راهنمای خرید سوئیچ PoE، عوامل موثر در انتخاب سوییچ PoE چیست؟

راهنمای خرید سوئیچ PoE، عوامل موثر در انتخاب سوییچ PoE چیست؟

عوامل مؤثر در انتخاب و خرید سوئیچ شبکه PoE چیست؟ همانطور که می‌دانید عاقلانه‌ترین کار در زمان خرید تجهیزات یا یک وسیله برقی آگاهی کامل درباره ویژگی‌های آن شامل برند سازنده، کیفیت بالا، نحوه کارکرد و سایر موارد است. حال خرید سوئیچ شبکه که در زمره پرکاربردترین تجهیزات شبکه محسوب می‌شود نیز از این قائله مستثنا نیست. در این مطلب مجله برقچی ما اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک سوئیچ مناسب را بهتر بشناسید.

فهرست مقاله:

انواع سوئیچ شبکه:

سوئیچ شبکه به چند نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها کارآیی مربوط به خود را داشته و برای کارکرد خاصی از شبکه طراحی شده‌اند.

انواع سوئیچ شبکه
انواع سوئیچ شبکه

حتما بخوانید: نحوه استفاده از سوئیچ های PoE برای دوربین های تحت شبکه


سوئیچ های مدیریتی (Managed) و غیر مدیریتی (Unmanaged):

تفاوت اصلی سوئیچ های مدیریتی از غیر مدیریتی، قابلیت انجام تنظیمات مرتبط با مسیریابی یا Routing است. همانطور که از نام آن مشخص است، سوئیچ‌های مدیریتی قابلیت مدیریت، اعمال تنظیمات مختلف و همچنین بررسی ترافیک شبکه را دارند. بنابراین شما می‌توانید با توجه به کارکرد موردنیاز خود، تنظیماتی را بر روی سوئیچ اعمال کنید. در جبهه مقابل، سوئیچ‌های غیرمدیریتی قابلیت تنظیم توسط کاربر را نداشته و تنها مطابق با مجموعه تنظیماتی که از پیش تعیین شده‌اند عمل می‌کنند. بنابراین چنین سوئیچ‌هایی اغلب در منازل و کسب‌وکارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوئیچ های اکتیو (Active) و پسیو (Passive) PoE:

سوئیچ های اکتیو اغلب به سه دسته PoE+، PoE و ++PoE تقسیم می‌شوند. این نوع سوئیچ‌ها از قابلیت مذاکره خودکار یا Auto Negotiation برخوردار بوده که در صورت بروز هرگونه خطر احتمالی (نوسان برق، آسیب‌دیدگی کابل یا اتصال به دستگاه غیر مجاز) سریعا وارد عمل می‌شود.

از طرف دیگر، سوئیچ‌های پسیو فاقد پورتکل مذاکره خودکار بوده و در صورت اتصال دستگاه به پورت، عملیات ارسال جریان برق را به سرعت انجام می‌دهند. بدین ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکل، به کار خود ادامه داده و ممکن است منجر به آسیب شدید دستگاه‌های متصل شوند.

سوئیچ های PoE بدون فن و دارای فن:

سوئیچ های PoE بدون فن و دارای فن
سوئیچ های PoE بدون فن و دارای فن

سوئیچ‌ های PoE اغلب به دو صورت دارای فن خنک‌کننده و بدون فن خنک‌کننده روانه بازار می‌شوند. سوئیچ های فن دار، اصولا از یک سیستم خنک‌کننده اضافی برخوردار هستند که دمای سوئیچ را در هنگام فعالیت کاهش می‌دهد. بدین ترتیب طول عمر مفید دستگاه بالاتر رفته و برای استفاده در دیتاسنترها مناسب‌اند. سوئیچ‌های بدون فن، فاقد سیستم خنک‌کننده بوده و دمای آن با استفاده از دمای محیط اطراف متعادل می‌شود. در این نوع دستگاه‌ها محفظه‌هایی تعبیه شده است که گرمای تولید شده بتواند از آن خارج شود. سوئیچ‌های بدون فن، از نوع فن‌دار صدای کمتری تولید کرده و معمولا در مراکز اداری، بیمارستان و کتابخانه استفاده می‌شوند.

سوئیچ های لایه 2 یا لایه 3:

تفاوت میان سوئیچ‌های لایه 2 و لایه 3 در قابلیت اجرای فرایند Routing است. سوئیچ‌های لایه دو تنها براساس آدرس مک (MAC) دستگاه‌های متصل عمل کرده اما سوئیچ‌های لایه سوم به خاطر پشتیبانی از سیستم Routing براس آدرس IP و همچنین آدرس ساب نت (Subnet) بسته اطلاعاتی عمل می‌کنند.


بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست؟ هر آنچه که باید درباره سوئیچ شبکه بدانید!


عوامل تأثیرگذار در خرید سوئیچ PoE:

برخی از عواملی که در نظر گرفتن آنها ممکن است شما را در زمان خرید سوئیچ های نامبرده یاری کنند عبارت‌اند از:

  • تعداد پورت: این سوئیچ‌ها معمولا در قالب 8، 12، 16، 24 و 48 پورتی به بازار عرضه می‌شوند. از این رو، کاربران باید میزان دستگاه‌هایی که قرار است در شبکه فعال باشند را در نظر بگیرند. مثلا سازمان‌ها و دیتاسنترها از سوئیچ‌های 48 پورت و شبکه‌های خانگی و ادارات کوچک‌تر اکثرا از سوئیچ‌های 8 پورت PoE استفاده می‌کنند.
عوامل تأثیرگذار در خرید سوئیچ PoE
عوامل تأثیرگذار در خرید سوئیچ PoE
  • میزان انتقال داده: بسیاری از سوئیچ‌های PoE از استاندارد 10/100/1000 Base-T بهره می‌گیرند. البته سوئیچ‌های جدید قابلیت پشتیبانی از استانداردهای 10/100 مگابیت برثانیه را نیز دارند. لازم به ذکر است که دستگاه‌های دیگری نیز در بازار عرضه شده‌اند که از توانایی ارائه 1/10G هم برخوردار هستند.
  • میزان مصرف انرژی: سوئیچ های PoE به راحتی می‌توانند جریان برق لازم جهت شبکه را تأمین کنند. البته باید بدانید که خود سوئیچ نیز برای فعالیت خود به انرژی برق نیاز دارد، بنابراین میزان بیشینه جریان یک سوئیچ، از میزان اختصاص یافته برای شبکه بالاتر است.
  • سازگاری با دستگاه‌های حاضر در شبکه: برخی از برندهای تولیدکننده تجهیزات شبکه، اغلب محصولات خود را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که فقط با سایر محصولات آن برند سازگاری داشته باشند. از این رو، بهتر است پیش از هرگونه اقدام برای خرید سوئیچ PoE از سازگاری آن با دستگاه‌ها مطمئن شوید.
  • پشتیبانی فنی: یکی از نکات مهم در انتخاب سوئیچ، اطمینان از پشتیبانی فنی محصول و ضمانت آن توسط شرکت سازنده است. بنابراین بهتر است اطلاعاتی در این خصوص گرد آورده و با کارشناسان فنی شرکت مشورت کنید.
  • میزان فاصله دستگاه‌ها از سوئیچ PoE: حداکثر فاصله‌ای که دستگاه‌ها می‌توانند از سوئیچ شبکه داشته باشند، 100 متر است. بنابراین اگر دستگاهی در فاصله‌ای بیشتر از مقدار نامبرده قرار گرفته باشد، کیفیت سیگنال‌های مربوطه کاهش خواهد یافت.

حتما بخوانید: آشنایی با سوئیچ شبکه میکروتیک


جمع‌بندی

در این مطلب با مباحثی همچون عوامل مؤثر در انتخاب سوئیچ PoE، راهنمای خرید این سوئیچ و انواع آن آشنا شدید. فروشگاه برقچی از گذشته تاکنون یکی از عرضه‌کنندگان برتر تجهیزات شبکه شامل انواع مودم، روتر، انواع سوئیچ شبکه نظیر مدیریتی، PoE، غیر مدیرتی و سایر موارد است. این شرکت همواره با ارائه مشخصات و ویژگی‌های هر یک از محصولات خود سعی دارد تا پاسخگوی نیاز شما مشتریان محترم باشد. از این که تا پایان با ما همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر این مطالب یاری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها