تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی

تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی

در این مقاله قصد داریم موضوع تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی را مورد بررسی قرار دهیم. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تلفن‌ها یکی از پر‌کاربردترین وسیله‌های ارتباطی در جهان به حساب می‌آیند که البته تاریخچه استفاده از آن محدود به چند سال اخیر نیست. در ادامه قصد داریم تاریخچه بسیار کوتاهی از تلفن را بیان کنیم و در ادامه به توضیح تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی بپردازیم.

فهرست:

تاریخچه‌ی تلفن معمولی

در این قسمت از مطلب قصد داریم توضیحی اجمالی در رابطه با تاریخچه تلفن‌های معمولی بیان کنیم. هنگامی که صحبت در رابطه با مخترع تلفن است، همه ما به یاد الکساندر گراهام بل می‌افتیم، اما واقعیت چیز دیگری می‌باشد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که مخترع تلفن یک فیزیکدان آلمانی به نام یوهان فیلیپ رایس است.

یوهان فیلیپ رایس پانزده سال قبل از الکساندر گراهام بل تلفن را اختراع کرد. اما سوال این است که چرا همه بل را مخترع تلفن می‌دانند؟ برای پاسخ باید بگوییم که الکساندر گراهام بل تلفن را به شکلی شبیه به آن چه امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسعه داده است، اما مخترع اولی و ابتدایی تلفن نیست. در ادامه تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی را شرح خواهیم داد.

تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی
تاریخچه‌ی تلفن معمولی

تفاوت بین تلفن سانترال و تلفن معمولی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تلفن‌های معمولی را می‌توان در آنالوگ بودن آن دانست. تلفن‌های معمولی آنالوگ هستند و همین آنالوگ بودن سبب می‌شود که حالتی تک بعدی را در آن‌ها ببینیم، یعنی شما از طریق تلفن‌ها فقط قادر به ارسال صدا یا صوت هستید و امکان دیگری را برای شما فراهم نکرده است.

این در حالی است که تلفن‌های سانترال، آنالوگ نیستند. تلفن‌های سانترال را می‌توان نرم‌افزارهایی دیجیتال دانست که کاربردهای خاص خود را دارد. در ابتدا قبل از آن که موضوع را ادامه دهیم، باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم، تلفن سانترال چهار دسته کلی دارد:

  1. تلفن سانترال بي سيم دکت
  2. تلفن سانترال هايبيريد
  3. تلفن تحت شبکه IP
  4. تلفن سانترال ديجيتال

لازم به ذکر است که هر یک از تلفن‌های سانترال ذکر شده در بالا ویژگی‌های خاص خود را دارند که آن‌ها را از دیگری متمایز کرده است، اما ویژگی‌های مشترکی هم بین آن‌ها وجود دارد که این تلفن‌ها را از تلفن‌های معمولی تمیز داده است. در ادامه قصد داریم تفاوت بین تلفن سانترال و تلفن معمولی را شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.


حتما بخوانید: سیستم تلفن سانترال عادی و VoIP چه تفاوت ها و چه ویژگی هایی دارند؟


شباهت تلفن سانترال و تلفن معمولی

قبل از آن که تفاوت بین تلفن سانترال و تلفن معمولی را بیان کنیم، لازم می‌دانیم شباهت بین این دو نوع تلفن را هم ذکر کنیم. لازم به ذکر است که تلفن‌های معمولی و تلفن‌های سانترال از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت خاصی بین این دو نوع تلفن وجود ندارد، این مورد از اصلی‌ترین شباهت‌های بین تلفن‌های معمولی و تلفن‌های سانترال است که باید به آن توجه داشت.

تلفن سانترال

در این قسمت باید توضیحی مختصر در رابطه با تلفن‌های سانترال ارائه دهیم. مهم‌ترین ویژگی تلفن سانترال که سبب متمایز شدن آن شده است، قابلیت اتصال تلفن به سیستم سانترال می‌باشد. این اتصال به سیستم سانترال برای تلفن‌های مذکور قابلیت‌های خاصی را به دنبال دارد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که تلفن‌های سانترال قابلیت اتصال به سیستم سانترال را دارند، اما سوال این است که سیستم سانترال چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که سیستمی هوشمند است که با استفاده از شبکه مخابرات به کاربر این اجازه را می‌دهد که از این سیستم استفاده کند.


حتما بخوانید: سیستم سانترال چیست؟


تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی
تلفن سانترال

قابلیت های تلفن های سانترال

قابلیت مدیریت ارتباط

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تلفن‌های سانترال این است که شما به عنوان کاربر می‌تواند تماس‌های ورودی خود را مدیریت کنید. امکان منشی تلفنی یا تلفن گویا یکی از یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها به حساب می‌آید.

قابلیت منتقل کردن تماس

در تلفن‌های سانترال این امکان وجود دارد که تماس را از تلفنی به تلفن دیگر منتقل کرد، لازم به ذکر است که برای این کار هر دو تلفن باید به سیستم سانترال متصل باشند. برای فهم بهتر این مورد اجازه دهید آن را با یک مثال توضیح دهیم، کارمندی در اداره خط تلفن را به تلفن کارمند دیگر انتقال می‌دهد، در این حالت از همین قابلیت تلفن‌های سانترال استفاده شده است.

قابلیت تنظیم کردن ساعت کاری

شاید برای شما جالب باشد بدانید که تلفن‌های سانترال را می‌توان به صورتی تنظیم کرد که فقط در ساعت‌های کاری تماس برقرار شود.

قابلیت برگذاری کنفرانس تلفنی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین تلفن سانترال و تلفن معمولی این است که در تلفن‌های سانترال این قابلیت وجود دارد که چندین نفر به طور همزمان با یکدیگر صحبت کنند.

قابلیت برگذاری کنفرانس تلفنی
قابلیت برگذاری کنفرانس تلفنی

زمان سنج

 در تلفن‌های سانترال این قابلیت وجود دارند که زمان هر تماس را به طور کامل و دقیق ذخیره کند.

قابلیت باز کردن درب

 یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های بین تلفن سانترال و تلفن معمولی را می‌توان در همین مورد دانست. تلفن‌های سانترال این قابلیت را دارند که به آیفون پاسخ دهند یا درب را باز کنند. البته لازم به ذکر است که برای این کار نیاز به نصب سیگنال‌های ویژه ای دارید.

قابلیت اتصال هدست به گوشی تلفن

 این قابلیت برای اپراتور‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. تصور کنید کار شما پاسخگویی به تماس باشد، در این حالت گوشی تلفن به دست گرفت کاری بسیار ناراحت کننده و عذاب‌آور خواهد بود. این در حالی است که با اتصال هدست می‌توان به آسانی این مشکل را برطرف کرد.


حتما بخوانید: مهمترین کاربرد تکنولوژی POE چیست؟


در این مقاله توضیحاتی در رابطه با تفاوت بین تلفن سانترال و تلفن معمولی ارائه دادیم، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید.

 

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها