برد را با امواج رادیویی، شبکه کند. در واقع، ارتباط در یک شبکه بی‌سیم بسیار شبیه به ارتباط رادیویی دوطرفه است.

وای فای چگو نه کار می‌ کند:

یک رابط بی‌سیم کامپیوتری، داده‌ها را به یک سیگنال رادیویی تبدیل کرده و با استفاده از یک آنتن آن‌ها را انتقال می‌دهد.

یک روتر بی‌سیم سیگنال را دریافت کرده و آن را رمزگشایی (decode) می‌کند. روتر اطلاعات را با استفاده از اتصال یک سیم اترنت به اینترنت ارسال می‌کند. این فرایند به صورت معکوس نیز انجام می‌شود. روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت می‌کند، آن را به سیگنال رادیویی تبدیل می‌کند و به رابط بی‌سیم کامپیوتر می‌فرستد.

 

رادیو وای فای با دیگر رادیوها چه فرقی می‌کند

در ادامه موضوع وای فای چیست به بررسی تفاوت رادیو وای فای و دیگر رادیوها می پردازیم. رادیوهایی که برای ارتباط وای فای استفاده می‌شوند بسیار شبیه رادیوهایی هستند که برای بی‌سیم، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند امواج رادیویی را ارسال و دریافت کنند و می‌توانند ۱ و 0 ها را به امواج رادیویی تبدیل کنند و امواج رادیویی را به ۱ و ۰ ها تبدیل کنند. اما رادیوهای وای فای تفاوت‌های قابل‌توجهی با رادیوهای دیگر دارند; در ادامه به چندتا از این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • آن‌ها در فرکانس‌های ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز انتقال را انجام می‌دهند. این فرکانس به طور قابل‌توجهی بیشتر از فرکانس‌های مورد استفاده برای تلفن همراه، بی‌سیم و تلویزیون است. فرکانس بالاتر به سیگنال اجازه می‌دهد تا داده‌های بیشتری را حمل کند.
  • آن‌ها از استانداردهای شبکه 802.11 استفاده می‌کنند که انواع مختلفی دارند

نام دیگر وای فای چیست ؟

نام دیگر وای فای چیست ، ممکن است برای شما سوال باشد که چرا مردم وای فای را شبکه 802.11 می‌نامند. طراحی 802.11 از IEEE می‌آید. IEEEاستانداردها را برای طیفی از پروتکل‌های فناوری تنظیم می‌کند و از سیستم شماره‌گذاری برای طبقه‌بندی این استانداردها استفاده می‌کند.

تفاوت وایرلس با وای فای (Wi-Fi & Wireless)

وایرلس یک عبارت بسیار کلی است و به معنی تکنولوژی ارتباط بی‌سیمی است که اشاره به هر گونه ارتباط بین دستگاه‌ها بدون استفاده از کابل دارد. اما وای فای در واقع سیگنال رادیویی مشخصی است که ارتباط بی‌سیمی بین دستگاه‌های مختلف را ممکن می‌سازد. با سیگنال وای فای حتی می‌توانید اینترنت را هم شر کند. در واقع وای فای و وایرلس هر دو یک وظیفه یکسان دارند و آن هم ایجاد یک ارتباط بدون کابل است.

تفاوت اینترنت با وای فای چیست (Wi-Fi & Internet)

اینترنت به معنی دیتا یا اطلاعات بین‌المللی است. وای فای (Wi-Fi) یک تکنولوژی شبکه ساز بی‌سیمی به وسیله سیگنال رادیویی است که می‌تواند همین اینترنت را از طریق فرکانس رادیویی خاص خود، بین دستگاه‌های مختلف انتقال دهد یا حتی بدون انتقال اینترنت، می‌تواند یک شبکه گسترده منطقه‌ای بدون استفاده از کابل را ایجاد کند.

انواع استاندارد وای فای:

 

انواع استاندارد وای فای
وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

  • 802.11a
    در ۵ گیگاهرتز انتقال را انجام می‌دهد و می‌تواند تا ۵۴ مگابایت داده در ثانیه اطلاعات انتقال دهد. همچنین از مدولاسیون تقسیم فرکانس عمود بر هم(Orthogonal Frequency Division Modulation یا به اختصار ‏OFDM)‏ استفاده می‌کند. یک روش رمزنگاری کارامد که سیگنال رادیویی را قبل از رسیدن به گیرنده به چند زیر سیگنال تقسیم می‌کند. این امر تا حد زیادی تداخل را کاهش می‌دهد.
  • 802.11b
    کندترین و ارزان‌ترین استاندارد است. برای مدتی، هزینه کم باعث محبوبیتش شد، اما اکنون با ارزان‌تر شدن استانداردهای سریع‌تر، استفاده از آن کاهش یافته است. 802.11b در باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز طیف رادیویی ارسال می‌کند. این سیستم می‌تواند تا ۱۱ مگابایت داده در هر ثانیه را مدیریت کند و از مدولاسیون Complementary Code Keying یا CCK‏ برای بهبود سرعت استفاده می‌کند.
  • 802.11g
    مانند 802.11b در ۲.۴ گیگاهرتز ارسال می‌کند، اما بسیار سریع‌تر است- می‌تواند تا ۵۴ مگابایت داده را در هر ثانیه جابجا کند. 802.11g سریع‌تر است زیرا از مانند 802.11a از کدگذاری OFDM استفاده می‌کند.
  • 802.11n
    پرکاربردترین استاندارد است و با نسخه‌های قبلی a، b و g سازگار است. این نسخه به شکل قابل توجهی در سرعت و گستره نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود یافته است. به عنوان مثال، اگر چه 802.11g به صورت نظری ۵۴ مگابایت داده را در هر ثانیه جابجا می‌کند، به دلیل تراکم شبکه، در واقعیت تنها به سرعتی حدود ۲۴ مگابایت داده در هر ثانیه دست می‌یابد. با این حال 802.11n طبق گزارش‌ها، سرعتی بیش از ۱۴۰ مگابایت بر ثانیه دارد. 802.11n می‌تواند تا چهار جریان داده را انتقال دهد؛ هر کدام با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابایت در ثانیه، اما بیشتر روترها تنها انتقال دو یا سه جریان را ممکن می‌سازند.
  • 802.11ac
    جدیدترین استاندارد است که اوایل سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این سیستم هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است و هنوز در موسسه مهندسان برق و الکترونیک (‏Institute of Electrical and Electronics Engineers یا به اختصار IEEE)‏ در حالت پیش‌نویس است، اما دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند اکنون در بازار هستند.
    802.11ac با نسخه‌های قبلی خود یعنی 802.11n و دیگر نسخه‌ها سازگاری دارد؛ با n روی باند ۲.۴ گیگاهرتز و ac روی باند ۵ گیگاهرتز سازگار است. تداخل در این نسخه کمتر رخ می‌دهد و بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبلی خود است و حداکثر ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه را بر روی یک جریان واحد انتقال می‌دهد- هرچند سرعت واقعی ممکن است کم‌تر باشد. مانند 802.11n، امکان انتقال بر روی جریان‌های فضایی چندگانه را تا هشت جریان، به طور اختیاری فراهم می‌کند. گاهی به خاطر باند فرکانسی‌اش 5G نامیده می‌شود و گاهی Gigabit WiFi نامیده می‌شود زیرا پتانسیل آن یک گیگابایت در ثانیه بر روی چندین جریان است، همچنین گاهی به همین دلیل VHT یا Very High Throughput نامیده می‌شود.
    اگر روتر مشکلی داشته باشد یا افراد زیادی همزمان از نرم‌افزارهای با پهنای باند بالا استفاده کنند، کاربران ممکن است تداخل مشاهده کنند یا ارتباط خود را از دست بدهند. اگرچه استانداردهای جدیدتر و سریع‌تر مانند 802.11ac می‌تواند به کاهش این اتفاقات کمک کند.
  • وایمکس(WiMax)
    که با عنوان 802.16 نیز شناخته می‌شود، مزایای پهنای باند و بی‌سیم را با یکدیکر ترکیب کرده¬است. وایمکس اینترنت بی‌سیم پرسرعت را در مسافت‌های طولانی فراهم می‌کند و به احتمال زیاد امکان دسترسی برای مناطق بزرگی مانند شهرها را فراهم می‌کند.

استانداردهای دیگر 802.11 بر روی کاربردهای خاص شبکه‌های بی‌سیم، مانند شبکه‌های گسترده(Wide Area Networks یا WLANs) درون وسایل نقلیه یا فناوری که به شما اجازه می‌دهد از یک شبکه بی‌سیم به یک شبکه بی‌سیم دیگر منتقل شوید، تمرکز دارند.

رادیوهای وای فای می‌توانند در هر سه باند فرکانسی ارسال انجام دهند. یا می‌توانند به سرعت بین باندهای مختلف حرکت کنند(پرش فرکانسی داشته باشند). پرش فرکانسی(Frequency Hopping) به کاهش تداخل کمک می‌کند و اجازه می‌دهد چندین دستگاه به طور همزمان از اتصال بی‌سیم یکسانی استفاده کنند.

 

هات اسپات وای فای چیست؟ (WiFi hotspot)

 

هات اسپات وای فای چیست؟
وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟ WiFi چیست

 

یک هات اسپات وای فای (WiFi hotspot)، به صورت منطقه‌ای با یک شبکه بی‌سیم در دسترس کار می‌کند. این اصطلاح اغلب برای اشاره به شبکه‌های بی‌سیم در مناطق عمومی مانند فرودگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ها به کار می‌رود. برخی از آن‌ها رایگان هستند و برخی دیگر برای استفاده، نیاز به پرداخت هزینه دارند; اما در هر دو مورد می‌توانند زمانی که شما در راه هستید مفید باشند. شما حتی می‌توانید با استفاده از یک تلفن همراه یا یک دستگاه خارجی که می‌تواند به شبکه تلفن همراه متصل شود، یک هات اسپات همراه برای خودتان ایجاد کنید و همیشه می‌توانید یک شبکه وای فای در خانه راه‌اندازی کنید.

 

چگونه از هات اسپات وای فای استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از هات اسپات وای فای عمومی یا شبکه خانگی خود استفاده کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید کامپیوترتان لوازم مناسب را دارد. درون بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و بسیاری از کامپیوترهای دسکتاپ جدید، فرستنده‌های بی‌سیم به کار رفته است و تقریبا تمام دستگاه‌های همراه قابلیت استفاده از وای فای را دارند. اگر کامپیوترتان از قبل مجهز نیست، می‌توانید یک دانگل وای فای بخرید که به شیار PCI یا پورت USB متصل می‌شود. بسیاری از این دانگل‌ها می‌توانند بیش از یک استاندارد 802.11 استفاده کنند.

پس از نصب یک دانگل بی‌سیم و درایوهایی که به آن اجازه کار می‌دهند، کامپیوتر شما باید بتواند به طور خودکار شبکه‌های موجود را کشف کند. وقتی شما کامپیوتر خود را در یک هات اسپات وای فای روشن می‌کنید، کامپیوتر به شما اطلاع می‌دهد که شبکه وجود دارد و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید به آن متصل شوید. اگر یک کامپیوتر قدیمی‌تر دارید، شاید لازم باشد از یک برنامه نرم‌افزاری برای شناسایی و اتصال به یک شبکه بی‌سیم استفاده کنید.

توانایی برقراری ارتباط با اینترنت در مکان‌های عمومی بسیار خوب است. شبکه‌های خانگی بی‌سیم نیز خوب هستند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی چند کامپیوتر را به هم متصل کنید و آن‌ها را بدون قطع و وصل سیم‌ها از جایی به جای دیگر منتقل کنید. در بخش بعدی به نحوه ایجاد یک شبکه بی‌سیم در خانه، می‌پردازیم.

 


این مقاله را حتما بخوانید: چگونه از هک شدن وای فای (Wi-Fi) جلوگیری کنیم؟


نحوه ساخت یک شبکه بی‌سیم با وای فای (Wi-Fi & Network)

 

نحوه ساخت یک شبکه بی‌سیم با وای فای (Wi-Fi & Network)
وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟ WiFi چیست

 

اگر در حال حاضر شبکه‌ای از چندین کامپیوتر در منزل شما وجود دارد، می‌توانید یک شبکه بی‌سیم با یک نقطه دسترسی(access point) بی‌سیم ایجاد کنید. اگر چندین کامپیوتر دارید که تحت شیکه قرار نگرفته‌اند یا اگر می‌خواهید شبکه اترنت خود را جایگزین کنید، به یک روتر بی‌سیم نیاز خواهید داشت.

ویژگی‌های روتر برای ساخت یک شبکه بی‌سیم باید چگونه باشد؟

  • یک درگاه برای اتصال مودم کابلی یا مودم DSL.
  • یک روتر
  • یک هاب اترنت (Ethernet hub)
  • یک دیوار امنیتی (firewall)
  • یک نقطه دسترسی بی‌سیم(wireless access point)

یک روتر بی‌سیم به شما این امکان را می‌دهد که از سیگنال‌های بی‌سیم یا کابل‌های اترنت برای اتصال کامپیوترها و دستگاه‌های همراه خود به یکدیگر، به یک چاپگر و به اینترنت استفاده کنید. بیشتر روترها پوششی در حدود ۱۰۰ فوت(‏۳۰.۵ متر) ‏را در تمام جهات فراهم می‌کنند، اگرچه دیوارها و درها می‌توانند سیگنال را مسدود کنند. اگر منزل شما بسیار بزرگ است، می‌توانید گسترش‌دهنده و یا تکرارکننده‌های ارزان قیمت (repeater) بخرید تا محدوده روتر را افزایش دهید. معمولا همه اکسس پوینت‌های میکروتیک قابلیت تکرارکننده را دارند.

کدام روترها ارزان قیمت و متداول هستند؟

همانند دانگل‌های وای فای، بسیاری از روتر‌ها می‌توانند از بیش از یک استاندارد 802.11 استفاده کنند. به طور معمول، روترهای 802.11b کمی ارزان‌تر از روترهای دیگر هستند، اما به دلیل اینکه این استاندارد قدیمی‌تر است، از روترهای 802.11a، 802.11g، 802.11n و 802.11ac کندتر هستند. روترهای 802.11n از همه متداول‌تر هستند. برای خرید بهترین روتر بازار که بسیار محبوب و رایج است، ما روتر میکروتیک مدل RB941-2nd-TC HAP Lite پیشنهاد می‌کنیم همچنین اگر شما یه روتر قوی‌تر می‌خواهید می‌توانید اقدام به خرید روتر میکروتیک RB750r2 مدل hEX lite کنید.

نحوه تنظیم امنیت وای فای روتر برای استفاده از وای‌ فای در شبکه

زمانی که شما روتر خود را متصل می‌کنید، باید با تنظیمات پیش‌فرض خود شروع به کار کند. همچنین اکثر روترها به شما اجازه می‌دهند تا از یک رابط وب برای تغییر تنظیمات خود استفاده کنید. شما می‌توانید این تنظیمات را صورت دهید:

  • نام شبکه، که به عنوان تنظیم شناسه سرویس(Service Set Identifier یا به اختصار SSID) شناخته می‌شود– در تنظیمات پیش‌فرض معمولا نام تولیدکننده است.
  • کانالی که روتر از آن استفاده می‌کند- بیشتر روتر‌ها به طور پیش‌فرض از کانال ۶ استفاده می‌کنند. اگر شما در یک آپارتمان زندگی می‌کنید و همسایگانتان نیز از کانال ۶ استفاده می‌کنند، ممکن است تداخل مشاهده کنید. تغییر به یک کانال متفاوت باید مشکل را از بین ببرد.
  • گزینه‌های امنیتی روتر- بسیاری از روترها از یک استاندارد استفاده می‌کنند که در دسترس عموم است – بنابراین ایده خوبی است که نام کاربری و کلمه عبور خود را انتخاب کنید.
استفاده از پروتکل WEP برای امنیت وای‌ فای

امنیت بخش مهمی از یک شبکه بی‌سیم خانگی و همچنین هات اسپات وای فای عمومی است. اگر روتر خود را برای ایجاد یک هات اسپات باز تنظیم کنید، هر کسی که یک کارت بی‌سیم داشته باشد می‌تواند از سیگنال شما استفاده کند. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند غریبه‌ها را از شبکه خود دور نگه دارند و برای این کار لازم است که چند اقدام احتیاطی امنیتی انجام دهید.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که اقدامات احتیاطی امنیتی شما در حال حاضر وجود دارد. تدابیر امنیتی محرمانگی همسان سیمی(Wired Equivalency Privacy یا به اختصار ‏WEP جز اولین پروتکل‌های رمزگذاری بوده است. ایده پشت WEP، ایجاد یک پلتفرم امنیتی بی‌سیم بود که هر شبکه بی‌سیم را به اندازه یک شبکه سیمی ایمن سازد. اما هکرها آسیب‌پذیری‌ها را در رویکرد WEP کشف کردند و امروزه پیدا کردن نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که بتواند امنیت WEP را به خطر بیاندازد آسان است. این استاندارد توسط اولین نسخه دسترسی وای فای محافظت‌شده(WiFi Protected Access یا به اختصار ‏WPA) به موفقیت رسید. این نسخه از پروتکل یکپارچگی کلید موقت(Temporal Key Integrity Protocol یا به صورت مخفف‏TKIP) ‏استفاده می‌کند و یک مرحله از WEP است، اما دیگر ایمن در نظر گرفته نمی‌شود.

برای خصوصی کردن شبکه وای‌ فای خود از پروتکل WPA2 استفاده کنید

• پروتکل WiFi Protected Access version 2 یا WPA2 ‏جانشین WEP و WPA است و در حال حاضر استاندارد امنیتی توصیه‌شده برای شبکه‌های وای فای است. بسته به انتخاب شما در زمان راه‌اندازی، از رمزنگاری TKIP یا استاندارد رمزگذاری پیشرفته(Advanced Encryption Standard یا به اختصار ‏AES)‏ استفاده می‌کند. AES امن‌ترین روش است. همانند WEP و WPA اولیه، امنیت WPA2 شامل ورود با یک گذرواژه است. هات اسپات‌های عمومی یا باز هستند و یا از هر یک از پروتکل‌های امنیتی موجود، از جمله WEP، استفاده می‌کنند، بنابراین هنگام اتصال خارج از خانه مراقب باشید. راه¬اندازی حفاظت‌شده وای فای(WiFi Protected Setup یا ‏WPS) ویژگی‌ای است که‏ یک hard-coded PIN را به روتر اختصاص می‌دهد و راه‌اندازی را آسان‌تر می‌کند، ظاهرا آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند که می‌تواند توسط هکرها مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین ممکن است بخواهید WPS را خاموش کنید، یا روترهای فاقد این ویژگی را انتخاب کنید.

با فیلتر کردن MAC Address دسترسی به وای‌ فای شبکه را محدود کنید

فیلتر کردن آدرس کنترل دسترسی به رسانه (‏Media Access Control یا MAC)‏ کمی با WEP، WPA یا WPA2 متفاوت است. برای تایید هویت کاربران از گذرواژه استفاده نمی‌کند بلکه از سخت‌افزار کامپیوتر استفاده می‌کند. هر کامپیوتر مک آدرس(MAC Address) منحصر به‌فرد خود را دارد. فیلتر کردن مک آدرس منجر به این می‌شود که تنها ماشین‌هایی با مک آدرس‌های مشخص اجازه دسترسی به شبکه را می‌دهد.

زمانی که روتر خود را راه‌اندازی می‌کنید باید مشخص کنید که کدام مک آدرس‌ها مجاز هستند. اگر یک کامپیوتر جدید بخرید یا اگر مهمانان می‌خواهند از شبکه شما استفاده کنند، باید مک آدرس‌های ماشین‌های جدید را به فهرست آدرس‌های تایید شده اضافه کنید. این سیستم بدون اشتباه نیست. یک هکر باهوش می‌تواند یک مک آدرس را خراب کند- یعنی، یک مک آدرس مشخص را کپی کند تا شبکه‌ را فریب دهد که کامپیوتر مورد استفاده او، روی شبکه تعریف شده است.

برای بهبود امنیت وای فای چه کارهای دیگری می‌شود انجام داد؟

شما همچنین می‌توانید تنظیمات دیگر روترها را برای بهبود امنیت تغییر دهید. برای مثال، شما می‌توانید آن را برای مسدود کردن درخواست‌های WAN تنظیم کنید تا از پاسخ دادن به درخواست‌های IP کاربران دوردست جلوگیری کند، محدودیت برای تعداد وسایلی که می‌توانند به روتر شما متصل شوند و حتی مدیریت از راه دور را غیرفعال کنید تا فقط کامپیوترهایی که مستقیما به روتر شما متصل می‌شوند بتوانند تنظیمات شبکه شما را تغییر دهند. همچنین شما باید SSID، که نام شبکه شما است را به چیزی غیر از پیش‌فرض تغییر دهید تا هکرها نتوانند فورا شناسایی کنند که از چه روتری استفاده می‌کنید و انتخاب کلمه عبور قوی نیز کار خوبی است. شبکه‌های بی‌سیم برای راه‌اندازی ساده و ارزان هستند و رابط‌های وب اکثر روتر‌ها تقریبا بی نیاز از توضیح هستند.

جمع‌بندی وای فای چیست

فکر می‌کنم این شگفت‌انگیز است که در چند سال اخیر استفاده از شبکه بی‌سیم از طریق وای فای در خانه، مکان‌های عمومی و تلفن‌های همراه، جایگزین استفاده از شبکه‌های کابلی شده‌است. البته، بسیاری از زیرساخت‌ها هنوز از سیم استفاده می‌کنند، اما این واقعیت که ما می‌توانیم از طریق امواج رادیویی و الکتریسیته که از طریق سیم حرکت می‌کنند، ارتباطات خود را برقرار کنیم، بسیار شگفت‌انگیز است. باید از مخترعان تلگراف و هر ابتکار ارتباطی که بعد از آن انجام شد، تشکر کنیم.

با یک جهش شگفت‌انگیز در پهنای باند و توانایی کامپیوترهایمان برای اتصال بی‌سیم، بسیاری از ما همیشه آنلاین هستیم و می‌توانیم در تمام نقاط خانه و حتی خارج از خانه، با کامپیوتر کار کنیم. من از طریق اینترنت در تعطیلات از طریق هات اسپات هتل، فرودگاه و دیگر مکان‌ها، به صورت آنلاین فیلم دیده و کتاب دانلود کرده‌ام.

در پایان افتخار دارم اعلام کنم شما در این مقاله (وای فای چیست و چکونه کار می‌کند؟) به صورت کامل و جامع درباره هر آنچه که مربوط به امواج وای فای است، آگاهی پیدا کردید. همچنین می‌توانید با مرکز مشاوره و راهنمایی تیم برقچی با شماره 35000020-021 در تماس باشید تا مشاورین ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

 


این مقاله را حتما بخوانید: ﻫﺮ آﻧﭽﻪ ﺑﺎﯾﺪ درﻣﻮرد آﺧﺮﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﺷﺒﮑﻪ وایﻓﺎی (Wi-Fi 6) ﺑﺪاﻧﯿﺪ


 

منبع مقاله: How WiFi Works

 

4.4/5 - (17 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
فردین بی باک
فردین بی باک
1 سال پیش

سلام
دنبال منبعی هستم که سخت افزار وای فای رو از صفر تا ۱۰۰ توضیح داده باشه.ممنون میشم راهنماییم کنید

رضا میرزایی
رضا میرزایی
1 سال پیش
پاسخ به   فردین بی باک

سلام
یوتیوب بهترین منبع برای اموزشه

YASHA ERFANIAN.H.Z
YASHA ERFANIAN.H.Z
6 ماه پیش
پاسخ به   رضا میرزایی

یاشا هستم از گنبد کاووس حالا یک کتاب پیدا نمیشه برای من روستای که از روستامون تو عمرم در نیومدم

رضا میرزایی
رضا میرزایی
5 ماه پیش
پاسخ به   YASHA ERFANIAN.H.Z

کتابی مدنظرم نیست که خدمتتون معرفی کنید
داخل گوگل سرچ کنید حتما کتابش هم پیدا میشه و میتونید خریداری کنید

سید حبیب زهرایی
سید حبیب زهرایی
2 سال پیش

وای فای فقط برای اتصال به اینترنت است بدون اینترنت با وای فای هیچ کاری نمیتوان انجام داد وقتی که وای فای گوشی یا تلویزیون را فعال کنیم به دنبال مودم ها میگردد اگر مودمی موجود نبود هیچ کاری نمیکند وقتی با hot spot و سیم کارت هم به اینترنت وصل میشویم در واقع گوشی را به مودم تبدیل کرده ایم با تشکر