نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن، مودم و سوئیچ

نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن، مودم و سوئیچ

فیبر نوری یکی از پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین روش‌های انتقال داده‌ها در شبکه‌های کامپیوتری به شمار می‌رود. فیبر نوری از یک کابل نازک و شفاف تشکیل شده است که دو لایه دارد. لایه اول آن یک هسته مرکزی بوده که نور را منتقل می‌کند و لایه دوم آن پوشش خارجی است که نور را درون هسته نگه می‌دارد. این تکنولوژی، مزایای بیشتری نسبت به کابل‌های مسی یا بی‌سیم دارد که از جمله آنها می‌توان انتقال داده‌ها با سرعت بالا و بدون تداخل، انتقال داده‌ها با کیفیت بالا و بدون افت سیگنال، انتقال داده‌ها با امنیت بالا و بدون امکان دزدیده شدن را نام برد. بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که برای استفاده از فیبر نوری در شبکه‌های کامپیوتری، باید آن را به تجهیزات مختلفی مانند تلفن، مودم و سوئیچ متصل کنیم. در این مقاله از بلاگ برقچی تصمیم داریم به شما نحوه اتصال فیبر نوری به این تجهیزات را آموزش می‌دهیم.

فهرست:

تجهیزات موردنیاز برای اتصال فیبر نوری

نکات مهم قبل از اتصال فیبر نوری به تجهیزات

نحوه اتصال فیبر نوری به تجهیزات

آموزش اتصال فیبر نوری قطع شده

تجهیزات مورد نیاز برای اتصال فیبر نوری

همانطور که می‌دانید برای اتصال فیبر نوری به تجهیزات شبکه، باید از تجهیزات خاصی استفاده کنیم که با فیبر نوری سازگار باشند. در قسمت زیر چند نمونه از تجهیزات مورد نیاز برای اتصال به فیبر نوری را معرفی خواهیم کرد و هر یک را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کابل فیبر نوری: کابلی است که یک یا چند فیبر نوری درون خود دارد و برای انتقال داده‌ها از نور استفاده می‌کند. کابل فیبر نوری می‌تواند از نوع تک حالته یا چند حالته باشد. تک حالته به این معنی است که فقط یک نور در هسته کابل وجود دارد و برای انتقال داده‌ها با فاصله طولانی و سرعت بالا مناسب است. در نقطه مقابل، کابل فیبر نوری چند حالته به کابلی گفته می‌شود که چندین نور در هسته کابل موجود است و در انتقال داده‌ها با فاصله کوتاه و سرعت پایین کاربرد زیادی دارد.

پچ کورد فیبر نوری: کابلی که دارای دو کانکتور فیبر نوری در دو طرف خود باشد و برای اتصال کابل فیبر نوری به تجهیزات شبکه از آن استفاده می‌شود را پچ کورد فیبر نوری مینامند. پچ کورد فیبر نوری می‌تواند از نوع تک حالته یا چند حالته باشد و هماهنگ بودن آن با نوع کابل فیبر نوری اهمیت زیادی دارد.

کانکتور فیبر نوری: قطعه‌ای که به انتهای کابل فیبر نوری متصل می‌شود و برای اتصال کابل فیبر نوری به تجهیزات شبکه از آن استفاده می‌کنند؛ کانکتور فیبر نوری است. کانکتور فیبر نوری در ۳ نوع مختلف همچون کانکتور LC، کانکتور SC و کانکتور ST تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تبدیل‌کننده فیبر نوری: دستگاهی که برای تبدیل سیگنال نوری به سیگنال الکتریکی یا برعکس استفاده می‌شود، تبدیل‌کننده فیبر نوری نام دارد. تبدیل‌کننده فیبر نوری می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی باشد. داخلی به این معنی است که درون تجهیزات شبکه قرار دارد و خارجی به این معنی است که بیرون از تجهیزات شبکه تعبیه می‌شود. لازم به ذکر است بدانید این دستگاه برای تجهیزاتی مناسب است که از کابل مسی یا بی‌سیم برای اتصال به شبکه فیبر نوری بهره می‌برند.

تجهیزات موردنیاز برای اتصال فیبر نوری
تجهیزات موردنیاز برای اتصال فیبر نوری

نکات مهم قبل از اتصال فیبر نوری به تجهیزات

مطمئناً می‌دانید که قبل از اتصال فیبر نوری به تجهیزات باید برخی از نکات را رعایت کنید؟ شایان ذکر است بدانید مواردی همچون توجه به نوع پولیش و توجه به نوع کانکتور جزو نکات بسیار مهم قبل از اتصال فیبر نوری به تجهیزات تلقی می‌شوند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

توجه به نوع پولیش

پولیش به روشی گفته می‌شود که سطح انتهای کابل فیبر نوری را صاف و براق می‌کند تا نور را بهتر منتقل نماید. پولیش می‌تواند از نوع PC، UPC یا APC باشد. PC در بخش انتهای کابل فیبر نوری قرار دارد و دارای یک خمیدگی کوچک است. این نوع پولیش برای اتصال کابل فیبر نوری به تجهیزاتی با فاصله کوتاه بسیار مناسب است. نوع دوم UPC نام دارد؛ UPC به این معنی است که سطح انتهای کابل فیبر نوری دارای یک خمیدگی بسیار کوچک است و در اتصال کابل فیبر نوری به تجهیزات با فاصله متوسط کاربرد دارد. آخرین گزینه هم APC بوده که در این روش سطح انتهای کابل فیبر نوری دارای یک زاویه ۸ درجه است و برای اتصال کابل فیبر نوری به تجهیزات با فاصله طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید مراقب باشیم که نوع پولیش کابل فیبر نوری با نوع پولیش تجهیزات شبکه هماهنگ باشد تا از افت سیگنال جلوگیری کنیم.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب ماژول فیبر نوری + حذف آن


توجه به نوع کانکتور

در ابتدا بهتر است ذکر کنیم نوع کانکتور کابل فیبر نوری باید با نوع کانکتور تجهیزات شبکه هماهنگ باشد زیرا در این صورت می‌توان از اشتباه در اتصال جلوگیری کرد. برای این منظور، می‌توانیم از یک تبدیل‌کننده کانکتور استفاده کنیم. برای مثال، اگر کابل فیبر نوری دارای کانکتور LC باشد و تجهیزات شبکه دارای کانکتور SC باشد، می‌توانیم از یک تبدیل‌کننده LC به SC بهره ببریم.

نحوه اتصال فیبر نوری به تجهیزات

پس از اینکه به نکات مهم قبل از اتصال فیبر نوری به تجهیزات توجه کردیم، حالا می‌توانیم به نحوه اتصال فیبر نوری به تجهیزات مختلف بپردازیم. در ادامه به نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن، مودم و سوئیچ به صورت کامل خواهیم پرداخت.

نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن

برای اتصال فیبر نوری به تلفن، باید از یک تبدیل کننده فیبر نوری به تلفن استفاده کنیم. این تبدیل کننده سیگنال نوری را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و برای اتصال تلفن‌هایی که برای اتصال به شبکه فیبر نوری از کابل مسی استفاده می‌کنند، مناسب است. مراحل اتصال فیبر نوری به تلفن به شرح زیر است:

  1. ابتدا یک پچ کورد فیبر نوری را به کابل فیبر نوری متصل می‌کنیم. برای این کار، باید کانکتور پچ کورد را به کانکتور کابل فیبر نوری هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  2. سپس پچ کورد فیبر نوری را به تبدیل کننده فیبر نوری، متصل کنیم. برای این کار، باید کانکتور پچ کورد را به پورت فیبر نوری تبدیل کننده هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  3. در نهایت لازم است تبدیل کننده فیبر نوری به تلفن را به تلفن متصل کنیم. برای این کار، ابتدا باید کابل مسی تلفن را به پورت تلفن تبدیل کننده وصل کنیم. سپس قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن
نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن

نحوه اتصال فیبر نوری به مودم

برای اتصال فیبر نوری به مودم، باید از یک مودم فیبر نوری استفاده کنیم. این مودم سیگنال نوری را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند و برای اتصال کامپیوترها یا دستگاه‌های دیگر به شبکه فیبر نوری مناسب است. مراحل اتصال فیبر نوری به مودم به شرح زیر است:

  1. ابتدا یک پچ کورد فیبر نوری را به کابل فیبر نوری متصل کنیم. برای این کار، باید کانکتور پچ کورد را به کانکتور کابل فیبر نوری هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  2. در این مرحاه باید پچ کورد فیبر نوری را به مودم فیبر نوری متصل کنیم. برای این کار، باید کانکتور پچ کورد را به پورت فیبر نوری مودم هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  3. در نهایت باید مودم فیبر نوری را به کامپیوتر یا دستگاه دیگر متصل کنیم. برای این کار، باید از یک کابل شبکه استفاده کنیم که دارای دو کانکتور RJ45 است. یک کانکتور را به پورت شبکه مودم و کانکتور دیگر را به پورت شبکه کامپیوتر یا دستگاه دیگر وصل کنیم.

بیشتر بخوانید: میکرو فیبر نوری چیست؟ تفاوت آن با کابل فیبر نوری


نحوه اتصال فیبر نوری به سوئیچ

برای اتصال فیبر نوری به سوئیچ، باید از یک سوئیچ فیبر نوری استفاده کنیم. این سوئیچ، سیگنال نوری را به سیگنال نوری دیگر تبدیل می‌کند و برای اتصال چندین کابل فیبر نوری به یکدیگر یا به تجهیزات شبکه مناسب است. مراحل اتصال فیبر نوری به سوئیچ به شرح زیر است:

  1. ابتدا یک پچ کورد فیبر نوری را به کابل فیبر نوری متصل می‌کنیم. در این قسمت، باید کانکتور پچ کورد را به کانکتور کابل فیبر نوری هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  2. در مرحله دوم لازم است پچ کورد فیبر نوری را به سوئیچ فیبر نوری متصل کنیم. برای این کار، باید کانکتور پچ کورد را به یکی از پورت‌های فیبر نوری سوئیچ هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  3. همین کار را برای کابل‌های فیبر نوری دیگر که می‌خواهیم به سوئیچ متصل کنیم تکرار کنیم. برای هر کابل فیبر نوری، یک پچ کورد فیبر نوری و یک پورت فیبر نوری سوئیچ، مورد نیاز است.
نحوه اتصال فیبر نوری به سوئیچ
نحوه اتصال فیبر نوری به سوئیچ

نحوه اتصال فیبر نوری به پچ پنل

برای اتصال فیبر نوری به پچ پنل، لازم است یک پچ پنل فیبر نوری داشته باشیم. این پچ پنل یک تابلویی است که دارای چندین پورت فیبر نوری بوده و برای اتصال چندین کابل فیبر نوری به یکدیگر یا به تجهیزات شبکه مناسب است. مراحل اتصال فیبر نوری به پچ پنل به شرح زیر است:

  1. در قسمت اول یک پچ کورد فیبر نوری را به کابل فیبر نوری متصل می‌کنیم. برای این کار، باید کانکتور پچ کورد را به کانکتور کابل فیبر نوری هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  2. در مرحله دوم باید پچ کورد فیبر نوری را به پچ پنل فیبر نوری متصل کنیم. برای این مرحله، باید کانکتور پچ کورد را به یکی از پورت‌های فیبر نوری پچ پنل هماهنگ کنیم و آن‌ها را به یکدیگر وصل کنیم. سپس باید قفل کانکتور را فشار دهیم تا اتصال محکم شود.
  3. همین کار را برای کابل‌های فیبر نوری دیگر که می‌خواهیم به پچ پنل متصل کنیم تکرار کنیم. برای هر کابل فیبر نوری، یک پچ کورد فیبر نوری و یک پورت فیبر نوری پچ پنل مورد نیاز است.

آموزش اتصال فیبر نوری قطع شده

گاهی اوقات ممکن است کابل فیبر نوری به دلیل برش، خمش، شکستگی یا دیگر عوامل قطع شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. در این بخش به شما نحوه اتصال فیبر نوری قطع شده را آموزش می‌دهیم. ابتدا باید دو انتهای کابل فیبر نوری را آماده کنیم. برای این کار، باید از یک ابزار برش فیبر نوری استفاده کنیم که با دقت بالا، سطح انتهای کابل فیبر نوری را صاف و هموار می‌کند. باید مراقب باشیم که برش را با زاویه 90 درجه انجام دهیم و از آسیب رساندن به هسته کابل فیبر نوری جلوگیری کنیم. در گام دوم باید برای تمیز کردن دو انتهای کابل فیبر نوری اقدام نماییم. مرحله سوم مربوط به متصل کردن دو انتهای کابل فیبر نوری به فیوز فیبر نوری است. حال زمان آن فرا رسیده است تا فیوزر فیبر نوری را روشن کرده و عملیات اتصال را شروع کنیم.

در مرحله آخر هم باید فیوزر فیبر نوری را خاموش کرده و اتصال را بررسی کنیم. در این قسمت، باید دکمه توقف فیوزر فیبر نوری را فشار دهیم و منتظر بمانیم تا فیوزر فیبر نوری عملیات اتصال را متوقف کند و دو انتهای کابل فیبر نوری را از پایه نگهدارنده جدا کند. سپس باید از یک تستر فیبر نوری استفاده کنیم که با ارسال یک سیگنال نوری از یک انتهای کابل فیبر نوری و دریافت آن از انتهای دیگر، کیفیت و کارایی اتصال را اندازه‌گیری نماید. البته حتما باید از یک تستر فیبر نوری با نوع و طول موج مناسب استفاده کنیم تا بتوانیم از اندازه‌گیری صحیح اطمینان حاصل نماییم.

آموزش اتصال فیبر نوری قطع شده
آموزش اتصال فیبر نوری قطع شده

نتیجه‌گیری

در این مقاله به شما نحوه اتصال فیبر نوری به تلفن، مودم و سوئیچ را آموزش دادیم. همچنین شما را با نحوه اتصال فیبر نوری قطع شده به صورت کامل آشنا کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و بتوانید با استفاده از آن، از فیبر نوری به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

سوالات متداول

برای اتصال فیبر نوری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای اتصال فیبر نوری به شبکه، شما به تجهیزاتی مانند کابل فیبر نوری، پچ پنل، پیگتیل، جوش فیوژن، آداپتور، پچ کورد، ماژول، سوئیچ و مبدل نیاز دارید.

چگونه تلفن را به فیبر نوری متصل کنیم؟

برای اتصال تلفن به فیبر نوری، شما به یک گیت وی FXS/FXO نیاز دارید که سیگنال‌های آنالوگ تلفن را به سیگنال‌های نوری فیبر نوری تبدیل کند.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها