علت روشن نشدن موتور برق (8 دلیل مهم!)

علت روشن نشدن موتور برق

موتور برق یک دستگاه کاربردی برای مصارف خانگی و همچنین صنعتی است. با این وجود این دستگاه هم مانند هر وسیله الکتریکی دیگری، گاهی اوقات دچار ایرادات و خرابی‌های مختلف می‌شود. زمانی که ایرادی در کار موتور برق وجود داشته باشد، اصولا موتور را نمی‌توان به درستی روشن کرد. اما علت روشن نشدن موتور برق چیست؟ علت برق ندادن موتور برق بنزینی چیست؟ چگونه ایرادات آن را رفع کنیم؟ در ادامه این مطلب از سایت برقچی، ۸ دلیل مهم و جالب درباره موتور برق را توضیح می‌دهیم.

فهرست:

دلایل روشن نشدن موتور برق
دلایل روشن نشدن موتور برق

اختلال در سیستم استارت

همانطور که می‌دانید در همه موتور برق‌ها از هر نوعی که باشند، ممکن است استارت دچار مشکل شود. در این حالت نمی‌توان موتور را روشن کرد. اگر اختلال در سیستم استارت وجود داشته باشد، باید دکمه استارت را تعویض نمود. البته ممکن است در این حالت اشکال از باتری هم باشد. همچنین امکان دارد که مدار الکتریکی هم به مشکل خورده و کارایی اصلی را از دست بدهد. در ادامه به معرفی دلایل دیگر برای علت کم شدن ولتاژ موتور برق می‌پردازیم.

داغ شدن بیش از حد موتور

مانند تمام وسایل برقی دیگر، موتور برق هم ممکن است بیش از حد داغ شود. وجود خرابی در قطعاتی مانند واتر پمپ، پمپ روغن، سیستم خنک‌کننده و ترموستات می‌تواند از مهم‌ترین دلایل برای داغ شدن بیش از حد موتور در نظر گرفته شود. در موتور های بنزینی پر بودن بیش از حد باک بنزین هم از عوامل مهم در افزایش حرارت موتور برق یا ژنراتور است. در این حالت سریعا موتور برق را خاموش کرده و دلایل این حرارت را بررسی و رفع نمایید. زیرا گرمای بیش از حد موتور باعث سوختن و از کار افتادن آن می‌شود.

داغ شدن بیش از حد موتور
داغ شدن بیش از حد موتور

بیشتر بخوانید: موتور برق چیست و چگونه کار می‌کند؟


خرابی رگولاتور یا آرمیچر

یکی از مهم‌ترین اجزا در موتور برق رگولاتور یا آرمیچر است. رگولاتور در وسایل الکتریکی سبب حفظ ولتاژ پایدار برق می‌شود. در نتیجه خرابی آن، ممکن است علت کم شدن ولتاژ موتور برق محسوب شود. شوک برقی ناشی از خرابی رگولاتور یا آرمیچر یک علت روشن نشدن موتور برق است. این نکته بسیار جدی است و باید خیلی سریع برای رفع ایراد رگولاتور اقدام نمایید. زیرا در غیر این صورت، احتمال سوختن ژنراتور وجود دارد.

رسوب بیش از حد شمع

شمع یکی از مهم‌ترین اجزا و قطعات موجود در موتور برق است. کارکرد صحیح و درست موتور برق، با سلامت شمع ارتباط مستقیم دارد. سوختن شمع در اثر کار کردن موتور یک امر عادی است، اما گاهی سوختن نادرست و رسوب بیش از حد شمع می‌‌تواند علت روشن نشدن موتور برق بنزینی و دیزلی باشد. زمانی که موتور برق روشن می‌شود، با احتراق شمع، رسوب کربن به وجود می‌آید. این رسوبات به رنگ قهوه‌ای تیره هستند. پس همیشه شمع را چک کرده و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. تمیز کردن این رسوبات، با مواد مخصوص مانند بنزین و سمباده امکان‌پذیر است.

کمبود سوخت و روغن

یکی از مهم‌ترین دلایل روشن نشدن موتور برق بنزینی، کمبود سوخت و روغن است. در حالتی که موتور روشن نمی‌شود، به سراغ مخزن سوخت آن بروید. سپس میزان سوخت را چک کنید. البته باید حتما میزان روغن موتور را هم بررسی نمایید. اگر با کمبود سوخت و روغن مواجه شدید، به راحتی می‌توانید روغن و سوخت را به موتور برق اضافه کنید تا روشن شود.

معیوب شدن شیر سوخت

بیشترین علت روشن نشدن موتور برق گازوئیلی، معیوب شدن شیر سوخت است. در خیلی از مواقع ممکن است که شیر سوخت یا حتی دریچه آن، مسدود شود. دلیل ایراد شیر سوخت در اصل ورود هوا به کاربراتور است. در حقیقت علت روشن نشدن موتور برق دیزلی اغلب همین مسئله است. در نتیجه باید به آن توجه ویژه داشته باشید. وجود هوا در سیستم سوخت رسانی، هم برای موتور برق‌های کاربراتوری و هم انژکتوری مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

معیوب شدن شیر سوخت
معیوب شدن شیر سوخت

اتصالات موتور برقی

در موتور برق تعداد زیادی سیم و کابل برای اتصال قطعات جزئی وجود دارد. اگر هر یک از این اتصالات دچار مشکل شده باشند، موتور برق روشن نمی‌شود. به خصوص اتصال موتور برق به باتری یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید آن را بررسی کرد. زیرا باتری در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور برق است. پس اتصال صحیح آن باید همواره برقرار باشد تا بتوان موتور برق را روشن نمود. با وجود آن که مسئله ریپ زدن در موتور برق امر شایعی نیست؛ اما اگر سیم باتری به درستی متصل نشده باشد، این مسئله در موتور برق به وجود می‌آید. در ادامه به توضیح یکی از مهم‌ترین ایرادات موتور برق، یعنی خرابی باتری، می‌پردازیم.

خرابی باتری

عمده‌ترین علت روشن نشدن موتور برق هندلی،برقی و گازوئیلی، خرابی باتری است. باتری در ژنراتورها باید به طور مداوم و درست شارژ شود. همچنین باید در نظر بگیرید که هر باتری یک عمر مفید دارد. در نتیجه باید بعد از مدتی فعالیت، آن را تعویض نمود. به علاوه تفییرات شدید و افت یا افزایش ولتاژ می‌تواند شوک زیادی به باتری وارد کند. در این حالت باتری خراب می‌شود. پس برای محافظت و افزایش طول عمر باتری این موارد را در نظر گرفته و رعایت کنید. زیرا اگر باتری موتور برق خراب شود، امکان روشن کردن آن وجود ندارد. در این موقعیت یا باید باتری را تعمیر کنید یا تعویض نمایید. البته تعمیر باتری به راحتی انجام نمی‌شود. در واقع کمتر کسی از نحوه تعمیر آن اطلاع و سررشته دارد. بنابراین بیشتر افراد به سراغ تعویض آن می‌روند.

نتیجه‌گیری

بسیاری از افرادی که سال‌ها با ژنراتورها کار می‌کنند در خیلی از موارد نمی‌دانند چرا موتور برق روشن نمی‌شود؟ به همین دلیل در این مقاله از سایت برقچی به توضیح همه نکات درباره این مسئله پرداختیم. با مطالعه این مطالب به راحتی عیب‌یابی و رفع ایرادات ژنراتور را می‌توان انجام داد. فرقی نمی‌کند که به دنبال علت روشن نشدن موتور برق بنزینی یا علت روشن نشدن موتور برق دیزلی و یا موتور برق هندلی باشید، زیرا ما درباره همه این موارد توضیحات لازم را در اختیارتان قرار داده‌ایم.


بیشتر بخوانید: چگونه صدای موتور برق را کم کنیم؟ (9 روش تست شده)


سوالات متداول

چرا موتور برق استارت نمی‌خورد؟

عوامل متعددی در استارت نخوردن موتور برق تاثیر دارند. خرابی باتری، کمبود سوخت، ایراد رگولاتور، خرابی بالشتک، کمبود روغن موتور، وجود نشتی در مخزن سوخت، انسداد ورودی هوا، یخ‌زدگی لوله‌های سوخت، خرابی فیوزها، استفاده بیش از حد و نامناسب از موتور برق و وجود هوا در سیستم سوخت‌رسانی از دلایل استارت نخوردن ژنراتورها هستند.

علت اصلی خاموش شدن ناگهانی موتور برق چیست؟

خاموشی ناگهانی موتور برق و وسایل برقی دیگر دلایل زیادی دارد. یکی از رایج‌ترین آن‌ها اتمام سوخت یا انسداد شیر سوخت است. در واقع نرسیدن سوخت می‌تواند عمده‌ترین دلیل برای خاموشی ناگهانی موتور برق محسوب شود. همچنین استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت هم باعث این مسئله می‌شود. یکی دیگر از دلایل وقوع این اتفاق، قطعی اتصال بین شمع و باتری است.

دلیل کم شدن ولتاژ موتور برق چیست؟

دو دلیل عمده برای کاهش ولتاژ موتور برق، خرابی رگولاتور و یا کاربراتور است. رگولاتور به طور کلی وظیفه ثابت نگه داشتن ولتاژ برق در موتور را بر عهده دارد. به همین دلیل هم خرابی آن ولتاژ را کاهش می‌دهد. همچنین در این حالت ممکن است ایرادی در ولت متر وجود داشته باشد. همین ایراد در ولت متر سبب اشتباه نشان دادن ولتاژ خواهد شد. در صورت افت ولتاژ موتور برق، مواردی که نام بردیم را حتما بررسی نمایید.

وقتی موتور برق روشن نمی شود چه کار کنیم؟

در چنین حالتی باید مواردی که در این مقاله توضیح دادیم را بررسی کنید. خصوصا ایرادات مربوط به باتری، رگولاتور و حرارت موتور برق را چک کنید. پس از عیب‌یابی در صورتی که می‌توانید تعمیرات لازم را انجام دهید. در غیر اینصورت با متخصص تماس بگیرید و از او برای تعمیر موتور برق راهنمایی بگیرید.

چه زمانی با متخصص تماس بگیریم؟

اگر نتوانستید علت خرابی و روشن شدن موتور برق را بیابید، یا اینکه بعد از عیب‌یابی برای تعمیر آن نیاز به کمک دارید با یک متخصص مجرب ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از او بخواهید تا تعمیرات را برایتان انجام دهد. در صورتی که تعمیر قطعات ممکن نبود، باید آن‌ها را تعویض نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها