سیستم تلفن سانترال عادی و VoIP چه تفاوت ها و چه ویژگی هایی دارند؟

تفاوت سیستم سانترال عادی و VoIP چیست؟

یکی از نیازهای مهم و اساسی در کارخانه ها، ادارات و ارگان‌ها، داشتن تلفنی است که قابلیت داشتن چند خط داخلی و تلفن ثابت را به صورت هم‌زمان داشته باشد. تلفن سانترال نوع خاصی از تلفن است که توانایی کنترل چند خط را به صورت هم‌زمان دارد. به روزترین تلفن سانترال، تلفن تحت شبکه VoIP نام دارد که در این نوع سیستم سانترال، ارتباطی که بین اجزای سیستم وجود دارد، روی بستر شبکه کامپوتری برقرار می‌شود.

در این مقاله سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم که سیستم تلفن سانترال عادی و VoIP چه تفاوت ها و چه ویژگی هایی دارند؟ تا کاربران گرامی، با توجه به  نیاز خود و ویژگی سیستم‌های موجود، خرید نمایند.


حتما بخوانید: سیستم سانترال چیست؟


فهرست:

 سیستم تلفنی سانترال چگونه کار می‌کند؟

تلفن‌های سانترال مانند تلفن‌های معمولی از یک زوج سیم برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. تمامی تلفن‌ها برای ارتباط از یک زوج سیم استفاده کرده و به دستگاه سانترال متصل می‌شوند. این یکی از تفاوت‌های میان سیستم سانترال عادی و VoIP می‌باشد.

سیستم تلفن سانترال عادی و VoIP چه تفاوت ها و چه ویژگی هایی دارند؟
سیستم تلفن سانترال عادی و VoIP چه تفاوت ها و چه ویژگی هایی دارند؟

بر روی تلفن سانترال تعدادی پورت وجود دارد که با توجه به تعداد آن‌ها، می‌توان ارتباط داخلی برقرار کرد. یکی از محدودیت‌هایی که تلفن سانترال دارد در تعداد پورت‌های موجود برای برقراری ارتباط است. افزایش تعداد پورت‌ها جهت افزایش تعداد ارتباط داخلی تا حدی امکان‌پذیر است. اما تعداد پورت‌های قابل نصب بر روی دستگاه نیز  محدودیت‌های خود را از نظر تعداد دارند. سیستم ارتباطی مورد استفاده در این تلفن، سیستم آنالوگ است. یکی از  ویژگی‌های تلفن‌های سانترال عادی این است که علاوه بر قابلیت برقراری ارتباط رایگان داخلی، توانایی برگذاری کنفرانس تلفنی را نیز دارد.

سیستم تلفنی سانترال چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • ارتباط در سیستم‌های تلفنی سانترال به صورت آنالوگ صورت گرفته و در بعضی از مدل‌های جدید‌تر و تنها در ارتباط داخلی، ارتباط به صورت دیجیتال برقرار می‌شود.
  • از دیگر تفاوت‌های بین سیستم سانترال عادی با VoIP این است که در سیستم تلفن سانترال عادی،  تنها قابلیت ارتباط و برگذاری کنفرانس وجود دارد.
  • سیستم استفاده شده در سانترال، یک شبکه تلفنی کوچک است که برای برقراری ارتباط بین خطوط، از استاندارد‌های مختلف تلفنی استفاده می‌کند.

    سیستم تلفنی سانترال چه ویژگی‌هایی دارد؟
    سیستم تلفنی سانترال چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • نصب سیستم‌های سانترال با استفاده از ایجاد ارتباط بین انترال و سرور، مدار کنترلی و چندین خط که به سیستم محلی متصل باشند، صورت می‌گیرد. خطوط ارتباطی ایجاد شده به وسیله یک سویچ شبکه داخلی هدایت می‌شوند.
  • مدت‌ها قبل، زمانی که سیستم سانترال برای استفاده در مکان‌هایی که به خطوط زیادی از تلفن نیاز داشتند و یا برای ایجاد کنفرانس بین افراد معرفی شد، بسیار خارق العاده و پیشرفته محسوب می‌شد و ایجاد تماس‌های اختصاصی بین افراد در یک زمان امکان‌پذیر شد.
  • سیستم سانترال تغییر بسیار بزرگی را در روش‌های موجود برای برقراری ارتباط بین افراد مختلف سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی ادارات پر جمعیت ایجاد کرد و تغییر ایجاد شده باعث کاهش مقدار زیادی از هزینه‌ها شد. علاوه بر این میزان راندمان کارها افزایش چشم‌گیری را پیدا کرد.
  • استفاده از یک زوج سیم و قرار گرفتن چند خط تلفن بر روی یک زوج سیم در تلفن‌های سانترال ، بسیاری از هزینه‌های ناشی از خرید زوج سیم‌ها و شلوغی سیم کشی‌های اضافه را کاهش داد.
  • تجهیزات و لوازم جانبی که برای این سیستم تلفنی نیاز است ساده و کم هزینه است.

حتما بخوانید: تفاوت تلفن سانترال و تلفن معمولی


سیستم سانترال VoIP چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • نام VoIP از Voice Over IP به معنای انتقال صدا بر روی بستر شبکه، گرفته شده است. در این سیستم سانترال، برای ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم، ارتباطی روی بستر شبکه ایجاد می‌شود.
  • تجهیزات و لوازم جانبی که برای سیستم سانترال VoIP مورد استفاده قرار می‌گیرد با تجهیزات سیستم سانترال متفاوت است. به عنوان مثال سانترالی که تحت شبکه است با استفاده از سوکت RJ-45، توانایی اتصال سریع و آسان به شبکه را دارد.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم سانترال VoIP، استفاده از کابل شبکه Twisted Pair می‌باشد.
  • برای استفاده از یک سیستم سانترال تحت شبکه ، می‌توان تنها تلفن‌های سانترال را به شبکه کامپوتری وصل کرد و همچنین دستگاه سانترال تحت شبکه را نیز به شبکه متصل کرد. بر روی بستری شبکه‌ای که اتصال بین تلفن و مرکز سانترال VoIP، برقرار شده، تبادل اطلاعات امکان‌پذیر است.
سیستم سانترال VoIP چه ویژگی‌هایی دارد؟
سیستم سانترال VoIP چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • از دیگر ویژگی‌های سیستم تلفن سانترال VoIP، قابلیت اتصال به شبکه می‌باشد.
  • ویژگی دیگر سیستم تلفن سانترال VoIP، مصرف برق مورد نیاز از سیستم برق PoE می‌باشد. این تلفن‌ها با اتصال به سیستم برق PoE، برق مورد نیاز خورد را تامین می‌کنند. زمانی که تلفن سانترال VoIP، از سیستم برق PoE برای تامین انرژی مورد نیاز خود استاده می‌کند، دیگر هیچ لزومی برای اتصال کابل جداگانه برق شهری به تلفن وجود ندارد و از تهیه منبع تغذیه برای هر تلفن سانترال جلوگیری کرده و به مقدار قابل توجهی هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و میزان سیم‌کشی‌ها و شلوغی‌های محیط از بین می‌رود.

حتما بخوانید: مهمترین کاربرد تکنولوژی POE چیست؟


رابط کاربری و تنظیمات در سیستم سانترال عادی و VoIP، چه تفاوت‌هایی دارند؟

در سیستم‌های سانترال، تنظیمات و ویژگی‌ها بسیار کم‌تر از سیستم‌های VoIP می‌باشد. سیستم‌های ویپ به طور مستقیم از طرف سرور مدیریت می‌شوند و به همین دلیل نیازمند تخصص بالاتری نسبت به تنظیمات موجود در تلفن‌های سانترال است.

یک سیستم تلفنی VoIP، چگونه کار می‌کند؟

هدف از استفاده از سیستم‌های سانترال و VoIP، یکی می‌باشد، اما با این حال هر دو سیستم دارای تفاوت‌هایی با هم می‌باشند. یکی از سیستم‌هایی که برای برقراری تماس و ارتباط میان افراد مختلف سازمان‌ها، اداره‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم سانترال می‌باشد، این در حالی است که سیستم VoIP، اخیرا  برای برقرای ارتباط بین جزء‌های مختلف، بر روی بستر شبکه مورد استفاده قرارگرفته است.

مواردی که بر میزان کارایی سیستم سانترال عادی و  VoIP، تاثیر‌گذار است، کدام‌اند؟

سیستم ویپ برای برقراری ارتباط از بستر شبکه استفاده می‌کند و میزان کیفیت ارتباط به کیفیت شبکه بستگی خواهد داشت، اما در سیستم سانترال عادی از پهنای باند کابل موجود برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود و کارایی به میزان وسعت کابل‌کشی و سیم‌های مسی هستند.


حتما بخوانید: آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟


5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها