مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor

مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor

در این مطلب از بلاگ برقچی قصد داریم به مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor بپردازیم و تفاوت کابل شبکه Outdoor و Indoor را بررسی کنیم.

فهرست:

آیا می دانید تفاوت کابل شبکه Outdoor و Indoor در چیست؟

کابل شبکه outdoor کابلی است که در مقابل هر گونه شرایطی محافظت شده‌است، این کابل در برابر عواملی مانند: سرما، گرما و رطوبت مقاومت و دوام خیلی زیادی دارد همچنین طوری طراحی شده است که در برابر آب دچار آسیب نمی‌شود و تحمل تمام شرایط محیطی و فیزیکی را دارد. کابل شبکه indoor از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شود مثلاً اگر جنس آن از نوع پی وی سی باشد می‌تواند در دمای مثبت ۶۰ درجه تا منفی ۱۰ درجه مقاومت داشته باشد.  در صورتی که این کابل شبکه از جنس pvc باشد می‌تواند در دمای مثبت ۶۰۰ درجه تا منفی ۵۵ درجه مقاومت خود را حفظ کند.

یکی‌دیگر از تفاوت‌های کابل شبکه Outdoor با کابل شبکه Indoor در این است که ظاهر آن‌ها با یکدیگر فرق دارد، کابل شبکه outdoor ظاهری کلفت دارد ولی برخلاف ظاهر آن دارای وزن کمی است، در صورتی که کابل شبکه outdoor از جنس pe باشد وزن آن حداقل ۱۰ درصد کمتر از کابل‌های خروجی است که دارای پوشش pvc هستند بنابراین روکش پی وی سی وزن بیشتری نسبت به روکش‌های pe دارد.


بیش‌تر بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor از نظر کارایی

یکی‌دیگر از موارد مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor کارایی این نوع کابل است. در واقع کارایی هر کابل شبکه خروجی و ورودی مشخص است، یعنی با توجه به نوع کارایی خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر برای محیط های باز نیاز به کابل شبکه دارید باید کابل شبکه نوع خروجی یا outdoor را انتخاب کنید و در صورتی که برای محیط های بسته نیاز به کابل شبکه دارید کابل های ورودی یا indoor انتخاب خوبی برای شما می‌باشند.

مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor
مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor

همانطور که از نام کابل شبکه خروجی مشخص است برای مکان‌هایی کاربرد دارد که لازم است بخشی از کابل کشی در محیط بیرونی ساختمان انجام شود مثلاً اگر در مکانی نیاز به نصب دوربین مداربسته باشد باید از کابل شبکه خروجی برای متصل کردن دوربین به دستگاه مرکزی استفاده شود.

آیا می‌توان در محیط‌های باز از کابل شبکه ورودی یا indoor استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم از کابل‌های شبکه indoor برای محیط های بسته استفاده می‌شود بنابراین بهتر است آن را در محیط‌های باز مورد استفاده قرار ندهید زیرا مقاومت کابل‌های داخلی بسیار کمتر از کابل‌های شبکه خروجی است، اگر در فضاهای باز به جای کابل‌های خروجی از کابل‌های شبکه ورودی استفاده کنید خیلی سریع آسیب می‌بینند و عوامل محیطی روی آن ها تأثیر می‌‌گذارند همچنین پس از مدتی کابل پوسیده می‌شود و کارایی خود را از دست می دهد.

اطلاعاتی که باید درباره کابل شبکه indoor بدانید

برای مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor باید ویژگی‌های هریک از این کابل‌ها به درستی بشناسیم. تمامی کابل‌های شبکه از نظر محیطی به دو دسته تقسیم می‌شوند: کابل شبکه indoor یا داخلی و کابل شبکه خروجی یا outdoor

” کابل شبکه indoor در داخل ساختمان ها و در کل هر جایی که نیاز به کابل شبکه باشد نصب می‌گردد و از لحاظ مقاومت، پایداری کمتری نسبت به کابل های شبکه خروجی دارد، این کابل ها پس از مدتی دچار آسیب می ‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند. “

نکاتی که لازم است درباره کابل‌های شبکه خروجی outdoor بدانید

برای مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor باید با ویژگی‌های کابل outdoor  آشنا شویم. ساختار کابل شبکه خروجی طوری است که از لایه ‌های مختلفی تشکیل شده است، زیرا این کابل‌ها در محیط های باز قرار می‌گیرند و برای اینکه دچار آسیب نشوند و در برابر هرگونه عواملی مقاومت خود را حفظ کنند از روکش‌های متنوعی مانند: روکش pe که خارجی  ترین لایه آن است و روکش امنیتی Steel Armorded تشکیل می‌شود علاوه براین شامل یک لایه سیمی است که باعث محافظت از کابل در برابر حیوانات خطرناک می‌شود.

مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor
مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor

کابل شبکه خروجی دارای انواع مختلفی است و در ساخت هر کدام از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود همچنین سرعت آن ها بسیار زیاد است و می‌توانند داده‌ها را به مسافت‌های طولانی ارسال و دریافت کنند. در طراحی برخی از این کابل‌ها یک روکش فلزی به منظور حفظ داده‌ها در برابر نویز های فیزیکی استفاده می‌شود.

در طراحی کابل شبکه‌Outdoor‌ و Indoor ازچه چیزهایی استفاده می‌شود؟

ساختار اصلی کابل‌های شبکه به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود؛

  • پوشش کابل
  • جداکننده ۴ زوج سیم مسی بهم تابیده
  • ۴ زوج سیم مسی بهم تابیده

اجزایی که کابل شبکه خروجی و داخلی را تشکیل می‌دهند به صورت زیر است؛ توجه داشته باشید اعضای تشکیل دهنده کابل شبکه ورودی و خروجی بستگی به نوع و جنس آن دارد ولی به طور کلی تمام عناصر زیر در ساختار آن ها استفاده می‌شود؛

به کار گیری شیلد و فویل:

در واقع شیلد و فویل وظیفه دارند که تمامی نوسانات الکتریکی اضافی را برطرف کنند.در برخی از کابل‌های شبکه ممکن است میان فویل و زوج‌های تابیده شده سطحی قرار گرفته باشد.

cross – web :

cross- web یک پلاستیک است که باعث می‌شود تمام زوج‌های تابیده شده از یکدیگر جدا شوند، در غیر این صورت زوج‌ها روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند و ایجاد نویز می‌شود.

زوج های به هم تابیده شده:

کار زوج‌های تابیده شده ارسال و اخذ داده‌ها می‌باشد و دارای ۸ رشته سیم هستند.

 پوشش بیرونی کابل:

 خارجی‌ترین لایه کابل شبکه این روکش است که آن را در برابر ضربه، پوسیدگی و هرگونه آسیب دیگری محافظت می‌کند.

مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor
مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor

طراحی برخی از کابل‌های شبکه خروجی طوری است که چهار زوج سیم با استفاده از یک لایه جدا کننده که جنس آن پلاستیکی است، از یکدیگر متمایز می‌شوند اطراف تمامی زوج ها یک لایه پلاستیکی نازک که جنس آن آلومینیومی است و یک توری که دارای جنس فلزی است، قرار گرفته است در آخر با استفاده از یک روکش پلاستیکی که خارجی‌ترین لایه کابل می‌باشد از آن محافظت می‌شود.

یک نمونه از کابل شبکه خروجی sftp است که در ساختار آن از روکش فلزی استفاده می‌شود به این منظور که نویز‌های محیطی مانند فشار برق قوی داده‌ها را تهدید نمی‌کند.

در این مطلب از بلاگ برقچی به موضوع مقایسه کابل شبکه Outdoor و Indoor و تفاوت کابل شبکه Outdoor و Indoor پرداخته شد. امیدواریم از این محتوا بهره کافی را برده باشید.


مطالعه بیشتر: کابل شبکه CAT8 چیست و چه تفاوتی با نسل های قبل دارد؟


 

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها